Areenassa Luojan lapset (v-lestadiolaisista) vol 2.
Kommentit (7248)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voiko tätä sairaampaa sensuuri enää olla, jopa uskontojen uhrien sivulta kopioitu teksti oli liikaa?
Kai se on jotenkin hyvien tapojen vastaista tai solvaavaa😉
Toisaalta luulisi ettei kyseisellä sivustolla sellaista tekstiä pidettäisi.
Ei todellakaan ole kumpaakaan! Ilmeisesti vain osui ja uppos. Muuta ei voi todeta.
Sehän todistaa vain todeksi sen, mitä viesti käsitteli. Eli jäseniä pyritään kontrolloimaan, ja estämään saamasta oikeaa tietoa.
Huvittavaa, että jopa keskustelupalstoilla jaksetaan päivystää tämän tiedon saannin rajoittamisen takia😭
On voitu poistaa siksikin kun leimaa asiattomasti. Tuolla viestillä annetaan ymmärtää että lestadiolaiset toimisivat noin. Entä jos eivät toimikaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Amerikkalainen psykoterapeutti Steven Hassan esittelee kirjassaan Combatting cult mind control esimerkkien avulla vaikutusjärjestelmää, jota Hassan kutsuu henkiseksi kontrolliksi (mind control). Jos uskonnollinen yhteisö pyrkii vaikuttamaan jäseniinsä näiden vaikutusjärjestelmien avulla, on syytä huolestua. Tämän vaikutusjärjestelmän ja henkisen kontrollin neljä vaihetta ovat:
1. käytöksen
2. ajattelun
3. tunteiden
4. informaation valvonta
Jokainen elementti vaikuttaa toisiinsa. Jos esimerkiksi pystyt muuttamaan ihmisen käyttäytymistä, hänen ajattelunsa ja tunteensa pyrkivät muuttumaan vastaavasti, koska ihminen pyrkii luontaisesti välttämään tekojensa ja ajatuksiensa välistä ristiriitaa (Hassan 1988, 59-67).
1. Käytöksen valvonta
säätelee yksilön fyysistä todellisuutta ja ympäristöä. Jäsenen tulee esimerkiksi käyttäy
Sitä se tosiaan on.
T. ex-vl
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voiko tätä sairaampaa sensuuri enää olla, jopa uskontojen uhrien sivulta kopioitu teksti oli liikaa?
Ei todellakaan ole kumpaakaan! Ilmeisesti vain osui ja uppos. Muuta ei voi todeta.
Sehän todistaa vain todeksi sen, mitä viesti käsitteli. Eli jäseniä pyritään kontrolloimaan, ja estämään saamasta oikeaa tietoa.
Huvittavaa, että jopa keskustelupalstoilla jaksetaan päivystää tämän tiedon saannin rajoittamisen takia😭
On voitu poistaa siksikin kun leimaa asiattomasti. Tuolla viestillä annetaan ymm
Ei leimaa ketään erityisesti, mutta kalikka voi kolahtaa, jos osuu kohteeseen😉
Luuletko että kaikki uskontojen uhrien ry:n tekstit koskee pelkästään yhtä liikettä?
Ei tietenkään koske, mutta omaa liikettä kannattaa arvioida tuolta pohjalta.
Vierailija kirjoitti:
Siinä ohjelmassa joku nuori sanoi että ei meikkaa. Ei saa yleistää kaikkiin vl, moni nykyisin hiukan kyllä mutta kaikki ei.
Alustuksessa sanottiin että on erillaisia tapoja mutta muita ei saa tuomita kun kyse on tapakulttuurista. Olin itsekin kuuntelemassa.
Hesan kulttuuri tässä voi olla eri kuin vaikka Taivalkoskella.
Vierailija kirjoitti:
Tämän ketjun lukeminen vahvistaa uskoa. Mitään muuta uskontoa/vakaumusta ei näin syvästi vihata kuin meitä.
Raamattukin sen kertoo:Jos maailma vihaa teitä, tietäkää, että se on vihannut minua ennen teitä.
Jos te olisitte maailmasta, maailma rakastaisi teitä omanaan. Mutta koska te ette ole maailmasta, vaan minä olen valinnut teidät maailmasta, siksi maailma vihaa teitä.
Muistakaa, mitä sanoin teille: Palvelija ei ole herraansa suurempi. Jos he ovat vainonneet minua, he vainoavat teitäkin.
