Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eletäänkö murrosta mitä tulee miehen ja naisen tasa-arvoon perheessä?

Vierailija
07.12.2024 |

Jossa molemmat käyvät yhtä lailla töissä. Vuosia naiset ovat jo käyneet töissä ja silti tehneet suurimman osan kotitöistä ja vastanneet lasten asioista. Onko tähän nyt vasta kunnolla herätty viime vuosina että eihän tämä ole millään tapaa reilua näin?

Ymmärrän sen, että nainen/äiti tekee enemmän kotitöitä ja esim lyhennettyä työviikkoa samalla kun mies oikeasti maksaa enemmän perheen yhteisistä menoista. Ja siis jos näin on myös naisen omasta tahdosta. Mutta se että molemmat käyvät töissä ja maksavat 50/50 kaikesta ja kotityöt ja lasten asiat jakautuvat 30/70 tai jopa vieläkin epäreilummin on aivan väärin. Onko miesten tällä hetkellä tosi vaikeaa hyväksyä että naiset eivät suostu tällaiseen järjestelyyn?

Kommentit (136)

Vierailija
121/136 |
08.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä moni nainen on sitä miletä, että, kun mies hoitaa lumityöt talvella ja kesällä ruohonleikkuun niin se on ok. Ja joku mainitsi, että kattoakin pitää hoitaa,  no joo, mutta vielä harvemmin, kuin mitä niitä renkaita vaihdetaan. Rännit pitää putsata, mutta sekin on pienenpi työ, kuin ikkunoidenpesu, ulkoa, välistä ja sisältä, eikä naisetkaan vedä keskusteluua aina sitä, että joo, mutta minä pesen ikkunat. 

Nuo lumityöt ei ole ollenkaan pelkästään miesten hommaa. Tässä meidän naapuristossa ja niissä taloissa jossa asuu pariskunta, vain kahden talon naiset ei tee lumitöitä. Toinen sairastaa parkinssonin tautia ja toinen on muuten vaan laiska. Kaikkien muiden pariskuntien naisetkin tekee lumitöitä, ja itsekin teen. Ne on mukavia ja niissä saa hyvin liikuntaa. 

Nurmikkokin ajettiin ennen miehen kanssa puoliksi niin kauan, kun oli työnnettävät leikkurit,(meillä oli kaksi leikkuria ja toinen ajoi etupihan j

Minulle oli täysin uutta, että lumityöt ja nurmikon leikkuu olisivat miesten hommia. Kaikkea sitä tältä palstalta oppiikin. Näyttävät naiset tekevän näitä siinä missä miehetkin, kun naapurustoa katson. Meillä minä tein nämä. 

Vierailija
122/136 |
08.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle kävisi vallan mainiosti vanhan ajan malli että mies maksaisi kaiken ja itse hoitaisin kaiken kotona. Vaan ei miehellä ole kunnianhimoa eikä ole tarpeeksi ahkera että jaksaisi tehdä niin paljon töitä kodin ulkopuolella että se onnistuisi. Mutta silti ei halua tehdä kotitöistä 50/50. Mikä avuksi? Voiko vaan kieltäytyä tekemästä? Miksi nämä miehet haluavat silti perheen, jotka eivät ole edes kiinnostuneita lastensa asioista ja parasta aikaa on se kun vaimo ja lapset lähtevät yhdessä jonnekin viiionoppuksi ja saa olla yksin kotona?

He haluavat perheen, koska miehelle vaimo ja lapset korottavat hänen statustaan. Siis heidän asemaansa muiden miesten silmissä. Perheellisen miehen imago on myönteisempi kuin incelin. Perheellinen mies on vakavammin otettava esim työelämässä. Hän saa ylennyksiä ja palkankorotuksia helpommin. 

He eivät halua lapsia ollakseen heill

Juuri tästä johtuen mies ei yleensä halua erota ellei ole uusi jo valmiina. Avioeroa läpikäyvä, yksin jätetty mies on se surkeista surkein säälittävä raukka. Totaalisesti epäonnistunut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/136 |
08.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen, että jonkinlaista murroskautta eletään yleensäkin parisuhteissa. Hyvä, että asioita otetaan esille.

Usein sekä miehet että naiset kokevat parisuhteen hyödyttävän enemmän sitä toista osapuolta. Ei ole tavatonta sekään, että eron jälkeen kumpikin pariskunnasta on se, joka mielestään antoi enemmän. 

