Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Areenassa Luojan lapset (v-lestadiolaisista) vol 2.

Vierailija
07.12.2024 |

?

Kommentit (7225)

Vierailija
1321/7225 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuossa nyt kolmatta kertaa edellä viesti, jota VL - porukka ke kestä😉

Poistunut aina ennätysajassa!

Merkkaatko tuosta tekstistä tummalla ne kohdat, jotka sinun mielestäsi sopivat vanhoillislestadiolaisuuteen, niin voidaan keskustella, onko asia niin?

Siitä on jo ollut keskustelua aiemmin, olisi turhaa toistoa. Järkevintä on jokaisen omalta kohdaltaan miettiä asioita.

Vierailija
1322/7225 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuossa nyt kolmatta kertaa edellä viesti, jota VL - porukka ke kestä😉

Poistunut aina ennätysajassa!

Merkkaatko tuosta tekstistä tummalla ne kohdat, jotka sinun mielestäsi sopivat vanhoillislestadiolaisuuteen, niin voidaan keskustella, onko asia niin?

Siitä on jo ollut keskustelua aiemmin, olisi turhaa toistoa. Järkevintä on jokaisen omalta kohdaltaan miettiä asioita.

No, onhan täällä korvakorutkin ja meikkaamiset käsitelty jo moneen kertaan, miksi ei sitten tätä? Tässä nimittäin on jo käynyt niin, että kaikki tuossa tekstissä mainittu on jo suoraan ja sellaisenaan sovellettu lestadiolaisuuteen. Tässä on taas klassinen esimerkki disinformaation synnystä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1323/7225 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uskon ja toivon että tälläkin ketjulla on joku tarkoitus. Jos yksikin ihminen jää miettimään sielunsa tilaa ja vaikka kuuntelee seuroja, niin ilomielin kestän tämän pilkan. 

Pilkan? Monesko viesti tämä jo on, jonka mukaan uskontojen uhrit ry pilkkaa vanhoillislestadiolaisia?

Ei uskontojen uhrit, vaan kyllä ketjun aktiivi(t) ovat suoriutuneet valheiden levittämisestä ja ivaamisesta ihan itse, jo paljon ennen mainitsemaasi viestiä.

Miksi se uskontojen uhrien sivulta kopioitu viesti on niin paha, että pitää aina poistaa kiireesti?

Eihän siinä olr mitään pahaa! Ei haittaa mua ollenkaan. En todellakaan ole pyytänyt poistoa  

yt  vl

Vierailija
1324/7225 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Se on totta, että vanhoillislestadiolaiset joutuvat kuulemaan pilkkaa itsestään joskus. Olen joutunut itsekin sitä kokemaan, onneksi en kuitenkaan usein. Ja joku toinen on voinut kohdata sitä paljon enemmän kuin minä. Ja nettikeskusteluissa on oikeasti välillä todella törkeääkin pilkkaa milloin kenestäkin ja aina kun joutuu pilkan kohteeksi niin pahaltahan se tuntuu. Silti kaikki vanhoillislestadiolaisista ei niin mukavalta tuntuva kirjoittelu netissä ei ole pilkkaa. Esimerkiksi sen toteaminen, että vanhoillislestadiolaisuuden voi tunnistaa noista uskontojen huolestuttavista piirteistä eli ole mitään pilkkaamista. Näin vain on ja minä tunnistin asian jo silloin, kun olin itse vl. Ja hyvin hämmentäväähän se oli."

Kaikki ei tunnista. Miten sinä tunnisti henkisen kontrollin, millä jäseniä ohjaillaan?

Sinä sovelsit jo lestadiolaisuuteen kaiken, mitä tuossa sitaatissa sanotaan. Ottamatta asioista selvää. 🤔

Vierailija
1325/7225 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin oikein tarkasti lukemassa nuo 4 kohtaa. Eihän niistä mikään osu!

Siksi ei ole mitään syytä poistaa tuota viestiä. Mielelläni keskustelen noista, jos joku haluaa ( ja osaa asiallisesti keskustella ;)

t. Vl

Vierailija
1326/7225 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Se on totta, että vanhoillislestadiolaiset joutuvat kuulemaan pilkkaa itsestään joskus. Olen joutunut itsekin sitä kokemaan, onneksi en kuitenkaan usein. Ja joku toinen on voinut kohdata sitä paljon enemmän kuin minä. Ja nettikeskusteluissa on oikeasti välillä todella törkeääkin pilkkaa milloin kenestäkin ja aina kun joutuu pilkan kohteeksi niin pahaltahan se tuntuu. Silti kaikki vanhoillislestadiolaisista ei niin mukavalta tuntuva kirjoittelu netissä ei ole pilkkaa. Esimerkiksi sen toteaminen, että vanhoillislestadiolaisuuden voi tunnistaa noista uskontojen huolestuttavista piirteistä eli ole mitään pilkkaamista. Näin vain on ja minä tunnistin asian jo silloin, kun olin itse vl. Ja hyvin hämmentäväähän se oli."

