Olen arvoliberaali. Kysymyksiä?
Juu, tiedän että panen pääni herhiläispesään, mutta miksipä ei? Ei kiukuttelijat voi minulle mitään.
Kun vastaan netissä sellaisiin kysymyssetteihin missä kysytään arvoista, saan aina tulokseksi "erittäin liberaali". Tämä hämmästyttää minua, koska mielestäni edustan vain ihan normaaleja arvoja. Arvostan elämää, vapautta, tasa-arvoisuutta. Kuka ei?
Jos haluat kysyä minulta jotain, olen paikalla jonkin aikaa. Ehkä kaikki ymmärrämme sen jälkeen asioita paremmin. Lupaan vastata vakavissaan, tämä ei ole pelleilyä.
lib-ap.
Kommentit (132)
Mikä ero on liberaalin ja arvoliberaalin välillä?
Vakava kysymys: Kenen arvokonservatiivin kirjoituksia kannattaisi lukea ymmärtääkseni heidän ajatusmaailmaansa?
Tarkoitan sellaista henkilöä, jonka ajattelu on jossain määrin rationaalista, eikä esimerkiksi uskonnollisuuden tai patriarkaalisuuden läpitunkemaa?
Kiitos jos annatte nimiä. Lupaan etten pilkkaa, vaikka mainitsemanne henkilö olisikin mielestäni naurettava. Silloin olen vain hiljaa.
Olen yrittänyt lukea Jari Ehrnroohtia, mutta hän vetelee aika korkeaa yläpilveä enkä saa siitä otetta.
Luen myös englanniksi ja ruotsiksi.
Vierailija kirjoitti:
Mikä ero on liberaalin ja arvoliberaalin välillä?
Arvoliberaalilla on liberaalit arvot. Liberaali taas on enemmän kait taloustieteen termi, eli hän haluaa vapaata markkinataloutta.
Voi korjata jos joku tietää paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Itse en ole vieläkään ymmärtänyt, miten liberaalius ei 300 vuotta vanhan aatteena ole konservatiivista. Etenkin kun fasismi sun muut on paljon uudempia eli progressiivisia.
Arvojen neliössä on kaksi jatkumoa, liberaali-autoritääri ja konservatiivi-radikaali. Liberaalius ei ole konservatiivin vastakohta.
Esim.Hitler oli radikaali ja autoritääri, Churchill liberaali ja konservatiivi.
Väärennetty arvojen nelikenttä vasemmisto-oikeisto-akseleineen on Hs:n huijaus.
"Vakava kysymys: Kenen arvokonservatiivin kirjoituksia kannattaisi lukea ymmärtääkseni heidän ajatusmaailmaansa? "
Teit kyllä hassun kysymyksen. "Ateistikonservatiivia" siis etsit. Vähän kuin etsisit uskovaista kommunistia. Aika vähän niitä on, melko mahdoton löytää.
Mutta konservatiiveja jotka netissä, tai youtubessa.
Ilkka Vakkuri.
Tapio Puolimatka.
Ei muuta kuin kuuntelemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vakava kysymys: Kenen arvokonservatiivin kirjoituksia kannattaisi lukea ymmärtääkseni heidän ajatusmaailmaansa?
Tarkoitan sellaista henkilöä, jonka ajattelu on jossain määrin rationaalista, eikä esimerkiksi uskonnollisuuden tai patriarkaalisuuden läpitunkemaa?
Kiitos jos annatte nimiä. Lupaan etten pilkkaa, vaikka mainitsemanne henkilö olisikin mielestäni naurettava. Silloin olen vain hiljaa.
Olen yrittänyt lukea Jari Ehrnroohtia, mutta hän vetelee aika korkeaa yläpilveä enkä saa siitä otetta.
Timo Vihavainen, Joonas Konstig ja Marko Hamilo: "Mitä mieltä Suomessa saa olla" on ihan lukemisen arvoinen, jos oikeasti haluaa ymmärtää. Konstig ja Hamilo ovat kumpikin entisiä liberaaleja.
