Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Areenassa Luojan lapset (v-lestadiolaisista) vol 2.

Vierailija
07.12.2024 |

?

Kommentit (7386)

Vierailija
1681/7386 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei nettiä olisi voitu kieltää kun se on niin välttämätön monella tavalla. Vl-yhteisnäiskulttuuri on hajoamassa hyvin monessa asiassa.

Niin, kuten myös ei-vl yhtenäiskulttuuri on hajonnut. Nykyään voi esimerkiksi itse valita mitä ja milloin katsoo netflixistä, kun ennen piti olla tietyllä kellon lyömällä katsomassa sitä mitä telkkarista sattui tulemaan. Nykyään korostetaan aiempaa enemmän yksilöllisyyttä -ihan kaikkialla.

Vierailija
1682/7386 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On vuosi 2025 ja vielä vanhoillislestadiolainen nainen on äiti, miehen lasten huoltaja ja synnyttäjä. Ei tasa-arvoinen toimija.

Erikoista puhetta sellaiselta ihmiseltä, joka ei itse asu vl-perheessä. Olen mielelläni äiti ja huolehdin mielelläni lapsistamme. Olen myös synnyttänyt lapsemme, koska mies ei voi synnyttää, vaikka biologiaa yritetään siltä osin uudelleen kirjoittaa.

Mitä tarkoitat tasa-arvoisella toimijalla? Onko se tasa-arvoa, että mieheni laittaa ruokaa ja leipoo, siivoaa, huolehtii lapsista, käyttää heitä uimassa, laskettelemassa, metsäretkillä jne.? Lisäksi hän korjaa autot, vaihtaa renkaat, remontoi taloa tarvittaessa, tekee lumityöt, korjaa rikki menneet kodinkoneet jne., vaikka tasa-arvon nimissähän minunkin pitäisi pystyä ne tekemään.

Käymme molemmat töissä. Kannattaa kriittisesti meihin suhtautuvien ottaa se huppu pois päästä ja t

Ihan hyviä kirjoituksia teillä vl- naisilla. Mutta kysyisin, että ettekö lainkaan näe ehkäisemättömyyden ja monilapsisuuden asettavan esteitä naisten opiskelulle ja urakehitykselle? Ei kaikista ole supersuorittajiksi- 12 lasta ja tohtori- ja heilläkin pitäis olla mahdollisuus opiskella niin pitkälle kuin haluaa jne. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1683/7386 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On vuosi 2025 ja vielä vanhoillislestadiolainen nainen on äiti, miehen lasten huoltaja ja synnyttäjä. Ei tasa-arvoinen toimija.

Erikoista puhetta sellaiselta ihmiseltä, joka ei itse asu vl-perheessä. Olen mielelläni äiti ja huolehdin mielelläni lapsistamme. Olen myös synnyttänyt lapsemme, koska mies ei voi synnyttää, vaikka biologiaa yritetään siltä osin uudelleen kirjoittaa.

Mitä tarkoitat tasa-arvoisella toimijalla? Onko se tasa-arvoa, että mieheni laittaa ruokaa ja leipoo, siivoaa, huolehtii lapsista, käyttää heitä uimassa, laskettelemassa, metsäretkillä jne.? Lisäksi hän korjaa autot, vaihtaa renkaat, remontoi taloa tarvittaessa, tekee lumityöt, korjaa rikki menneet kodinkoneet jne., vaikka tasa-arvon nimissähän minunkin pitäisi pystyä ne tekemään.

Käymme molemmat töissä. Kannattaa kriittisesti meihin suhtautuvien ottaa se huppu pois päästä ja t

"Mitä tarkoitat tasa-arvoisella toimijalla?" 

Se ei ole oleellisin asia mitä kukakin tekee, tärkeämpää mitkä asiat ovat halutessaan mahdollisia. Sinä voisit ne renkaat vaihtaa, sitä tuskin uskonto kieltää. 

