Anteeksi että kysyn. Lapsettomuudesta ja transsukupuolisuudesta
Ihmiset kokevat elämänsä aikana monenlaisia tragedioita, joista on vain selvittävä. Kullakin meistä on oma taakkamme kannettavaksi.
Mistä johtuu se, että lapsettomuus ja transsukupuolisuus ovat asioita, jotka ehdottomasti pitää ratkaista niin, että ihmiselle väen vängällä yritetään saada lapsi tehtyä tai hänen sukupuolensa kovilla hoidoilla vaihdetaan? Miksi ei voitaisi keskittyä tunnepuoleen ja siihen kokemukseen, niin että siitä saataisiin siedettävä?
Kysyn siksi, että hormonihoidot niin lapsettomuudessa kuin sukupuolenvaihdossakin ovat hirveitä hormonisaastuttajia. Miksi ihmisen pitää taistella luontoa vastaan?
Huomautan vielä, etten ole suvaitsematon, mutta haluan vain pohtia asiaa eri kanteilta.
Kommentit (145)
Jos sulle tulee syöpä, et varmaan taistele luontoa vastaan, vaan kiltisti kärsit?
Miksi tehdään sektioita, eikö luonto ole tarkoittanut että lapsi syntyy alateitse? Miksi otetaan särkylääkkeitä, etkö hyväksy kipua jonka "luonto" sinulle antaa?
Toisaalta eikö "luonto" ole antanut ihmisille viisautta ja älyä tehdä keksintöjä ja tekniikkaa jolla voi pelastaa ihmishenkiä ja parantaa monen elämänlaatua. Lapsettomuushoidotkin on hieno osoitus ihmisen älykkyydestä korjata sairauksien aiheuttamia vikoja.
Ei ole lainkaan sama asia hoitaa sairautta kuin olla lapsettomuushoidoissa ja yrittää saattaa maailmaan ihmisyä, jota ilman hoitoja ei olisi olemassa.
Jos raskaus onnistuu, kun lapsettomuutta aiheuttava tila on hoidettu pois, ei sekään ole sama asia kuin ottaa hormonihoitoja ja tehdä koeputkihedelmöitys.
Asia on vain sellainen tabu, että yritätte pistää asiat samalle viivalle, vaikka ne eivät sinne kuulu.
Logiikkasi mukaan meidän ei pitäisi taistella mitään sairauksia vastaan, koska periaatteessahan ne on kaikki ihan luonnollista?
Ymmärrän sen, ettei verorahoilla pitäisi transhoitoja kustantaa, eikä leikkauksia. Mutta lapsettomuuden hoito tukee yhteiskuntaa (yhteiskunta tarvitsee lisää lapsia)
Vierailija kirjoitti:
Miksi tehdään sektioita, eikö luonto ole tarkoittanut että lapsi syntyy alateitse? Miksi otetaan särkylääkkeitä, etkö hyväksy kipua jonka "luonto" sinulle antaa?
Toisaalta eikö "luonto" ole antanut ihmisille viisautta ja älyä tehdä keksintöjä ja tekniikkaa jolla voi pelastaa ihmishenkiä ja parantaa monen elämänlaatua. Lapsettomuushoidotkin on hieno osoitus ihmisen älykkyydestä korjata sairauksien aiheuttamia vikoja.
Niin, mielestäni on eettisesti kestävää hoitaa jo olemassa olevia ihmisiä (ja eläimiä ja luontoa), mutta ei saattaa väkipakolla maailmaan uusia. Ottaen huomioon maapallon nykytilan ja ihmisten älykkyyden, se on mielestäni eettisesti kestämätöntä.
Ap
No lähtökohtaisesti terveysongelmia kannattaa hoitaa jos pystytään. Transsukupuolisuuden tapauksessa biologisen sukupuolen ja sukupuoli-identiteetin ristiriita voi aiheutta erittäin voimakasta ahdistusta, joka vaikeuttaa normaalia elämää jokaisella osa-alueella. Jos sitä voidaan hoitaa, niin miksi ei hoidettaisi?
