Voiko ihminen vaatia puolisoa osallistumaan joulukoristeluun, jos tämä ei halua?
Kommentit (178)
Voiko ihminen vaatia .... ?
Millä tasolla teidän, jo parisuhteessa elävien, lauseenmuodostus on?
Voi vaatia jos on taukki. Voi yrittää selittää toiselle, miksi osallistuminen mielestään olisi tärkeää. Siinä se.
Voihan sitä vaatia, mutta se toinen sitten päättää itse, onko vaatimukselle perusteita vai voiko rouva itse tehdä kerrankin jotain ihan itse eikä käskyttää muita.
Jos on hankkinut vapaaehtoisesti perheen, on osallistuttava kaikkeen edes jollain tadolla, halusi tai ei.
Sitten on se toinen asia, että perheessä pitäisi ottaa huomioon molempien tahtotila, eli sinun (ihminen) pitää ottaa jollain tavalla huomioon se ettei hän ole yhtä innostunut,tai lainkaan innostunut koristelusta ja sitten teette taas sen kompromissin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuvitellaan että minä haluaisin panostaa jouluun ja mies ei. (Meillä tilanne ei ole tämä.) Miettisin, että minkä verran haluan joka tapauksessa laittaa joulua, osallistui mies tai ei. Sitten kysyisin ehkä haluaako auttaa asiassa X ja Y koska se olisi minulle tärkeää.
Tämä siis jos kahden aikuisen joulu. Jos mukana passattavia aikuisia tai omia lapsia niin tilanne muuttuu aivan toiseksi. Omille lapsille tietysti laitetaan joulu, oli itse jouluihminen tai ei.
Entä jos lapset eivät ole jouluihmisiä?
Kuinka monta joulua inhoavaa alle kymmenvuotiasta lasta tunnet?
Onneksi asun yksin, saan tehdä mitä lystää, ei tarvitse tehdä jotain vain jonkun muun mieliksi.
Ripusta itse romusi. Jos toinen ei halua kotiinsa roskaa ympäriinsä, niin tarviiko sitä pakottaa vielä ripustelemaankin?
Vierailija kirjoitti:
Voikai se vaatia ihan mitä vaan,mutta se joka maksaa laskut ,päättää.
T.Mies
😄
Meillä maksetaan 50-50.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen lähtenyt aattona appivanhempien luo miehen toiveesta vaikka mieluiten pysyisin kotona. Mies pärjäisi siellä yksinkin, en tajua, miksi hän haluaa minut mukaan.
Minä sanoin heti suhteen alussa, että vietän mielelläni rauhallisia jouluja kotona enkä harrasta sukuloimista jouluna laisinkaan. Ei ole tarvinnut käydä anoppilassa jouluna. Heillä on ihan mukava käydä kesällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen lähtenyt aattona appivanhempien luo miehen toiveesta vaikka mieluiten pysyisin kotona. Mies pärjäisi siellä yksinkin, en tajua, miksi hän haluaa minut mukaan.
Minä sanoin heti suhteen alussa, että vietän mielelläni rauhallisia jouluja kotona enkä harrasta sukuloimista jouluna laisinkaan. Ei ole tarvinnut käydä anoppilassa jouluna. Heillä on ihan mukava käydä kesällä.
Meillä appivanhemmat asuvat samalla paikkakunnalla, joten onneksi ei tarvitse mennä yökylään. Jouluaattona vaan minuuttikin on liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Who pays, he says..
Suomessa on alle sata perhettä, joissa mies maksaa yksin koko perheen kulut.
Miksi pitäisi osalistua johonkin vasten tahtoaan? Itseänikään ei voi koristelut vähempää kiinnostaa, mutta ihan ero? Voi luoja kyllä teillä on pienet ongelmat.
Mä en ihan ymmärrä miksi joku haluaa miehensä mukaan siihen koristelemiseen. Paitsi ihan maksimissaan auttamaan asioissa, mihin tarvitsee kaksi käsiparia ja lapset ei vielä pysty. Keskimäärinhän ne miesten laittamat koristeet menee kuitenkin väärin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei voi. Itseä ei vähempää joulukoristeet kiinnosta. Laittaa vaan itse, jos niin haluaa.
Kaipa siihen parisuhteeseen kuuluisi joskus tehdä asioita myös siksi, että toinen haluaa tai että tehdään yhdessä.
Tuon voi tehdä yhdessä niinkin, että se, joka ei koristele, laittaa molemmille glögit, ja sitten glögiä juodaan yhdessä olkkarissa ja se, joka haluaa koristella, laittaa samalla koristeita kun jutellaan.
Osa laittaa tähän "lapsille pitää laittaa joulua" ja siksi molempien pitää osallistua koristeluun. Kuka päättää, että tietyt koristelut tuovat joulun tai millainen joulun pitää olla? Vain nainen? Tai mies? Jos joku valittaisi, että kumppani ei vie lapsia haudalle jouluna, voiko sitä vaatia? Tai toinen ei osallistu piparien leivontaan, voinko vaatia? Toinen ei pukeudu joulupukiksi, ero? Kumppani ei sytytä adventtikynttilöitä kanssani, miksei tee lapsille joulua? Toinen haluaa syödä taatelikakkua eikä suostu syömään torttuja, lasten joulu pilalla?
Pitäisikö kumppanin kanssa sopia, mikä kuuluu jouluun itsellä ja mikä kumppanilla ja miltä näyttää yhteinen joulu? Olipa lapsia tai ei. Eikä vaatia, että joulun pitää olla just oman näköinen ja miehen/vaimon pitää siihen osallistua just ku mä haluun. Jos toinen haluaa koristella ja toinen ei niin miksi toisen pitäisi olla pakotettuna mukana?
N41 ja kolmen lapsen äiti. Meillä on yhteinen joulu, jossa tehdään yhdessä asioita mitä halutaan tehdä ja erikseen sitten muut asiat. Lapset saavat päättää, mihin osallistuvat.
Sanoisin että jos taloudessa asuu lapsia niin voi, ja jos ei asu niin ei voi.
Jos lapsettomasta pariskunnasta vain toinen osapuoli kaipaa koristeita, hän voi laittaa ne paikalleen itse. Lapset muuttavat tilannetta siten, että joulukoristeita kaipaamaton aikuinen voisi miettiä muutakin kuin itseään siinäkin asiassa.