Se on tasa-arvon kannalta tärkeämpää. Kyllä kotiäitiys rajoittaa asioita, ja liikkeen piirissä naisille ei sallita kaikkea samaa kuin miehille.

Jos yhteiskunta toimisi yhtä vanhakantaisesti ja epäarvoisesti, niin naiset aivan varmasti nousisivat kapinaan. VL-liikkeessä naiset on niin alistettuja, ettei tätä tapahdu. 

Vierailija
1684/7386 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarkennus: joko myös tai täysin työelämässä

Vierailija
1685/7386 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun ja mieheni sisarusten perheissä (yht. 17 pariskuntaa) ei ole yhtään kotiäitiä. Kaikki äidit (ja isät) ovat työelämässä. Kaikilla on vähintään amk, suurimmalla osalla yliopistotutkinto. 

Eli ei ole ongelmaa yhdistää perhettä ja työuraa, jos vaan haluaa.

Vierailija
1686/7386 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutkijalle terkut!

En toki epäile aitouttasi (vaikka tekstin muoto onkin loppuyhteenvetoa myöten hyvin tekoälymäinen), mutta näin tekoälyn aikaan voimme halutessamme kaikki olla tutkijoita :)

Ainakin Gemini 2.5 pro kirjoittaa tutkijan kommentin mistä tahansa aiheesta ja sitä voi ohjata ja muokata. ;)

Vierailija
1687/7386 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käymme molemmat töissä. Kannattaa kriittisesti me

Ja millä perusteella sinä tutkijana väität, että olen aivopesty, vaikka et ole minua koskaan nähnytkään? Ei tutkimusta noin tehdä, pitää olla vankemmat perustelut. 🙈 Tai yhtä hyvin minä voin väittää, että sinut on (esim. tämän keskustelupalstan perusteella) aivopesty uskomaan kaikki negatiivinen, mitä lestadiolaisista sanotaan.

Vierailija
1688/7386 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tutkijalle terkut!

En toki epäile aitouttasi (vaikka tekstin muoto onkin loppuyhteenvetoa myöten hyvin tekoälymäinen), mutta näin tekoälyn aikaan voimme halutessamme kaikki olla tutkijoita :)

Ainakin Gemini 2.5 pro kirjoittaa tutkijan kommentin mistä tahansa aiheesta ja sitä voi ohjata ja muokata. ;)

Tarpeetonta oli mainita taustoistani, kun olen tutkijana täysin eri alalla(lääketiede).

Viestistäni saattoi saada väärän kuvan tutkimusaiheistani. Jonkin verran tämä aivopesuaihe on sivunnut omia tutkimuksiani, joten jotain tiedän😉

Vierailija
1689/7386 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En provosoidu, vaikka siihen olisi kaikki edellytykset:

- Sinä voisit ne renkaat vaihtaa, sitä tuskin uskonto kieltää. 

- VL-liikkeessä naiset on niin alistettuja, ettei tätä tapahdu. 

Piikkejä ne ovat pienetkin piikit. Tällaista tekstiä suoltavat ihmiset, jotka ilmeisesti pitävät itseään sivistyneinä. Nyt täytyy sanoa, että halveksin näitä kommentteja.

Vierailija
1690/7386 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja millä perusteella sinä tutkijana väität, että olen aivopesty, vaikka et ole minua koskaan nähnytkään? Ei tutkimusta noin tehdä, pitää olla vankemmat perustelut. 🙈 Tai yhtä hyvin minä voin väittää, että sinut on (esim. tämän keskustelupalstan perusteella) aivopesty uskomaan kaikki negatiivinen, mitä lestadiolaisista sanotaan.

En väittänyt kenenkään olevan aivopesty, otin kantaa sinun käsitykseesi aivopesusta.

Sekä siihen mikset sitä tunnistaisi, jos olet sitä kohdannut. Lue viesti uudestaan, jos et ymmärtänyt. 

Miksi aivopesty monesti tunnistaa aivopesun vasta jälkikäteen? Siinä kysymys, mitä sinun kannattaa miettiä.

