Voiko ihminen vaatia puolisoa osallistumaan joulukoristeluun, jos tämä ei halua?
Nyt kaivataan neuvoja. Meillä on taas ero lähellä tämän takia.
Kommentit (178)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehet kuvittelevat että joulun tunnelma syntyy itsestään, että joulukuusi kävelee kotiin ja koristelee itse itsensä, samoin kinkku, muut jouluruoat ja lahjat.
Entä jos perheenäidit jättäisivät tänä jouluna kaikki valmistelut isien vastuulle? Ja häipyisivät lasten kanssa jouluksi matkoille.
Entä jos kaikkia ei kiinnosta hevon huttua se "joulutunnelma", vaan pikemminkin se tulee jo marraskuun puolesta välistä lähtien korvista ulos.
Sitten voi miettiä että onko se puolisolle tärkeä asia ja voisiko löytää kompromissin, joka mahdollistaisi molemmille mukavan joulun?
Jos haluat koristeita niin laita ne ihan itse.
Manneilta ap saa vastauksen:
Onks pakko syödä puuroo vaikkei taho? (taho)
Onks pakko pitää rosolloist vaikkei taho? (taho)
Onko pakko rumat villasukat kääriä pakettiin?
Onko pakko laulaa "Tip Tap" vaikkei taho?
Mie en ainakkaan laula
Mie en taho
Onks pakko hakkee kuusi vaikkei taho? (minen taho!)
Onks pakko siivota vaikkei taho? (minen taho!)
Onks aivan pakko matkustaa kauas mummolaan?
Onks pakko päästää itku vaikkei taho?
Mie en ainakaan ruppee tursaamaan
Onkohan bingokaan auki?
Onko pakko ostaa kynttilä vaikkei taho? (kun ei taho)
Onko pakko kehua kinkkua vaikkei taho? (kun ei taho)
Onko pakko työntää viimeset pennit joululahjoihin?
Onko pakko koittaa laulaa jossei taho?
Mie en ainakkaan laula pätkääkään
Mie oon rehellinen ittellein
Onks pakko niellä turskaa vaikkei taho? (minen taho)
Onks uskottava Pukkiin vaikkei taho? Mitä? (minen taho)
Onks tapaninpäivänä aivan pakko mennä tanssimaan?
Onko pakko ollaa niin kuin Esko Aho? Vaikkei taho
Mie en ainakaan oo
Onkohan mikkään huoltsikkakaan auki?
Onko pakko soittaa tiukua vaikkei taho? (vaikkei taho)
Onks miun pakko hyppiä kui tonttu vaikken taho? (vaikkei taho)
Onko punalakki aivan pakko päähän singottaa?
Onko pakko olla kiltti vaikkei taho?
Mie en ainakaan oo
Tai oohan mie ny kiltti
Kuule sie
Onko pakko kestää kaikki vaikkei taho? (minen taho!)
Onko pakko, pakko, pakko vaikkei taho? (minen taho!)
Onko ihmislasta joulunakin pakko pakottaa?
Eihän ole pakko jossei taho
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei voi. Itseä ei vähempää joulukoristeet kiinnosta. Laittaa vaan itse, jos niin haluaa.
Kaipa siihen parisuhteeseen kuuluisi joskus tehdä asioita myös siksi, että toinen haluaa tai että tehdään yhdessä.
Eikös tästä ollut se joku sketsikin, olikohan Siskonpedissä tai Kätevässä emännässä, jossa nainen narisevalla äänellä vaatii aina tekemään kaikenlaista yhdessä. En tiennyt sellaisia ihmisiä olevan oikeasti olemassa. Näemmä ainakin joulu kuorii joistakin ihmisistä tällaisen läheisriippuvaisen narisijan esiin.
Kuvitellaan että minä haluaisin panostaa jouluun ja mies ei. (Meillä tilanne ei ole tämä.) Miettisin, että minkä verran haluan joka tapauksessa laittaa joulua, osallistui mies tai ei. Sitten kysyisin ehkä haluaako auttaa asiassa X ja Y koska se olisi minulle tärkeää.
Tämä siis jos kahden aikuisen joulu. Jos mukana passattavia aikuisia tai omia lapsia niin tilanne muuttuu aivan toiseksi. Omille lapsille tietysti laitetaan joulu, oli itse jouluihminen tai ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehet kuvittelevat että joulun tunnelma syntyy itsestään, että joulukuusi kävelee kotiin ja koristelee itse itsensä, samoin kinkku, muut jouluruoat ja lahjat.
