Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kaveri pyysi lainaa, jotta saisi ostettua lapselleen 170 euron legopaketin joululahjaksi

Vierailija
08.12.2024 |

En tasan tarkkaan antanut lanttiakaan. Jos jumalauta persaukinen on ostamassa lapselle 170 euron legopaketin, niin jo on todellisuudentaju hukassa. Mistä näitä vatipäitä nykyään sikiää? Tuolla rahalla täyspäinen tiukalla budjetilla operoiva järjestäisi joulun useammalle hengelle.

Kommentit (92)

Vierailija
41/92 |
08.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisitko ap lainannut rahat jos ne olisi mennyt johonkin muuhun? Mitä sillä on väliä mihin rahat käyttää jos maksaa sovittuna aikana takaisin ja sinulla olisi ne rahat lainata eli itsellesi eli olisi tehnyt tiukkaa niitä lainata?

En lainaa periaatteestakaan rahaa tuollaiseen, että kakara opetetaan elämään yli varojen ja vielä noin typerä hankinta kyseessä.

Ap

Vierailija
42/92 |
08.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin se minunkin ystävä kehui oman lapsensa maasta taivaisiin, että kuinka se on taitava rakentamaan tekniikkalegoja. Nyt lapsi tarvitsee yläkouluiässä erityisopetusta eikä selviä normiluokalla. Nuo legot ja niiden rakentelut nyt ei kerro lapsen todellisesta tulevaisuudesta vielä yhtään mitään.

No tuskin se lapsi on legojen rakentamisesta kuitenkaan mitenkään piloille mennyt, eiköhän se silti ole ollut ihan kehittävä harrastus vaikka erityisopetusta tarvitsisikin myöhemmässä elämässään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/92 |
08.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin se minunkin ystävä kehui oman lapsensa maasta taivaisiin, että kuinka se on taitava rakentamaan tekniikkalegoja. Nyt lapsi tarvitsee yläkouluiässä erityisopetusta eikä selviä normiluokalla. Nuo legot ja niiden rakentelut nyt ei kerro lapsen todellisesta tulevaisuudesta vielä yhtään mitään.

No tuskin se lapsi on legojen rakentamisesta kuitenkaan mitenkään piloille mennyt, eiköhän se silti ole ollut ihan kehittävä harrastus vaikka erityisopetusta tarvitsisikin myöhemmässä elämässään.

No ei se kovin näyttänyt kehittäneen.

Vierailija
44/92 |
08.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei se kovin näyttänyt kehittäneen.

Eli jos Legot ei korjaa esimerkiksi synnynnäisiä kehityshäiriöitä niin niitä ei kannata harrastaa? No nyt on taas logiikkaa.

Vierailija
45/92 |
08.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin kyllä mut kun lasten lahjojen hinnat on karannut käsistä aikoja sitten! 

Vierailija
46/92 |
08.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mitä se kenellekään kuuluu mihin lainatut rahat käyttää? Varsinkin jos rahat maksetaan takaisin. Tekeekö pankkikin karhunpalveluksia kun lainaa ihmisille rahaa milloin mihinkin mihin heillä ei sillä hetkellä olisi varaa?

Ai mielestäsi ei ole mitään eroa pyytääkö kaverisi lainaa koska hänellä ei ole rahaa ruokaan vai pyytääkö hän sitä lainaa koska haluaa ostaa uuden merkkilaukun? Ja kyllä, ei ehkä niinkään pankki mutta ainakin pikavippifirmat tekee hyvinkin pahoja karhunpalveluksia kun lainaavat ihmisille rahaa turhuuksiin ja aiheuttavat heidän ylivelkaantumisen.

Pikavipit ovat raakaa bisnestä, johon liittyy jälkikäteen kuvioihin ilmestyvät perintätoimistot. Tästä oli äskettäin opettavainen juttu lehdessä. Ihan täyspäiset opiskelevat tai työssäkäyvät ihmiset olivat ottaneet pikavippejä tajuamatta miten vaikeaa on saada velka maksettua pois. Perintätoimistojen toiminta on niin härskiä, ettei kestä päivänvaloa.

