Tätä minä inhoan "omat rajansa" löytäneissä ihmisissä
Siinä ei mitään, jos omat rajat löytäessään sanoo selvän ei:n kaikenlaiselle yksipuoliselle palvelemiselle. Tuollaiselle kuuluukin sanoa ei. Kenenkään tehtävä ei ole olla toisten kynnysmatto, likaämpäri tai apupoika.
Oma kokemus taas on ollut, että osa näistä omien rajojensa löytäjistä muuttuu ihan kamaliksi ihmisiksi. En tarkoita sellaista tavallista rajojen pitämistä (kieltäytymistä esimerkiksi ikävistä asioista), vaan ihan hirveää vaativuutta toisia kohtaan. Toisissa ei kestetä enää mitään huonoja puolia ja katkaistaan välit vedoten omiin rajoihin. Kokemusta on esimerkiksi ihmisistä, jotka ovat katkaisseet pitkäaikaisiin ystäviin välit, koska yksi kylään tullut ystävä kehtasi istua sohvan käsinojalla, toinen ei antanut kummilapselle kyllin kallista syntymäpäivälahjaa ja kolmas ei kestänyt ystävänsä sairastumista. Jos toinen ihminen on millään tavalla vajavainen tai tarvitseva, niin heti lyödään liinat kiinni ja katkaistaan välit. Katoaa siis täysin käsitys siitä, millaiset omat rajat ovat kohtuullisia ja millaiset eivät. Ei kukaan ole täydellinen, eikä kaikista pikkuasioista tarvitse vetää jumalatonta palkokasvia nenäänsä.
Kommentit (479)
Jos vieras paskantaa lattialle (karrikoidusti), en minä koittele omia rajojani vaan vieras koitteelee minun rajoja. Muille asetetut rajat on ihan toinen asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaveripiirissä näitä rajansa löytäneitä yhdistää melko epävakaa mielenterveys. Jatkuvaa kriiseilyä, mutta vika on aina muissa eikä heissä itsessään ikinä.
Traumataustahan heillä on jo lapsuudesta.
Monesti läheisriippuvaisia sekä ylimiellyttämisen taipumuksia.
Sitten heilahtavat toiseen ääripäähän.
Käytöksessä narsistisia tai jopa sosiopaattisia piirteitä sen jälkeen.
Mutta loppu viimein ovat hyvin onnettomia ihmisiä. Kaikesta ulospäin näytellystä voimaantumisen kulisseista huolimatta.
Hassua, että sinä diagnosoit kaikki mielenterveysongelmat heille, jotka sietokykyynsä asti ovat muita varten mutta peilistä et näe itseäsi joka tälläistä toimintaa harjoitat? Sinusta on ok ja normaalia vä
Sinähän täällä psykoottisista piirteistä kehtaat kirjoitella. Edelleen, aikuisella ihmisellä pitää olla sen verran tunneälyä että tajuaa milloin oma toiminta rikkoo vastavuoroisuuden rajat.
Vierailija kirjoitti:
Nämä rajojen vetäjät voivat myös sanoa suoraan näistä rajojensa loukkauksista, mutta nämä rajat eivät ole sellaisia yleisiä normeja, joita voisi tietää tai ennakoida.
Tällainen aiheuttaa pelkoa muissa, kun ei voi koskaa tietää mistä tulee sanomista ja tästä syystä sitten alkavat kontrolloimaan käytöstään.
Mulla yksi kaveri alkoi jossain vaiheessa joka tapaamisessa ruotia mitä olin viimeksi tavatessa sanonut sellaista mikä oli häntä jäänyt vaivaamaan. Siis ensin piti käydä läpi kaikki ja selittää mitä olin tarkoittanut milläkin ja lopulta pyytää anteeksi, jos olin loukannut. En lopulta uskaltanut sanoa hänelle enää mitään, keskusteluistamme tuli pinnallisia ja lähinnä myötäilin sanomisiaan, ettei tule sanomista.
