Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Anteeksi että kysyn. Lapsettomuudesta ja transsukupuolisuudesta

Vierailija
08.12.2024 |

Ihmiset kokevat elämänsä aikana monenlaisia tragedioita, joista on vain selvittävä. Kullakin meistä on oma taakkamme kannettavaksi.

Mistä johtuu se, että lapsettomuus ja transsukupuolisuus ovat asioita, jotka ehdottomasti pitää ratkaista niin, että ihmiselle väen vängällä yritetään saada lapsi tehtyä tai hänen sukupuolensa kovilla hoidoilla vaihdetaan? Miksi ei voitaisi keskittyä tunnepuoleen ja siihen kokemukseen, niin että siitä saataisiin siedettävä? 

Kysyn siksi, että hormonihoidot niin lapsettomuudessa kuin sukupuolenvaihdossakin ovat hirveitä hormonisaastuttajia. Miksi ihmisen pitää taistella luontoa vastaan?

Huomautan vielä, etten ole suvaitsematon, mutta haluan vain pohtia asiaa eri kanteilta.

Kommentit (145)

Vierailija
81/145 |
08.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi silloin pyritään muuttamaan sitä biologista sukupuolta eikä sukupuoli-identiteettiä, jotta sitä ristiriitaa ei enää olisi? Sama asia kuin anorektikon kehonkuvahäiriötä pyrittäisiin korjaamaan tekemällä hänelle rasvaimu hoitamaan sitä että hän kokee itsensä liian lihavaksi. 

No kun sitä on yritetty terapian keinoin muuttaa eikä se onnistu. Jos joku keksii keinon muuttaa sitä ja pystyy tutkimuksin osoittamaan keinon toimivaksi, niin mikäs sen hienompaa. Niin kauan kun tuota ei ole tapahtunut, ei voida elää jonkun kuvitteellisen hoitokeinon varassa.

Eikä biologista sukupuolta yritetä muuttaa koska sitäkään ei voi muuttaa - sehän edellyttäisi perimän muuttamista. Se, mitä voidaan muuttaa on sukupuolielimet sekä sekundääriset sukupuoliominaisuudet, jotka ovat niitä, joiden perusteella ihmiset yhteiskunnassa normaaleissa

Niin, eli kun sen biologisen sukupuolenkaan muuttaminen ei onnistu niin miksi ihmeessä niihin hoitoihin haaskataan rahaa ja resursseja? Ei se tee miehestä naista vaikka leikkaisi genitaalit, miten ihmeessä se voi korjata mitään ristiriitoja pään sisällä? 

Vierailija
82/145 |
08.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi silloin pyritään muuttamaan sitä biologista sukupuolta eikä sukupuoli-identiteettiä, jotta sitä ristiriitaa ei enää olisi? Sama asia kuin anorektikon kehonkuvahäiriötä pyrittäisiin korjaamaan tekemällä hänelle rasvaimu hoitamaan sitä että hän kokee itsensä liian lihavaksi. 

No kun sitä on yritetty terapian keinoin muuttaa eikä se onnistu. Jos joku keksii keinon muuttaa sitä ja pystyy tutkimuksin osoittamaan keinon toimivaksi, niin mikäs sen hienompaa. Niin kauan kun tuota ei ole tapahtunut, ei voida elää jonkun kuvitteellisen hoitokeinon varassa.

Eikä biologista sukupuolta yritetä muuttaa koska sitäkään ei voi muuttaa - sehän edellyttäisi perimän muuttamista. Se, mitä voidaan muuttaa on sukupuolielimet sekä sekundääriset sukupuoliominaisuudet, jotka ovat niitä, jo

Niin, eli kun sen biologisen sukupuolenkaan muuttaminen ei onnistu niin miksi ihmeessä niihin hoitoihin haaskataan rahaa ja resursseja? Ei se tee miehestä naista vaikka leikkaisi genitaalit, miten ihmeessä se voi korjata mitään ristiriitoja pään sisällä? 