Entä jos perheenäidit jättäisivät tänä jouluna kaikki valmistelut isien vastuulle? Ja häipyisivät lasten kanssa jouluksi matkoille.
Entä jos kaikkia ei kiinnosta hevon huttua se "joulutunnelma", vaan pikemminkin se tulee jo marraskuun puolesta välistä lähtien korvista ulos.
Sitten voi miettiä että onko se puolisolle tärkeä asia ja voisiko löytää kompromissin, joka mahdollistaisi molemmille mukavan joulun?
Miksi se vaatija ei koskaan voi tyytyä kompromissiin? Koristellaan yhdessä jouluna, mutta minä menen kavereitten kanssa juhannuksena mökille ilman sinua. Ai ei käy, sinulla on siis oikeus tehdä minun juhannuksestasi sinun juhannuksesi, koska mikään minulle tärkeä ei ole koskaan sinulle tärkeää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos joulu ja kodin koristelu on toiselle tärkeää ja toinen inhoaa koko ajatustakin joulusta, niin he eivät ole yhteensopiva pari eikä kannata olla yhdessä. Saman katon alla ainakaan. Toinen kärsii, jos tehdään sen toisen mielen mukaan, ei sellainen ole mielekästä. Ero tuollaisessa tilanteessa on ihan järkevää, sillä asia tulee hiertämään vuodesta toiseen.
No ei nyt yhden joulun takia kannata erota, kun vuodessa on monta muutakin päivää. Mieluummin viettää sen joulun vaan erillään.
Pidän joulun valoista ja väreistä ja koristelen kotini ensimmäisenä adventtina, silloin tulee joulukuusikin. Tämä on minulle perinne ja koristelu on mukavaa, valot tuovat tunnelmaa ja kukat tuoksuvat. En koskaan vaatisi ketään osallistumaan siihen, mielelläni laitan itse. En kuitenkaan voisi kuvitellakaan asuvani yhdessä ihmisen kanssa, joka ei haluaisi samaa tai inhoaisi joulukoristelua tai vielä pahempaa, haukkuisi ja pilkkaisi minua siitä. Seurustelevalla parilla on hyvä olla omat asunnot muutenkin, omasta kodistaan saa päättää itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi se vaatija ei koskaan voi tyytyä kompromissiin? Koristellaan yhdessä jouluna, mutta minä menen kavereitten kanssa juhannuksena mökille ilman sinua. Ai
Voisiko johtua siitä että ehdotuksesi on aika ankea? Sinä autat koristelussa ja hän viettää juhannuksen yksin? ööööh.. Miksi olette edes yhdessä jos on noin vaikeaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos se on puolisolle tärkeä asia, niin hän saa toki vapaasti niitä joulukoristeita ripustella, en minä sitä kiellä. Mutta kohtuullisen turhaa uhriutua siitä, ettei toinen lähde siihen hössötykseen mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Miksi pilata asunto jollain rumilla koristeilla?
Järki käteen.. ei ne millään moottorisahan terillä ja viiloilla huonetta koristele.
Vierailija kirjoitti:
Ehei, miehet eivät kuvittele noin. He tietävät, että joulu tulee ilman sitä hirvittävää ra ivokasta laittamista, jonka takia perheen nainen on kaksi kuukautta koko ajan vihainen ja huutaa, että miksi et tee niin kuin minä ajattelen!
Joulun tunnelma on monessa perheessä kuin lasinsiruilla kulkisi: jännittynyt, ahdistunut, täynnä pelkoa ja vihaa. Mikään ei tapahdu itsekseen, mutta jos kaikki ei tapahdu äidin sanattomien toiveiden mukaan, on luvassa tuhahtelua, huutoa, loukkaavaa puhetta ja loputonta itkua siitä, kun kukaan ei koskaan mitään ja minä yksin joudun ihan kaiken tekemään.