Toisen tekemä työ jää helposti näkemättä. 

Ihmisillä on usein myös tapana antaa sitä, mitä itse haluaisivat saada. Toinen kaipaisi jotain ihan muuta, mutta jää aina ilman ja katkeroituu. 

Vierailija
124/136 |
08.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole vaikeaa hyväksyä. Ilomielin ottaisin vastaan sohvasomepuolisoni 50% panoksen ihan millä vaan perheemme/kotimme osa-alueella.

Mutta miten alisuorittajavätykseen saisi liikettä?

Mies

Taidat olla poikkeus samoin kuin vaimosi? Tilastojen mukaanhan tilanne on yleensä toisinpäin.

Onko asiaa Suomessa tutkittu jollain asiallisella seuranta-, mittaus- ja tilastointimenetelmällä?

Kyselytytkimukset vääristävät mielestäni asioita liikaa ihmisen omien mielikuvien suuntaan.

Ajankäyttötutkimuksissa miehet tosiaan liioittelevat tutkitusti niin liikuntaan, seksiin, kotitöihin kuin lastenhoitoon käyttämäänsä aikaa.

Onko sulla näyttää jotain faktaa asiasta vai jakeletko miesvihaa?

Vierailija
125/136 |
08.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pääasia on vain ja ainoastaan se, että työnjako on ok molemmille. Turha muita on heidän omista (vapaasta tahdosta tehdyistä) valinnoista mollata. 

Meitä perinteisiäkin naisia on edelleen.

Jaa miksikö olen tähän suostunut? Mieheni ei ole rikas, mutta pitää musta öisin vertaansa vailla olevaa huolta. Ja se on just se mitä mä tarvin.

Kukin tavallaan ja omien toiveidensa mukaan. 

Perinteinen nainen? Siis sellainen joka pesee aina aikuisen miehen pyykit ja silittää sukat jne? Ruokakin kannetaan nenän eteen? Ja vielä käyt töissä kodin ulkopuolella ja maksat saman verran kaikesta? Miksi sinä olet sitten kotona palvelija ja mies palveltava? Ihan kuin kuningas ja orja? 

Vierailija
126/136 |
08.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nainen itse päättää montako lasta tehdään. Päättää missä asutaan. Päättää miten sisustetaan. Päättää mikä on vaadittu siisteyden taso. Päättää käytännössä kaiken. 

Kodissa on yhteisiä töitä ja sitten päälle ne miesten työt. Toki miesten töitä on, joitakin poikkeus ajankohtia lukuunottamatta, usein vähemmän toistuvasti. Ei nainen silti koskaan näitä miesten töitä tee. Ei tee vaikka roolit vaihdettaisiin. 

Kysyn siis. Jos miehen rooli on, niin helppo ja vaivaton. Miksi vaimoni ei suostu vaihtamaan rooleja kanssani?

Meillä mies halusi lapsia. Päätti myös täysin missä asutaan ja tästä olen edelleen katkera. Olisin halunnut kaupunkiin vuokralle kerrostaloon, mutta hänelle omistusasunto oli ainoa vaihtoehto ja oma piha piti saada (josta sitten minulle kiukutteli kun en innostunut sen hoidosta!). Minä en välitä niin sisustamisesta, mutta joudun pakon edessä miettimään kaikki huonekaluhankinnat jne, koska miestäkään ei ylläripylläri kiinnosta tällainen yhtään! Kuten ei myöskään kiinnosta ne remppahommat joita omistusasunnossa asuminen vaatii. Haluaisi että MINÄ suunnittelen nekin! Hän ei kuulemma osaa eikä häntä kiinnosta. Mutta kun ei minuakaan! 

Että aivan paskapuheita noi sinun juttusi ja typerää yleistämistä ja suoranaista valehtelua jotta saisit omaa (naisvihamielistä) agendaasi kuuluville. Mutta ei sinua kukaan usko, koska suurimmalla osalla ihan erilaisia kokemuksia.

Vierailija
127/136 |
08.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni miehen rooli olisi toimia perheen päävastuullisena elättäjänä (toki riippuu ihmisistä ja pariskunnasta, mutta yleensä siis noin), mutta tätä roolia ei monikaan mies suostu ottamaan tänä päivänä. Joten silloin kotityöt jaetaan 50/50. Ei ole olemassa miesten ja naisten töitä.