Kyllä joidenkin tragedioidenkin kohdalla sitä hoitoa annetaan. Itse kävin lapseni kuoleman jälkeen puolitoista vuotta keskusteluavussa julkisella, puolisen vuotta kerran viikossa ja loppuajan kerran kahdessa viikossa.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole lainkaan sama asia hoitaa sairautta kuin olla lapsettomuushoidoissa ja yrittää saattaa maailmaan ihmisyä, jota ilman hoitoja ei olisi olemassa.
Jos raskaus onnistuu, kun lapsettomuutta aiheuttava tila on hoidettu pois, ei sekään ole sama asia kuin ottaa hormonihoitoja ja tehdä koeputkihedelmöitys.
Asia on vain sellainen tabu, että yritätte pistää asiat samalle viivalle, vaikka ne eivät sinne kuulu.
Mitä merkitystä sillä onko sama asia? Ketä se haittaa jos joku pariskunta saa hoidoilla lapsen? Keneltä se on mitään pois?
Me saatiin kaksi tervettä lasta hoidolla jotka on jo aikuisia. Ollaan saatu elää onnellisina perheenä ja nähty lasten aikuistuvan ja elävän hyvää elämää. Ketä tämän nyt pitäisi haitata? Jos sulle meidän perhe ja sen alkuunsaanti on jotenkin tabu, ihan sama. Onneksi kenenkään otsassa ei lue ivf, etpä voi noita ahtaita suvaitsemattomia vihamielisesti ajatuksia ainakaan mun lapsille mennä aukomaan, kenestäkään (alle 40v) et tiedä onko hänet tehty ivf hoidolla vai ei.
Yksityisellä puolella lapsettomuushoidot on bisnes, ei ne mitään hyväntekeväisyyttä tee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, mielestäni on eettisesti kestävää hoitaa jo olemassa olevia ihmisiä (ja eläimiä ja luontoa), mutta ei saattaa väkipakolla maailmaan uusia. Ottaen huomioon maapallon nykytilan ja ihmisten älykkyyden, se on mielestäni eettisesti kestämätöntä.
Ap
No se kertoo vaan susta itsestäsi, että olet julma ja välinpitämätön toisten kärsimyksiä kohtaan. Lapsettomuus aiheuttaa monesti suurta kärsimystä. No onneksi itse oon saanut lapset hoidoilla ja sun mielipiteellä ei ole yhtään mitään merkitystä.
Lapsettomuuden hoito ei ole sen luonnottomampaa kuin ehkäisy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Väkipakolla ei lapsia tule hoidoillakaan.
Kuule ap.
Jätä sinä ajattelu muille. Et ole siinä hyvä.
Jos hormonit on ap:lle ongelma, e-pillerit pitäisi ekana kieltää. Miksi keinotekoisesti sitä paitsi pitää estää luontoa toimimasta sorkkimalla ihmisen hormonitoimintaa pillereillä?
Vierailija kirjoitti:
Aivan, mutta myös hormonaalinen ehkäisy saastuttaa.
Ei ole minulta suoraan pois toisten hedelmättömyyshoidot, vaikka kyllä ne sotivat omaa maailmankuvaani vastaan, siis sellaista, jossa ihminen on osa luontoa eikä sen valtija. Kuitenkin minua eniten häiritsee se, kuinka paljon lapsettomuushoidot saastuttavat, sekä se, että koko asiasta ei voi edes keskustella leimautumatta julmaksi ja sydämettömäksi henkilöksi. Mitä se on sinulta pois, mitä mieltä minä olen?
Ap
Siis että tunnepuoleen haluat kuitenkin satsata että kärsimyksistä saataisiin siedettäviä? Eli lisää terapioita lapsettomuudesta kärsiville, kenties koko loppuelämän ajan, mutta ei hoitoa jolla ongelma korjataan.
Jos joku kärsii heikosta ravinnosta kun ei ole rahaa, ostetaan hänellekin terapiaa että hän voi oppia sietämään tilannettaan, eikä suinkaan anneta ravitsevaa ruokaa?