En ymmärrä, miten pilleri voi vaikuttaa päänsärkyyn, mutta tutkimusaineisto näyttää, että se vaikuttaa. Kummalla on merkitystä, sillä, että minä en ymmärrä miten se voi vaikuttaa vai sillä, että tutkimusaineisto näyttää, että se vaikuttaa?

Sukupuoli-identiteetti "kertoo", mikä biologisen sukupuolen "pitäisi" olla. Jos identiteetti "kertoo", että minun pitäisi olla mies, ja peilistä katsoo karvaton naama, tissit ja tuhero, niin miksei se aiheuttaisi ristiriitaa, ja miksi ristiriita ei helpottuisi noita asioita muuttamalla?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/145 |
08.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos identiteetti "kertoo", että minun pitäisi olla mies, ja peilistä katsoo karvaton naama, tissi ja tuhero, niin miksei se aiheuttaisi ristiriitaa, ja miksi ristiriita ei helpottuisi noita asioita muuttamalla?

"Identiteetti kertoo"? Identiteetit ovat vaihtuvia mielen rakennelmia, ei mikään "yliminä" meissä, joka kertoo, millainen pitäisi olla. Identiteettejä voi itse rakentaa, omaksua ja vaihtaa.

Sitäpaitsi ei ole yhtä ja ainutta naisidentiteettiä, joka kertoisi, millainen naisen pitäisi olla. Jokainen on nainen omalla tavallaan, eikö näin ole, naiset? Spektri on tosi laaja.

Tosin amerikkalainen tajuntateollisuus on tehokkaasti markkinoinut synteettisen ja seksuaalisuuta korostavan naisihanteen, joka on monesta teinitytöstä luotaantyöntävä. Kyllä siinä kehodysforiaa pukkaa Kardashianien ollessa naisihanteita kulttuurissa.

Toinen seikka, joka voi vaikuttaa sukupuolen hämärtymisen lisääntymiseen, on tietysti ftalaatit, eli muovin sisältämät hormonihäiritsijät. Muutama vuosi sitten niitä löytyi Suomessakin myytyjen tuttipullojen muovista.

Vierailija
84/145 |
08.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap:n ei hoitoja tarvitse itse ottaa. Mitä väliä sillä on sulle, että mitä hoitoja muilla ihmisillä? Ja se on sukupuolen korjaus, ei vaihto. 

Etkö huomannut, että ap puhui hormonisaasteista. Trans-hoitoihin kuuluu elinikäinen hormonien syöminen, jäämät menevät vesistöön.

Sillä on ainakin minulle väliä. Mutta ei ehkä omaan napansa tuijotteluun keskittyneelle trans-ihmiselle.

Suomessa ei anneta suun kautta otettavia. Testosteroni on piikkeinä, estrogeeni ensisijaisesti laastarina. Toisekseen, myös esim vaihdevuosiin on ne täsmälleen samat lääkkeet. Ulisetko niistäkin että saastuttaa?

En ulise vaan pidän kaikkia kemiallisia hormoneja haitallisina niin ihmiselle kuin luonnolle, pitkässä juoksussa.

Selvisin itse hedelmällisen ikäni ilman e-pillereitä ja vaihdevuodet ilman hormonikorvausta, suostuin käymään läpi sen psyykkisen ja fyysisen transition, mitä vaihdevuodet ovat, kaikkine oireineen. Vuosi siinä meni hikoillessa, kun iso voimala laskettiin alas. Nyt on uudenlainen tietoisuus, vanhan naisen tietoisuus. Ei huono.

Vierailija
85/145 |
08.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap:n ei hoitoja tarvitse itse ottaa. Mitä väliä sillä on sulle, että mitä hoitoja muilla ihmisillä? Ja se on sukupuolen korjaus, ei vaihto. 

Etkö huomannut, että ap puhui hormonisaasteista. Trans-hoitoihin kuuluu elinikäinen hormonien syöminen, jäämät menevät vesistöön.

