Eletäänkö murrosta mitä tulee miehen ja naisen tasa-arvoon perheessä?
Jossa molemmat käyvät yhtä lailla töissä. Vuosia naiset ovat jo käyneet töissä ja silti tehneet suurimman osan kotitöistä ja vastanneet lasten asioista. Onko tähän nyt vasta kunnolla herätty viime vuosina että eihän tämä ole millään tapaa reilua näin?
Ymmärrän sen, että nainen/äiti tekee enemmän kotitöitä ja esim lyhennettyä työviikkoa samalla kun mies oikeasti maksaa enemmän perheen yhteisistä menoista. Ja siis jos näin on myös naisen omasta tahdosta. Mutta se että molemmat käyvät töissä ja maksavat 50/50 kaikesta ja kotityöt ja lasten asiat jakautuvat 30/70 tai jopa vieläkin epäreilummin on aivan väärin. Onko miesten tällä hetkellä tosi vaikeaa hyväksyä että naiset eivät suostu tällaiseen järjestelyyn?
Kommentit (136)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole vaikeaa hyväksyä. Ilomielin ottaisin vastaan sohvasomepuolisoni 50% panoksen ihan millä vaan perheemme/kotimme osa-alueella.
Mutta miten alisuorittajavätykseen saisi liikettä?
Mies
Taidat olla poikkeus samoin kuin vaimosi? Tilastojen mukaanhan tilanne on yleensä toisinpäin.
Naisethan tätä ovat ajaneet ja lopputulos on, että ei ole enää perheitä, ei ole kumppaneita, ei ole lapsia.
Sama logiikka tuntuu olevan monessa muussakin asiassa, eikö naiset ymmärrä, että he "pilaavat kaikilta kaiken" näillä liian vahvoille woketuksillaan?
Siis pilaavat kaiken kun eivät suostu orjaksi ja alistettavaksi? Onpa kyllä tosi ikävää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole vaikeaa hyväksyä. Ilomielin ottaisin vastaan sohvasomepuolisoni 50% panoksen ihan millä vaan perheemme/kotimme osa-alueella.
Mies
Taidat olla poikkeus samoin kuin vaimosi? Tilastojen mukaanhan tilanne on yleensä toisinpäin.
Naisethan tätä ovat ajaneet ja lopputulos on, että ei ole enää perheitä, ei ole kumppaneita, ei ole lapsia.
Sama logiikka tuntuu olevan monessa muussakin asiassa, eikö naiset ymmärrä, että he "pilaavat kaikilta kaiken" näillä liian vahvoille woketuksillaan?
Ööhh.. naiset pilaa miesten etuoikeutetun laiskottelun kotona? Ja itse saa mukavamman elämän? Mitenkäs tämä pilaa kaiken kaikilta?
Siten että viitaten tuolla aikaisemmin olevaan OECD:n tutkimukseen, niin naisen painoindeksi alkaa kohota jos se ei saa hyötyliikuntaa esim. kotitöiden osalta.
Saman tutkimuksen mukaan naisen tulee olla sitä kiitollisempi mitä laiskempi mies hänellä on.
Vierailija kirjoitti:
Tällaisessa keskustelussa ongelma on, että valittajat eivät ymmärrä niiden töiden laajutta, mitä eivät itse tee. Keskimäärin naiset naiset kertovat olevansa enemmän vastuussa kotitaloustöistä, kuten pyykinpesusta, silityksestä, ruuanlaitosta ja siivouksesta ja miehet kertovat olevansa useimmiten vastuussa kodin huoltotöistä, korjaamisesta, rakentamisesta, kulkuneuvojen huoltamisesta sekä laitteiden asentamisesta ja huollosta. Jollei ole jotain tehnyt, harvoin ymmärtää, mitä kaikkea siihen kuuluu.
