Haluan lapsilleni upeat renessanssinimet! Pojalle olen jo
Kommentit (197)
Vierailija:
Mun piti oikein ajatella viime yönä tätä asiaa:
Miten olisi Nicoletta/ Nicoliina
/Joanna, Giorgianna?
Nicolettasta tulee mieleen se Täydellisten Naisten Nicolette Sheridan. Jaks. Nicoliina jaks. Joanna on kiva, mutta ei kovin " mahtipontinen" - eikä renessanssinen. Giorgiannassa on liikaa g:tä.
Toivotaan, että saatte pojan.
siis parempi olisi patriisia tai patricia, eikä tämä muoto Ptriicia.
En muista numeroa, mutta olen se, joka tästä nimestä aloitti
eihän sitävoi tietää, vaikka ap olisikin ollut tosissaan ; )
tulevalle pojallemme Jumalanrakkaus Amadeus Mozartin mukaan. Saksaksi Gottlieb.
syntynyt joskus 1900 luvun alussa :) vähänkö naurettiin mein äitin kanssa
Haluatko että lapsi kuolee kun nimeät enkeliksi jo ennen syntymää??
Mikael on enkelin nimi, samoin Gabriel ja Rafael. Yleisiä nimiä ympäri maailman.
Angel-nimeä on paljon maailmalla, Angelinakin tarkoittaa pientä enkeliä. Turkissa on nimi Melek, enkeli.
Ainoastaan Suomessa puhutaan enkeleistä kuolleiden lasten kohdalla. Muualla maailmassa ihmiset kutsuvat lapsiaan enkeleiksi, mommy' s little angel.
Eiköhän lapsen kuolema johdu jostain ihan muusta, kuin nimestä joka hänelle on annettu, tai jota hänelle suunnitellaan.
Vierailija:
Haluatko että lapsi kuolee kun nimeät enkeliksi jo ennen syntymää??
ap täällä!
Kiitos, kun olette ottaneet tämän nimiasian omaksenne. Toisin kuin joku muu kirjoitti, niin minä nukuin viime yön todella hyvin. Olin niin onnellinen eilen saatuani kaksi melko varmaa nimiehdotusta, nyt on siis tytöllekin nimi!
Mutta silti on tullut ehdotuksia, joita on pakko kommentoisda. Joukossa on niin ihania nimiä mutta myös sellaisia joita en voisi kuvitella omalle lapselleni. Ensinnäkin tuo Ihanaelisa ja Fabriitsio (vai miten sen joku kirjoitti). No, tästä tietysti heti näkee, ettei tätä ole tosissaan ehdotettu, mutta kommentoin kumminkin. Niin ihana kuin kyseinen sarja onkin, en voisi nimetä lapsiani näin. Eihän tuo Ihanaelisa ole edes mikään nimi! Sitä paitsi Elisa ja Fabrizio olivat rakastavaisia, joten siksikään eivät nämä nimet sovi sisaruksille.
Joku ehdotti Dulcellaa. Siitä pidän, mutta sitä pitäisi ehdottamasti suomalaistaa ensin.
Olen hyvin vahvasti edelleen niiden nimien kannalla, jotka kerroin eilen illalla. Ainoastaan se Frans saattaa muuttua pojan nimen edessä johonkin toiseen lyhyeen nimeen.
Mieheni myös pitää ehdotuksista, mutta mietimme vielä Fransia.
ap
Eli toivottavasti sukunimikin on mahtipontinen, sillä hieno renesanssi-etunimi ja joku Virtanen tai vastaava sitten sukunimenä voi olla melkoisen hauska yhdistelmä!!!! Mikaelinenkeli Mäkelä...*hekottaa*
toki sukunimeämme täällä sanoa, mutta kyllä se sopii näiden nimien kanssa yhteen. Se oli kaiken lähtökohta, että koko nimen täytyy sointua yhteen, siis etunimien ja sukunimen.
Gabriella ym. ihan kauniita nimiä, mutta eilen löytämääni Deea Tereesiaa on vaikea enää muuttaa. Olen mieltynyt siihen niin paljon, pidän nimenomaan kauniisti soljuvista nimistä. Äänneasu on nimessä milteipä se tärkein.
ap
ilmoituksen :)
Sittenpähän näette, että olen aivan tosissani. Miksi en olisi?
ap
tosin itsellä tulee heti mieleen se Tintin koira Milou...
eteen? Siis Milo Mikaelinenkeli. Hmmm... miksei. Kaunis yhdistelmä, mutta tuota mietin, kun Milo on muutenkin ja Miroja vielä enemmän. Sekoittuuko niihin? Renessanssihenkisyys ehkä häipyy silloin. Mutta yhdistelmänä kyllä todella kaunis! Merkitsen tuon listaani, kiitos :)
ap
Olen lukenut vain allakasta nimiä, ei ole tullut mieleenkään, että niitä voisi olla muualla listattuna. Aika sinisilmäistä!
