Kaveri pyysi lainaa, jotta saisi ostettua lapselleen 170 euron legopaketin joululahjaksi
En tasan tarkkaan antanut lanttiakaan. Jos jumalauta persaukinen on ostamassa lapselle 170 euron legopaketin, niin jo on todellisuudentaju hukassa. Mistä näitä vatipäitä nykyään sikiää? Tuolla rahalla täyspäinen tiukalla budjetilla operoiva järjestäisi joulun useammalle hengelle.
Kommentit (92)
Vierailija kirjoitti:
Minä annan lapselle vain parasta. Uutenavuotena aion näyttää naapureille että rahaa löytyy. Laitan parin sadan euron padat paukkumaan. Kyllä naapurien naamat kalpenee.
No ei se padan hinta sitä sano että kalpeneeko. Mistä meinaat padat ostaa? Jos vain hinnan mukaan menet etkä laadun ja ostat jostain esim. Prismasta,citymarketista tai rakettitukusta ne sun parin sadan euron padat niin sun naama kalpenee kun naapuri menee laadun perässä ja pistää esim. päälle sadan euron padan oikeasta paikasta ostettuna taivaalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä annan lapselle vain parasta. Uutenavuotena aion näyttää naapureille että rahaa löytyy. Laitan parin sadan euron padat paukkumaan. Kyllä naapurien naamat kalpenee.
No ei se padan hinta sitä sano että kalpeneeko. Mistä meinaat padat ostaa? Jos vain hinnan mukaan menet etkä laadun ja ostat jostain esim. Prismasta,citymarketista tai rakettitukusta ne sun parin sadan euron padat niin sun naama kalpenee kun naapuri menee laadun perässä ja pistää esim. päälle sadan euron padan oikeasta paikasta ostettuna taivaalle.
Ja vaikka ostaisit laadusta tietämättömänä 500€ padan jostain luullen että mitä kalliimpi sen parempi niin moni päälle 100€ pata pieksee sen mutta se on ikävää että jotkut oikeasti luulee että mitä kalliimpi niin sen parempi.
Mä oon pienitulonen(palkka n. 1000e/kk verojen jälkeen) mut oon säästänyt pitkin vuotta, ja ostan kaikille kolmelle lapselleni 150e joululahjat. Meillä ei sukua mun vanhempien lisäksi jotka muistaisi lapsia, joten käytännössä mun lahja on ainut. Mun vanhemmat tuo jotain pientä yleensä, tarroja, kyniä tms. Yhessäolo tärkeintä kuitenkin joulussa, eikä lapset ole vaatinut edes mitään kallista mut mun mielestä he on ansainneet sen.
Kahden keskituloisen perheessä tuo tonnin legopaketin vastaa vajaata 2 prosenttia nettotuloista. Onko se paljon vai ei?
No on se yhteen lahjaan aika paljon vuositulosta. Jos useampi lapsi, joululahjoihin menee vaikka 5-6 prosenttia tuloista, synttärilahjoihin toinen mokoma, puolison lahjoihin samoin? Olet sitten äkkiä laittanut viidenneksen tai enemmän nettotuloistasi lahjoihin. Monella ei jää tuommoista siivua yli pakollisista menoista.
Oletan että tarkoitit keskituloisenpariskunnan yhteenlaskettua nettotuloa, koska keskituloisen nettopalkka ei ole 50 000 vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Kahden keskituloisen perheessä tuo tonnin legopaketin vastaa vajaata 2 prosenttia nettotuloista. Onko se paljon vai ei?
No on se yhteen lahjaan aika paljon vuositulosta. Jos useampi lapsi, joululahjoihin menee vaikka 5-6 prosenttia tuloista, synttärilahjoihin toinen mokoma, puolison lahjoihin samoin? Olet sitten äkkiä laittanut viidenneksen tai enemmän nettotuloistasi lahjoihin. Monella ei jää tuommoista siivua yli pakollisista menoista.
Oletan että tarkoitit keskituloisenpariskunnan yhteenlaskettua nettotuloa, koska keskituloisen nettopalkka ei ole 50 000 vuodessa.
