Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kaveri pyysi lainaa, jotta saisi ostettua lapselleen 170 euron legopaketin joululahjaksi

Vierailija
08.12.2024 |

En tasan tarkkaan antanut lanttiakaan. Jos jumalauta persaukinen on ostamassa lapselle 170 euron legopaketin, niin jo on todellisuudentaju hukassa. Mistä näitä vatipäitä nykyään sikiää? Tuolla rahalla täyspäinen tiukalla budjetilla operoiva järjestäisi joulun useammalle hengelle.

Kommentit (92)

Vierailija
61/92 |
08.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa tsekata alennusmyyntejä ja käytettynä! Legopaketteja voi saada joskus isoissakin alennuksissa. Me ollaan joskus ostettu joulun jälkeen esim. cittarista lapsille aikoinaan 50% alennuksella. Se on paljon noissa isoissa kalliissa technics lego sarjoissa!

Nykyään on tosi huonosti noita kunnon alennuksia. Silloin kun toys r us ei vielä ollut mennyt konkkaan, sieltä sai legoja aina syksyisin -50% hintaan tiettyyn ajankohtaan. Meidän lapsilla on kalliita legoja osteltu paljokin, minä siellä jonottelin joka syksy.

Sinällään voi saada ihan käyttämättömiä legoja halvalla "käytetyistä", niistä yleensä puuttuu joku yksittäinen keräilyhahmo, jota ei saa kuin juuri siitä pakkauksesta. Keräilijä ottaa pakkauksesta vain sen haluamansa (yleensä Star Wars) pienen legoukkelin ja myy sen lopun pakkauksen edullisesti eteenpäin.

Vierailija
62/92 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma kokemukseni, en rahaa enää lainaa koska lainat on saanut suoraa siirtää ns. epävarmoihin saataviin..valitettavasti, se siitä luottamuksesta.Jos ruokaan tarvitsee niin menen kauppaan mukaan ja maksan...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/92 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No on kyllä kalliit legot. Tosin itsekin panostan lasteni joululahjoihin ja kyllä niihin useampi satanen menee. Olen myös vähävarainen mutta ihan työelämässä ollaan. Meillä ei kalliita juttuja juuri ostella arjessa niin jouluna saa sitten toivoa kalliimpia lahjoja. Mulla neljä lasta niin kyllä sitä rahaa vaan menee 500-600 euroa lahjoihin. Mun ystävä aina arvostelee sitä että ostan kalliita joululahjoja ja "ei hällä vaan oo semmosia rahoja". Hän itse shoppailee kalliita vaatteita itselleen eli miten niihin sitten sitä rahaa on? Mä käytän rahat lapsiini mieluummin. Joskus olen jotakin joutunut osamaksulla ostamaan mutta yritän selvitä säästöillä.

Olisitko ap lainannut rahat jos ne olisi mennyt johonkin muuhun? Mitä sillä on väliä mihin rahat käyttää jos maksaa sovittuna aikana takaisin ja sinulla olisi ne rahat lainata eli itsellesi eli olisi tehnyt tiukkaa niitä lainata? Itse olisin lainannut jos lainaaja olisi luotettava ja tietäisin

Lasten ilmeet ja ilo on ihan parasta, on Joulun ja riemun aika! Alkaa välittömästi hyvät leikit ja peli-illat. Tunnen varakkaita perheitä, joissa kitsastellaan just lasten joululahjoissa, askeettisen siisti koti on ihanteena, siihen ei kuulu lelut, "krääsä". Lapset sitten ovat surullisia ja kateellisia kun joululahjojen sijaan vanhemmat suunnittelevat mieleisiään useampia ulkomaanmatkoja, eli oma napa edellä. 

Vierailija
64/92 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tasan tarkkaan antanut lanttiakaan. Jos jumalauta persaukinen on ostamassa lapselle 170 euron legopaketin, niin jo on todellisuudentaju hukassa. Mistä näitä vatipäitä nykyään sikiää? Tuolla rahalla täyspäinen tiukalla budjetilla operoiva järjestäisi joulun useammalle hengelle.

Tuohan on halpa lahja jopa köyhän lapselle. Monille rikkaampien lapsille ostetaan tonnin puhelin. Ja tuo vajaa 200€ on ihan perus legopaketin hinta, itse ostin viime jouluna lapselle yli tonnin legopaketin.

Et taida olla oikein perillä nykyisestä hintatasosta. Muutamalla kympillä ei saa kuin ihan pienen paketin legoja, ja sekin lähinnä täynnä ilmaa, ne legot mahtuisi melkein tulitikkuaskiin.

Vierailija
65/92 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olisin lainannut. Lapselle ihana joulu

En lainaisi todennäköisesti. Jos lahja ostetaan lainarahalla, niin tietenkin se lasta ilahduttaa, mutta kaverin on maksettava velkansa esim.  tammikuussa ja sieltä rahasta puuttuu sitten se 170 euroa.

Jos kysymys olisi sydänystävästä, siskostani tai muusta hyvin läheisestä ihmisestä niin sitten lainaisin. Voisin jopa maksaa sen lahjan itse.