(Joh. 15:1820)
Autuaita ovat ne, joita vanhurskauden tähden vainotaan, sillä heidän on taivasten valtakunta.
Autuaita olette te, kun ihmiset solvaavat ja vainoavat teitä ja valehtelevat teistä kaikenlaista pahaa minun tähteni.
Iloitkaa ja riemuitkaa, sillä teidän palkkanne on suuri taivaissa. Näinhän vainottiin profeettojakin, jotka elivät ennen teitä.
Vuorisaarnasta
Nauroin ihan ääneen, kun luin tämän vuodatuksen, vai oikein vainoamista🤣
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On voitu poistaa siksikin kun leimaa asiattomasti. Tuolla viestillä annetaan ymm
Ei leimaa asiattomasti. Vanhoillislestadiolaisuudessa ainakin on toimittu juuri noin, että on yritetty estää ihmisiä saamasta oikeaa tietoa. Muistele vaikka miten 2010-luvun alussa varoiteltiin menemästä lukemaan netistä anonyymejä keskusteluja, joissa käsiteltiin vanhoillislestadiolaisuutta. Ja muutenkin nuo Uskontojen uhrien tuki ry:n nettisivun "Milloin huolestua?" kohdat täsmäävät hyvin vanhoillislestadiolaisuuteen. Ei tietenkään jokainen kohta, mutta kyllä noista tunnistaa sen kontrollin ja mielenhallinnan mikä vanhoillislestadiolaisuudessakin on.
Laitoin tänne joskus vainoraportin miten kristtyjä vainotaan ympäri maailmaa. Jos mitataan oikeaa uskoa vainoamisen perusteella, vl-usko ei todellakaan ole oikea usko.
Vierailija kirjoitti:
Laitoin tänne joskus vainoraportin miten kristtyjä vainotaan ympäri maailmaa. Jos mitataan oikeaa uskoa vainoamisen perusteella, vl-usko ei todellakaan ole oikea usko.
Tai siis ei ainakaan ainoa muita oikeampi usko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On voitu poistaa siksikin kun
Ei leimaa asiattomasti. Vanhoillislestadiolaisuudessa ainakin on toimittu juuri noin, että on yritetty estää ihmisiä saamasta oikeaa tietoa. Muistele vaikka miten 2010-luvun alussa varoiteltiin menemästä lukemaan netistä anonyymejä keskusteluja, joissa käsiteltiin vanhoillislestadiolaisuutta. Ja muutenkin nuo Uskontojen uhrien tuki ry:n nettisivun "Milloin huolestua?" kohdat täsmäävät hyvin vanhoillislestadiolaisuuteen. Ei tietenkään jokainen kohta, mutta kyllä noista tunnistaa sen kontrollin ja mielenhallinnan mikä vanhoillislestadiolaisuudessakin on.
Nykyään tähän kontrollointiin pyritään vaikuttamalla keskusteluihin, ja poistattamaan kaikki se minkä ei haluta päätyvän näkyville. Näkyy jopa noina itkupotkuraivarin vallassa kirjoitettuna viestinä, kuinka meitä vainotaan😁
Jo paljon ennen mainitsemaasi aikaa pyrittiin kieltämään jäsenien meneminen tietyille sivustoille.
Uskon ja toivon että tälläkin ketjulla on joku tarkoitus. Jos yksikin ihminen jää miettimään sielunsa tilaa ja vaikka kuuntelee seuroja, niin ilomielin kestän tämän pilkan.
Vierailija kirjoitti:
Uskon ja toivon että tälläkin ketjulla on joku tarkoitus. Jos yksikin ihminen jää miettimään sielunsa tilaa ja vaikka kuuntelee seuroja, niin ilomielin kestän tämän pilkan.
Pilkan? Monesko viesti tämä jo on, jonka mukaan uskontojen uhrit ry pilkkaa vanhoillislestadiolaisia?
Hirvittävä uhriutumisen alkoi kyseisen viestin jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämän ketjun lukeminen vahvistaa uskoa. Mitään muuta uskontoa/vakaumusta ei näin syvästi vihata kuin meitä.
Raamattukin sen kertoo:Jos maailma vihaa teitä, tietäkää, että se on vihannut minua ennen teitä.
Jos te olisitte maailmasta, maailma rakastaisi teitä omanaan. Mutta koska te ette ole maailmasta, vaan minä olen valinnut teidät maailmasta, siksi maailma vihaa teitä.
