Voiko ihminen vaatia puolisoa osallistumaan joulukoristeluun, jos tämä ei halua?
Kommentit (178)
Vierailija kirjoitti:
Voikai se vaatia ihan mitä vaan,mutta se joka maksaa laskut ,päättää.
T.Mies
Ei se ihan noin mene. Minä maksan laskut, mutta kyllä puolosollakin on sananvaltaa. En halua olla tyranni. Avioliitto on yhteinen yritys, ei siinä sanella omavaltaisesti kaikkea.
T:nainen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T.Mies
Ei se ihan noin mene. Minä maksan laskut, mutta kyllä puolisollakin on sananvaltaa. En halua olla tyranni. Avioliitto on yhteinen yritys, ei siinä sanella omavaltaisesti kaikkea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T.Mies
Ei se ihan noin mene. Minä maksan laskut, mutta kyllä puolosollakin on sananvaltaa. En halua olla tyranni. Avioliitto on yhteinen yritys, ei siinä sanella omavaltaisesti kaikkea.
Joo, tämä, ei se puoliso ole mikään ostettu alamainen, vaan tasavertainen kumppani riippumatta siitä kumpi tienaa enemmän.
Ikävä puoliso sinulla. Meillä molemmat kyllä laittaa joulukoristeita, koska juhla on yhteinen.
Eikö puolisosi halua juhlia joulua?
Vierailija kirjoitti:
No ei voi. Itseä ei vähempää joulukoristeet kiinnosta. Laittaa vaan itse, jos niin haluaa.
Kaipa siihen parisuhteeseen kuuluisi joskus tehdä asioita myös siksi, että toinen haluaa tai että tehdään yhdessä.
Vierailija kirjoitti:
T.Mies
Sinä et siis halua että teidän yhteiseen kotiinne tulee joulukoristeluja. Mitä mieltä lapsenne ovat?
Miehet kuvittelevat että joulun tunnelma syntyy itsestään, että joulukuusi kävelee kotiin ja koristelee itse itsensä, samoin kinkku, muut jouluruoat ja lahjat.
Entä jos perheenäidit jättäisivät tänä jouluna kaikki valmistelut isien vastuulle? Ja häipyisivät lasten kanssa jouluksi matkoille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin voi ja joku voi myös erota tästä syystä tai mistä tahansa muustakin syystä. Ihmiset Suomessa ovat täysin vapaita valitsemaan puolisonsa ja sen jatkuuko parisuhde vai ei.
Mutta onko tämä kohtuullinen vaatimus puolisolle? Useimpien ihmisten mielestä?
Kohtuullinen vaatimus koristella yhdessä? Ei se ainakaan kohtuuttomalta kuulosta. Itse en koristele eikä puolisokaan, mutta osallistuisin mielelläni, jos se olisi kumppanilleni tärkeä asia. Kuulostaa kivalta tavalta viettää yhteistä aikaa muutenkin kuin ruokapöydän tai television ääressä ihan kotona.
Kai riippuu kontekstista ja miten tai millä aikataululla vaatimus esitetään. Tuskin mahdollinen ero tapahtuu joulukoristelun takia vaan siksi, ettei puolisoille selkeästi löydy yhteistä kivaa tekemistä, jolloin toinen tuntuu vain kämppikseltä eikä elämänkumppanilta. Mitä yleensä teette yhdessä jotain spesiaalimpaa? Onko koristeleminen siis jotenkin suuritöinen asia, joka haittaa oman arkesi sujumista?
Rakastavassa parisuhteissa sydän tietään vastaukset tällaisiin kysymyksiin.
Vierailija kirjoitti:
Ikävä puoliso sinulla. Meillä molemmat kyllä laittaa joulukoristeita, koska juhla on yhteinen.
Eikö puolisosi halua juhlia joulua?
Ei voi vähempää kiinnostaa joulun vietto. Eikö voisi viettää yhteistä ei-joulua?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T.Mies
Niin, ei voi sanella, että nyt laitetaan koko asunto täyteen joulukoristeita.
Vierailija kirjoitti:
Miehet kuvittelevat että joulun tunnelma syntyy itsestään, että joulukuusi kävelee kotiin ja koristelee itse itsensä, samoin kinkku, muut jouluruoat ja lahjat.
Entä jos perheenäidit jättäisivät tänä jouluna kaikki valmistelut isien vastuulle? Ja häipyisivät lasten kanssa jouluksi matkoille.
Sehän olisi rauhallinen joulu ilman hössötyksiä. Kerrankin saisi levätä kunnolla.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa täydelliseltä joululta.
No periaatteessa ei mutta onhan tuo todella ankeaa, jos ei automaattisesti osallistu. Joulu laitetaan yhdessä.
Jos joulu ja kodin koristelu on toiselle tärkeää ja toinen inhoaa koko ajatustakin joulusta, niin he eivät ole yhteensopiva pari eikä kannata olla yhdessä. Saman katon alla ainakaan. Toinen kärsii, jos tehdään sen toisen mielen mukaan, ei sellainen ole mielekästä. Ero tuollaisessa tilanteessa on ihan järkevää, sillä asia tulee hiertämään vuodesta toiseen.
Vierailija kirjoitti:
Jos joulu ja kodin koristelu on toiselle tärkeää ja toinen inhoaa koko ajatustakin joulusta, niin he eivät ole yhteensopiva pari eikä kannata olla yhdessä. Saman katon alla ainakaan. Toinen kärsii, jos tehdään sen toisen mielen mukaan, ei sellainen ole mielekästä. Ero tuollaisessa tilanteessa on ihan järkevää, sillä asia tulee hiertämään vuodesta toiseen.
No ei nyt yhden joulun takia kannata erota, kun vuodessa on monta muutakin päivää. Mieluummin viettää sen joulun vaan erillään.
Vierailija kirjoitti:
Entä jos kaikkia ei kiinnosta hevon huttua se "joulutunnelma", vaan pikemminkin se tulee jo marraskuun puolesta välistä lähtien korvista ulos.
Vierailija kirjoitti:
Jos joulu on jollekin niin hysteerisen suuri asia, että sen vuoksi voi jopa erota, niin suosittelisin kyllä hoitoa. Ei kukaan normaali eroa tuollaisesta syystä.
Vierailija kirjoitti:
Tuossa onkin hyvä idea ostaa joulumatka vaimolle ja lapsille ja itse jäisi yksin kotiin.
Kaikkea voi vaatia, mutta mihinkään ei ole pakko suostua. Kysymykseen, onko se kohtuullinen vaatimus on hankala vastata. Sinänsä on ihan kohtuullinen pyyntö. Kuitenkin sellainen, josta kieltäytyminenkään ei ole täysin kohtuutonta. Eikä ole kohtuullista tehdä tuosta parisuhteen jatkamisen kynnyskysymystä ja uhkailla erolla. Pakollisiin kotitöihin osallistumattomuus olisi eri.