Kaikki ei tunnista. Miten sinä tunnisti henkisen kontrollin, millä jäseniä ohjaillaan?

Sinä sovelsit jo lestadiolaisuuteen kaiken, mitä tuossa sitaatissa sanotaan.

Ottamatta asioista selvää. 🤔

Mistä olisi pitänyt ottaa selvää, ennen kuin kysyn häneltä, että miten hän tunnisti asian?

Meinaatko, että hän valehteli?

Vierailija
1327/7225 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esimerkiksi kohta:

"Syyllistäminen: onko jäsenen etsittävä vikaa aina itsestään, jos ei sopeudu yhteisöön."

Minulle oli opetettu, että yksittäinen uskovainen voi erehtyä, mutta seurakunta ei. Eli jos huomaa olevansa jostakin uskonasiasta erimieltä seurakunnan (eli vanhoillislestadiolaisen yhteisön) kanssa on automaattisesti väärässä. Ja tällaiseen tilanteeseen päätynyttä kehotettiin noudattamaan seurakunnan näkemystä asiassa vaikka oma omatunto sanoisi toisin. Kerrottiin, että on hyvä olla Saara-äidille kuuliainen ja että Jumala on hyvästi luvannut siunata kuuliaiset lapsensa. Ja että Jumala voi aikanaan tällaiselle erimieltä olevalle, mutta seurakunnalle kuuliaiselle uskovaiselle avata sen asian niin, että myöhemmin ymmärtää, että se seurakunnan neuvo oli oikea ja ihmiselle itselleen hyväksi loppujen lopuksi.

Vierailija
1328/7225 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Älä ajattele itse, se on sielunvihollisen kuiskuttelua. Usko kyseenalaistamatta mitä me muut ajatellaan."

Vierailija
1329/7225 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Älä ajattele itse, se on sielunvihollisen kuiskuttelua. Usko kyseena

Kuulostaa niin tutulta😁

Varmasti moni VL on tämän kuullut, itsellä ei tule tätä ikävä.

Vierailija
1330/7225 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syyllistäminen: onko jäsenen etsittävä vikaa aina itsestään, jos ei sopeudu yhteisöön."

Minulle oli opetettu, että yksittäinen uskovainen voi erehtyä, mutta seurakunta ei. Eli jos huomaa olevansa jostakin uskonasiasta erimieltä seurakunnan (eli vanhoillislestadiolaisen yhteisön) kanssa on automaattisesti väärässä. Ja tällaiseen tilanteeseen päätynyttä kehotettiin noudattamaan seurakunnan näkemystä asiassa vaikka oma omatunto sanoisi toisin. Kerrottiin, että on hyvä olla Saara-äidille kuuliainen ja että Jumala on hyvästi luvannut siunata kuuliaiset lapsensa. Ja että Jumala voi aikanaan tällaiselle erimieltä olevalle, mutta seurakunnalle kuuliaiselle uskovaiselle avata sen asian niin, että myöhemmin ymmärtää, että se seurakunnan neuvo oli oikea ja ihmiselle itselleen hyväksi loppujen lopuksi

Minäpä yritän vastata tähän. 

Ole yli 50-vee vl-mummo ja kerran on ollut kotisiionissa tänkaltainen tilanne. 

Silloin kaikki puhujat ja papit kokoontuivat monta kertaa tutkimaan mitä Raamattu tuosta opillisesta asiasta sanoo. Sitten pyydettiin vielä pappeja muilta paikkakunnilta siltä varalta, jos meidän paikkakunnalla olisi kotenkin kieroutunut raamatuntulkinta. Lopputulos oli se, että tuo eri mieltä opista oleva henkilö totesi ettei hän jaa samaa uskonkäsitystä muiden vl kanssa. Häntä ei missään nimessä syytetty, vaan hänen puolestaan rukoiltiin. Hän oli ilman muuta toivottu ja tervetullut seuravieras.