Sillä on ainakin minulle väliä. Mutta ei ehkä omaan napansa tuijotteluun keskittyneelle trans-ihmiselle.

Suomessa ei anneta suun kautta otettavia. Testosteroni on piikkeinä, estrogeeni ensisijaisesti laastarina. Toisekseen, myös esim vaihdevuosiin on ne täsmälleen samat lääkkeet. Ulisetko niistäkin että saastuttaa?

En ulise vaan pidän kaikkia kemiallisia hormoneja haitallisina niin ihmiselle kuin luonno

Kiva sulle että olit onnekas ja selvisin vaihdevuosista niin vähällä. Tai saanut teininä sellaista aknea jota olisi tarvinnut hoitaa hormoneilla. Älä kuitenkaan tuomitse niitä jotka ei ole yhtä onnekkaita. 

Vierailija
86/145 |
08.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos identiteetti "kertoo", että minun pitäisi olla mies, ja peilistä katsoo karvaton naama, tissi ja tuhero, niin miksei se aiheuttaisi ristiriitaa, ja miksi ristiriita ei helpottuisi noita asioita muuttamalla?

"Identiteetti kertoo"? Identiteetit ovat vaihtuvia mielen rakennelmia, ei mikään "yliminä" meissä, joka kertoo, millainen pitäisi olla. Identiteettejä voi itse rakentaa, omaksua ja vaihtaa.

Sitäpaitsi ei ole yhtä ja ainutta naisidentiteettiä, joka kertoisi, millainen naisen pitäisi olla. Jokainen on nainen omalla tavallaan, eikö näin ole, naiset? Spektri on tosi laaja.

Tosin amerikkalainen tajuntateollisuus on tehokkaasti markkinoinut synteettisen ja seksuaalisuuta korostavan naisihanteen, joka on monesta teinitytöstä luotaantyöntävä. Kyllä siinä kehodysforiaa pukkaa Kardashianien ollessa naisihanteita kulttuurissa.

Toinen seikka, joka voi vaikuttaa sukupuolen hämärtymisen lisääntymise

Yrität jälleen kääntää keskustelun käsitteisiin ja kielenkäyttöön pois itse asiasta. Minua ei kiinnosta vähääkään se, kuinka laaja on naiseuden spektri (jokainen on minun puolestani vapaa ilmaisemaan itseään haluamallaan tavalla, eikä minulla ole tarvetta kyseenalaistaa muiden ymmärrystä omasta identiteetistään), vaan minua kiinnostaa se, että:

Ovatko biologinen sukupuoli ja sukupuoli-identiteetti erillisiä ilmiöitä? Kyllä.

Voivatko biologinen sukupuoli ja sukupuoli-identiteetti olla ristiriidassa? Kyllä.

Voiko tällainen ristiriita aiheuttaa ahdistusta ym. psykologisia ongelmia? Kyllä.

Voiko ympäristö pahentaa tätä ahdistusta kieltäytymällä hyväksymästä transsukupuolisen identiteettiä validiksi? Kyllä.

Voiko tätä ahdistusta lievittää transitiohoidolla? Kyllä.

Voiko tätä ahdistusta lievittää yhtä tehokkaasti jollain muulla keinolla? Jos voi, niin tämä keino on toistaiseksi tuntematon.

Kaikki yllä oleva on ymmärrykseni mukaan "virallisen tieteen" linjan mukaista. Jos sinulla on jotain näyttöä siitä, että jokin näistä kohdista on väärin niin se kiinnostaa. Semanttinen hämärtäminen ei, ei myöskään "filosofiset" argumentit, jotka eivät voi tieteellistä näyttöä kumota vaikka olisivat miten vakuuttavia paperilla, vrt. Zenonin paradoksit.