Myös evoluutiopsykologian lukeminen yleisesti auttaa ymmärtämään, miksi asiat ovat menneisyydessä päätyneet olemaan niin kuin ovat ja miksi niiden muuttaminen ainoastaan kulttuuria muokkaamalla ei onnistu kovin nopeasti.
Vierailija kirjoitti:
"Vakava kysymys: Kenen arvokonservatiivin kirjoituksia kannattaisi lukea ymmärtääkseni heidän ajatusmaailmaansa? "
Teit kyllä hassun kysymyksen. "Ateistikonservatiivia" siis etsit. Vähän kuin etsisit uskovaista kommunistia. Aika vähän niitä on, melko mahdoton löytää.
Ilkka Vakkuri.
Tapio Puolimatka.
Ymmärränkö oikein, että sinusta arvokonservatiivi voi olla vain uskovainen, miesten ylivaltaa korostava henkilö?
Erittäin mielenkiintoista. Tämä valottanee sitä, miksi saan nettitesteistä vastaukseksi että olen erittäin liberaali: haluan tasa-arvoa, enkä usko jumaliin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Timo Vihavainen, Joonas Konstig ja Marko Hamilo: "Mitä mieltä Suomessa saa olla" on ihan lukemisen arvoinen, jos oikeasti haluaa ymmärtää. Konstig ja Hamilo ovat kumpikin entisiä liberaaleja.
Myös evoluutiopsykologian lukeminen yleisesti auttaa ymmärtämään, miksi asiat ovat
Konstig ja Hamilo on tuttuja, samoin evoluutiopsykologia, mutta kaiketi siitä tekemäni päätelmät on eri kuin mitä sinä ajattelet.
Kiitos näistä, otan itselleni ylös Vihavaisen ja perehdyn.
Mitä Jeesus merkitsee henkilökohtaisesti sinulle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilkka Vakkuri.
Tapio Puolimatka.
Ymmärränkö oikein, että sinusta arvokonservatiivi voi olla vain uskovainen, miesten ylivaltaa korostava henkilö?
Erittäin mielenkiintoista. Tämä valottanee sitä, miksi saan nettitesteistä vastaukseksi että olen erittäin liberaali: haluan tasa-arvoa, enkä usko jumaliin.
Erittäin hienoa että otit asian puheeksi. Ensin, lue oma viestisi uudelleen. Yhdistelet asioita kuten arvokonservatiivi- uskovaiset korostaa miesten ylivaltaa. Aikamoinen yleistys, eikös. Eli uskovainen tarkoittaa miesten ylivaltaa korostavaa henkilöä, no johan pomppas. No voi niitäkin olla, mutta sorrut mielestäni oletukseen ja yleistykseen. Miten päädyitkään tommoseen yhdistämiseen. Nykyään vasemmisto pyrkii määrittelemään termit. Tommonen yhdisteleminen palvelee vasemmiston tavoitteita pelotella ihmisiä konservatiivisuudella.
Toinen hyvä pointti viestissäsi. Se että miksi saat nettitesteissä tommosia vastauksia. Onko tullut mieleesi että ne nettitestit pyrkii ohjailemaan äänestäjiä!! Eli niihin valitaan kysymyksiä ja väittämiä jotta porukka äänestäisi "oikein". Haluat tasa-arvoa ja testi näyttää että äänestä vasemmistoa, eli vasemmisto on ominut tasa-arvon ja oikeastaan monta muutakin kivaa ja mukavaa termiä itselleen.
Ja bonuksena vielä. Akseli liberaali - konservatiivi on huijausta.
Vasemmisto on ominen myös termin liberaali. Yhtähyvin myös oikeistolainen voi olla liberaali. Asia on juurikin päinvastoin, vasemmiston tarjoama "liberaalius" on feikkiä. Heidän kanssaan pitää olla juurikin samaa mieltä tai olet hylkiö, että ovat niin liberaalia, eli yhden totuuden väkeä, mistä on liberaalois kaukana. Oikeastaan vasemmisto tarjoaa totalitarismia.. kunnon kommari-meininkiä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilkka Vakkuri.
Tapio Puolimatka.