Joulu tulee ilman, että äiti tekee perheen elämästä h elvetin! Joulukuuseen ei muuten tarvita joka vuosi uusia koristeita, sitä ei ole mikään pakko koristella täydellisen symmetrisesti eikä jokaisen koristeen tule olla täsmälleen sillä paikalla, mihin äiti sen haluaa. Joulu kun on muidenkin kuin naisten juhla! Ja se olisi paljon mukavampi juhla, jos siitä ei tehtäisi niin hurjan täydellistä, että kaikki muut perheessä joutuvat tuntemaan olevansa huonoja ihmisiä. Joulu on äideille kiukkujuhla ihan siksi, että he itse niin haluavat!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos se on puolisolle tärkeä asia, niin hän saa toki vapaasti niitä joulukoristeita ripustella, en minä sitä kiellä. Mutta kohtuullisen turhaa uhriutua sii
Siis jos puoliso kysyy vaikka "voisitko auttaa koristelemaan joulukuusen" niin todella et auta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisiko johtua siitä että ehdotuksesi on aika ankea? Sinä autat koristelussa ja hän viettää juhannuksen yksin? ööööh.. Miksi olette edes yhdessä jos on noin vaikeaa?
Olen eri, mutta entä jos se koristelun vaatiminen on toiselle hiton ankeaa? Jotenkin nämä "minun mielikseni" tekemistä vaativat tuntuvat aina ajattelevan, että toiselta voi vaatia epämiellyttäviä asioita mutta itse ei voi tehdä mitään omasta mielestä tympeää. Ikäänkuin arvotetaan se oma epämiellyttävyyden kokemus tärkeämmäksi kuin toisen. Toiselta vaaditut jutut on aina pikkuasioita, ja ne mitä ei itse haluta tehdä on aivan valtavan kohtuuttoman suuria myönnytyksiä joita ei saisi edes kehdata pyytää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi se vaatija ei koskaan voi tyytyä kompromissiin? Koristellaan yhdessä jouluna, mutta minä menen kaver
Miksi hän olisi juhannuksena yksin? Eihän tuossa sellaista vaadittu!
Vaatiahan voi aina, muttei kannata. Tulee vain suotta paha mieli molemmille. Ilkeää on olla osallistumatta, mutta jos ei ymmärrä sievällä pyynnöllä auttaa on parempi antaa olla, menee vaan jouluntunnelma pilalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis jos puoliso kysyy vaikka "voisitko auttaa koristelemaan joulukuusen" niin todella et auta?
Paha sanoa, minun on vaikea kuvitella olevani sellaisen ihmisen kanssa suhteessa, jolle on hirveän tärkeää saada minut tekemään asioita joista en ole kiinnostunut. Pakolliset velvollisuudet toki poislukien. Omissa suhteissa on tehty yhdessä niitä juttuja joista molemmat nauttii, ja tehty mukisematta itse ne joista toinen ei ole ollut kiinnostunut. Pääsääntöisesti muu ei ole käynyt edes mielessä. Miksi minä haluaisin pakottaa kumppanin johonkin, joka tuntuu sille tervanjuonnilta?
Vierailija kirjoitti:
Älä anna suikkia jos ei suostu koristeleen kämppää.
No siis tämä. Anna jotain vastineeksi.
Esim. minä teen mielelläni paljonkin asioita mitkä ei itseä kiinnosta, mutta vastavuoroisesti vaimo tekee temppuja minun mielikseni.
Vierailija kirjoitti:
Vaatiahan voi aina, muttei kannata. Tulee vain suotta paha mieli molemmille. Ilkeää on olla osallistumatta, mutta jos ei ymmärrä sievällä pyynnöllä auttaa on parempi antaa olla, menee vaan jouluntunnelma pilalle.
Jos omasta mielestä koristeltu joulukuusi, punainen liina joulupöydässä ja muutama kynttilä riittää joulukoristeluksi, niin onko ilkeää olla osallistumatta, jos puolison mielestä tarvitaan lisäksi 30 muuta koristelujuttua?
Siis miksi niitä koristeita ei voi lattaa itse, jos ne nyt välttämättä haluaa? Se on jo kompromissi että toinen koristeet antaa laittaa.
Meillä kyllä mies on enemmän jouluihminen. Minä en ennen panostanut jouluun ollenkaan. Nyt hän kyllä laittaa meillä joulua enemmän, mutta alunperin ihan hänen ilokseen halusin myös olla mukana ja yhdessä joulun tunnelmointi ja laittaminen onkin aika hauskaa. Hänen joulumielensä on tarttunut minuun.