Vierailija
87/145 |
08.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Niin, eli kun sen biologisen sukupuolenkaan muuttaminen ei onnistu niin miksi ihmeessä niihin hoitoihin haaskataan rahaa ja resursseja? Ei se tee miehestä naista vaikka leikkaisi genitaalit, miten ihmeessä se voi korjata mitään ristiriitoja pään sisällä? "

Jos on ylitsepääsemättömän paha sukupuolidysforia, niin silloin vastakkaisen sukupuolen edustajana maailmalle näyttäytyminen riittää, jotta voi elää päänsisäisen ristiriitansa kanssa. Eli tällöin tavoitteena ei ole _olla_ sitä vastakkaista sukupuolta, vaan _tulla nähdyksi_ sellaisena. Näissä tapauksissa niistä transhoidoista on apua. Transsukupuolisiksi identifioituvat, biologian kieltäjät tai "et tarvi dysforiaa ollaksesi trans"-sekoilijat on sitten asia erikseen.

Vierailija
88/145 |
08.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Niin, eli kun sen biologisen sukupuolenkaan muuttaminen ei onnistu niin miksi ihmeessä niihin hoitoihin haaskataan rahaa ja resursseja? Ei se tee miehestä naista vaikka leikkaisi genitaalit, miten ihmeessä se voi korjata mitään ristiriitoja pään sisällä? "

Jos on ylitsepääsemättömän paha sukupuolidysforia, niin silloin vastakkaisen sukupuolen edustajana maailmalle näyttäytyminen riittää, jotta voi elää päänsisäisen ristiriitansa kanssa. Eli tällöin tavoitteena ei ole _olla_ sitä vastakkaista sukupuolta, vaan _tulla nähdyksi_ sellaisena. Näissä tapauksissa niistä transhoidoista on apua. Transsukupuolisiksi identifioituvat, biologian kieltäjät tai "et tarvi dysforiaa ollaksesi trans"-sekoilijat on sitten asia erikseen.

Eihän se silloin ole päänsisäinen ristiriita jos olennaisinta on se miten kaikki muut sinut näkevät? Ja miksi silloin olisi tärkeää leikata nimenomaan sukupuolielimensä, harvemmin minä ainakaan omiani näytän kenellekään muulle kuin puolisolleni? 

Vierailija
89/145 |
08.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän se silloin ole päänsisäinen ristiriita jos olennaisinta on se miten kaikki muut sinut näkevät? Ja miksi silloin olisi tärkeää leikata n

Kyllä se on pään sisällä, jos ei kykene hyväksymään nähdyksi tulemista biologisen sukupuolensa edustajana. Ja nämä tällaiset ei välttämättä kaipaa alapääleikkauksia.

Vierailija
90/145 |
08.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kait luonnon biologian näkökulmasta silläkin on ollut ja on merkitys mikäli lapsia ei tule. Ja joskushan toiset eivät keskenään pysty lisääntymään, mutta sitten kumpikin jonkun muun kanssa kylläkin. 

Luonnonbiologian taustalla on vuosituhansien luonnonvalintaa, kuolemaa, kärsimystä, olemme eläimiä me ihmiset.

Vierailija
91/145 |
08.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Miksi ei voitaisi keskittyä tunnepuoleen ja siihen kokemukseen, niin että siitä saataisiin siedettävä?"

Koska lääketehtaat ei voi rahastaa tällä, eikä ihmisten sisäistä kasvua haluta tukea muutenkaan vahingossa liikaa.

Vierailija
92/145 |
08.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ulise vaan pidän kaikkia kemiallisia hormoneja haitallisina niin ihmiselle kuin luonno

Olisihan se pitänyt arvata. Vanha ihminen joka fleksaa sillä että HÄN ITSE ei ole tarvinnut joten kukaan muukaan ei voi tarvita. Kivat sulle, mutta älä oleta että jokaisen elämä menee samalla kaavalla. 

t. 100% korvaushoidolla oleva kohdun ja munasarjojen poiston takia. 

ps. syö paskaa

Vierailija
93/145 |
08.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yrität jälleen kääntää keskustelun käsitteisiin ja kielenkäyttöön pois itse asiasta. Minua ei kiinnosta vähääkään se, kuinka laaja on naiseuden spektri (jokainen on minun puolestani vapaa ilmaisemaan itseään haluamallaan tavalla, eikä minulla ole tarvetta kyseenalaistaa muiden ymmärrystä omasta identiteetistään), vaan minua kiinnostaa se, että:

Minusta on olennaista tässä asiassa määritellä käsite identiteetti selkeästi. Itse en ajattele, että identiteetti olisi jotain sellaista, joka kertoisi ihmiselle, millainen hänen pitäisi olla. Ihminenhän itse valitsee identiteettinsä, toisin kuin biologisen sukupuolen.