Uskotko kuitenkin ihmisten tarpeeseen uskoa jumaliin? Evoluutiopsykologian näkökulmasta olisi outoa, että ihmisillä kaikissa kulttuureissa esiintyy jonkinlaista uskonnon harjoittamista, jos siitä ei olisi ollut ihmiselle lajina jonkinlaista hyötyä. Sosiologi Emile Durkheim esitti aikanaan, että uskonto on olemassa siksi, että se pitää yhteisön kasassa. Yksilön tasolla taas on tutkittu, että uskonto auttaa ihmisiä olemaan onnellisempia. Minusta on mielenkiintoista, että samaan aikaan, kun uskonnon harjoittaminen on vähentynyt, perinteisesti uskonnon kentälle kuulunut käyttäytyminen on siirtynyt muille alueille. En pitäisi kaukaa haettuna esim. sanoa, että kirkon paikan kaupungin keskeisimpänä rakennuksena on ottanut kauppakeskus ja palvonnan kohteeksi kulttuuriimme on hiipinyt raha.
Mitä tarkoitat tasa-arvolla? Tarkoittaako tasa-arvo mielestäsi sitä, että miesten ja naisten tulee tehdä yhtä paljon samoja asioita? Ajatteletko, että esim. lisääntymisen osalta sukupuolella ei ole merkitystä?
Erittäin hienoa että otit asian puheeksi. Ensin, lue oma viestisi uudelleen. Yhdistelet asioita kuten arvokonservatiivi- uskovaiset korostaa miesten ylivaltaa. Aikamoinen yleistys, eikös. Eli uskovainen tarkoittaa miesten ylivaltaa korostavaa henkilöä, no johan pomppas. No voi niitäkin olla, mutta sorrut mielestäni oletukseen ja yleistykseen. Miten päädyitkään tommoseen yhdistämiseen. Nykyään vasemmisto pyrkii määrittelemään termit. Tommonen yhdisteleminen palvelee vasemmiston tavoitteita pelotella ihmisiä konservatiivisuudella.
Toinen hyvä pointti viestissäsi. Se että miksi saat nettitesteissä tommosia vastauksia. Onko tullut mieleesi että ne nettitestit pyrkii ohjailemaan äänestäjiä!! Eli niihin valitaan kysymyksiä ja väittämiä jotta porukka äänestäisi "oikein". Haluat tasa-arvoa ja testi näyttää että äänestä vasemmistoa, eli vasemmisto on ominut tasa-arvon ja oikeastaan monta muutakin kivaa ja mukavaa termiä itselleen.
Ja bonuksena vielä. Akseli liberaali - konservatiivi on huijausta.
Vasemmisto on ominen myös termin liberaali. Yhtähyvin myös oikeistolainen voi olla liberaali. Asia on juurikin päinvastoin, vasemmiston tarjoama "liberaalius" on feikkiä. Heidän kanssaan pitää olla juurikin samaa mieltä tai olet hylkiö, että ovat niin liberaalia, eli yhden totuuden väkeä, mistä on liberaalois kaukana. Oikeastaan vasemmisto tarjoaa totalitarismia.. kunnon kommari-meininkiä!
Muotoilen kysymykseni selvemmin: voiko sinun mielestäsi arvokonservatiivi olla ateisti ja tasa-arvon kannattaja? Aiemmasta viestistäsi sain vaikutelman että näin ei ole. Kiitos että vastaat.
Vierailija kirjoitti:
Mitä Jeesus merkitsee henkilökohtaisesti sinulle?
Jeesus oli nuoruudenrakkauteni. Hän näytti kauniilta, melko feminiiniseltä ja siten ei uhkaavalta, vaaleissa kiharoissaan lempeästi katsoen sädekehä sädehtien. Hän kilpaili suosiostani Aristokattien Thomas O'Malleyn ja asesankari Cat Baloun kanssa.
Sittemmin hän palaa mieleeni aamuyön tunteina, kun mietin sellaisia asioita kuin että voisiko hän lähteä uimaan kanssani. Eli pystyisikö hän uimaan veden sisällä, sen päällä kävelemisen sijasta. Mitä itse arvelet, pysyisikö Jeesus vedenpinnan alapuolella, jos hän oikein yrittäisi?
