Areenassa Luojan lapset (v-lestadiolaisista) vol 2.
Kommentit (7406)
Vierailija kirjoitti:
Mitä positiivista on joidenkin koulutuksella? Ei se kerro esim. onnellisuudesta mitään. Ei oikeastaan edes fiksuudetsa, sivistyksestä tai tulotasosta.
Olet oikeassa, että koulutus ei yksin määritä onnellisuutta, älykkyyttä tai elämässä pärjäämistä. Mutta koulutuksella on monia positiivisia puolia ei siksi, että se tekisi ihmisestä arvokkaamman, vaan koska se lisää mahdollisuuksia ja ymmärrystä.
1.Laajempi maailmankuva ja kriittinen ajattelu
Koulutus (etenkin hyvä sellainen) opettaa kyseenalaistamaan, ymmärtämään eri näkökulmia ja hakemaan tietoa.
Jo tuo kohta 1 tekee mahdottomaksi elää VL elämää, jos se vaikuttaa niin kuin kerroit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkäisyasiaan liittyen olisi hyvä huomioida se, että mikä sen taustalla on. Se ei ole vl:ien omaa keksintöä vaan itse asiassa kaikki kristilliset kirkot ovat opettaneet samalla tavalla tuhansia vuosia ennen kuin kanta hölleni 1900-luvulla, ja katolinen kirkko opettaa asiasta edelleen samoin kuin vl:t. Esim. varhaiset kirkkoisät sekä myöhemmin mm. Luther pitivät ehkäisyä suorastaan vakavana syntinä.
Yritän jaksaa avata tänne enemmän opillisia perusteita sen takana jossain välissä. Kirjoitin tuohon aikaisempaan ketjuun aiheesta, pitää katsoa löytäisinkö viestin/viestit ja voisin kopioida ne tänne, jos jotakuta kiinnostaa.
Miksi meidän pitäisi nykyaikana ajatella samalla tavalla kuin tavalliset syntiset ihmiset (pääasiassa miehet) vuosisatoja sitten? Miksi antaisin heille sellaisen aseman? Luoja on antanut meistä jokaiselle kyvyn arvioida asioita itse, en tarvitse
Ei tarvitse ajatella, mutta ihan vain jo siksi että voisi oikaista tässäkin ketjussa erittäin usein esiintyvän virheellisen tiedon siitä, että ehkäisykiielteisyys olisi jokin vl:ien oma keksintö
Vierailija kirjoitti:
Hyvä kirjoitus edellä.
Koko koulutuskeskusteluhan lähti siitä, kun esitettiin olettamus että vl-äidit eivät voi kouluttautua lasten vuoksi. Tämän kumosi tuo viesti (ja muitakin viestejä sen jlkn), jossa kerrottiin, että hyvin voi kouluttautua lastenkin kanssa :)
Enemmän kuin pitkälle koulutettuja on niitä lähihoitajia tai ylioppilastaustaisia, jotka sitten yli nelikymppisenä vikan lapsen jälkeen hakeutuu hoitoalalle tai muuhun hyvin työllistävään ja ei-koulutusta vaativaan työhön. Ei todellakaan kaikki naiset ole pitkälle koulutettuja, saattavat olla vuosikymmeniä kotiäitinä ja välillä käydä jossain töissä, vaikka kaupassa tai just hoito-alalla. Tässäkään ei ole mitään vikaa siis. Ihan vaan ettei nyt luotaisi sellaista illuusiota, että valtaosa naisista pyöräyttää tuosta vaan 10 lasta ja tekee sivussa maisterintutkinnon, se on edelleen enemmän poikkeuksellista kuin yleistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkäisyasiaan liittyen olisi hyvä huomioida se, että mikä sen taustalla on. Se ei ole vl:ien omaa keksintöä vaan itse asiassa kaikki kristilliset kirkot ovat opettaneet samalla tavalla tuhansia vuosia ennen kuin kanta hölleni 1900-luvulla, ja katolinen kirkko opettaa asiasta edelleen samoin kuin vl:t. Esim. varhaiset kirkkoisät sekä myöhemmin mm. Luther pitivät ehkäisyä suorastaan vakavana syntinä.
