Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eletäänkö murrosta mitä tulee miehen ja naisen tasa-arvoon perheessä?

Vierailija
07.12.2024 |

Jossa molemmat käyvät yhtä lailla töissä. Vuosia naiset ovat jo käyneet töissä ja silti tehneet suurimman osan kotitöistä ja vastanneet lasten asioista. Onko tähän nyt vasta kunnolla herätty viime vuosina että eihän tämä ole millään tapaa reilua näin?

Ymmärrän sen, että nainen/äiti tekee enemmän kotitöitä ja esim lyhennettyä työviikkoa samalla kun mies oikeasti maksaa enemmän perheen yhteisistä menoista. Ja siis jos näin on myös naisen omasta tahdosta. Mutta se että molemmat käyvät töissä ja maksavat 50/50 kaikesta ja kotityöt ja lasten asiat jakautuvat 30/70 tai jopa vieläkin epäreilummin on aivan väärin. Onko miesten tällä hetkellä tosi vaikeaa hyväksyä että naiset eivät suostu tällaiseen järjestelyyn?

Kommentit (136)

Vierailija
81/136 |
07.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etkö ole lukenut nuorten miesten asenteiden kiristymisestä sukupuolirooleja kohtaan? Haluavat perinteisiä rooleja. Joka tosin ei ole vuosikymmeniin tarkoittanut kotirouvana oloa naisille, vaan juuri palkkatyön ja kotitöiden tekemistä yksin.

Saisinko linkin tällaiseen tutkimukseen, jossa puhutaan nimenomaan sukupuolirooleista? Selasin vähän noita asennetutkimuksia netissä, eikä niissä ainakaan puhuttu perheen työnjaosta, vaan asenteista maahanmuuttoon tai ilmastonmuutokseen tai armeijaan tai hom oihin.

Ja mielellään linkki suomalaiseen tutkimukseen, USA:n miesten käsitykset eivät ole relevantteja Suomessa, joka on naisten ja miesten tasa-arvossa huimasti edellä tuota amerikkalaista rappiovaltiota.

Vierailija
82/136 |
07.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse mennä 50/50 muuten kuin ajankäytön puolesta. Eli esimerkiksi mies jos on voimakkaampi, niin häneltä sujuu nopeammin lumityöt, jolloin olennaisinta on siihen mennyt aika, ei lapioidut neliöt. Nainen saattaa olla nopeampi puolestaan laittamaan ruokaa. Tämä ei tarkoita, että naisen pitäisi sitten aina laittaa ruokaa ja miehen tehdä lumitöitä, vaan että kumpikin tekee ajallisesti yhtä paljon: jos aloittavat yhtä aikaa ja mies jo tulee sisään lumitöistä kun nainen vielä tekee ruokaa, niin mies voi sitten alkaa kattaa pöytää tai siivota kokkaamisen jälkiä. Jos taas nainen on ruoan kanssa valmis ennen miestä, niin sitten hän voi kattaa pöytää tai jos pitää siinä kohtaa tauon, niin siivota ruokailun jälkeen keittiön. 

Lumettomana päivänä ruokaa voi tehdä yhdessä, tai mies voi sillä aikaa/sinä päivänä vaikka imuroida ja pyyhkiä pintoja. Tai sitten mies laittaa ruoan ja nainen siivoilee. Eikä tarvitse joka päivä minuutilleen tehdä yhtä paljon ja yhtäaikaa, vaan tämä esimerkkinä, että esimerkiksi kuukauden aikana ne hommat AJALLISESTI menee niin tasan kuin mahdollista. Eikä niin, että kumpikaan makoilee sohvalla ja toinen raataa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/136 |
07.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja suurin osa naisista, nuorista mukaanlukien, ovat jo lopettaneet pariututumisen tyystin. Siitä haaveilevat lähinnä kelkasta pudonneet seksiaddiktit, jotka eivät käsitä, ettei mitään seksejä ja muita hyväksikäyttöjä ole enää tulossa

Itse olen asiassa keski-ikäinen myöhäisherännäinen, kun kokemus on  osoittanut, että ilman miestä on parempi.

