Suunnittelin miehelle työnjakolistaa jouluksi
Listasin kaikki jouluun liittyvän mitä meillä on ollut tapana tehdä. Kuusen haku ja koristelu, joulukorttien kirjoittaminen ja lähettäminen, joulukukat isovanhemmille, kynttilät haudoille, joululiinat pöydille, riisipuuro ja sekahedelmäsoppa, piparit ja tortut, laatikot, kinkku, kalat, jouluvalot ulos, kauralyhde, jne jne.
Näytin tätä listaa miehelle marraskuussa. Mitä näistä haluaa tänä vuonna? Kaikki on ok. Sanoin sitten, että hän saa valita niin monta hoidettavakseen kuin haluaa. Minä valitsen jäljellejäävistä yhtä monta. Loput jää tekemättä. Ei ole vielä valinnut mitään. Saas nähdä laitetaanko joulua ollenkaan
Kommentit (201)
Vierailija kirjoitti:
Pituus ja painosi?
160 cm ja 99 kiloa.
Meillä tehtiin näin:
Mies(!!?) ehdotti, että istutaan alas, otetaan paperi ja kynä ja kirjoitetaan ylös ne asiat, mitkä kummallekin tuo joulufiiliksen. Mitä ruokia, mitä koristeluja, kenen luona vieraillaan, ostetaanko lahjoja toisillemme jne.
Näin teimme. Saimme aikaan lyhyehkön listan siitä, mitkä jutut kummankin mielestä kuuluvat jouluun. Sen jälkeen sovimme kuka tekee mitä. Sen jälkeen toteutimme listan.
Kumpikin sai sellaisen joulun, jonka halusi, ja kumpikaan ei stressannut liikaa.
Oisko tässä ideaa muillekin?
ps. mies oli meistä enemmän jouluihminen, tämä niille jotka miettii miten on mahdollista että sohvankoriste on aktiivinen jossain asiassa.
Vierailija kirjoitti:
Jessus että ihmiset tekee joulusta vaikeaa itselle ja muille.
Jos joulussa ei kerran ole mitään vaivaa, niin mies voi sitten tehdä sen yksin. Pätee muuten kaikkiin kotitöihin ja lastenhoitoon. Kummasti vaan nuo, jotka paasaavat ylimielisesti suorittamisesta, ovat aina niitä, jotka eivät itse laita tikkua ristiin.
Vierailija kirjoitti:
Meillä tehtiin näin:
Mies(!!?) ehdotti, että istutaan alas, otetaan paperi ja kynä ja kirjoitetaan ylös ne asiat, mitkä kummallekin tuo joulufiiliksen. Mitä ruokia, mitä koristeluja, kenen luona vieraillaan, ostetaanko lahjoja toisillemme jne.
Näin teimme. Saimme aikaan lyhyehkön listan siitä, mitkä jutut kummankin mielestä kuuluvat jouluun. Sen jälkeen sovimme kuka tekee mitä. Sen jälkeen toteutimme listan.
Kumpikin sai sellaisen joulun, jonka halusi, ja kumpikaan ei stressannut liikaa.
ps. mies oli meistä enemmän jouluihminen, tämä niille jotka miettii miten on mahdollista että sohvankoriste on aktiivinen jossain asiassa.
Juuri niinhän ap teki. Mies ei vaan aio tehdä mitään, vaan odottaa ap:n tekevän.
Vierailija kirjoitti:
Jep, mietin samaa. Itse olen tosin melko etuoikeutetussa asemassa, kun minulla on ihana mies, joka mielellään leipoo pipareita, keittää riisipuuroa yms. mikä ei itseä niin kiinnosta, ja minä saan keskittyä korttien askarteluun. Suurin osa ap:n listan asioista hoidetaan yhdessä esim. kuusen haku, koristelut, jouluvalot ja laatikoiden teko. Ja nämä on kaikki meille mukavaa ajanvietettä, joita yhdessä tuumin mietitään ja toteutetaan, eikä mitään verenmaku suussa vääntämistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä tehtiin näin:
Juuri niinhän ap teki. Mies ei vaan aio tehdä mitään, vaan odottaa ap:n tekevän.
Missäs välissä mies niin on sanonut? Ainakaan ap ei tällaista kertonut.
Me haetaan perheenä kuusi ja koristellaan se yhdessä.
Miehen kanssa käydään yhdessä kaupassa jouluruokaostokset ja kinkkukin on yhteinen projekti, lapset jää kotiin siltä reissulta. Piparit ja tortut saa valmiina ellei lapset halua tehdä pipareita itse (valmistaikinasta).
Käydään vain mun vanhemmilla koska ei muualle ole kutsuttu ja haudoilla käydään jos ehditään ja huvittaa. Kynttilät ja seppeleet voi ostaa paikanpäältä.
Stressitöntä joulua kaikille, ja pois turha suorittaminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä tehtiin näin:
Eihän, vaan ap teki vaatimuslistan omista haluistaan. Listassa on niin paljon asioita jotka on luultavasti ihan turhia miehen mielestä, että mies joutuisi valitsemaan kaikki itselleen tärkeät asiat omaksi puuhakseen koska muutenhan ap voisi valita kaikkea turhaa niinkuin kortit, lyhteet ja jonkun sopan.