Oletko koskaan ajatellut mihin ne rahat oikeasti kuluvat? Onohdetaan tästä nyt ensimmäiseksi vuokrat ja asuntolainat, kun ne on aika pakollisia kuluja.
Monille on yllätys, että oikeasti niihin jokapäiväisiin pieniin kuluihin se suurin summa menee. Moni valittaa, kuinka kalliita huonekalut on, mutta ei tajua että jopa pelkkään maitoon menee paljon enemmän rahaa.
Jo 80 luvulla legopaketti maksoi 500, mutta mitä se olisi nykyrahassa?
Ei silloin vanhemmat sen hinnasta valittaneet, vaikka varmaan on ollut aika kallis hankinta. Silloin ei tosin ollut sellaista tavaramäärää kuin nykyään, joten yhteen pystyi satsaamaan enemmän. Vai kuinka?
Vierailija kirjoitti:
Jo 80 luvulla legopaketti maksoi 500, mutta mitä se olisi nykyrahassa?
Ei silloin vanhemmat sen hinnasta valittaneet, vaikka varmaan on ollut aika kallis hankinta. Silloin ei tosin ollut sellaista tavaramäärää kuin nykyään, joten yhteen pystyi satsaamaan enemmän. Vai kuinka?
Eikö joulu ole nykyään menettänyt merkitystä, kun kokoajan ostetaan lapsille jotain?
Tarkoitti lapsen hammassaneerausta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, olishan se ollut hirveetä, jos köyhän perheen lapsi olis saanut niin kalliin lahjan.
Kun rikkaatkaan ei saa.
Voi jeesus teitä vatipäitä..
Mitä järkeä antaa lapselle se käsitys, että hänelle tulee jostain näitä kalliita lahjoja, joihin vanhemmilla ei oikeasti ole varaa? Seuraavana merkkipäivänä tai jouluna taas sama homma, jos vanhempi ei uskalla sanoa suoraan että on liian kallis (tai muuten vain tehdä selväksi että sitä kyseistä lahjaa ei tule, jos kyseessä pieni lapsi joka ei rahaa ymmärrä).
Mun lapseni saivat tosi kalliita legopaketteja koko lapsuutensa. Ei olla rikkaita, mutta näin priorisoimme. Rakensivat pienestä saakka vaativia sarjoja, purkivat ne atomeiksi ja suunnittelivat hienompia itse. Legoihin meni tonneja, mutta ne toivat iloa joka päivä.
Ja millaisia heistä tuli? Nykyään he ovat teinejä ja toivovat joululahjaksi villasukkaparin, deodorantin ja suklaata. Rakentelevat edelleen legoista itse mm. eri panssarivaunumalleja. Välillä voi olla hyväkin, että saa pienenä mitä haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Ajattelin ostaa itselleni joululahjaksi reilut 450€ maksavan legopaketin: Lord of the Rings Rivendell, yli 6100 palaa. Hieno on. En tarvitse lainaa tuota varten.
Mun mies aina vitsaillen sanoo kuukausitulonsa mulle muodossa "niin ja niin monta Rivendelliä". En anna hänen ostaa sitä koska meillä ei ole tilaa sille ja legoja on jo joka nurkka täynnä. Sit joskus kun muutetaan isompaan niin mikä ettei, autan sit kyllä rakentamaankin.
Vierailija kirjoitti:
No on kyllä tyyriit leegot. Ei tuollaisia saa edes hyvätuloisten lapset.
Siis mitä. Minä ostin kaikille lapsille juuri kyseisenlaiset lego-lahjat.
Emännän pikkususko sai minulta lahjaksi silarit ja anoppi munaa.
Appikko, siis tämä eunukki, sai viskipullon ja naapurin opiskelijavosu elämänsä kyydit.
Eukolle ostin keittokirjan.
Niin mistäkö ovat oppineet vertaamaan?
Olisiko ihan naapurin lapsilta, jotka rehentelevät lahjoillaan? Ja ihan ilman tätä rehentelyäkin lapset vertailevat lahjoja keskenään. Vielä koulussakin kysellään mitä kukin on saanut lahjaksi, jopa opettaja.