Erikoista että puhut miehestä kuin kaikki miehet olisivat samanlaisia.

Vierailija
84/136 |
07.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tähän on päädytty, kun jo 70-luvulla miehet rupesivat osallistumaan enemmän lastenhoitoon jne. Minulla on ollut se käsitys, kun olen seurannut esim. työkavereitteni, opettajien, perhe-elämää, että tosi tasa-arvoiselta näyttää ja kuulostaa työnjako.

Ovatko aiempien sukupolvien tasa-arvoisemmasta parisuhteesta nauttineet naiset kasvattaneet pojistaan shovinisteja. En ymmärrä.

Vierailija
85/136 |
07.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta nytpäs on nuorison keskuudessa semmoinenkin murros menossa, että naiset haluavat olla kotona ja että mies elättää. Just uusin artikkeli taas Hesarissa tästä. Tietysti eihän tuo naiselle huono diili ole, kun ei (todennäköisesti) tarvitse sietää samanlaista kohtelua ja kotitöiden määrää kuin vaikka 50-luvun kotirouvan. Sillon pestiin pyykit pulsaattorilla korkeintaan, tiskit käsin, ruoat tehtiin alusta saakka lisukkeineen, mankeloitiin, siliteltiin, mopattiin lattiaa harvase päivä. Nykyään kai sitten ollaan tultu niin kauas noista ajoista, että kaikki naiset eivät koe haluavansa itsenäisyyttä miehestä. Itsekin olen nainen, mutta en kyllä pystyisi elättinä olemaan. Ahdistaisi.

Vierailija
86/136 |
07.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta nytpäs on nuorison keskuudessa semmoinenkin murros menossa, että naiset haluavat olla kotona ja että mies elättää. '

Niin, näitä pissistyylisiä nuoria naisia, jotka haluaa glamouria elämäänsä, ei lapsia tietenkään, rikkaan miehen avulla. Todella marginaalinen ilmiö, koska Suomessa ei pariskunta elä yhden palkalla paitsi jos toinen on tosi rikas. Eikä niitä kaikille kumihuulille riitä. Eikä kaikki niistä edes halua kumihuulinaista.

Tuttu milleniaalikaveri, nainen, nauroi ilmiölle ja sanoi, että ne on samoja tyttöjä, jotka omaksuvat ulkonäkönsä joiltain kardashianeilta ja haaveilevat samanlaisesta elämäntyylistä. Ovat olleet liikaa somessa, todellisuudentaju häiriintynyt. Eikä ole omia ammatillisia ambitioita tai jopa kutsumusta.

Vierailija
87/136 |
07.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja suurin osa naisista, nuorista mukaanlukien, ovat jo lopettaneet pariututumisen tyystin. Siitä haaveilevat lähinnä kelkasta pudonneet seksiaddiktit, jotka eivät käsitä, ettei mitään seksejä ja muita hyväksikäyttöjä ole enää tulossa

Itse olen asiassa keski-ikäinen myöhäisherännäinen, kun kokemus on  osoittanut, että ilman miestä on parempi.

On vain mukavaa ja stressitöntä elää ilman miestä ja parisuhdetta. Miksi etsimällä etsiä sellaista, kun on onnellinen ilmankin ja parisuhteisiin liittyy kaikenlaisia riskejä ja turhia tunnekouhuja.

Vierailija
88/136 |
07.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moni mies on ihan kiva, mutten halua parisuhdetta.

Vierailija
89/136 |
07.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat kokemukset ja havainnot asiasta on vähän erilaiset. 

Kun perheenlisäystä tulee, naiset haluavat hoitaa lapset, kodin ja kauppareissut, ja miehet jäävät väkisin syrjään. Yhä useammat asuvat kodeissa joissa ei ole pihatöitä, rakenneltavaa, autotalleja joissa miehet voisivat loistaa. Sitten kun isät yrittävät osallistua, he tekevät asiat väärin ja lopulta luovuttavat. Perässä kulkee vaimo joka laittaa pyykit parempaan järjestykseen narulle. 