En tajua tuota Autonhuolto asiaa. Ajan auton huoltoon, otan sijaisauton ja ajan töihin tai asioille, ajan hakemaan auton huollosta ja kaskun maksettuani kotiin. Se ei ole iso työ. Automerkkini huoltoihin kuuluu automaattisesti sijaisauto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällaisessa keskustelussa ongelma on, että valittajat eivät ymmärrä niiden töiden laajutta, mitä eivät itse tee. Keskimäärin naiset naiset kertovat olevansa enemmän vastuussa kotitaloustöistä, kuten pyykinpesusta, silityksestä, ruuanlaitosta ja siivouksesta ja miehet kertovat olevansa useimmiten vastuussa kodin huoltotöistä, korjaamisesta, rakentamisesta, kulkuneuvojen huoltamisesta sekä laitteiden asentamisesta ja huollosta. Jollei ole jotain tehnyt, harvoin ymmärtää, mitä kaikkea siihen kuuluu.
Olipas järkevä ja perusteltu kommentti.
Tästä pääsemmekin siihen, että olisiko mahdollista vaihtaa rooleja vaikka viikoksi. Siinähän sitten kumpikin näkee ja kokee, mitä toinen arjessa tekee.
Epäilen, että viikon kokeilun jälkeen palataan entiseen arkeen. Minua ei niin hirveästi lumityöt ja katon paikkaukset kiinnosta.
Täytyykö kattoa paikata joka vatun viikko?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies
Ööhh.. naiset pilaa miesten etuoikeutetun laiskottelun kotona? Ja itse saa mukavamman elämän? Mitenkäs tämä pilaa kaiken kaikilta?
Siten, että naisia ei lasketa. He eivät ole mitään. Vain miesten asioilla on tuollaisille kommentoijille väliä. Nainen on hyödyke, ei ihminen.
Vierailija kirjoitti:
Mitä kodin huoltotöitä, korjaamista, rakentamista, kulkuneuvojen huoltamista sekä laitteiden asentamista ja huoltoa sinä olet tehnyt vaikka tässä kesän jälkeen? Oma mies ei ole tehnyt mitään, ainoastaan suunnitellut kiinnittävänsä irtonaisen saunan lauteen paikoilleen. Niin ja ajoi auton liikkeeseen renkaanvaihtoon.
Vierailija kirjoitti:
Olis kyllä 50/50 jako herkkua.
t: toinen mies
Samoin, mutta turha toivo. Osaan tehdä kaiken mitä puolisoni vähän tekee, mutta hän ei osaa murto-osaakaan siitä mitä itse teen.
Siis mitä. Tämän keskustelun mukaan se että minä teen meillä 80% työaikaa ja kotitöistä noin 70% omasta tahdostani ja mies maksaa suurimman osan laskuista, on TÄYSIN väärin ja mies kusettaa minua 6-0 xD huolimatta siitä että molemmat ovat tähän oikein tyytyväisiä emmekä ikinä riitele näistä asioista?
Vierailija kirjoitti:
Tuskinpa. Etkö ole lukenut nuorten miesten asenteiden kiristymisestä sukupuolirooleja kohtaan? Haluavat perinteisiä rooleja. Joka tosin ei ole vuosikymmeniin tarkoittanut kotirouvana oloa naisille, vaan juuri palkkatyön ja kotitöiden tekemistä yksin.
Mistä tällainen johtuu??
Ehdotin kerran, että vaimoni hoitaisi lumet pois talon ja kesämökin alueilta.
Ei onnistunut, Se siitä työnjaosta ja tasa-arvosta.
Vierailija kirjoitti:
Oliko vaimo sitä ennen tehnyt perheelle ruokaa ja siivonnut jäljet? Niinpä.
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä. Tämän keskustelun mukaan se että minä teen meillä 80% työaikaa ja kotitöistä noin 70% omasta tahdostani ja mies maksaa suurimman osan laskuista, on TÄYSIN väärin ja mies kusettaa minua 6-0 xD huolimatta siitä että molemmat ovat tähän oikein tyytyväisiä emmekä ikinä riitele näistä asioista?