Uskotko kuitenkin ihmisten tarpeeseen uskoa jumaliin? Evoluutiopsykologian näkökulmasta olisi outoa, että ihmisillä kaikissa kulttuureissa esiintyy jonkinlaista uskonnon harjoittamista, jos siitä ei olisi ollut ihmiselle lajina jonkinlaista hyötyä. Sosiologi Emile Durkheim esitti aikanaan, että uskonto on olemassa siksi, että se pitää yhteisön kasassa. Yksilön tasolla taas on tutkittu, että uskonto auttaa ihmisiä olemaan onnellisempia. Minusta on mielenkiintoista, että samaan aikaan, kun uskonnon harjoittaminen on vähentynyt, perinteisesti uskonnon kentälle kuulunut käyttäytyminen on siirtynyt muille alueille. En pitäisi kaukaa haettuna esim. sanoa, että kirkon paikan kaupungin keskeisimpänä rakennuksena on ottanut kauppakeskus ja palvonnan kohteeksi kulttuuriimme on hiipinyt raha.
Mitä tarkoitat tasa-arvolla? Tarkoittaako tasa-arvo mielestäsi sitä, että miesten ja naisten tulee tehdä yhtä paljon samoja asioita? Ajatteletko, että esim. lisääntymisen osalta sukupuolella ei ole merkitystä?
Siltä tosiaan vaikuttaa, että ihminen on taipuvainen kaipaamaan uskoa johonkin "suurempaan". Siksi varmaan myös seuraamme niin helposti vahvana esiintyviä johtajia. Se on laumaeläimen luontomme. Toivon, että voisimme kohdistaa palvontamme johonkin hyödyllisempään kuin kuvitellut jumalat tai taas uusi kiinalainen lelu.
Tasa-arvolla tarkoitan ihan sitä että jokaista kohdeltaisiin hyvin riippumatta hänen ominaisuuksistaan. Ja että esim ihonväri tai sukupuoli ei määrittäisi hänen asemaansa. Tykkään matalista hierarkioista. Kukaan ei ole minun yläpuolellani, eikä alapuolellani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilkka Vakkuri.
Tapio Puolimatka.
Mä haluaisin kuulla, että miten arvokonservatiivi sitten näkee miehen ja naisen välisen suhteen? Millaisiin rooleihin nainen ja mies asettuvat parisuhteessa ja yhteiskunnassa? Vai onko mitään rooleja ollenkaan?
:Erittäin hienoa että otit asian puheeksi. Ensin, lue oma viestisi uudelleen. Yhdistelet asioita kuten arvokonservatiivi- uskovaiset korostaa miesten ylivaltaa. Aikamoinen yleistys, eikös. Eli uskovainen tarkoittaa miesten ylivaltaa korostavaa henkilöä, no johan pomppas. No voi niitäkin olla, mutta sorrut mielestäni oletukseen ja yleistykseen. Miten päädyitkään tommoseen yhdistämiseen. Nykyään vasemmisto pyrkii määrittelemään termit. Tommonen yhdisteleminen palvelee vasemmiston tavoitteita pelotella ihmisiä konservatiivisuudella."
Onko niin, että konservatiivi ei usko liberaalilla olevan isänmaallisia arvoja, vaan olettaa automaattisesti liberaalin kannattavan maahanmuuttoa ja tasapäistämistä?
Vierailija kirjoitti:
Toinen hyvä pointti viestissäsi. Se että miksi saat nettitesteissä tommosia vastauksia. Onko tullut mieleesi että ne nettitestit pyrkii ohjailemaan äänestäjiä!! Eli niihin valitaan kysymyksiä ja väittämiä jotta porukka äänestäisi "oikein". Haluat tasa-arvoa ja testi näyttää että äänestä vasemmistoa, eli vasemmisto on ominut tasa-arvon ja oikeastaan monta muutakin kivaa ja mukavaa
Kiitos kysymyksestäsi. Tää on kyllä minulle hieman hankala kyssäri.