Vierailija
66/92 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, olishan se ollut hirveetä, jos köyhän perheen lapsi olis saanut niin kalliin lahjan.

Kun rikkaatkaan ei saa. 

Voi jeesus teitä vatipäitä..  

Tästä nyt ei varmaan ollut kyse. Joidenkin päättelykyky vaan on heikohkoa.

Vierailija
67/92 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No on kyllä kalliit legot. Tosin itsekin panostan lasteni joululahjoihin ja kyllä niihin useampi satanen menee. Olen myös vähävarainen mutta ihan työelämässä ollaan. Meillä ei kalliita juttuja juuri ostella arjessa niin jouluna saa sitten toivoa kalliimpia lahjoja. Mulla neljä lasta niin kyllä sitä rahaa vaan menee 500-600 euroa lahjoihin. Mun ystävä aina arvostelee sitä että ostan kalliita joululahjoja ja "ei hällä vaan oo semmosia rahoja". Hän itse shoppailee kalliita vaatteita itselleen eli miten niihin sitten sitä rahaa on? Mä käytän rahat lapsiini mieluummin. Joskus olen jotakin joutunut osamaksulla ostamaan mutta yritän selvitä säästöillä.

Olisitko ap lainannut rahat jos ne olisi mennyt johonkin muuhun? Mitä sillä on väliä mihin rahat käyttää jos maksaa sovittuna aikana takaisin ja sinulla olisi ne rahat lainata eli itsellesi eli olisi tehnyt tiukkaa niitä lainata? Itse olisin lainannut jos lainaaja olisi luotettava ja tietäisin

Kalliit? No olen kyllä samaa mieltä, että legot ovat kalliita. Tuo ei kuitenkaan ole läheskään kalleimmasta päästä oleva paketti. Tuon verran siitä joutuu maksamaan, ellei osta ihan olematonta pakettia, en ostaisi sellaista kuin ihan pienimmille lapsille. Ei siitä mitään iloa ole yli 10 vuotiaalle.

Vierailija
68/92 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

itse ostin viime jouluna lapselle yli tonnin legopaketin.

Yksi naurettavimmista kuulemistani asioista pitkään aikaan. 😂 NYT jotain todellisuuden tajua päälle siellä, vaikka olisikin rahaa. 

Vierailija
69/92 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä annan lapselle vain parasta. Uutenavuotena aion näyttää naapureille että rahaa löytyy. Laitan parin sadan euron padat paukkumaan. Kyllä naapurien naamat kalpenee.

Vierailija
70/92 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lapset on itkeneet monet itkut, kun Joulupukki on tuonut joka joulu paljon huonommat(halvemmat) lahjat kuin naapurin lapsille.

Lapset jotka vielä uskovat joulupukkiin eivät voi käsittää, miksi naapurin lapset saavat aina paremmat lahjat.

Vierailija
71/92 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelin ostaa itselleni joululahjaksi reilut 450€ maksavan legopaketin: Lord of the Rings Rivendell, yli 6100 palaa. Hieno on. En tarvitse lainaa tuota varten.

Vierailija
72/92 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksi naurettavimmista kuulemistani asioista pitkään aikaan. 😂 NYT jotain todellisuuden tajua päälle siellä, vaikka olisikin rahaa. 

Ihan keskituloisia ollaan, mutta ei se aivan valtava summa ole, jos lapsen lahjaan menee tonni kerran/kaksi vuodessa.

No kerronpa, millaiset lahjat oikeasti rikas antoi molemmille kahdelle lapselleen joululahjaksi. Lahja, minkä nämä molemmat lapset sai oli aivan uusi henkilöauto(Golf GTI), ja näihin molempiin asennutettiin parhaat äänentoistovehkeet, mitä rahalla sai.

Ja mistäkö tiedän? No siitä että minä satuin olemaan se joka otti vastaan tämän äänentoistolaitteiden asennustilauksen.

Vierailija
73/92 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No olisihan nekin tietysti voinut polttaa ja ryypätä niinkuin oikeat köyhät tekee. Vai?

Olet aika asenteinen, jos luulet, että kaikki köyhät juo ja polttaa.

Olen yksinhuoltaja ja hoitoalalla töissä. Tuloni ovat pienet. En juo enkä polta. Lasteni lahjat maksavat 50e/lapsi. Kun opiskelin lahjabudjetti oli 20e/lapsi.

Minulla on kolme lasta. Jopa tuolla 20e/lapsi budjetilla sai kivaa pukinkonttiin: pehmolelun, suklaata, kylpyvaahtoa ja yöpaidan. Tai yhden toivelahjan. 

Joulu ei ole syntymäpäivät. Ei ole masilmanloppu juhlia kohtuudella. Pienelläkin panostuksella saa kivan joulun. Ja todellakin sen mukaan mihin on varaa! Joulun voi saada hyvinkin edullisesti ja vähällä vaivalla. Kutsuu vaikka ystävät kylään leipomaan joulutorttuja/pipareita ja kuuntelemaan joululauluja sekä syömään riisipuuroa.