Muistakaa, mitä sanoin teille: Palvelija ei ole herraansa suurempi. Jos he ovat vainonneet minua, he vainoavat teitäkin.
Autuaita ovat ne, joita vanhurskauden tähden vainotaan, sillä heidän on taivasten valtakunta.
Autuaita olette te, kun ihmiset solvaavat ja vainoavat teitä ja valehtelevat teistä kaikenlaista pahaa minun tähteni.
Iloitkaa ja riemuitkaa, sillä teidän palkkanne on suuri taivaissa. Näinhän vainottiin profeettojakin, jotka eli
Vaikka sinua kuinka naurattaa, se on ihan tosiasia, että ketään ei pilkata uskon tähden niin kuin vl-lestadiolaisia. Ei edes lestadiolaisia eriseuroja, vaikka heillä on hyvin paljon samaa kuin vl-lestadiolaisuudessa.
Aika on mennyt siinä mielessä parempaan suuntaan 80-90-luvuista, että oppilaat saavat olla jota kuinkin rauhassa kouluissa opettajien taholta tulevalta pilkalta. Olen opettaja ja olen ollut opettajien koulutustilaisuuksissa, joissa opettajat avoimesti nauroivat lestadiolaisille oppilailleen ja kertoivat heistä juttuja. Sattumalta tiesin, että yhden tällaisen opettajan luokan kaksi parasta oppilasta olivat lestadiolaiskodeista. Myös yksi tyttäristäni joutui vaihtamaan koulua painostavan ilmapiirin vuoksi. Kun otin kouluun yhteyttä, opettajat kielsivät kaiken.
Aivan oman haasteensa tuovat nämä nimettömät keskustelupalstat. Tämänkin päivän antia on se, että muutama keskustelija täällä vahvistaa toisiaan, ja joku esiintyy vl:nä, vaikka ei sitä olekaan.
Minä todella toivon, että kommentoijilla omatunto joskus kolkuttaa ja tulee kysyttyä, onko tämä kaikki tarpeellista. Voisiko niitä omia ennakkoluuloja karistaa juttelemalla lestadiolaisten kanssa ja tutustumalla heihin? Seuroja voi kuunnella netistä ja rauhanyhdistyksille voi vapaasti tulla. Eikä usko automaattisesti kaikkea, mitä mm. tällä palstalla kirjoitetaan.
Otan kellosta aikaa, kuinka kauan tämä kommentti saa täällä olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä pilkan? Mun äiti oli kuolla jatkuviin synnytyksiin vl-opin takia. Onko tää sun mielestä pilkkaa? Mun mielestä ei. Lisäksi joutunut kohtaamaan aikamoista pahuutta tässä "parjatussa joukossa", joten ei paljoa naurata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pilkan? Monesko viesti tämä jo on, jonka mukaan uskontojen uhrit ry pilkkaa vanhoillislestadiolaisia?
Ei uskontojen uhrit, vaan kyllä ketjun aktiivi(t) ovat suoriutuneet valheiden levittämisestä ja ivaamisesta ihan itse, jo paljon ennen mainitsemaasi viestiä.
"Amerikkalainen psykoterapeutti Steven Hassan esittelee kirjassaan Combatting cult mind control esimerkkien avulla vaikutusjärjestelmää, jota Hassan kutsuu henkiseksi kontrolliksi (mind control). Jos uskonnollinen yhteisö pyrkii vaikuttamaan jäseniinsä näiden vaikutusjärjestelmien avulla, on syytä huolestua. Tämän vaikutusjärjestelmän ja henkisen kontrollin neljä vaihetta ovat:
1. käytöksen
2. ajattelun
3. tunteiden
4. informaation valvonta
Jokainen elementti vaikuttaa toisiinsa. Jos esimerkiksi pystyt muuttamaan ihmisen käyttäytymistä, hänen ajattelunsa ja tunteensa pyrkivät muuttumaan vastaavasti, koska ihminen pyrkii luontaisesti välttämään tekojensa ja ajatuksiensa välistä ristiriitaa (Hassan 1988, 59-67).
1. Käytöksen valvonta
säätelee yksilön fyysistä todellisuutta ja ympäristöä. Jäsenen tulee esimerkiksi käyttäytyä, pukeutua, syödä, nukkua, suorittaa rituaalit ja tehdä työtä juuri sillä tavoin kuin ryhmä vaatii. Tärkeintä on oppia tottelemaan johtajaa ja yrittää tulla kehittyneempien jäsenten kaltaiseksi. Jos jäsen ei käyttäydy tarpeeksi innostuneesti, johtaja voi syyttää häntä itsekkääksi, syntiseksi tai laiskaksi. Johtaja ei pysty määräämään kenenkään sisäisiä ajatuksia, mutta hän pystyy muuttamaan yksilön käytöstä, jota sitten sydän ja mieli seuraavat.