Vierailija
1691/7386 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli jokainen suomalainen on aivopesty tähän yhteiskuntaan. 

Vierailija
1692/7386 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi äitiparkoja, aina laps vattas tai tissillä. Pyykkivuori ja tyhjä jääkaappi. Miehet vain saarnaa autuudesta, heillä se varmaan on ei ainakaan vaimoillansa joka uupumuksesta käy vc ssä itkemässä ja toivoo ylöstempausta tmv

aika hauska provo :DDD

t  vl vessassa, ylöstempausta odotellen :D

Vierailija
1693/7386 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- kommenttisi aivopesusta oli todella heikkotasoinen.

- Ilmeisesti et taida oikeasti tunnistaa sitä, 

Nopeita ovat diagnoosit tänä päivänä. Onhan se tietenkin hyvä, jos sillä tavalla saadaan hoitojonoja purettua.

Vierailija
1694/7386 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun ja mieheni sisarusten perheissä (yht. 17 pariskuntaa) ei ole yhtään kotiäitiä. Kaikki äidit (ja isät) ovat työelämässä. Kaikilla on vähintään amk, suurimmalla osalla yliopistotutkinto. 

Eli ei ole ongelmaa yhdistää perhettä ja työuraa, jos vaan haluaa.

Saman tyyppinen tilanne myös omassa suvussa.

Vierailija
1695/7386 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se tosiasia, että jos nainen ei voi aidosti valita montako lasta synnyttää ja hoitaa, niin silloin nainen on alistetussa asemassa. Tätä ei oikeastaan muuta se, että sen sanotaan olevan oma valinta. Se on tavallaan oma valinta ja kuitenkaan ei, jos ei ole aidosti mahdollista valita toisin ilman yhteisön tuomiota. 

Vierailija
1696/7386 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan se tosiasia, että jos nainen ei voi aidosti valita montako lasta synnyttää ja hoitaa, niin silloin nainen on alistetussa asemassa. Tätä ei oikeastaan muuta se, että sen sanotaan olevan oma valinta. Se on tavallaan oma valinta ja kuitenkaan ei, jos ei ole aidosti mahdollista valita toisin ilman yhteisön tuomiota. 

Voiko edes valita kuinka usein harrastaa seksiä? 

Vierailija
1697/7386 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin tuolla somessa, miten eräs mormonitaustainen kertoi miten kahvinjuonti on heille syntiä, muiden kahvinjuonti ahdisti vielä kauan sen jälkeen kun oli lähtenyt mormonipiireistä. Meille tuo tuntuu ihan absurdilta, mutta pohjimmiltaan kyse on samasta kuin mitä monet vl-"synnit" on. Muille ne vl-synnit on ihan yhtä absurdeja. Pohjimmiltaan kyse on _opitusta_ syyllisyydestä. Kun lapsesta asti kuulee vaikka miten korvakorut on synti niin sen omaksuu ja aidosti uskoo ja sisäistää. Kunnes joku päivä havahtuu miettimään.

Uskallan väittää, että sama koskee myös ehkäisyä, se on opetettu niin suureksi synniksi, että ihmisillä on todella suuri kynnys ehkäistä edes silloin kun pitäisi. Jos vl-liikkeessä oltaisiin opetettu vuosikymmeniä, että punainen väri vaatteessa on syntiä, niin kaikki olisivat vakuuttuneita punaisen värin synnillisyydestä ja kaikki vakuuttaisivat yhteen ääneen, että kukaan ei halua vapaasta tahdosta käyttää punaista väriä ja miten omatunto neuvoo välttämään punaista väriä.

Näin se ihmisen mieli toimii. Siksi kyseenalaistaminen on erittäin tärkeää, itse asiassa raamattukin kehottaa siihen. "Koetelkaa kaikkea ja pitäkää se mikä on hyvää. Pysykää erossa kaikesta pahasta."