Ovatko biologinen sukupuoli ja sukupuoli-identiteetti erillisiä ilmiöitä? Kyllä.

Samaa mieltä.

Voivatko biologinen sukupuoli ja sukupuoli-identiteetti olla ristiriidassa? Kyllä.

Samaa mieltä.

Voiko tällainen ristiriita aiheuttaa ahdistusta ym. psykologisia ongelmia? Kyllä.

Samaa mieltä.

Voiko ympäristö pahentaa tätä ahdistusta kieltäytymällä hyväksymästä transsukupuolisen identiteettiä validiksi? Kyllä.

Vaikea sanoa, varsinkin kun aiemmin mainitsemaasi vertailuryhmää ei ole olemassa. Siis kulttuuria, jossa transsukupuolisuus-identiteetti hyväksyttäisiin yleisesti validiksi ja jota voisi  vertailla tähän kulttuuriin.

Voiko tätä ahdistusta lievittää transitiohoidolla? Kyllä.

Vahtelevia tuloksia näyttäisi olevan. Katujiakin löytyy, mutta leikattuja rintoja ei saa takaisin,

Voiko tätä ahdistusta lievittää yhtä tehokkaasti jollain muulla keinolla? Jos voi, niin tämä keino on toistaiseksi tuntematon.

Teini-ikäisen tai esimurrosikäisen kohdalla voisi kokeilla aikaa. Aikuisilla psykedeeliterapia? Sehän on kuulema auttanut ihmisiä addiktioistakin eroon.

Kaikki yllä oleva on ymmärrykseni mukaan "virallisen tieteen" linjan mukaista. Jos sinulla on jotain näyttöä siitä, että jokin näistä kohdista on väärin niin se kiinnostaa.

On tainnut jäädä mainitsematta, että en muutenkaan usko virallisen lääketieteen ihmiskuvaan: se luulee, että ihminen loppuu ihoonsa, vaikka ihminen energiaolentona jatkuu ihonsa ulkopuolelle. Ihmisen energiaolemus on pysyvämpää laatua kuin hänen identiteettinsä, joka on, kuten sanoin, mielen rakennelma. Mielen rakennelmat häviävät aina energialle, pufff!

Mutta arvostan pyrkimystäsi loogiseen ajatteluun. Maailmankuvamme vain ovat niin erilaiset, että en usko meidän voivan ymmärtää toisiamme.

Vierailija
94/145 |
08.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ihminen energiaolentona jatkuu ihonsa ulkopuolelle. Ihmisen energiaolemus on pysyvämpää laatua kuin hänen identiteettinsä, joka on, kuten sanoin, mielen rakennelma. Mielen rakennelmat häviävät aina energialle, pufff!

Meinasin jo luovuttaa, koska maailmankuvissamme on äärimmäisen todennäköisesti hyvinkin monella tasolla niin perustavanlaatuisia ristiriitoja, että kummankaan on mahdotonta vakuuttaa toista yhtään mistään, mutta sen sijaan kysynkin, että mikä todistusaineisto vakuuttaa sinut tuon lainatun totuudesta?

Vierailija
95/145 |
08.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ihminen energiaolentona jatkuu ihonsa ulkopuolelle. Ihmisen energiaolemus on pysyvämpää laatua kuin hänen identiteettinsä, joka on, kuten sanoin, mielen rakennelma. Mielen rakennelmat häviävät aina energialle, pufff!