Vierailija
128/136 |
08.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nainen itse päättää montako lasta tehdään. Päättää missä asutaan. Päättää miten sisustetaan. Päättää mikä on vaadittu siisteyden taso. Päättää käytännössä kaiken. 

Kodissa on yhteisiä töitä ja sitten päälle ne miesten työt. Toki miesten töitä on, joitakin poikkeus ajankohtia lukuunottamatta, usein vähemmän toistuvasti. Ei nainen silti koskaan näitä miesten töitä tee. Ei tee vaikka roolit vaihdettaisiin. 

Kysyn siis. Jos miehen rooli on, niin helppo ja vaivaton. Miksi vaimoni ei suostu vaihtamaan rooleja kanssani?

Varmaan moni nainen vaihtaisi, mutta mies ei suostu. Ainakin, jos taloudessa on pieniä lapsia. 

Töissäkäynti onnistuu naisiltakin, sehän on nähty. Renkaan vaihto 2x vuosi käy monelta mieheltäkin rengasliikeessä joten miksipä ei naiseltakin. Aika moni nainen omistaa auton, muuta ei miestä ja renkaat tulee vai

Kyse on siitä vaihtaako vaimo sen määräysvallan myös. Saako mies asettaa tavoitteet ja vaimo sitten niihin pyrkii. Mies tekee ne työt mitkä itselleen valitsee. Vaimo 50 pinnaa miehen töistä ja ylijäävät hommat päälle. 

Vierailija
129/136 |
08.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Murrosta? Olemme puolisoni kanssa syntyneet 60-luvun puolivälissä. Molemmat töissä ja myös mies on ollut aikoinaan lapsen kanssa kotona, n. 6 kk. Kotihommia tekevät molemmat. 

Vierailija
130/136 |
08.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kotiätiys on vasemmistolle vastenmielistä, he ovat ajaneet äidit kodin ulkopuolelle töihin ja lapset hoitopaikkoihin.

Kaikkein parhaita lasten kannalta olisi että he saavat kasvaa ja kehittyä kotona äidin ja isän hoivissa edes 5-6 vuotiaiksi.

Tiedän että kotiäitiydessä on nyky-yhteiskunnassa omat ongelmansa, mutta nekin on korjattavissa kun vaan tahtoa löytyy ja halua korjata ne ongelmat.

Vierailija
131/136 |
08.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Murrosta? Olemme puolisoni kanssa syntyneet 60-luvun puolivälissä. Molemmat töissä ja myös mies on ollut aikoinaan lapsen kanssa kotona, n. 6 kk. Kotihommia tekevät molemmat. 

Molemmat tekivät kotihommiA, mutta tekivätkö oikeasti yhtä paljon? Oliko molemmilla yhtä hyvä mahdollisuus rakentaa uraa? Kävikö kumminkin ihan sattumalta niin, että miehelle muodostui isompi palkka? Oliko mies 6kk kotona sitten, kun lapsi oli jo helppohoitoinen ja nukkui ennakoitavat yöunet ja päiväunet? Entä tuliko vaimo silloin töistä siivottuun kotiin, jossa odotti lämmin ruoka ja lepäily raskaan työpäivän jälkeen, vai oliko kotimies jättänyt kenties pyykit ja tiskit naiselle?

Se ei ole tasa-arvoa, että mies hakee tarhasta silloin kun hänelle sopii, ja vie roskat, jos niistä muistuttaa, kun hän on muutenkin lähdössä ulos. 

Vierailija
132/136 |
08.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten tähän on päädytty, kun jo 70-luvulla miehet rupesivat osallistumaan enemmän lastenhoitoon jne. Minulla on ollut se käsitys, kun olen seurannut esim. työkavereitteni, opettajien, perhe-elämää, että tosi tasa-arvoiselta näyttää ja kuulostaa työnjako.

Ovatko aiempien sukupolvien tasa-arvoisemmasta parisuhteesta nauttineet naiset kasvattaneet pojistaan shovinisteja. En ymmärrä.

Kun ulkopuoliset seurasivat meidän perhe-elämää, he kauheasti ihastelivat aina, miten tasa-arvoista se oli työnjaon suhteen. Mies haki lapsia tarhasta oi ihanaa, hän vei heitä leikkipuistoon, siitä joku toimittaja teki oikein lehtijutun, mies myös siivosi ja laittoi ruokaa.