Vierailija
1698/7386 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luin tuolla somessa, miten eräs mormonitaustainen kertoi miten kahvinjuonti on heille syntiä, muiden kahvinjuonti ahdisti vielä kauan sen jälkeen kun oli lähtenyt mormonipiireistä. Meille tuo tuntuu ihan absurdilta, mutta pohjimmiltaan kyse on samasta kuin mitä monet vl-"synnit" on. Muille ne vl-synnit on ihan yhtä absurdeja. Pohjimmiltaan kyse on _opitusta_ syyllisyydestä. Kun lapsesta asti kuulee vaikka miten korvakorut on synti niin sen omaksuu ja aidosti uskoo ja sisäistää. Kunnes joku päivä havahtuu miettimään.

Uskallan väittää, että sama koskee myös ehkäisyä, se on opetettu niin suureksi synniksi, että ihmisillä on todella suuri kynnys ehkäistä edes silloin kun pitäisi. Jos vl-liikkeessä oltaisiin opetettu vuosikymmeniä, että punainen väri vaatteessa on syntiä, niin kaikki olisivat vakuuttuneita punaisen värin synnillisyydestä ja kaikki vakuuttaisivat yhteen ääneen, että kukaan ei halua vapaasta tahdosta käyttää punaista väri

Eli aivopestään ajattelemaan tietyllä tavalla. Eilen tänne ilmestyi hyvä kirjoitus uskonnollisesta aivopesusta.

Ei liittynyt mihinkään tiettyyn uskontoon, mutta oli vanhoillislestadiolaisuuden kanssa niin paljon yhtäläisyyksiä, että se piti poistattaa😉

Totuus ja faktat on se mikä pyritään poistattamaan näkyviltä. Olisihan se tietysti harmi, jos ihmiset alkaisivat ajatella omilla aivoilla😂

Vierailija
1699/7386 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin siis surullista tässä on se, että moni kokee vaikka tietyn syyllisyyden tunteen olevan aidosti omantunnon ääni. Se on hyvin aito tunne. Eihän kukaan, joka haluaa olla "uskovainen" halua tietysti toimia omantunnon ääntä vastaan. Ongelma vaan on se, että omatunto voi vääristyä tai herkistyä väärällä tavalla, tästä uudessa testamentissa esimerkkikin koskien epäjumalille uhratun lihan syömistä. Mutta niin, siksi ei pitäisi sokeasti uskoa mitään yhteisöä, kristityn kuuluu ehdottomasti oppia itse tekemään moraalisia valintoja. Jos tuntuu, että on aivan sekaisin mikä on oikein ja väärin niin kannattaa tosiaan lukea vaikka raamattu kannesta kanteen. Kyllä se keskeinen moraali sieltä kirkastuu.

Vierailija
1700/7386 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uskallan väittää, että sama koskee myös ehkäisyä, se on opetettu niin suureksi synniksi, että ihmisillä on todella suuri kynnys ehkäistä edes silloin kun pitäisi. Jos vl-liikkeessä oltaisiin opetettu vuosikymmeniä, että punainen väri vaatteessa on syntiä, niin kaikki olisivat vakuuttuneita punaisen värin synnillisyydestä ja kaikki vakuuttaisivat yhteen ääneen, että kukaan

Eli aivopestään ajattelemaan tietyllä tavalla. Eilen tänne ilmestyi hyvä kirjoitus uskonnollisesta aivopesusta.

Hämmentävää kyllä, se "aivopesu" ei välttämättä ole tietoista ja tarkoituksellista. Esim. vl-liikkeeseen syntynyt voi vilpittömästi uskoa, että vaikka meikkaaminen on syntiä ja siksi pyrkii opettamaan muillekin sen synnillisyyttä. Taustalla ei siis läheskään aina ole paha/vahingollinen tarkoitus vaan uskomus oman ajatuksen oikeellisuudesta. Kyseessä on tavallaan sukupolvet ylittävä harha. Toki usein kyseessä on myös vallankäytön muoto, varsinkin niillä, jotka ovat johtavassa asemassa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä yksi