Sitten meni fiilikset koko suhteesta ja lakkasin ottamasta yhteyttä. Jos joskus kysyy suoraan asiasta niin kerron syyn, mutta en ala muuten asiasta avautumaan, koska en vain jaksa sitä draamaa. Normaali ihminen olisi kyllä tajunnut niistä kaikista kerroista kun hoomoilasena pyytelin anteeksi "loukkauksiani" joita ei todellakaan ollut tarkoitettu loukkaukseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä yhdistää kaikkia tuntemiani "löysin rajani ja katkaisen välit suhun (ainakin hetkeksi, sitten kun päätän palata)" -tapauksia:
Kukaan heistä ei _kertaakaan_ ole sanonut sille välien katkaisun kohteelle, että joku asia toisen käytöksessään nyppisi ja antaisi toiselle mahdollisuuden korjata tapansa. Sen sijaan ärtymystä kerätään hiljaa mielessä ja lopuksi todetaan, että yhteydenpito loppui nyt. Ei edes anneta toiselle mahdollisuutta korjata asiaa.
Minusta on todella törkeää, jos toisen dumppaa ilman, että antaa toiselle mitään mahdollisuutta muuttaa tapaansa. Mistä se toinen voi tietää, että joku asia vaivaa sinua, jos et hänelle sitä kerro? Ja onko sekään kovin reilua, että jättää toisen eikä anna mahdollisuutta korjata käytöstä? Ja en nyt tarkoita mitään "lupaan etten p ahoinpitele sua enää" tyylisiä juttuja, vaan just näitä "istuit väärälle tuolille kot
Pieniä asioita anteeksi!!! Anna mun kaikki kestää!!! Eiköhän tuo henkilö ole jo antanut anteeksi yhtä sun toista ja vieläkin vaan pitäisi!!! Mikä sinä olet määräämään??? Voi luoja sentään!!!
Rajojen opettelu on tärkeä prosessi kun etsitään rauhallisuutta omaan elämään. Alkuun ne ovat todella joustamattomat ja kankeat, koska niitä opetellaan. Niiden ei kuitenkaan kuuluisi jäädä sellaiseksi, vaan sitten kun ihminen on päässyt eteen päin ja antanut itselleen anteeksi, niin hän alkaa ymmärtämään myös muiden erehtyvyyden ja inhimillisyyden. Näin kasvaa aidosti eteen päin. Harmi, että jotkut jäävät ilmeisesti polulla kesken.
narsisti ap ei vieläkään myönnä tunnusta että syy on hänessä itsessään vaan alkaa syyttelemään muita ja uhriutumaan
Vierailija kirjoitti:
narsisti ap ei vieläkään myönnä tunnusta että syy on hänessä itsessään vaan alkaa syyttelemään muita ja uhriutumaan
Äläpä nyt käännä asiaa ylösalaisin. Monesti juurikin nämä ns rajansa löytäneet alkavat ilmentää hyvinkin narsistisia piirteitä kun ne. On kaivettu, kenties ammattitaidottomassa terapiassa, heistä esiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä yhdistää kaikkia tuntemiani "löysin rajani ja katkaisen välit suhun (ainakin hetkeksi, sitten kun päätän palata)" -tapauksia:
Kukaan heistä ei _kertaakaan_ ole sanonut sille välien katkaisun kohteelle, että joku asia toisen käytöksessään nyppisi ja antaisi toiselle mahdollisuuden korjata tapansa. Sen sijaan ärtymystä kerätään hiljaa mielessä ja lopuksi todetaan, että yhteydenpito loppui nyt. Ei edes anneta toiselle mahdollisuutta korjata asiaa.