Kun opiskelin ja lapset olivat pieniä, niin pidin kerran joulun pari päivää myöhemmin: ostin ruuat ja lahjat hyvällä alennuksella eikä päiväkoti-ikäiset tajunneet mitään. Se oli niin hyvä ajatus, että olen myöhemmin ehdottanut joulun myöhäistämistä. Jos juhlii vaikkapa 26.12, niin saattaa saada ruuat ja lahjat jopa puolet halvemmalla. 

Vierailija
74/92 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, olishan se ollut hirveetä, jos köyhän perheen lapsi olis saanut niin kalliin lahjan.

Kun rikkaatkaan ei saa. 

Huomaa, että tyyppi pyysi lainaan rahaa. Hänellä ei ollut rahaa ostaa niitä legoja. Jos olisi säästänyt itse rahat ja ostanut sitten, niin ok. Siitä vaan ostamaan.  Jos pitää ottaa lainaan tosiasiassa noin pieni summa, niin kk-tuloista ei säästy mitään. Kannattaako silloin ottaa velkaa edes kaverilta? 

Kannattaa opetella elämään suu säkkiä myöten ihan jokaisen. 

Vierailija
75/92 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lotossa voittaisin niin legoihin menisi tuhansia  euroja helposti koska ostaisin lapsille ja ehkä vähän itsellenikin  kaikki star wars  ucs legot ja helposti harvinaisemmat maksaa tosta tonnia kappale.  Mutta nuo ucs legot  ovatkin enemmän tarkoitettu näytille hyllyyn kuuk leikkimiseen.

Vierailija
76/92 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän lapset on itkeneet monet itkut, kun Joulupukki on tuonut joka joulu paljon huonommat(halvemmat) lahjat kuin naapurin lapsille.

Lapset jotka vielä uskovat joulupukkiin eivät voi käsittää, miksi naapurin lapset saavat aina paremmat lahjat.

Teidän kannattaa keskustella kotona kateuden tunteesta ja sen käsittelystä. Kasvatuksellisesti ihan hyvä keskustelu. Samalla voisitte vanhempina miettiä, keneltä lapset ovat oppineet vertaamaan asioita keskenään. 

Jos lapset märisevät jo joululahjoista, niin kohta ne kateuksissaan kolkkaa sen naapurin kakaran ja pöllii sen lenkkarit. Kannattaa vähän ennakoida ja opetella hyväksymään elämän tosiasiat kannustimina. 

Vierailija
77/92 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan keskituloisia ollaan, mutta ei se aivan valtava summa ole, jos lapsen lahjaan menee tonni kerran/kaksi vuodessa.

No kerronpa, millaiset lahjat oikeasti rikas antoi molemmille kahdelle lapselleen joululahjaksi. Lahja, minkä nämä molemmat lapset sai oli aivan uusi henkilöauto(Golf GTI), ja näihin molempiin asennutettiin parhaat äänentoistovehkeet, mitä rahalla sai.

Ja mistäkö tiedän? No siitä että minä satuin olemaan se joka otti vastaan tämän äänentoistolaitteiden asennustilauksen.

Joo joo, tonni Legosetteihin on silti aivan helvetisti, etenkin jos olet joku keskituloinen. 

Tiesitkö muuten, että ne palat eivät ole (no, niitä erikoispaloja lukuunottamatta) muuttuneet kovinkaan paljoa, ja niitä on maailma ja kirpparit pullollaan. Ja kasaamisohjeita - siis aikuisten isojen monimutkaisten mallien tasoisia - saa netistä. Ja yksittäisiä erikoispaloja voi käsittääkseni tilata tarpeeseen. 

Vierailija
78/92 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kahden keskituloisen perheessä tuo tonnin legopaketin vastaa vajaata 2 prosenttia nettotuloista. Onko se paljon vai ei?

Vierailija
79/92 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajattelin ostaa itselleni joululahjaksi reilut 450€ maksavan legopaketin: Lord of the Rings Rivendell, yli 6100 palaa. Hieno on. En tarvitse lainaa tuota varten.

Mä haluaisin ostaa 75192 LEGO Star Wars Millennium Falconin jossa 7500 palaa. Maksaa päälle 600€ halvimmillaan. Voisin sen ostaa mutta sen sijaan ostin tietokoneen ja ostan nyt  muita asioita. Tuon legon ostan ensi vuonna ennen kesää. En tarvi lainaan mutta pitää säästää muutama kuukausi. 

Vierailija
80/92 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun rikkaatkaan ei saa. 

Mitä järkeä antaa lapselle se käsitys, että hänelle tulee jostain näitä kalliita lahjoja, joihin vanhemmilla ei oikeasti ole varaa? Seuraavana merkkipäivänä tai jouluna taas sama homma, jos vanhempi ei uskalla sanoa suoraan että on liian kallis (tai muuten vain tehdä selväksi että sitä kyseistä lahjaa ei tule, jos kyseessä pieni lapsi joka ei rahaa ymmärrä).

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä kaksi