En tiedä miten lopulta kävi, kielsikö hän uskonsa vai ei, koska muutimme silloin toiselle paikkakunnalle. 

Summa summarum:

onko jäsenen etsittävä vikaa aina itsestään, jos ei sopeudu yhteisöön.

-> Jos kyse on koko muun vl-seurakunnan kanssa eri käsityksestä opillisessa asiassa, niin silloin voinee sanoa ettei sopeudu seurakuntaan? Mutta ei kyllä syyllistetä tällaisesta.

Vierailija
1331/7225 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siksi ei ole mitään syytä poistaa tuota viestiä. Mielelläni keskustelen noista, jos joku haluaa ( ja osaa asiallisesti keskustella ;)

t. Vl

Kaikki osui. Edes televisiota emme saaneet katsella, ja radion kuuntelua oli myös rajoitettu, kaikki kanavat ei olleet sallittuja. Oikeastaan lähes kaikki radiokanavat olivat kiellettyjä. 

Myös nuo toisen viestin 16 kohtaa osui lähes kaikki.

Vierailija
1332/7225 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

t. Vl

Kaikki osui. Edes televisiota emme saaneet katsella, ja radion kuuntelua oli myös rajoitettu, kaikki kanavat ei olleet sallittuja. Oikeastaan lähes kaikki radiokanavat olivat kiellettyjä. 

Myös nuo toisen viestin 16 kohtaa osui lähes kaikki.

Oliko tämä keskustelunavaus minulle, jonka viestiä lainasit?

Jos oli, niin täytyy sanoa, että kovin erilaisessa kodissa olet kasvanut kuin meidän koti on. Meillä on tv-ohjelmista katsottu niitä kunnollisia. Ei sellaisia, joissa esitellään syntielämää (päihteitä, irtosuhteita, pettämistä jne). Radiosta on samoin kuunneltu kaikkea kunnollista. Lapsillekin on yritetty opettaa mistä tunnistaa hyvät ohjelmat.

Tuota mainintaa 16 kohdasta en osaa kommentoida, kun en tiedä mitä tarkoitat sillä.

Vierailija
1333/7225 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos rikot näitä armoneuvoiksi kutsuttuja sääntöjä, niin vanhoillislestadiolaisten mukaan et ole oikein uskomassa, olet häpeäksi suvullesi ja aiheutat vanhemmillesi murhetta. Kieltolistassa mainittuja asioita tehneen sanoataan kieltäneen uskonsa teoillaan. Tällöin hänet suljetaan yhteisön ulkopuolelle.

Saarnoissa voidaan myös uhkailla kadotukseen joutumisella tai väittää, että jos ihminen tekee kiellettyjä asioita (esimerkiksi käyttää ehkäisyä), Jumala ottaa siunauksensa pois asianomaiselta ihmiseltä ja hänen perheeltään.

Vierailija
1334/7225 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos rikot näitä armoneuvoiksi kutsuttuja sääntöjä, niin vanhoillislestadiolaisten mukaan et ole oikein uskomassa, olet häpeäksi suvullesi ja aiheutat vanhemmillesi murhetta. Kieltolistassa mainittuja asioita tehneen sanoataan kieltäneen uskonsa teoillaan. Tällöin hänet suljetaan yhteisön ulkopuolelle.

Saarnoissa voidaan myös uhkailla kadotukseen joutumisella tai väittää, että jos ihminen tekee kiellettyjä asioita (esimerkiksi käyttää ehkäisyä), Jumala ottaa siunauksensa pois asianomaiselta ihmiseltä ja hänen perheeltään.

Tämä ei ole ollenkaan totta. Mitä hyödyt valehtelemalla tällaista? Jokainen voi kuunnella saarnoja nettiseurat.fi tai kesaseuraradio.fi ja todeta mitä saarnoissa puhutaan.

Vierailija
1335/7225 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä kyseltiin:

"Milloin huolestua?

16 kriteeriä uskonnollisen yhteisön arvioinnin avuksi:

1 Sisäinen kontrolli: miten paljon yhteisö määrää jäseniensä henkilökohtaisista asioista, jäsenen velvollisuus raportoida tekemisistään ylemmässä asemassa oleville.

2 Johdon autoritaarisuus: kuinka erehtymättöminä johdon määräyksiä on pidettävä, suljetaanko niiden arvostelija ulkopuolelle. Velvollisuus totella johtajan/johtajien käskyjä.