Minusta on todella törkeää, jos toisen dumppaa ilman, että antaa toiselle mitään mahdollisuutta muuttaa tapaansa. Mistä se toinen voi tietää, että joku asia vaivaa sinua, jos et hänelle sitä kerro? Ja onko sekään kovin reilua, että jättää toisen eikä anna mahdollisuutta korjata käytöstä? Ja en nyt tarkoita mitään "lupaan etten p ahoinpitele sua enää" tyylisiä juttuja, vaan just näitä "istuit väärälle tuolille kot
Jos joku mun kaveri olisi niin sosiaalisesti tomppeli, että puhuisi pitkästi asioista jotka mua ei yhtään kiinnosta, eikä huomaisi mun pitkästymistä, niin en varmaan olisi sellaisen kaveri pitkään. En siksi, että en hyväksyisi sen ihmisen erilaisuutta tms, vaan siksi, etten viihtyisi sellaisen ihmisen seurassa. Ja se selittäjäkin varmaan viihtyisi paremmin sellaisen kanssa jota se aihe kiinnostaa myös, jos siitä kerran on paljon puhuttava.
Ei kaikki ihmiset ole yhteensopivia, turha väkisin yrittää sellaista saada toimimaan mikä ei tule luontevasti.
Täysin samoja kokemuksia täällä. Helpottaa kuulla, etten ole ainoa, jonka ystävä heivasi elämästään löydettyään rajansa. Itsekin paljon pohtinut, että tuo rajojen veto menee yli, elämä pyörii vain oman navan ympärillä, omassa käytöksessä ei nähdä mitään vikaa ja todella - ne välit katkaistaan helposti ihan pikkuasioidenkin vuoksi.
Eipä siinä, kunnioitan toki näitä rajoja ja toivotan ystävälle hyvää elämää. Hyväksyn hänen ratkaisunsa. Kunhan toivon, että hän joskus elämänsä varrella havahtuisi huomaamaan miten armoton hän on. Ymmärtäisi, mitä on armo, miten tullaan puolitiehen vastaan, miten ei ehkä kuitenkaan ole järkevää polttaa siltoja takanaan inhimillisten erimielisyyksien ja jopa väärinymmärryksien vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Jos vieras paskantaa lattialle (karrikoidusti), en minä koittele omia rajojani vaan vieras koitteelee minun rajoja. Muille asetetut rajat on ihan toinen asia.
Minusta esimerkki on huono. Kuka tahansa tietää, ettei lattialle paskota. Jos taas tuohon kohdalle vaihtaisi jonkun muun asian, josta voi olla eri näkemyksiä, niin eipä vieras välttämättä tiedä koettelevansa sinun rajojasi, jos sinä et sitä hänelle kerro. Eikä kannattaisi kerrasta suuttua. Eri asia sitten, jos vieras tietää, että sinun luonasi ei sitten saa tehdä asiaa x ja tekisi silti.
Vierailija kirjoitti:
Täysin samoja kokemuksia täällä. Helpottaa kuulla, etten ole ainoa, jonka ystävä heivasi elämästään löydettyään rajansa. Itsekin paljon pohtinut, että tuo rajojen veto menee yli, elämä pyörii vain oman navan ympärillä, omassa käytöksessä ei nähdä mitään vikaa ja todella - ne välit katkaistaan helposti ihan pikkuasioidenkin vuoksi.
Eipä siinä, kunnioitan toki näitä rajoja ja toivotan ystävälle hyvää elämää. Hyväksyn hänen ratkaisunsa. Kunhan toivon, että hän joskus elämänsä varrella havahtuisi huomaamaan miten armoton hän on. Ymmärtäisi, mitä on armo, miten tullaan puolitiehen vastaan, miten ei ehkä kuitenkaan ole järkevää polttaa siltoja takanaan inhimillisten erimielisyyksien ja jopa väärinymmärryksien vuoksi.
Sinä et itse koskaan pystynyt tuohon kun työnsit hänet reunan yli. Miten vaikea se on ymmärtää että mukavia, kunnioittavia ihmisiä ei kukaan heivaa elämästään rajojen ylittelyjen vuoksi? Opettele käyttäytymään niin kukaan ei koskaan halua luopua sinusta. Niin helppoa se on.
