Haluan lapsilleni upeat renessanssinimet! Pojalle olen jo
Kommentit (197)
Vierailija:
Bella kiinnitti huomioni heti, mutta mietin vain, että olisiko suomeen mukautettu Pella sitten kiva? Ei ehkä?
Katariina - joo, kyllä, mutta kuten jo Katariinaa aiemmin kommentoin, minun makuuni turhankin tavanomaiset.
Jotain omaperäisempää haluaisin, ja pojan kohdalla olen todella mieltynyt tuohon Mikaelinenkeliin. Tiedän, että täysin suora käännös on Mikael-Enkeli tai Enkeli-Mikael, mutta nämä eivät soinnu ja solju niin kauniisti kuin Mikaelinenkeli.
Joku ehdotti Mikaelinenkeliä toiseksi nimeksi. Ehdottamasti, jos ykkösnimeksi ei hyväksytä! Siis ___ Mikaelinenkeli. Aivan ihana sekin, jos vain löydän tuohon alkuun sopivan.
Nyt tutkin tuota pitkää listaa.
ap
Pliis... Jotkut noista nimistä on ihan ok, mutta Mikaelinenkeli, ei ei ei eihän se ole edes nimi.
Itsestäänselvyys kuitenkin on, että tuo nimi ei tule menemään läpi. Ei ensimmäisenä, eikä toisena nimenä.
Suomessa etunimiä voi olla yhdestä kolmeen ja ne ovat keskenään saman arvoisia. Nimi ei myöskään voi olla genetiivi, ellei ole kyse Xntyttö tai Znpoika.
Joten etsippä uusi ja parempi.
Joku ehdotti Mikaelinenkeliä toiseksi nimeksi. Ehdottamasti, jos ykkösnimeksi ei hyväksytä! Siis ___ Mikaelinenkeli. Aivan ihana sekin, jos vain löydän tuohon alkuun sopivan.
Nyt tutkin tuota pitkää listaa.
ap
[/quote]
ihan tosissani Mikaelinenkelin kanssa! Minkään muun kanssa en edes ole niin tosissani kuin tämän! Eikö ole maailman suloisin nimi.
Ja oikeastaan kun tarkemmin mietin, niin ehkä se sittenkin olisi parempi toisena nimenä, siis eteen jokin muu nimi.
Vaikeus on se, että tytölle pitäisi keksiä yhtä suloinen nimi. Ja kriteerini on siis tietty suomalainen asu kuitenkin nimessä, ei siis b:tä, c:tä jne mielellään. Tuossa pitkässä listassa oli nimi Dolce, eikös se tarkoita makeaa tai suloista. Voisikohan siitä kehittää jotakin? Francesca miellyttää myös, mutta se pitäisi saada muokattua suomeen sopivaksi.
ap
Vierailija:
Suomessa etunimiä voi olla yhdestä kolmeen ja ne ovat keskenään saman arvoisia. Nimi ei myöskään voi olla genetiivi, ellei ole kyse Xntyttö tai Znpoika.Joten etsippä uusi ja parempi.
Mikaelinenkelin olisi.
ap
Siitä " suomennos" Antreela, ellei tuo d miellytä?
mutta vaikka ei olekaan oikea ap tämä 48, niin
olen samaa mieltä hänen kanssaan tuosta genetiiviasiasta.
nyt oikea ap
tarkoittaa kuulemma sokeaa tyttöä. Sehän olisi passeli ap:lle. Mukavasti merkitystä ja noin kirjoitettuna kuten lausutaan sopii suomeenkin paremmin.
Antreelan nimilistaani.
Tuossa alkuperäisessä nimessä Andreuola on hienoa tuo vokaalien liukuma vai miksi sitä nimittäisi? Todella hieno kuitenkin. Antreela-muodossa se häviää, mutta aika mukava nimi kuitenkin Antreelakin.
ap
ihan tuollaisia merkityksiä kuitenkaan hae, 52 vai kuka olit?
Jotain suloista/taiteellista/upeaa.
ap
Järjettömistä nimistä, joita pitää aina joka paikassa tavata. Ja silti se on kaikissa papereissa kirjotettu väärin.
Mitä jos tavoittelisit erikoisuutta panostamalla lapsen kasvatukseen ja taitojen kehittämiseen?
Vierailija:
Antreelan nimilistaani.
Tuossa alkuperäisessä nimessä Andreuola on hienoa tuo vokaalien liukuma vai miksi sitä nimittäisi? Todella hieno kuitenkin. Antreela-muodossa se häviää, mutta aika mukava nimi kuitenkin Antreelakin.ap
Minuakin miellytti tuo -euo-, mutta se valittavasti katoaa Antreelassa. Jotenkin silti pidän Antreelastakin.
Vierailija:
ihan tuollaisia merkityksiä kuitenkaan hae, 52 vai kuka olit?
Jotain suloista/taiteellista/upeaa.ap
Vierailija:
Onhan se tavallaan genetiivi: Mikaelin enkeli. Ei siis hyvä käännös Michelangelosta.
sinänsä tavoittele erikoisuutta. En halua nimillä näyttää kenelläkään mitään, esim. että ihmiset ajattelisivat, että onpahan noilla lapsilla ihmeelliset ja erikoiset nimet. Tämä vaan tuntuu oikealta ja on minun juttuni. Ihan samalla tavalla kuin joku toinen haluaa lapselleen ehdottamasti suomalaiskansalliset nimet, tai joku toinen ehdottamasti jonkun uuden muotinimen. Sitä paitsi minun periaatteeni on tietynlainen suomalaistaminen, joten en siinäkään mielessä tavoittele mielestäni erikoisuutta. Haluan, että nimellä on tausta ja mielellään jokin merkitys, ja nimenomaan menneiltä ajoilta, renessanssin loiston ajoilta, mutta ei mielellään vieraita kirjaimiä ym. jotka ovat hankalia suomessa.
Tämä on minun näkemykseni. Ihanaa, että edes joku minua on ymmärtänyt ja tukenut tässä ketjussa.
ap
Vierailija:
Kivaa varmaan olla finninaamainen, kömpelö, äänenmurroksen kanssa kamppaileva kuikelo jonka nimi on Mikaelinenkeli XD
on lisätty tyttölistaani, kiitos :)
Tuota pitempää nimilistaa, jonka joku laittoi, pitää tutkia tarkkaan. Siitä varmasti löytyy ihania nimiä. Bella kiinnitti huomioni heti, mutta mietin vain, että olisiko suomeen mukautettu Pella sitten kiva? Ei ehkä?