Yritän jaksaa avata tänne enemmän opillisia perusteita sen takana jossain välissä. Kirjoitin tuohon aikaisempaan ketjuun aiheesta, pitää katsoa löytäisinkö viestin/viestit ja voisin kopioida ne tänne, jos jotakuta kiinnostaa.
Miksi meidän pitäisi nykyaikana ajatella samalla tavalla kuin tavalliset syntiset ihmiset (pääasiassa miehet) vuosisatoja sitten? Miksi antaisin heille sellaisen aseman? Luoja on antanut meistä
Ei tarvitse ajatella, mutta ihan vain jo siksi että voisi oikaista tässäkin ketjussa erittäin usein esiintyvän virheellisen tiedon siitä, että ehkäisykiielteisyys olisi jokin vl:ien oma keksintö
Juutalaisvastaisuus ei ollut hitlerin kesksintöä, en silti koe, että minun pitäisi kannatta hitlerin ajatuksia. Meillä on jokaisella oikeus ja velvollisuus arvioida asioita _itse_.
Vierailija kirjoitti:
moi! Itsellä ollu jo kauan sellanen tunne, etten jaksais enään olla lessu. Mielessä on kokoajan, että haluan erota tästä, ja elää vapaammin ilman kahleita.
Koko muu perhe on lestadiolaisia ja menneet naimisiin lestadiolaisten kanssa. Ei tämä tunnu hyvältä, tiedän että olisin onnellisempi ilman lestadiolaisuutta.
Ei kuule jaksa moni muukaan, siksi yhä useampi on lessu omilla ehdoillaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä kirjoitus edellä.
Koko koulutuskeskusteluhan lähti siitä, kun esitettiin olettamus että vl-äidit eivät voi kouluttautua lasten vuoksi. Tämän kumosi tuo viesti (ja muitakin viestejä sen jlkn), jossa kerrottiin, että hyvin voi kouluttautua lastenkin kanssa :)
Enemmän kuin pitkälle koulutettuja on niitä lähihoitajia tai ylioppilastaustaisia, jotka sitten yli nelikymppisenä vikan lapsen jälkeen hakeutuu hoitoalalle tai muuhun hyvin työllistävään ja ei-koulutusta vaativaan työhön. Ei todellakaan kaikki naiset ole pitkälle koulutettuja, saattavat olla vuosikymmeniä kotiäitinä ja välillä käydä jossain töissä, vaikka kaupassa tai just hoito-alalla. Tässäkään ei ole mitään vikaa siis. Ihan vaan ettei nyt luotaisi sellaista illuusiota, että valtaosa naisista pyöräyttää tuosta vaan 10 lasta ja tekee sivussa maisterintutkinnon, se on edelleen enemmän poik
Mihin perustat tuon ajatuksen että heitä on enemmän? Minun suvussa suurin osa naisista on kouluttautuneita ja käy töissä.
"Ei tarvitse ajatella, mutta ihan vain jo siksi että voisi oikaista tässäkin ketjussa erittäin usein esiintyvän virheellisen tiedon siitä, että ehkäisykiielteisyys olisi jokin vl:ien oma keksintö"
Perinteisestä ajattelusta ei pitäisi koskaan pitää kiinni sen takia, että "näin on aina ajateltu". Asioita pitää arvioida uudelleen kun saadaan vaikka uutta tietoa ja ymmärrys lisääntyy. Muuten voidaan saman tien palata kivikaudelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä kirjoitus edellä.