Hassua kyllä, en ole itse ikinä tosielämässä nähnyt sellaista "rajojen vetäjää", joka olisi ollut kiltti ihminen joka on sietänyt vuosikausia jotain p*skaa ja lopulta kilahtanut. En toki väitä, etteikö tällaisia olisi olemassa. Mutta jostain syystä ne "rajojen vetäjät", joita olen itse nähnyt, ovat poikkeuksetta olleet itse erittäin hankalia ja vaativia ihmisiä, jotka aina säännöllisin väliajoin poistavat elämästään ihmisiä jotka ovat "raskasta seuraa" tai "energiasyöppöjä". Esimerkiksi sairastuneet saavat mennä, ja sellaiset joista ei ole enää mitään hyötyä. Yhdessä tapauksessa, joka tulee mieleen, ei kirjaimellisesti ollut enää mitään hyötyä, koska ihminen, johon välit katkottiin, menetti rahansa ja sosiaalisen statuksensa.
Se, että tätä on kutsuttu "rajojen vetämiseksi" tms., on yksinkertaisesti tarve perustella asia hyväksyttävällä tavalla sekä itselleen että muille.
Yksi tapaus vuosien takaa oli jopa sellainen, että yksi ihminen ihan oikeasti veti rajoja terveellä tavalla. Ei poistanut vaativaa tyyppiä elämästään, ei katkonut välejä eikä aloittanut mitään riitaa, vaan uskalsi sanoa "ei" eikä suostunut lampaana kaikkiin vaatimuksiin. No, tästä tulistuneena se hankala tyyppi itse katkoi välit ja haukkui tämän rajansa vetäneen m.m. narsistiksi. :D
(Ja olen mielestäni aika puolueeton tarkkailija ollut näissä. En ole itse ollut kertaakaan rajojen vetäjä enkä se johon on välit katkottu, vaan sivusta seuraaja.)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämä rajojen vetäjät voivat myös sanoa suoraan näistä rajojensa loukkauksista, mutta nämä rajat eivät ole sellaisia yleisiä normeja, joita voisi tietää tai ennakoida.
Tällainen aiheuttaa pelkoa muissa, kun ei voi koskaa tietää mistä tulee sanomista ja tästä syystä sitten alkavat kontrolloimaan käytöstään.Rajat tarkoittaa ihan normaalia perus käytöstapoja ja vastavuoroisuutta. Niiden puutteesta ei pitäisi aikuisen joutua riittämään toista aikuista. Kyllä sun pitää tietää rajat itse eikä taas vierittää vastuuta sille joka kohteliaisuuttaan jaksaa tätä aikansa sietää.
Perus käytöstavat ovat aika erilaiset esimerkiksi eri puolilla Suomea. Minä tulen yhteisöllisestä taustasta, ja osa oppimistani kohteliaista käytännöistä koetaan esimerkiksi Helsingissä tunkeiluna. Minä pidän heidän tapojaan välillä kummallisina ja jopa kylminä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä et itse koskaan pystynyt tuohon kun työnsit hänet reunan yli. Miten vaikea se on ymmärtää että mukavi
Ei pidä koskaan lähteä ylimiellyttämään. Se aiheuttaa ennemmin tai myöhemmin ahdistusta.
Ja pahimmassa tapauksessa hyvinkin rikkonaisen ja onnettoman elämän kaikesta huolimatta.
Vierailija kirjoitti:
Olen kotoisin toiselta puolelta Suomea, kirjaimellisesti. Välimatkaa on siis aivan helvetisti. Käyn kotopuolessa yhdestä kahteen kertaan vuodessa ja samalla reissulla näen sekä suvun, että ystävät. He harvoin kulkevat toiseen suuntaan. Kerron hyvissä ajoin etukäteen, milloin olen paikalla.
Sellaiset "ystävät", jotka omiin rajoihinsa vedoten ovat peruneet näitä harvinaisia tapaamisia "en nyt tänään ole kovin energinen, on kuunneltava rajojaan" -tyylillä ovat kyllä jääneet pois elämästäni.