Kun vaimot kyllästyy siivoiluun ja kodin laittoon ja alkavat vaatia mieheltä osallistumista, naiset on yleensä sietäneet mielestään jo niin kauan että pyyntö tulee vihaisena käskyttämisenä. 

Meillä mies opiskelee kotona ja hoitaa siivouksen ja lapset, itse käyn töissä ja hoidan lapsia sen jälkeen. Mielestäni meillä on tasapaino ja molemmat tyytyväisiä. 

Yritän vain sanoa, että asioihin totutaan ja miehet tottuu rooliin joka heille annetaan silloin kun eka vauva syntyy ja äiti valtaa kotihommat ja lapset. 

Toki olen nähny myös niitä perheitä joissa mies käy töissä ja vaimo kotona lapsen kanssa, illat isä hoitaa lasta ja heräilee yöllä hyssyttämään, koska äiti on liian väsynyt. Eli miehelle kaatuu töiden lisäksi illat ja yöt. Kaikki ei jaksa samoja asioita, uskoisin että joka perheessä vähän eri meiniki. Silti kaikesta pitäisi pystyä puhumaan ja mielellään ajoissa, ennenkuin tuntuu että ero on ainoa vaihtoehto. 

Vierailija
90/136 |
07.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tällaisessa keskustelussa ongelma on, että valittajat eivät ymmärrä niiden töiden laajutta, mitä eivät itse tee. Keskimäärin naiset naiset kertovat olevansa enemmän vastuussa kotitaloustöistä, kuten pyykinpesusta, silityksestä, ruuanlaitosta ja siivouksesta ja miehet kertovat olevansa useimmiten vastuussa kodin huoltotöistä, korjaamisesta, rakentamisesta, kulkuneuvojen huoltamisesta sekä laitteiden asentamisesta ja huollosta. Jollei ole jotain tehnyt, harvoin ymmärtää, mitä kaikkea siihen kuuluu.

Olipas järkevä ja perusteltu kommentti.

Tästä pääsemmekin siihen, että olisiko mahdollista vaihtaa rooleja vaikka viikoksi. Siinähän sitten kumpikin näkee ja kokee, mitä toinen arjessa tekee.

Epäilen, että viikon kokeilun jälkeen palataan entiseen arkeen. Minua ei niin hirveästi lumityöt ja katon paikkaukset

Nää on niitä kuuluisia taloja jossa pitää kattoa paikata, rännit tyhjentää ja salaojat kaivaa kaks kertaa päivässä.

Vierailija
91/136 |
07.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omat kokemukset ja havainnot asiasta on vähän erilaiset. 

Kun perheenlisäystä tulee, naiset haluavat hoitaa lapset, kodin ja kauppareissut, ja miehet jäävät väkisin syrjään. Yhä useammat asuvat kodeissa joissa ei ole pihatöitä, rakenneltavaa, autotalleja joissa miehet voisivat loistaa. Sitten kun isät yrittävät osallistua, he tekevät asiat väärin ja lopulta luovuttavat. Perässä kulkee vaimo joka laittaa pyykit parempaan järjestykseen narulle. 

Kun vaimot kyllästyy siivoiluun ja kodin laittoon ja alkavat vaatia mieheltä osallistumista, naiset on yleensä sietäneet mielestään jo niin kauan että pyyntö tulee vihaisena käskyttämisenä. 

Meillä mies opiskelee kotona ja hoitaa siivouksen ja lapset, itse käyn töissä ja hoidan lapsia sen jälkeen. Mielestäni meillä on tasapaino ja molemmat tyytyväisiä. 