3 Opillinen dogmaattisuus: todellisuuskäsityksen ja oppien jäykkyys. Suvaitsemattomuus erilaista ajattelua kohtaan. Kuinka pitkälle oppi ajattelee jäsenen puolesta tarjoten valmiit mielipiteet.

4 Syyllistäminen: onko jäsenen etsittävä vikaa aina itsestään, jos ei sopeudu yhteisöön.

5 Vainoharhaisuus: kuinka paljon jäseniä pelotellaan todellisilla tai kuvitelluilla vihollisilla, joita voivat olla erilaiset viranomaiset, virallinen (lääke)tiede, ja ennen kaikkea yhteisöstä lähteneet ja siihen kriittisesti suhtautuvat entiset jäsenet.

6 Maailmankielteisyys: näkeekö yhteisö maallisen elämän yhteisön ulkopuolella täysin arvottomana. Väittääkö se yhteisöön kuulumattomien ihmisten joutuvan kuoleman jälkeen helvettiin tai syntyvän uudestaan huonoihin oloihin. Onko sillä apokalyptinen visio, jossa maailmanloppu on lähellä ja vain yhteisöön sitoutuneet jäsenet pelastuvat.

7 Sensuuri: missä määrin yhteisö rajoittaa jäsenten mahdollisuutta tutustua ulkopuolisiin näkemyksiin yhteisöstä. Suoran kiellon lisäksi sensuuri toimii usein epäsuorana ryhmäpaineena: kunnon jäsenen ei odoteta haaskaavan aikaansa maallisiin tai demonisiin tiedonlähteisiin.

8 Ihmissuhteiden rajoittaminen: onko painetta hylätä eri tavalla ajattelevien ystävien ja omaisten seura, entinen elämä harrastuksineen ja ilonaiheineen.

9 Uusien jäsenien värväys: kuinka paljon painoa annetaan uusien jäsenien hankkimiselle ja lähetystyölle.

10 Peiteryhmät: kuinka suuri määrä yhteisöllä on sen määräysvaltaan kuuluvia ryhmiä, joilla on toinen nimi kuin yhteisöllä, esim. peiteyhtiöt ja hyväntekeväisyysjärjestöt, joiden tosiasiallinen tarkoitus on tuoda lisää kannattajia ja rahaa.

11 Varakkuus: kuinka paljon rahaa tai omaisuutta yhteisöllä on käytössään tai se pyrkii haalimaan; miten paljon jäseniä painostetaan lahjoittamaan omaisuuttaan yhteisölle (esim. kymmenykset tuloista, erikoiskolehdit, yhteisölle testamentatut perinnöt).

12 Poliittinen vaikutusvalta: kuinka paljon poliittista vaikutusvalta yhteisö haluaa tai on pystynyt hankkimaan esim. sijoittamalla jäseniään vaikutusvaltaisiin asemiin yhteiskunnassa.

13 Seksuaalinen manipulaatio: kuinka tarkkaan johtajat määräävät alaistensa seksielämästä.

14 Eroa harkitsevien painostus: kuinka voimakkaasti jäseniä pyritään estämään lähtemästä liikkeestä tai kuinka paljon entisiä jäseniä painostetaan liittymään takaisin lahkoon, esim. yöllisten puhelinsoittojen avulla."

15 Väkivallan hyväksyminen: kun johto harjoittaa sitä tai on kyse liikkeen edusta.

16 Totisuus: kyvyttömyys sietää ryhmään, sen johtajiin tai oppeihin kohdistuvaa leikinlaskua."

Vierailija
1336/7225 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuoden sisällä kuultua e-suomen ry:n puheessa. Jotenkin näin. "Älkää te nuoret ajatelko, että uskosta voi luopua ja tehdä sitten myöhemmin parannuksen. Jumala ei välttämättä anna palaamisen mahdollisuutta." (Maallikkopuhuja.) Tämä ei kauniisti sanottuna ole kovin terve tapa puhua.

Tämä sopii kohtaan:

"Eroa harkitsevien painostus: kuinka voimakkaasti jäseniä pyritään estämään lähtemästä liikkeestä tai kuinka paljon entisiä jäseniä painostetaan liittymään takaisin lahkoon, esim. yöllisten puhelinsoittojen avulla."

Vierailija
1337/7225 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joskus näinkin. Onko sulla tästä omakohtainen kokemus? Jos on, niin kuulostaa tosi karulta. 