Vierailija kirjoitti:
No lähtökohtaisesti terveysongelmia kannattaa hoitaa jos pystytään. Transsukupuolisuuden tapauksessa biologisen sukupuolen ja sukupuoli-identiteetin ristiriita voi aiheutta erittäin voimakasta ahdistusta, joka vaikeuttaa normaalia elämää jokaisella osa-alueella. Jos sitä voidaan hoitaa, niin miksi ei hoidettaisi?
Kyllä joidenkin tragedioidenkin kohdalla sitä hoitoa annetaan. Itse kävin lapseni kuoleman jälkeen puolitoista vuotta keskusteluavussa julkisella, puolisen vuotta kerran viikossa ja loppuajan kerran kahdessa viikossa.
Miksi sitten transsukupuolisuutta ei hoideta masennuslääkkeillä ja keskusteluavulla? Eihän sinullekaan uutta lasta annettu, mikä olisi vastannut sukupuolenkorjausleikkausta. Aina ei saa, eikä pidäkään saada, mitä haluaa, muuten meillä kohta asennetaan yhteiskunnan varoin sarvi-istutteet demoneiksi identifioituvien päähän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole minulta suoraan pois toisten hedelmättömyyshoidot, vaikka kyllä ne sotivat omaa maailmankuvaani vastaan, siis sellaista, jossa ihminen on osa luontoa eikä sen valtija. Kuitenkin minua eniten häiritsee se, kuinka paljon lapsettomuushoidot saastuttavat, sekä se, että koko asiasta ei voi edes keskustella leimautumatta julmaksi ja sydämettömäksi henkilöksi. Mitä se on sinulta pois, mitä mieltä minä olen?
Ap
Ole ihan vapaasti sitä mieltä, älä mene hoitoihin, elä luomusti, älä käytä edes särkylääkettä jos se on arvojasi vastaan, ei mua kiinnosta.
Mutta kun kirjoitat niistä tänne julkiselle palstalle niin tottakai saat vastauksia jotka ei oo välttämättä samaa mieltä sun kanssa, vai mitä odotit? Itse kysyit mielipiteitä. Ja sait vastauksen esim minulta jota asia on koskenut henkilö koht, toisin kuin ilmeisesti sinua. Se on helppo huudella muille että en hyväksy sinua ja sinun valintoja, mutta ne ei kosketakaan sinua.
Minä itse sain perheen hoitojen avulla ja olen onnellinen. Sinä täällä palstalla paheksut sitä. Joten kyllä, pidän sinua julmana ja suvaitsemattomana ihmisenä, ehkä vähän tyhmänäkin.
Hyvä että sentään älysit pyytää anteeksi typerää kysymystäsi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ole ihan vapaasti sitä mieltä, älä mene hoitoihin, elä luomusti, älä käytä edes särkylääkettä jos se on arvojasi vastaan, ei mua kiinnosta.
Mutta kun kirjoitat niistä tänne julkiselle palstalle niin tottakai saat vastauksia jotka ei oo väl
Jos luet viestini tarkemmin, en todellakaan ole sanonut etten hy äksy ihmisten valintoja, totta hitossa valitset hoidot, jos toisena vaihtoehtona on lapsettomuus. Pohdin vaan täällä hoitojen eettisyyttä. Joidenkin mielestä se oikeuttaa haukkumaan minua henkilökohtaisesti. Miksei.
Ap
Lapsettomuus ja tarnssukupuolisuus on ihan eri asioita, nyt niputtaa ne samaan keskusteluun. Otan kantaa nyt vaan lapsettomuuteen.
Miksi ihmeessä jos haluaa lapsen ja on jokin sairaus esim endometrioosi joka sen estää, niin miksi ei menisi hoitoon? Menetkö itse lääkäriin hoidattamaan vaivojasi ja sairauksiasi, vai yritätkö vaan sietää niitä? Toki tee näin itse jos haluat, mutta älä ihmettele jos me muut halutaan mahdollisimman hyvää elämää ja tehdään jotain sen eteen, eikä vain haluta sietää sitä.