Vierailija
47/92 |
08.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

170e turhasta muovikrääsästä, jota on sitten leviteltynä pitkin lattioita? Hullun hommaa.

Vierailija
48/92 |
08.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on ostettu lapsille 200€ legopaketteja. Ja välillä taas olen löytänyt torista hyviä käytettyjä legoja ja olen ostanut niitä. kaikkiaan legoihin on meillä käytetty vuosien varrella noin 1500-3000€. Yhtään ei kaduta vaikka nyt legoikä ohi. Vietettiin noiden legojen parissa todella paljon hyvää aikaa. Nyt ne on varastossa hyvin säilöttynä odottamassa seuraavia rakentelijoita.

Käytännössä nuo Legot ovat auttaneet lapsistamme kahta opiskeluissa. Lapset oppivat rakentelemaan tekniikkalegoilla todella hienoja asioita. Jo alle 10 v iässä osasivat rakentaa legoista autoja ym joissa hyödynsivät tasauspyörästöjä, vaihdelaatikoita ym. 15v iässä rakentelivat jo oikeita autoja. Ja sekin lapsi joka ei kiinnostunut tekniikkalegoista vietti hauskoja aikoja legojen parissa ja nautti niistä. Varmasti niillä rakentelu auttaa kolmiulotteista hahmotusta, käden näppäryyttä, keskittymiskykyä har

Se, että iso lapsi pystyy rakentamaan keskittymiskykyä vaativia vaikeampia legojuttuja, on hieno asia. Se voi vaikuttaa koulunkäyntiin positiivisesti. Hyvin levoton ja ailahtelevainen lapsi ei jaksaisi istua paikoillaan yhtään. Tämä siis vastauksena sille, joka kertoi erään lapsen tarvitsevan erityistä tukea koulussa, mutta kotona lapsi pystyy leikkimään vaaativilla legoilla.

Vierailija
49/92 |
08.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo niin varmaan. 

Vierailija
50/92 |
08.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten niin legoikä on ohi? Nyt on paljon +18v pakettejakin, arkkitehtuuria, autoja jne

Minulla se ei ainakaan ole vielä ohi, tosi rentouttavaa keskittyä vain ja ainoastaan palikoiden yhdistelyyn muutamaksi tunniksi. -N43

Vierailija
51/92 |
08.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisitko ap lainannut rahat jos ne olisi mennyt johonkin muuhun? Mitä sillä on väliä mihin rahat käyttää jos maksaa sovittuna aikana takaisin ja sinulla olisi ne rahat lainata eli itsellesi eli olisi tehnyt tiukkaa niitä lainata?

En lainaa periaatteestakaan rahaa tuollaiseen, että kakara opetetaan elämään yli varojen ja vielä noin typerä hankinta kyseessä.

Ap

Voin kuvitella paljon typerämpiä lahjatoiveita kuin tuo.

Vierailija
52/92 |
08.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No on kyllä tyyriit leegot. Ei tuollaisia saa edes hyvätuloisten lapset.

Mitähän selität? Kyllä meidän ja muiden tuttujen lapset saa jouluksi paljon kalliimpia lahjoja ihan 700-1000€ hintaluokassa.

T. Keskituloinen

Vierailija
53/92 |
08.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuo mitään, naapurissa ostivat jonkun legolinnan silloin 8-vuotiaalle tenavalle, oli liikaa paloja, ei jaksanut rakentaa sitä.

Pitää hyväksyä, että ajat ovat muuttuneet, eikä lahjoa palikoilla.

Vierailija
54/92 |
08.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, miksi nimittelet kaveriasi vatipääksi? Okei, hänen ei olisi kannattanut pyytää rahaa tuollaiseen, mutta silti. Lapset osaavat olla tosi vaativia. Toivottavasti kaverisi ymmärtää, että vähempi riittää. 