Ensin täytyy sanoa että en ole termien asiantuntija. Enkä ole myöskään Raamatun asiantuntija, vaikka sitä luenkin jonkinverran. Pitäisi myös määritellä mitä tarkoittaa arvokonservatiivi, en tarkalleen tiedä, mutta mennään näillä tiedoilla mitä nyt on.
Voiko arvokonservatiivi olla tasa-arvon kannattaja ja ateisti. Hmm.. hyvä kysymys. Kai hän voi olla, mutta niitä on varmaan tosi vähän. Tässä on mielestäni pari toisensa hieman "poissulkevaa" kohtaa, nimittäin konservatiivi ja ateisti. Lähtisin tätä kyssäriä lähestymään ateistisia maita miettimällä. Neukkula, käytännössä uskonnot kielletty. Ihmiset kuitenkin haluaa jotain "palvoa" joten johtajien kuvia oli joka paikassa. Henkilökulttimaa jos näin voi sanoa. Kommunismissa ei taida myöskään olla konservatiiviset tai perinteiset arvot korkealla, vaan valtio ja yhteiskunta on keskiössä.
Konservatiivit laittaa mielestäni perheen korkealle arvoasteikossa. Eli yhtaikaa kannatat ideologiaa joka kannattaa perhearvoja (arvokonservatiivi) ja et kannata perhearvoja kun ateismiin keskittyvät yhteiskunnat ei niitä kannata. Siksi mielestäni yhdistelmä arvokonservatiivi ateisti on hankala yhdistelmä.
Toki äänestäjät tekevät välillä kompromisseja mitä äänestää kun harvoin kaikki hyvät puolet on samassa puolueessa.
Jätin sanan tasa-arvo pois tuosta yhdistelmästä ettei mene liian vaikeaksi. Mun mielestä kaikki ihmiset on tasa-arvoisia keskenään. Kai näin voi ajatella oli puoluekentällä millä puolella tahansa. Toki tämänkin sanan merkitys voi muuttua politiikan muuttuessa. Mikä tänään tarkoittaa tasa-arvoa voi olla ettei enää huomenna tarkoita tasa-arvoa.
Itselleni uusi idea: Konservatiivin rajat ovat tiukemmat kuin liberaalin. Eli konservatiivi pitää vahvoina rajoja esim sukupuolten, "rotujen", kansalaisuuksien tms. välillä. Heille on suuri ero siinä onko henkilö tamperelainen vai ylöjärveläinen. Tai onko hän tumma- vai vaaleatukkainen. Vai onko hän miehekäs nainen vai naisekas mies.
Liberaali puolestaan näkee rajat ihmisten välillä hämärinä. Ehkä olen tamperelainen, mutta toisena päivänä koen olevani ylöjärveläinen. Kyllä, blondi olen. Paitsi en kovin vaalea sittenkään. Olen poikatyttö. Ei vaan tyttöpoika - onko sillä lopulta väliä?
Mitä mieltä mammaraati tästä ajatuksesta, että ero lib ja kons välillä on se, kuinka vakavasti he suhtautuvat rajoihin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkoittaako tasa-arvo sinulle sitä että ihmisiä pitää kohdella eri tavalla saman lopputuloksen saavuttamiseksi?
Joskus näin on. Jos olet afganistanilainen tyttö, sinulla ei ole samoja mahdollisuuksia huntusi alta oppia ja menestyä kuin esim itselläni. Tällöin tasa-arvon saavuttamiseksi sinun täytyy saada etuja joita minulla ei ole.
lib-ap
Niin ja kyse ei ole aina menestymisestäkään vaan tuo hunnutuskulttuuri, ylipäätään i-uskonto kertoo mielestäni jo siitä, että mies on hyvin epävarma itsestään ja haluaa kontrolloida naista pelolla. Olen sitä mieltä, että ketään ei voi kontrolloimalla muuttaa. Ihminen on hyvä jos itse haluaa. :)
Liberaali?
Missä kohdassa kasvatuksesi meni pieleen?