Haluaisin itse kertoa toisenlaisen kokemuksen. Tässä kohtaa haluan tuoda esille ettei tarkoitus ole vähätellä tai viedä pois esim. edellisen kirjoittajan näkemystä asiasta, vaan sanoa, että nämä on niin omakohtaisia juttuja jotka johtuu monesta asiasta.

Eihän meillä varsinaisesti ole mitään kieltolistaa. Totta kai esimerkiksi seurapuheissa yksiselitteisesti kehotetaan välttämään määrättyjä asioita ja toisaalta miettimään, mihin aikaansa käyttää. Toisaalta myös kehotetaan vaalimaan asioita jotka ovat omakohtaiselle uskolle hyväksi.

Näkemykset ovat osin ajan saatossa muuttuneet näistä ulkoisista teoista ja ajattelen että tässä tieto on lisännyt ymmärrystä. Toisaalta, kun asiat ymmärretään moniulotteisemmin, on myös haastavampi pohtia että miten vaikkapa me nyt tässä omassa perheessä asian kanssa menettelemme; sallitaanko asia x osittain, kokonaan tai ei ollenkaan.

Niin, tuo uskon kieltäminen teolla. Se on hankala asia. Minulle on opetettu että uskovainen ihminen on syntinen siinä missä kaikki muutkin. Uskovaisella on kuitenkin synnintunto, ja halu tehdä Jumalan tahdon mukaan, toki myös ihminen jolla ei uskomisen asioista mitään käsitystä ole, voi ihan luonnostaan menetellä moraalisesti oikein monissa asioissa. Silti uskovainen ihminen voi joutua syntiin, kun kaikenlaisia houkutuksia on. Se taas eroaa siitä, että jatkuvasti tieten tahtoen valitsee elää toisin kuin Jumalan sana opettaa.

Tämä opetus on minusta problemaattinen siinä mielessä, että mistäs sitä tietää, kuinka moni asia jollekin ihmiselle voi olla houkutuksena ja kiusauksena, ja kuinka tämä näiden kanssa kamppailee vaikka ulospäin voisi näyttää että hän vain ilostaan tekee moraalisesti täysin epäilyttävästi, tai vastoin sitä mitä Raamattu opettaa tai mitä perinteisesti on uskovaiselle tässä kristillisyydessä hyväksi nähty. :) Että voiko sitä kuitenkaan tulkita näin ulkoisten tekojen perusteella, jos ihminen kuitenkin kulkee uskovaisten joukossa ja suullaan uskoa tunnustaa. Tätä olen miettinyt ja tullut itse siihen tulokseen että eihän me voida tietää, eikä meidän tarvitse kun Taivaan Isä hoitaa senkin asian ja näkee nämä. Minulle merkki siitä että joku ei ole uskomassa samalla tavoin kuin minä, on se että hän sen suullaan sanoo ja muuten en mielelläni halua tehdä päätelmiä.

Vierailija
1338/7225 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi keksit tämmöisiä asioita? Kukaan ei sano toisesta ihmisestä, että hän on häpeäksi suvulle tai että Jumala ottaa siunauksensa joltakin ihmiseltä ja hänen perheeltään. Näin pari asiaa mainitakseni.

Minusta tämä valehteleminen saa jo käsittämättömät mittasuhteet.

Vierailija
1339/7225 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuoden sisällä kuultua e-suomen ry:n puheessa. Jotenkin näin. "Älkää te nuoret ajatelko, että uskosta voi luopua ja tehdä sitten myöhemmin parannuksen. Jumala ei välttämättä anna palaamisen mahdollisuutta." (Maallikkopuhuja.) Tämä ei kauniisti sanottuna ole kovin terve tapa puhua.

Se on kuitenkin suoraan Raamatun mukainen:

Raamattu opettaa, että Jumala kutsuu ihmistä tietyssä ajassa, eikä ihminen voi itse täysin hallita, milloin päättää tulla uskoon.

Tämä aika on kutsun hetki, jota nimitetään etsikkoajaksi, ja johon tulee vastata silloin, kun se on käsillä.

Etsikkoajan hylkääminen voi johtaa siihen, että Jumalan kutsu vaikenee. (esim. Room. 1:24, Hepr. 3:78).

Tässä on vaan tää vl-jargon, luopua uskosta eli lähteä vl-liikkeestä. Eihän ihminen luovu uskosta jos on edelleen kristitty vaikka ei olisi vl. Tätä vaan ei vl-liikkeessä haluta myöntää.

Vierailija
1340/7225 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin haluan syntilistan. Ois varmaan kätevä. Voitko laittaa omasi?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi kuusi