Ja kuka olisikaan opettanut ap:n kaverin lapset tuollaisiksi? Niinpä...

Vierailija
55/92 |
08.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No on kyllä kalliit legot. Tosin itsekin panostan lasteni joululahjoihin ja kyllä niihin useampi satanen menee. Olen myös vähävarainen mutta ihan työelämässä ollaan. Meillä ei kalliita juttuja juuri ostella arjessa niin jouluna saa sitten toivoa kalliimpia lahjoja. Mulla neljä lasta niin kyllä sitä rahaa vaan menee 500-600 euroa lahjoihin. Mun ystävä aina arvostelee sitä että ostan kalliita joululahjoja ja "ei hällä vaan oo semmosia rahoja". Hän itse shoppailee kalliita vaatteita itselleen eli miten niihin sitten sitä rahaa on? Mä käytän rahat lapsiini mieluummin. Joskus olen jotakin joutunut osamaksulla ostamaan mutta yritän selvitä säästöillä.

Olisitko ap lainannut rahat jos ne olisi mennyt johonkin muuhun? Mitä sillä on väliä mihin rahat käyttää jos maksaa sovittuna aikana takaisin ja sinulla olisi ne rahat lainata eli itsellesi eli olisi tehnyt tiukkaa niitä lainata? Itse olisin lainannut jos lainaaja olisi luotettava ja tietäisin

Miksi ostat joululahjat osamaksuilla ja säästöillä, kun voisit lainata kavereilta? Kun kerran rahan mankuminen kalliita lahjoja varten on niin hyvä idea.

Vierailija
56/92 |
08.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lahjoista tuli mieleeni, vaikka ei suoranaisesti ole tähän liittyvää, että ostin eilen lahjaksi jollekin lapselle Hopen joulupuusta talvitakin. Se oli mielestäni niin välttämätön toive, että uhrasin noin 150€ Reiman takkiin, vaikka en tosiaan ole kuin mediaanituloinen.

Varmasti on lapsi ja myös vanhempi onnellinen! Sinulla kultainen sydän. Mä olin joskus tosi tiukassa taloudellisessa tilanteessa just joulun aikaan. Jouduin hakemaan toimeentulotukeakin muutamana kuukautena. Pyysin hopesta apua. Toiveina lapsille oli luistimet ja toiselle lapselle baby born nukelle vaate ja kolmannelle lego dublo auto. Joku ihana oli ottanut lasteni laput joulupuusta ja poikani sai 170 euron luistimet ja toiselle lapselle oltiin ostettu 2 baby bornin vaatetta ja vielä baby bornin potta ja kolmas sai sen legoauton! Saatiin vielä elokuvalippuja 4 kpl. En voinut uskoa että on niin ihania ihmisiä että panosta

Minäkin katselen nyt näitä joulukeräyksiä ja aion varmaan ostaa useammallekin lapselle lahjan. Ihana saada tehdä hyvää kun itsellä on siihen varaa.

Vierailija
57/92 |
08.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai sä kutsut kaveriasi vatipääksi. Mielrnkiintoista.

Vierailija
58/92 |
08.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isäni opetti, että lainaa otetaan vain asuntoa varten. Ja autoa, jos on ihan pakko. Ei todellakaan mitään legopaketteja velaksi ostella.

Vierailija
59/92 |
08.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olisin lainannut. Lapselle ihana joulu

Vierailija
60/92 |
08.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin katselen nyt näitä joulukeräyksiä ja aion varmaan ostaa useammallekin lapselle lahjan. Ihana saada tehdä hyvää kun itsellä on siihen varaa.

Minkä keräyksen kautta? Olen itsekin yrittänyt katsella niitä ja miettinyt mikä olisi luotettavin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä kahdeksan