Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Ystävyyssuhteet eivät ole elinikäisiä, ystävyyden voi lopettaa elämäntilanteen muuttuessa" - mitä ihmettä?!

Vierailija
08.12.2024 |

Olen seurannut aivan hämilläni erästä keskustelua, jossa on noussut useampikin otsikon kaltainen kommentti. Ihmiset toteavat, että ystävyyssuhteet eivät ole elinikäisiä, vaan lähinnä määräaikaisia. Ystävyys on ok niin kauan, kun ystävyydestä tulee hyvä mieli ja ystävyys ei millään tavalla kuormita. Jos ystävä jossain pikkuasiassa ärsyttää/hän on jonkin aikaa raskasta seuraa tms, on täysin ok lopettaa ystävyys sen takia. On myös täysin ok lopettaa ystävyys, jos ystävien elämäntilanne muuttuu.

Olen tästä aivan ihmeissäni. Minulle ystävyys on lähtökohtaisesti sitä, että toivoisin aikuisena solmitun ystävyyden kestävän eliniän. Aikuisena sitä kuitenkin jo tietää, millainen ihminen ja persoona on eikä ole samanlaista suurta muutosta kuin lapsena/teininä. Ajattelen, että ystävän kanssa ollaan iloissa ja suruissa, eikä toista hylätä silloin, jos ystävällä on vaikka vaikeaa ja hän kaipaisi tukea. Hyvässä ystävyydessä puolin ja toisin jaetaan ilot ja surut, molempien tunteille ja elämäntilanteille on tilaa.

En myöskään ymmärrä, miksi ystävästä pitäisi luopua elämäntilanteen muuttuessa. Mihin ne hyvät keskinäiset välit häviää, jos vauvavapaalta palataan työelämään/työelämästä siirrytään eläkkeelle tms? Eikä hyvät välit ole nyt synonyymi usein näkemiselle. Monilla on ystäviä, joita näkee harvoin, mutta juttu jatkuu aina siitä mihin se edellisellä kerralla jäi. Minulla on ystäviä, jotka ovat hyvin erilaisessa elämäntilanteessa kuin minä itse ja ei se millään lailla ole este ystävyydelle. Päinvastoin on hyvin virkistävää, kun toisella on ihan eri-ikäiset lapset tai muuten erilainen elämäntilanne.

Missä vaiheessa ystävyydestä on tullut tällaista itsekeskeistä kauppatavaraa, jossa ystävyys kuopataan milloin minkäkin syyn takia?

Kommentit (462)

Vierailija
1/462 |
08.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyaikaa tämä, että kaiken pitäisi olla helppoa, kevyttä ja hauskaa ja jos ei ole, niin vika on siinä toisessa. Enää ei kestetä toisissa inhimillisyyttä, kun ollaan itse niin ahdistuneita ja rikki.

Vierailija
2/462 |
08.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma kokemus on ollut, että monien on vaikea sietää toisissa epätäydellisyyttä, heikkoutta ja tarvitsevuutta. Epäilen, että tämä juontuu kasvatuskulttuuriin. Moni on saanut kasvatuksen, että vaikeissa tilanteissa on jätetty yksin ja lapset/nuoretkin ovat jääneet vaikeissa tilanteissa omilleen. Vaikeiden tunteiden kohtaamisessa ei ole autettu, ei ole lohdutettu ja tuettu. Sitten ei aikuisena osata kohdata muissa inhimillisyyttä, kun sitä ei ole kukaan kohdannut omalla kohdalla silloin, kun sitä olisi tarvinnut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/462 |
08.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monille on iskenyt ystävyyssuhteissa hyötyajattelu. Toisen kanssa ollaan niin kauan, kun toisesta voi hyötyä jotenkin. On se sitten se, että toinen auttaa/kuuntelee/on hauska tms. Jos toinen ei enää täytä tuota tehtävää (tai pahimmillaan alkaa vaatia itselleen jotain, esimerkiksi lohdutusta raskaassa elämäntilanteessa), niin irti päästetään nopeasti. Pahimmillaan vielä syyllistetään sitä jätettyä, että mitäs muutuit tylsäksi/tarvitsevaksi tms.

Vierailija
4/462 |
08.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykytrendi tuntuu siis olevan että on ok ghostata ja jättää ystävä mikäli kokee ystävyyssuhteen "negatiiviseksi" ym. En ymmärrä. Tuntuu että ihmisiä oikein kehotetaan jättämään ihmissuhteet joita ei sillä hetkellä koeta positiivisiksi.  