Meinasin jo luovuttaa, koska maailmankuvissamme on äärimmäisen todennäköisesti hyvinkin monella tasolla niin perustavanlaatuisia ristiriitoja, että kummankaan on mahdotonta vakuuttaa toista yhtään mistään, mutta sen sijaan kysynkin, että mikä todistusaineisto vakuuttaa sinut tuon lainatun totuudesta?

Oma 40-vuotinen kokemus meditaatiosta ja muuntuneista tajunnantiloista. Jos ihminen saa kosketuksen omaan energiaolemukseensa esimerkiksi joogan ja meditaation kautta, hän tajuaa koko struktuurinsa uudella tavalla. Myös sen, mikä on mielen sisältöjen kuten identiteetin osuus siinä struktuurissa. Ne eivät ole kovin määrääviä loppupeleissä.

Toki tästä on valtavasti myös kirjallisuutta olemassa, esim. ihmisen chakra-järjestelmästä ja meditaatiotekniikoista jne.

Vierailija
96/145 |
08.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kait luonnon biologian näkökulmasta silläkin on ollut ja on merkitys mikäli lapsia ei tule. Ja joskushan toiset eivät keskenään pysty lisääntymään, mutta sitten kumpikin jonkun muun kanssa kylläkin. 

Luonnonbiologian taustalla on vuosituhansien luonnonvalintaa, kuolemaa, kärsimystä, olemme eläimiä me ihmiset.

Kuolemaa ja kärsimystä voi yrittää estää ja lievittää, tai toki voit vain alistua "luonnolle" ja kuolla vaikka vaivaasi olisi hoito keksitty. 

Ja toisaalta onhan ihminen osa luontoa ja ihmisäly, jolla voi yrittää parantaa elämää ja sen laatua. Ei kaikki usko johonkin kylmään kohtaloon ja alistu siihen. Voit sä elää vieläkin luolissa nuotiolla ruokasi paistaen toki, mutta toiset voi valita teknologian ja sen kehittämät edut.

Vierailija
97/145 |
08.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuolemaa ja kärsimystä voi yrittää estää ja lievittää, tai toki voit vain alistua "luonnolle" ja kuolla vaikka vaivaasi olisi hoito keksitty. 

Ja toisaalta onhan ihminen osa luontoa ja ihmisäly, jolla voi yrittää parantaa elämää ja sen laatua. Ei kaikki usko johonkin kylmään kohtaloon ja alistu siihen. Voit sä elää vieläkin luolissa nuotiolla ruokasi paistaen toki, mutta toiset voi valita teknologian ja sen kehittämät edut.

Kuoleeko ihminen, jos ei saa esim lapsettomuushoitoa?

Vierailija
98/145 |
08.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oma 40-vuotinen kokemus meditaatiosta ja muuntuneista tajunnantiloista. Jos ihminen saa kosketuksen omaan energiaolemukseensa esimerkiksi joogan ja meditaation kautta, hän tajuaa koko struktuurinsa uudella tavalla. Myös sen, mikä on mielen sisältöjen kuten identiteetin osuus siinä struktu

Onko mielestäsi kohtuullista, että puhtaasti omaan subjektiivisesti muodostettuun maailmankuvaasi nojaten argumentoit oikeiden ihmisten oikeasti tarvitsemia oikeasti toimivia lääketieteellisiä hoitoja vastaan?

Vierailija
99/145 |
08.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No luonnonvalinta päätti että mun ja mun miehen sukusoluista syntyi kaksi lasta. Tosin hoidoilla mutta mitä väliä, näin luonto toimi, hedelmöitys onnistui ja sikiöt kasvoivat kohdussani ja terveet lapset syntyivät. 

Vierailija
100/145 |
08.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuoleeko ihminen, jos ei saa esim la

Oot sä aika julma ihminen jos haluat antaa kärsivälle ihmiselle apua ainoastaan jos hän on kuolemanvaarassa.

Ei ihminen kuole vaikka sokeuteenkaan mutta silti tehdään silmäleikkauksia.