Yritän vain sanoa, että asioihin totutaan ja miehet tottuu rooliin joka heille annetaan s

Siis mielestäsi miehelle on masilmanloppu, jos joutuu töiden jälkeen hoitamaan lapsensa, mutta sinä olet naisena tyytyväinen, kun käyt töissä ja hoidat töiden jälkeen lapsesi? Mitä herkkiä mimosia miehet mielestäsi ovat?

Vierailija
92/136 |
07.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On vain mukavaa ja stressitöntä elää ilman miestä ja parisuhdetta. Miksi etsimällä etsiä sellaista, kun on onnellinen ilmankin ja parisuhteisiin liittyy kaikenlaisia riskejä ja turhia tunnekouhuja.

Eiköhän tässä totuus ole kuitenkin

Hyvin demonstroit, miksi parisuhde miehen kanssa on riski, ties mikä raivohullu siitä voi kuoriutua, kun elämäntapavalinnat ei osu yksiin.

Vierailija
93/136 |
07.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tässä selvästi murros käynnissä. Teema on ns tapetilla jatkuvasti. Naiset ei vaan jaksa vetää sitä kivirekeä yksin.

Koska molemmat käyvät yhtä paljon töissä pitää kotityötkin jakaa puoliksi. Epäreilua jos rouva hoitaa lapset, tiskit, ruoat ja siivoukset joka vuoden päivä kun herra taas käyttää auton renkaanvaihdossa 2 kertaa vuodessa, tyhjentää rännit kerran vuodessa ja pelaa lopun ajan pleikkaa.

Reilu jako 50/50 niin kaikki jaksaa enemmän, isällä on läheisempi suhde lapsiin ja koko perhe voi paremmin.

Vierailija
94/136 |
07.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten tähän on päädytty, kun jo 70-luvulla miehet rupesivat osallistumaan enemmän lastenhoitoon jne. Minulla on ollut se käsitys, kun olen seurannut esim. työkavereitteni, opettajien, perhe-elämää, että tosi tasa-arvoiselta näyttää ja kuulostaa työnjako.

Ovatko aiempien sukupolvien tasa-arvoisemmasta parisuhteesta nauttineet naiset kasvattaneet pojistaan shovinisteja. En ymmärrä.

Ei niitä koti-isiä vielä 70-luvulla ollut kuin satunnaisesti. Tuohon aikaan äidit kävi töissä mutta hoiti yksin kodin ja lapset.

90-luvun jälkeen on vähitellen alkanut roolijako muuttua. Ja vaatiihan se usein että lapsi kasvaessaan näkee reilumman roolijaon ja osaa sitten itse vaatia samaa ja parempaa omassa parisuhteessa. Nää on hitaita muutoksia.

Vierailija
95/136 |
07.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuskinpa. Etkö ole lukenut nuorten miesten asenteiden kiristymisestä sukupuolirooleja kohtaan? Haluavat perinteisiä rooleja. Joka tosin ei ole vuosikymmeniin tarkoittanut kotirouvana oloa naisille, vaan juuri palkkatyön ja kotitöiden tekemistä yksin.

No nuoret miehet nimenomaan ovat myös niitä, joille ei meinaa parisuhdetta löytyä. Jokseenkin turhaa päätellä tietyn sukupolven parisuhteen työjakaumasta sillä perusteella, miten miehet sinkkuina suhtautuvat naisiin. 

Vierailija
96/136 |
07.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuskinpa. Etkö ole lukenut nuorten miesten asenteiden kiristymisestä sukupuolirooleja kohtaan? Haluavat perinteisiä rooleja. Joka tosin ei ole vuosikymmeniin tarkoittanut kotirouvana oloa naisille, vaan juuri palkkatyön ja kotitöiden tekemistä yksin.

No nuoret miehet nimenomaan ovat myös niitä, joille ei meinaa parisuhdetta löytyä. Jokseenkin turhaa päätellä tietyn sukupolven parisuhteen työjakaumasta sillä perusteella, miten miehet sinkkuina suhtautuvat naisiin. 

Tässä tuntuu vauvapalstalla löytyvän mystinen yhteys: nuoret miehet ovat nykyään arvokonservatiivisempia. Samaan aikaan nuoret miehet ei löydä naista itselleen.