Miehellä ja naisella voi olla eri asiat tärkeitä joulussa. Jos miehelle tärkeintä on kinkku, naiselle se voi olla jotain muuta. Eihän tarkoitus ole, että vain miehelle tärkeät asiat tehdään porukassa.
Vierailija kirjoitti:
Näytin tätä listaa miehelle marraskuussa. Mitä näistä haluaa tänä vuonna? Kaikki on ok. Sanoin sitten, että hän saa valita niin monta hoidettavakseen kuin haluaa. Minä valitsen jäljellejäävistä yhtä monta.
Mikä tässä teidän puolustelijoiden mielestä antaa edes puolella sanalla ymmärtää että miehellä olisi ollut jotain mahdollisuutta valita jotain listan ulkopuolelta saati vastoin listan sisältöä?
Miksei mies tehnyt omaa listaa?
Vierailija kirjoitti:
Näytin tätä listaa miehelle marraskuussa. Mitä näistä haluaa tänä vuonna? Kaikki on ok. Sanoin sitten, että hän saa valita niin monta hoidettavakseen kuin haluaa. Minä valitsen jäljellejäävistä yhtä monta.
Mikä tässä teidän puolustelijoiden mielestä antaa edes puolella sanalla ymmärtää että miehellä olisi ollut jotain mahdollisuutta valita jotain listan ulkopuolelta saati vastoin listan sisältöä?
Tuossa oli erittäin hyvä mahdollisuus keskustella jos haluaa jotain listan ulkopuolelta. Sitä paitsi tämä lista oli tehty edellisten vuosien perusteella ja miehellä on ollut näinä menneinä vuosina mahdollisuus vaikuttaa joulunviettoon ja siihen liittyviin mieluisin tapoihin ja ruokiin. Ei nainen mikään ajatusten lukija ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep, mietin samaa. Itse olen tosin melko etuoikeutetussa asemassa, kun minulla on ihana mies, joka mielellään leipoo pipareita, keittää riisipuuroa yms. mikä ei itseä niin kiinnosta, ja minä saan keskittyä korttien askarteluun. Suurin osa ap:n listan asioista hoidetaan yhdessä esim. kuusen haku, koristelut, jouluvalot ja laatikoiden teko. Ja nämä on kaikki meille mukavaa ajanvietettä, joita yhdessä tuumin mietitään ja toteutetaan, eikä mitään verenmaku suussa vääntämistä.
No miten stressitöntä joulu olisi sinusta, jos miehesi EI tekisi mitään kotitöitä? Mitä sinun hyödyttää kehua hommia tekemällä miehellä, kun ap:n koko ongelma on, että mies EI tee yhtään mitään. Voisitko hetkeksi eläytyä aloituksen tilanteeseen, jos kerran komnentoit ketjuun?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä tehtiin näin:
AP:n lista oli asioista sen mukaan mitä on ollut tapana tehdä.
Tuo että molemmat tuo puhtaalle pöydälle ideat siitä mikä tuo joulumielta on aivan eri juttu.
Onpa nykyihmisten perhe-elämä suoraan helvetistä. En suostuisi päivääkään tuommoisessa suhteessa kitumaan. Hyi saakeli. Kannattaako elää yhdessä, jos elämä on tuommoisten listojen laatinista, puhumallako ei selviä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä tehtiin näin:
AP:n lista oli asioista sen mukaan mitä on ollut tapana tehdä.
Tuo että molemmat tuo puhtaalle pöydälle ideat siitä mikä tuo joulumielta on aivan eri juttu.
Tämän alapeukuttajalla lienee luetun ymmärtämisessä vakavia puutteita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä tehtiin näin:
AP:n lista
Miksei mies sitten tehnyt niin?
Ratkaisunahan tässä tulee nyt olemaan, että myöskään ap ei tee mitään, vaan kyrsiintyy vapaamatkustajamieheen ja joulun jälkeen mies kirjoittaa Tinderprofiilia sinkkuna.
Vierailija kirjoitti:
Onpa nykyihmisten perhe-elämä suoraan helvetistä. En suostuisi päivääkään tuommoisessa suhteessa kitumaan. Hyi saakeli. Kannattaako elää yhdessä, jos elämä on tuommoisten listojen laatinista, puhumallako ei selviä?
Miehet nimittävät sitä puhumista nalkuttamiseksi. Nyt ap antoi miehelle mahdollisuuden itse päättää, mitä tekee, vai tekeekö kukaan mitään. Tuosta provosoituu vain vapaamatkustajamies.
Mitä voi olettaa että käy jos toinen tekee listan ilman että osallistaa kumppaniaan sen laatimiseen?
"AP:n lista oli asioista sen mukaan mitä on ollut tapana tehdä.
Tuo että molemmat tuo puhtaalle pöydälle ideat siitä mikä tuo joulumielta on aivan eri juttu."
Mies on siis vuosien ja ehkä vuosikymmenten ajan joutunut viettämään joulua itselleen vastenmielisellä tavalla, mutta ei ole koskaan puhkahtanutkaan mitä jouluun haluaisi saati että olisi tehnyt jotain itse. Nyt kun vaimo esitti listan, mitä jouluun on kuulunut, mies ei vieläkään saa sanottua kuin "ok". Käy ihan sääliksi, noin alistettu mies, ilmeisesti pelkää vaimoaan ihan hysteerisenä.
Huvittavia nämä suorittajien listat