Tosi kivoja linkkejä löytyi kun laitoin googleen noita hakusanoja. Ehkä meille tulee seuraavan nimestä jotain hieman omanlaisempaa.
Nimivalintasi kanssa en ole samoilla linjoilla, mutta nämä ovat makuasioita. ;-)
Vierailija:
Mita kaikkea voikaan googlesta loytaa!Agnella
Agnese
Agnola
Alessandra
Anastasia
Andrea
Andreuola
Angela
Antonia
Bandecca
Bartola
Bartolomea
Bella
Belloza
Bice
Bona
Buona
Catalina
Caterina
Chola
Cicilia
Ciecherella
Ciosa
Ciuta
Cristina
Dea
Diana
Dolce
Druda
Elizabeth
Fiametta
Filippa
Fiora
Flora
Francesca
Gemma
Ghinga
Ghita
Gianetta
Gilia
Ginevra
Giovanna
Giuliana
Gostanza
Grana
Isabetta
Jacopa
Joanna
Lagia
Lapa
Lena
Leonarda
Letta
Lippa
Lisa
Lisabetta
Lorenza
Lucia
Lucrezia
Madelena
Magdalena
Margherita
Maria
Marsilia
Martinella
Masina
Mea
Nanna
Mella
Nencia
Nezetta
Nicolosa
Novella
Nucca
Pasqua
Pia
Piera
Paula
Rigarda
Riguardatta
Salvaza
Sandra
Santa
Serena
Simona
Stella
Taddea
Tessa
Tita
Tomasia
Tommasa
Veroncia
Minulla on teille kerrottavaa uudesta nimivalinnastani, mutta sitä ennen täytyy sanoa tämä:
Nimivalintani on näköjään herättänyt keskustelua yhä... Vaikka ymmärrän viesteistänne, että ette pidä pojalle keksimästäni nimestä, niin en siltikään pysty luopumaan siitä. Mikaelinenkeli on kaunis nimi, ja se tuntuu niin omalta. Jotkut ovat kritisoineet, että nimi on liian pitkä, mutta en ymmärrä tätä, anteeksi. Onhan paljonkin nimiä, jotka ovat pitkiä, esim. yhdellä ulkomailla asuvalla ystävälläni on tytär (kohta jo aikuinen), jonka nimi on Kaisli-Tuulikki. Edes siellä vieraskielisessä maassa tämä nimi ei koskaan ole aiheuttanut ongelmia, vaikka pitkä onkin. Ihmiset ihastelevat nimeä, kun heille kertoo, mitä nimi tarkoittaa. Kaunis nimi! Siinä yhdistyvät sekä merkitys että äänneasu kauniisti, niin kuin mielestäni myös mahdollisen tulevan poikani nimessä yhdistyy.
Jos taasen lapseni on tyttö... Siitä minun oikeastaan pitikin kirjoittaa. Deea Tereesia on ollut se nimiyhdistelmä, joka on siis ollut listassani kaikkein ylimpänä, mutta on mielessäni kuljetellut kaikkia muitakin nimiä, joita aiemmin minulle ehdoteltiin. Olen pyöritellyt niitä ja varsinkin Dolcetta, Dulcinella ym. sen tyyppiset nimet ovat kovasti miellyttäneet, mutta alusta lähtien on ollut selvää, että tuollaisenaan en niitä voi tietenkään ottaa käyttöön. Tunsin olevani umpikujassa noiden nimien kanssa ja olin jo valmis hylkäämään ne, kun yhtäkkiä tapahtui jotakin odottamatonta. Suloisuus, makeus - nämä sanat pyörivät mielessäni, koska sen verran toki italiaa osaan, että tiedän, että Dolcetta-tyyppiset nimet viittaavat juuri sulouteen ja makeaan.
Ja niin välähdyksenomaisesti, aivan yhtäkkiä näin edessäni suomalaisen vastineen näistä ihanista nimistä: Sulotar!
Siis voiko tämä näin tapahtua?! Ensin olin niin paljon Deea Tereesian kannalla, että olin aivan ihastuksissani siihen nimeen, mutta nyt - minun täytyy sanoa, että Sulotar on vienyt sydämeni. Siinä on juuri se mitä nimeltä kaipaan. Renessanssitausta, suomalaistettu muoto, kaunis äänneasu ja merkitys. Sulotar.
Tämä on johtanut siihet, että tällä hetkellä aikomukseni on nostaa Mikaelinenkeli pojan listan ykköseksi, ilman siis mitään muita nimiä. Sulotar on tyttöjen listan ykkönen.
Kumpikaan nimi ei lopulta kaipaa mitään muuta rinnallaan, yksi nimi kertoo kaiken. Eihän lapselle ole pakko antaa useampia nimiä, eikös yksikin riitä?
ap
Mun piti oikein ajatella viime yönä tätä asiaa:
Miten olisi Nicoletta/ Nicoliina
/Joanna, Giorgianna?