Enemmän kuin pitkälle koulutettuja on niitä lähihoitajia tai ylioppilastaustaisia, jotka sitten yli nelikymppisenä vikan lapsen jälkeen hakeutuu hoitoalalle tai muuhun hyvin työllistävään ja ei-koulutusta vaativaan työhön. Ei todellakaan kaikki naiset ole pitkälle koulutettuja, saattavat olla vuosikymmeniä kotiäitinä ja välillä käydä jossain töissä, vaikka kaupassa tai just hoito-alalla. Tässäkään ei ole mitään vikaa siis. Ihan vaan ettei nyt luotaisi sellaista illuusiota, että valtaosa naisista pyöräyttää tuosta vaan 10 lasta ja tekee sivu
Mihin perustat tuon ajatuksen että heitä on enemmän? Minun suvussa suurin osa naisista on kouluttautuneita ja käy töissä.
Joo, ne on nää tietyt vl-suvut, joissa naisetkin kouluttautuu. Se ei ole kuitenkaan niin yleistä kun annat ymmärtää, menepä tuonne Pohjanmaalle maaseudulle tekemään tutkimusta vaikka.
Joka tapauksessa, vaikka tekee amk- tai yliopistotutkinnon, suurin osa naisista jämähtää kotiin hoitamaan lapsia, kun joka toinen vuosi syntyy uusi. Välissä saatetaan käydä kääntymässä työelämässä, mutta sekin voi olla perheelle jopa raskaampi tilanne kuin että nainen on kotona koko ajan. Riippuu sitten miehestä miten haluaa mahdollistaa naisen unelmat ja toiveet, pitäisihän ne mahdollistaa.
Vierailija kirjoitti:
Joka tapauksessa, vaikka tekee amk- tai yliopistotutkinnon, suurin osa naisista jämähtää kotiin hoitamaan lapsia, kun joka toinen vuosi syntyy uusi. Välissä saatetaan käydä kääntymässä työelämässä, mutta sekin voi olla perheelle jopa raskaampi tilanne kuin että nainen on kotona koko ajan. Riippuu sitten miehestä miten haluaa mahdollistaa naisen unelmat ja toiveet, pitäisihän ne mahdollistaa.
Miten niin riippuu miehestä? Suomessa on täysin mahdollista työskennellä ja opiskella ilman miehen lupaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin riippuu miehestä? Suomessa on täysin mahdollista työskennellä ja opiskella ilman miehen lupaa.
No, jos olet vl-nainen, jatkuvasti raskaana tai pieni lapsi jaloissa ja mies änkyröi, että hän ei ota perheestä vastuuta kuin elatuksen suhteen niin voi olla aika vaikea ponnistaa siitä kouluttautumaan ja työelämään. Usko pois, näitäkin tapauksia on. Tai sitten asia naamioidaan niin, että perheen elintaso laskee jos mies ottaa enemmän lapsista vastuuta. Miehet on loistavia keksimään jonninjoutavaa p*skaa selitykseksi jos eivät vaan halua. Jos nainen ei ole kovin voimakastahtoinen niin siinä sitten on aika jumissa.
Vanhoillislestadiolaisten naisten väitettiin olevan työelämässä ja korkeasti koulutettuja.
Etsin tietoa netistä usean peruskoulusta tutun vl-naisen koulutuksesta ja työurasta. Tavallinen tapaus oli, että 50 vuotiaaksi mennessä ei juuri kukaan heistä töitä ollut kerennyt tehdä, tai kuluttaa koulunpenkkiä. Koulutus pelkkä peruskoulu.
Jotkut aloittivat opiskelun n. 50 vuoden iässä, mm. lähihoitaja.
Eli palstan antama kuva on jälleen todellisuutta ruusuisempi. En ymmärrä, mikä pakko tätäkin asiaa on vääristellä. Jos perustaisi maailmankuvan pelkästään tähän palstaan saisin täysin väärän kuvan.
Taitaa tosiaan olla joku satuperhe, mistä nämä palstan tarinat kertoo.