Ei, kyllä sinä saat tietenkin alistua suhteessasi, se on oikeutesi aikuisena ihmisenä.
Mikään ei pakota sinua vaatimaan reilua parisuhdetta, mutta salli meille muille keskustelu asiasta.
Vierailija kirjoitti:
Mitä kotitöitä itse olisit tehnyt sillä aikaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuskinpa. Etkö ole lukenut nuorten miesten asenteiden kiristymisestä sukupuolirooleja kohtaan? Haluavat perinteisiä rooleja. Joka tosin ei ole vuosikymmeniin tarkoittanut kotirouvana oloa naisille, vaan juuri palkkatyön ja kotitöiden tekemistä yksin.
Mistä tällainen johtuu??
Amerikasta nämä aatteet tulee. Tämänhetkinen naisvihan aalto on vastareaktiota lisääntyneeseen naisten oikeuksista puhumiseen ja seksi- ja muuhun väkivaltaan kohdistuvaan torjuntaan, esim metoo-liikkeeseen.
Nämä menee aalloissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, kyllä sinä saat tietenkin alistua suhteessasi, se on oikeutesi aikuisena ihmisenä.
Mikään ei pakota sinua vaatimaan reilua parisuhdetta, mutta salli meille muille keskustelu asiasta.
Eli ainut reilu malli on 50/50 vaikka parisuhteen molemmat osapuolet toisin haluavat? Titityy..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli ainut reilu malli on 50/50 vaikka parisuhteen molemmat osapuolet toisin haluavat? Titityy..
Valtaleikit ovat monista kiihottavia, eikä kukaan ulkopuolinen voi teille sanoa, että niissä olisi mitään väärää. Jatka ihmeessä noin jos kerran tuo on teidän juttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä tällainen johtuu??
Amerikasta nämä aatteet tulee. Tämänhetkinen naisvihan aalto on vastareaktiota lisääntyneeseen naisten oikeuksista puhumiseen ja seksi- ja muuhun väkivaltaan kohdistuvaan torjuntaan, esim metoo-liikkeeseen.
Nämä menee aalloissa.
Kaikkein käsittämättömin on tämä tradwife-trendi. Saahan siitä tietysti instatilin aikaiseksi, että kasvattaa maissia jossain keskilännessä amissimekkoon pukeutuneena ja paasaa seuraajille perinteisen työnjaon upeuden sanomaa. Siis parikymppiset nuoret naiset.
Mulle kävisi vallan mainiosti vanhan ajan malli että mies maksaisi kaiken ja itse hoitaisin kaiken kotona.
Vanhan ajan teollisuustyötä tekevä työläisnainen samoin kuin torpparin vaimo joutuivat tekemään yhtä paljon kuin mies, mutta mies teki raskaimmat ulkotyöt. Yhdessä yrittivät pitää nenän pinnan yläpuolella.
Millaisella historian ja yhteiskunnan tuntemuksella tulet tänne kommentoimaan? Onko sinulle yllätys, että työväenluokassa oli naisiakin? Että miehet eivät elättäneetkään naisia tähän saakka???
Vierailija kirjoitti:
Ja suurin osa naisista, nuorista mukaanlukien, ovat jo lopettaneet pariututumisen tyystin. Siitä haaveilevat lähinnä kelkasta pudonneet seksiaddiktit, jotka eivät käsitä, ettei mitään seksejä ja muita hyväksikäyttöjä ole enää tulossa
Koko ajan nuoret ja vanhemmat seurustelevat ja sitoutuvat ja myös seksiä on. Miksi seksi olisi hyväksikäyttöä?
Ja muuallakin vain hetken aikaa. Valtaosa ihmisistä on ollut enemmän tai vähemmän köyhiä kaikkialla maailmassa, kyllä siinä on jokainen kynnelle kykenevä saanut tehdä töitä sen leivän eteen.