Vierailija
5/462 |
08.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sairastuin vakavasti ja pysyvästi. Sain tuntea nahoissani sen, miten yksin jäin. Olin siis ensin puoli vuotta sairaana, ennen kuin diagnoosi oireille löytyi. Harva kyseli vointia, kun olin sairas ja ei tiedetty syytä. Osa katosi jo tuolloin, kun elämä rajoittui neljän seinän sisään. Kun kerroin diagnoosista, niin lähes kaikki loputkin häipyivät elämästäni.

Minä olin siis ollut se, joka oli toisten tukena vastoinkäymisissä. Sitten kun itselleni kävi näin, niin eipä kiinnostanut samanlainen tuki minun suuntaani. Eiköhän tuossa ole myös sitä, että sairaana ihmisenä en ole jännittävää seuraa ja muistutan toisia olemuksellani jo siitä, että hekin saattavat tuosta noin vain sairastua.

Vierailija
6/462 |
08.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole itse tajunnut sitä, miksi elämästä pitää eliminoida ystävä, jonka kanssa nyt ei ehkä ole paras vaihe. Onhan parisuhteessakin erilaisia vaiheita, ylä- ja alamäkiä, eikä silti tarvitse puolisoa pistää mäkeen, vaikkei rakkaus nyt roihua. 

Itse olen ottanut logiikan, että jos jonkun ystävän kanssa ei ole paras vaihe, niin nähdään vähän vähemmän. Ajan kanssa fiilis menee ohi ja sitten voi taas nähdä useammin.

Vierailija
7/462 |
08.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika monella voi olla myös kokemusta siitä, että ystävyys ei ole vuosiin tuntunut vastavuoroiselta vaan jatkuvasti joutuu venymään eikä saa vastineeksi juuri mitään muuta kuin lisää vaatimuksia tai lisää joustamista.

Tämä on vähän samaa ällistelyä kuin se kun hoetaan että parisuhteista erotaan liian helposti. Kukaan ei voi tietää millaista muiden ihmissuhteissa on ollut eikä voi tietää miten työlääksi tai raskaaksi ihmissuhde voi muuttua.

Jos ystävyys on ollut hyvä, joku yksittäinen takapakki ei sitä kaada. On suuri helpotus että työlään ihmissuhteen voi myös lopettaa. 

Vierailija
8/462 |
08.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei nykyisin ole ystävyyttä. Pääosin ne on kaverisuhteita eli loppujen lopuksi aika pinnallisia ja juuri tuota, että ollaan kamuja niin kauan kun  on kivaa. 

Vierailija
9/462 |
08.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika harvalla kai on mitään kovin syviä ystävyyksiä. Tämäkin palsta on lähinnä valitusta yksinäisyydestä. Kulttuuriin ei kuulu tuppautua muiden elämään ja jos tulee vaikeuksia, niin annetaan olla omissa oloissa, että toinen saa rauhassa parantua/selvittää asiansa. Jos joku takertuu liikaa ja odottaa vielä vastavuoroisuutta, niin pettyy karvaasti. Ei ole nykyaikaa, vaan aina on ollut näin karua. Jos haluaa seuraa, niin se on se puolison löytäminen ja perheen perustaminen se juttu.

Vierailija
10/462 |
08.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun ainoana yhdistävänä tekijänä on lapsena ollut sama lähiö ja koululuokka, niin ehkä sitä viimeistään aikuistuessaan huomaa kuinka erilaiset elämänarvot sillä toisella onkaan. Vaikka persuus tms niin en todellakaan jää väittelemään sellaisen kanssa yhtään enempää, oli sitten kuinka läheinen tuttava tahansa.

Vierailija
11/462 |
08.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan elinikäinen ystävyys kaunis ajatus, ja on itselläkin sellaisia.

Mutta sitten on myös ihmisiä, joiden kanssa saatetaan olla vuosiakin läheisiä ja sitten vaan kasvetaan erilleen. Toinen tai molemmat kyllästyy, ei ole enää oikein yhteistä jne. Elämäntilanteet ei mielestäni liity ystävyyteen mitenkään, sillä ystävyys on sitä kun on hyvä olla yhdessä ja niin sanotusti synkkaa. Elämäntilanne voi olla samankaltainen tai olla olematta, mutta kyse on siitä ollaanko samanhenkisiä. Sitten on myös niitä joiden kanssa ei tarvitse olla niin samanhenkinen, mutta sosiaaliset yhteydet on olemassa esim. kyläyhdistysten ja tapahtumien kautta. Ihmisen elämässä on monenlaista sosiaalista lokeroa. 