Joku raja sillä omankin navan kaivelulla.
Hyvä, että ovat jääneet. Heillä kun ei ole mitään velvollisuutta oman jaksamisensa kustannuksella tavata sinua, vaikka olisit juuri silloin (sivumennen sanoen _sinun määrittelemänäsi ajankohtana_ ) saapunut kaupunkiin vaikka mistä Timbuktusta.
Vierailija kirjoitti:
Minusta tämä liittyy osittain nykyiseen kulttuuriin, jossa on täysin ok heivata elämästä ihminen, jonka kanssa ei ole jatkuvaa auringonpaistetta, sateenkaaria ja sokeria. Nykyään oikein hoetaan, että jos sinulla on toisen seurassa joskus kuormittunut olo, niin heivaa ystävä mäkeen.
Todellisuudessa on ihan normaalia, että välillä läheiset nyppii ja kuuluu asiaan. Ei sen takia tarvitse toista elämästään poistaa.
Monen naisen rajojen asettelu kumpuu myös modernista feministifasismista ja w o k e -miesvihasta. Nämä naiset päätyvät yksinäiseen ja ilottomaan vanhuuteen kun katkovat välit vähän kaikkiin ja liian myöhään havaitsevat että toinen militantti feministi ei olekaan kovin antoisaa seuraa.
Minä en usko tiukkoihin rajoihin. Minä uskon, että ihmissuhteet perustuvat vuoropuheluun ja kompromisseihin, ei siihen että yksipuolisesti laaditaan listoja siitä mikä kaikki ei mulle ainakaan käy.
Eri juttu jos ei esim hyväksy väkivaltaa tai valehtelua, ne rajat ei hyvässä ihmissuhteessa tule edes vastaan.
Mitä väliä sinulle on, jos ihminen, jota et selvästi arvosta, katkaisee välit?
Vierailija kirjoitti:
Kun miellyttäjä alkaa miettiä omia rajojaan, tulee helpisti tehtyä ylilyöntejä siihen toiseen ääripäähän. Tämä on toivottavasti vain vaihe ja lopulta päästään tilanteeseen, jossa rajat voi tuoda esiin ystävällisesti ja jämäkästi. Toisen kontrollointi tai muuttamisyrityksen on sitten ihan toinen juttu, ei liity millään omien rajojen kunnioittamiseen.
Eräs ystäväni muuttui ihan jäätäväksi, kun "löysi rajansa". Tapaamisten jälkeen laittoi aina tekstarilla viestiä ja kertoi, mikä keskustelu tapaamisen aikana oli ollut hänestä ikävä ja miten seuraavalla kerralla pitää sitten olla puhumatta asiasta x tai puhua aiheesta vain myönteiseen sävyyn. Suoraa kommenttia tuli, miten minun pitäisi puhua eri tavalla, jotta hänelle ei tulisi paha mieli. Hän oli esimerkiksi yhdessä keskustelussa puhunut pahaa työkaverista y ja jälkikäteen laittoi minulle viestiä, miten hänelle tuli paha mieli kun olin itse kertonut kriittisen asian toisesta työkaverista tuon jälkeen. Minä totesin, että minä en ole vastuussa hänen tunnereaktioistaan ja siinä ei ole mitään pahaa, jos luottamuksella kahden kesken keskustellaan kriittisesti työkavereista. Ei kukaan muu tuollaisesta/vastaavasta käytöksestä ole loukkaantunut.
Minusta on aivan älytöntä, että kukaan menee kenellekään kommentoimaan, miten jonkun pitäisi käyttäytyä toisin.
Rajat tarkoittaa ihan normaalia perus käytöstapoja ja vastavuoroisuutta. Niiden puutteesta ei pitäisi aikuisen joutua riittämään toista aikuista. Kyllä sun pitää tietää rajat itse eikä taas vierittää vastuuta sille joka kohteliaisuuttaan jaksaa tätä aikansa sietää.