Ja siis kotiäitiydessähän ei ole mitään vikaa, minä ainakin arvostan jos joku hoitaa lapset itse. Pääasia olisi, että nainen voisi valita sen itselleen mieluisan vaihtoehdon, miehen pitäisi tukea tässä sitten.
Vierailija kirjoitti:
Ja siis kotiäitiydessähän ei ole mitään vikaa, minä ainakin arvostan jos joku hoitaa lapset itse. Pääasia olisi, että nainen voisi valita sen itselleen mieluisan vaihtoehdon, miehen pitäisi tukea tässä sitten.
Mutta silti pitää jostain syystä yrittää maalata kuvaa, että olisivat korkeasti koulutettuja ja tekisivät pitkän työuran.
Eli ilmeisesti jotain vikaa tämän väitteen esittäjän mielestä siinä on, ei muuten tällaista keskustelua tarvitsisi käydä.
Aina uudestaan joudutaan palaamaan samaan epärehellisyyteen, ettei mitään tosiasioita myönnetä. Ei edes kieltolistaa😉
Onpa täällä joillakin huono käsitys miehistä ja isistä. Huomaan, että minua on onnistanut parisuhteessa. On tässä maailmassa vielä hyviäkin, osallistuvia miehiä. Kiitos omalleni!
"Vain me olemme ainoita oikeita uskovia" -ajattelu ei myöskään ole vl-liikkeen keksintöä. ;) Näitä ryhmiä syntyy kuin sieniä sateella läpi historian.
Vierailija kirjoitti:
Onpa täällä joillakin huono käsitys miehistä ja isistä. Huomaan, että minua on onnistanut parisuhteessa. On tässä maailmassa vielä hyviäkin, osallistuvia miehiä. Kiitos omalleni!
Ihan realismia vaan, tietäisitpä vaan millasia kehittymättömiä itsekkäitä änkyröitä löytyy. Pitäny vaan äkkiä päästä naimisiin, että pääsee heiluttamaan peittoa. Kirjaimellisesti naimalupa.
Se minua harmittaa eniten näissä kommenteissa, että syytetään valehtelusta. Miksi kukaan tulisi tänne valehtelemaan?
Itse olen akateemisesti koulutettu, samoin sisarukseni. Lapsemme ovat suorittaneet joko yliopisto- tai amk-tutkinnon ja ovat työelämässä.
Vanhempani eivät olleet korkeasti koulutettuja mutta antoivat meille lapsille perintönä halun opiskella ja pyrkiä kouluttautumalla eteenpäin. Sitä olemme välittäneet myös omille lapsillemme.
Siitä olen vanhemmilleni ikuisesti kiitollinen, että äidillä oli mahdollisuus olla kotiäiti. Kyllähän se näkyi meidän lasten elämässä monella tavalla. Oli mukava tulla koulusta kotiin, kun äiti oli vastassa. Nykyaikana kotiäitejä pidetään lähinnä yhteiskunnan elätteinä - niin tässäkin keskustelussa.
Tämä on minun perheeni tarina. Jonkun toisen tarina on erilainen. Arvostetaan jokainen toinen toisemme tekemää työtä, meitä kaikkia tarvitaan. Itse arvostan erittäin korkealle niitä, joilla on erinomaiset kädentaidot, kun itsellä se puoli on heikommissa kantimissa.
Joku täällä sitkeästi väitti, että naisen henkeä ja terveyttä on suojeltu aina vl-liikkeessä ehkäisyasian tiimoilta. Siinä kohtaa sanoin, että se on valhe niin kuin se onkin. Kuten vanhempien päivämiesten kirjoitukset todistavat. Ja ilman näitäkin liikkeessä kasvanut tietää mikä on totuus. Hieno juttu jos on koulutusta, mutta jos se yleistetään kaikkiin vl-naisiin niin sekin on valhe.
Hyvä kirjoitus edellä.