Nyt jos vielä hetken mietin niin keksin miten nämä linkittyy yhteen🤔

Vierailija
97/136 |
07.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Konservatiiviset arvot= töiden jälkeen mä pelaan pleikkaa tai meen kavereitten kanssa kaljalle kun taas vaimo tekee kaikki kotityöt niiden palkkatöiden päälle.

Vierailija
98/136 |
07.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, siis taaperoa kotona hoitava äiti joka on niin poikki päivän päätteeksi, että lähtee illaksi aina pois kotoa ja mies hoitaa lapsen ja iltapuuhat, ja valvoo öisin lapsen kanssa. Totuus on että kotiäiti saa nukkua päiväunet silloin kun taaperoki nukkuu. 

Mun nähdäkseni naiset on niin tottunut siihen että sinkkuaikana hoidetaan vain itseä, että on järkytys kun joutuu hoitaa yhtäkkiä lasta ja luopua omista menoistaan.

Itselläkin 2 lasta ja tiedän kyllä et on kova koulu olla kotiäitinä, mutta oikeasti se on pientä verrattuna entisaikojen tilanteeseen kun ei ollut kerrostalokämppiä pesukoneineen ja uuneineen, ja lapsiakin oli aiemmin isompi katras. Ei nykyään ihmiset kestä juuri mitään, kaikki on liian rankkaa. Paitsi selfien otto ja postailu. 

Vierailija
99/136 |
07.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hoidan itse ehkä 70% kotitöistä ja puolisoa selvästi suuremman osan lapsista ja lastenlapsista, sekä olin työelämässä. En ymmärrä mainitsemaasi murrosta, sillä kukin talous järjestää asiansa omalla tavallaan. Haluaisinko 50-50 jakoa kaikesta? En todellakaan! Mies hoitaa paljon asioita, joihin oma kokemus ja osaaminen eivät riitä, eikä ole haluakaan tarttua niihin. Meille on muodostunut työnjako, johon olemma kummatkin tyytyväisiä.

Onnekas mies sinulla. Minä hoidan 50%, jota pidän reiluna, mutta mieluummin tietysti tekisin 30% jos se olisi minulle mahdollista.

Minäkin tekisin mielelläni vain pienen osan yhteishommista! Mutta yllätys yllätys tälläistä valinnanmahdollisuutta ei usein ole. Joko teen itse tai lapsella ei ole ruokaa/ puhtaita sukkia/ talvikenkiä jne.

Vierailija
100/136 |
07.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, siis taaperoa kotona hoitava äiti joka on niin poikki päivän päätteeksi, että lähtee illaksi aina pois kotoa ja mies hoitaa lapsen ja iltapuuhat, ja valvoo öisin lapsen kanssa. Totuus on että kotiäiti saa nukkua päiväunet silloin kun taaperoki nukkuu. 

Mun nähdäkseni naiset on niin tottunut siihen että sinkkuaikana hoidetaan vain itseä, että on järkytys kun joutuu hoitaa yhtäkkiä lasta ja luopua omista menoistaan.

Itselläkin 2 lasta ja tiedän kyllä et on kova koulu olla kotiäitinä, mutta oikeasti se on pientä verrattuna entisaikojen tilanteeseen kun ei ollut kerrostalokämppiä pesukoneineen ja uuneineen, ja lapsiakin oli aiemmin isompi katras. Ei nykyään ihmiset kestä juuri mitään, kaikki on liian rankkaa. Paitsi selfien otto ja postailu. 

Puhut siis sadan vuoden takaisesta tilanteesta.

Totta, ennen autoja miehen piti hoitaa hevonen, valjastaa se ja tarpoa vaunujen perässä lumista rinnettä ylämäkeen takaperin sukset jalassa. Ja nyt miehet kehtaavat luistaa kotitöiden teosta! 

On se kyllä, eivät kestä mitään, isot miehet.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme yksi