Tosin hän teki näitä vain silloin kun hänelle sopi. Jos kummallekaan ei sopinut, oli päivänselvää,  että minä jotenkin onnistun asian kuitenkin tekemään. Ja sillä välin, kun mies oli leikkipuistossa, minä harvemmin lepäilin. Päin vastoin kyllä, miehen persus liimautui sohvaan hyvin nopeasti heti, jos ei ollut nimettyä hommaa akuutisti käsillä. 

Vierailija
133/136 |
08.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmaan moni nainen vaihtaisi, mutta mies ei suostu. Ainakin, jos taloudessa on pieniä lapsia. 

Töissäkäynti onnistuu naisiltakin, sehän on nähty. Renkaan vaihto 2x vuosi käy monelta mieheltäkin rengasliikeessä joten miksipä ei naiseltakin. Aika moni nainen

Eiväthän miehetkään toimi noin. Terve, aikuinen mies osaa päättää itse tekemisensä eikä juokse ympäriinsä kuin lapsi vaimon työlista kourassa. 

Vierailija
134/136 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tällaisessa keskustelussa ongelma on, että valittajat eivät ymmärrä niiden töiden laajutta, mitä eivät itse tee. Keskimäärin naiset naiset kertovat olevansa enemmän vastuussa kotitaloustöistä, kuten pyykinpesusta, silityksestä, ruuanlaitosta ja siivouksesta ja miehet kertovat olevansa useimmiten vastuussa kodin huoltotöistä, korjaamisesta, rakentamisesta, kulkuneuvojen huoltamisesta sekä laitteiden asentamisesta ja huollosta. Jollei ole jotain tehnyt, harvoin ymmärtää, mitä kaikkea siihen kuuluu.

Olipas järkevä ja perusteltu kommentti.

Tästä pääsemmekin siihen, että olisiko mahdollista vaihtaa rooleja vaikka viikoksi. Siinähän sitten kumpikin näkee ja kokee, mitä toinen arjessa tekee.

Epäilen, että viikon kokeilun jälkeen palataan entiseen arkeen. Minua ei niin hirveästi lumityöt ja katon paikkaukset kiinnosta.

Viikoksi vaihtaessa käy hyvin todennäköisesti niin, ettei keittiötä siivota, vessaa pestä eikä ruokaan kuulu turhia vihanneksia. Pyykitkin kasaantuvat, ei vaihdeta just sillä viikolla lakanoita ja niin edelleen. Viikonhan pärjää hyvin ilmankin näitä asioita. Lopputuloksena mies tuumaa, ettei näitä naisten töitä tässä juurikaan ole. 

Vierailija
135/136 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tällaisessa keskustelussa ongelma on, että valittajat eivät ymmärrä niiden töiden laajutta, mitä eivät itse tee. Keskimäärin naiset naiset kertovat olevansa enemmän vastuussa kotitaloustöistä, kuten pyykinpesusta, silityksestä, ruuanlaitosta ja siivouksesta ja miehet kertovat olevansa useimmiten vastuussa kodin huoltotöistä, korjaamisesta, rakentamisesta, kulkuneuvojen huoltamisesta sekä laitteiden asentamisesta ja huollosta. Jollei ole jotain tehnyt, harvoin ymmärtää, mitä kaikkea siihen kuuluu.

Olipas järkevä ja perusteltu kommentti.

Tästä pääsemmekin siihen, että olisiko mahdollista vaihtaa rooleja vaikka viikoksi. Siinähän sitten kumpikin näkee ja kokee, mitä toinen arjessa tekee.

Epäilen, että viikon kokeilun jälkeen palataan entiseen arkeen. Minua ei niin hirveästi lumityöt ja katon paikkaukset

Jep just näin! Puhumattakaan mistään ylimääräistä 1-4 kertaa vuodessa tehtävistä hommista. Esim sen että katsoo että lapsilla kaikki tarvittavat vuodenaikaan sopivat varusteet ja vaatteet ja vielä hankkii ne. Jos useampi lapsi niin tämä vie tosi paljon aikaa. Ja etenkin jos rahaa rajoitetusti käytössä, kuten nyt yleensä lapsiperheessä on. Sitten vielä pieneksi menneiden kierrätys/myynti/tms. 

Vierailija
136/136 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä kolme