Vierailija
12/462 |
08.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja vaikka pidänkin elinikäistä ystävyyttä kauniina ajatuksena ja asiana, niin vastustan kyllä sellaista, että pitäisi väkisillä jumittaa jossain vain sen vuoksi, että joskus ystävystyttiin.

Toisilla myös enempi tuuria siinä, että löytävät oikeat ihmiset ympärilleen jo nuorena, kun taas toiset ei ja on enempi hakemista. 

Vierailija
13/462 |
08.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin juuri. Ystävyys harvoin on koko elämän pituinen. On tunnettu koulussa, opinnoissa, töissä, harrastuksissa, asuinpaikassa. Ihmiset muuttuvat  ja tilanteet vaihtuvat, silloin monesti myös ystävyydet voi haaleta ja jäädä taakse. Ihan normaalia elämän kulkua. 

Joskus myös havahtuu, että joku ei ole todellinen ystävä. Arvostelee ja juoruaa seläntakana kaikki yksityiset asiasi tms. Silloin on viisasta jättää koko suhde taakseen. 

Vierailija
14/462 |
08.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä arvostan pitkäaikaisia ystävyyksiä. Kaksi ystävää on kulkenut rinnalla pitkään ja todella toivon, että ne jatkuvat, " kunnes kuolema meidät erottaa".

Mutta elämä on opettanut, että harvat ystävyyssuhteet kestävät elämäntilanteiden, asuinpaikkoja, kiinnostuksekohteiden ja luonteiden muuttumista. Aika suuri osa ystävistä on ns.elämänvaiheystäviä.

Vierailija
15/462 |
08.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukioikäinen ystävyys lakkasi mulla tosiaan siihen, että toinen alkoi höperrellä jotain "so malit kelan jonossa kurahousuja hakemassa" -persuläppää. Toinen kaveriporukan tyyppi yritti hyssytellä, että "puhukaa sitten jostain muusta", mutta kunnioitus meni täysin. Feidasin hissukseen tapaamisemme, eli ei mitään suurta draamaa ollut mihinkään suuntaan. En ole edes vasemmistolainen, vaan ihan vain sivistystä hankkinut ihminen, joka kannattaa markkinataloutta ja yrittämistä oikein mielellään. 

Vierailija
16/462 |
08.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei yhtään välitä ystävästään, niin silloin ystävyys on parempi lopettaa. Mutta jos ystävä on tärkeä, niin ei tietenkään sitten kannata.

Vierailija
17/462 |
08.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on kyllä ahdistava ajatus, että lähtökohtaisesti ystävyyden täytyy kestää eliniän. Missä vaiheessa tutustumista tämä vaade astuu kuvaan? Kun ensimmäisen kerran käydään yhdessä kahvilla?

Vierailija
18/462 |
08.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen aloittajalle vähemmän vauvapalstaa ja enemmän eloa netin ulkopuolella. Ihan älytöntä vaivata päätään joidenkin mystisten muiden ihmissuhdeasioilla.

Vierailija
19/462 |
08.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli maalaat jostain ystävästäsi mieleesi tietynlaisen kuvan etkä anna hänen olla oma itsensä?

Mun kaveri on manipuloija, henkinen hyväksikäyttäjä sekä selkäänpuukottaja ja vaatii käytännössä välitöntä vastausta puheluihin tai viesteihin. Tinkaa myös asiani muilta/muuta kautta.

Ei kiitos, sellaiselle ei ole tilaa.

Vierailija
20/462 |
08.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole itse tajunnut sitä, miksi elämästä pitää eliminoida ystävä, jonka kanssa nyt ei ehkä ole paras vaihe. Onhan parisuhteessakin erilaisia vaiheita, ylä- ja alamäkiä, eikä silti tarvitse puolisoa pistää mäkeen, vaikkei rakkaus nyt roihua. 

Itse olen ottanut logiikan, että jos jonkun ystävän kanssa ei ole paras vaihe, niin nähdään vähän vähemmän. Ajan kanssa fiilis menee ohi ja sitten voi taas nähdä useammin.

Mutta se avioliittokin joskus voi päättyä. Joten miksei ystävyyssuhdekin. Siihen en osaa sanoa, kuinka herkästi näin käy. Itsellä on ystävyyssuhteita päättynyt, kun arvomaailmat ovat muuttuneet aivan erilaisiksi. Avioliittokin kastui oikeastaan siihen samaan. Mielestäni tällaiset ovat ihan normaaliin elämään kuuluvia juttuja, että jotkus ihmiset on vaan "käymässä". Sitten on ne, jotka on ja pysyy. Yhteinen sävel pysyy, vaikka olisi taukoakin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän seitsemän