2. Ajattelun valvonta
ohjaa yksilön sisäistämään yhteisön oppirakennelman, oppimaan uuden tavan käyttää kieltä ja vaimentamaan epäilynsä ajatuksenpysäyttämistekniikoiden avulla. Kunnollisen jäsenen on hallittava ajatuksensa. Totalitaarisissa yhteisöissä oppi on ainoa Totuus, ainoa oikea kartta todellisuudesta. Todellisuuden tapahtumat tulkitaan opin suodattimen läpi. Oppi on yleensä hyvin mustavalkoinen: kaikki hyvyys on ryhmässä ja sen johtajassa. Kaikki pahuus on ulkopuolella. Oppi vastaa kaikkiin ongelmiin ja sopii kaikkiin tilanteisiin. Jäsenen ei tarvitse ajatella koska oppi ajattelee hänen puolestaan.
3. Tunteiden valvonta
käyttää instrumentteinaan syyllistämistä ja pelottelua. Jäsenet voidaan ehdollistaa niin tehokkaasti syyttämään aina itseään, että he ovat vain iloisia, kun johtaja moittii heitä esim. liian tehottomasta varainhankinnasta. Suljetuissa yhteisöissä voidaan määritellä tarkasti, mitkä tunteet ovat hyväksyttyjä: uskollisuus liikkeelle ja johtajalle palkitaan arvonannolla, mutta epäilyt, persoonalliset halut ja tunteet leimataan synniksi ja itsekkyydeksi. Joissakin liikkeissä vaaditaan seksuaalisten ajatustenkin tukahduttamista, mistä syntyvä turhautuneisuus voidaan purkaa esimerkiksi ankaralla työnteolla, toisissa taas seksuaalisiin orgioihin osallistuminen voi olla pakollista. Johtajan tai koko seurakunnan edessä tunnustettuja syntejä ei unohdeta, vaan niitä voidaan käyttää painostukseen tai kiristykseen sitten, kun jäsen ei käyttäydy odotusten mukaan.
4. Informaation valvonta
estää yhteisölle haitallisen informaation pääsyn jäsenien ulottuville. Esimerkiksi ulkopuolisten tiedotusvälineiden seuraamista ei pidetä tarpeellisena tai siihen ei jää aikaa. Kaikki tieto saadaan yhteisön omista julkaisuista, jotka vääristävät informaation yhteisölle edulliseen muotoon. Yhteisö saattaa suositella, että on vältettävä kahdenkeskistä keskustelua yhteisöstä irtaantuneiden kanssa. Johtajat eivät yleensä kerro jäsenille enempää kuin on tarpeen heille määrättyjen tehtävien suorittamiseksi. Oppi on usein jaettu useisiin totuuden tasoihin. Korkeimmille tasoille pääsee vasta kun uskollisuus liikkeelle on varmistunut.
Henkisen kontrollin neljä elementtiä muodostavat toisiinsa vaikuttavan verkoston, jonka avulla pystytään vaikuttamaan voimakkaisiinkin yksilöihin.
Uskontojen uhrien tuki UUT ry"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei uskontojen uhrit, vaan kyllä ketjun aktiivi(t) ovat suoriutuneet valheiden levittämisestä ja ivaamisesta ihan itse, jo paljon ennen mainitsemaasi viestiä.
Miksi se uskontojen uhrien sivulta kopioitu viesti on niin paha, että pitää aina poistaa kiireesti?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi se uskontojen uhrien sivulta kopioitu viesti on niin paha, että pitää aina poistaa kiireesti?
Se voi saada ihmiset ajattelemaan, ja se ei käy, kun se vaikeuttaa jäsenien kontrollointia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Iloitkaa ja riemuitkaa, sillä teidän palkkanne on suuri taiva
Se on totta, että vanhoillislestadiolaiset joutuvat kuulemaan pilkkaa itsestään joskus. Olen joutunut itsekin sitä kokemaan, onneksi en kuitenkaan usein. Ja joku toinen on voinut kohdata sitä paljon enemmän kuin minä. Ja nettikeskusteluissa on oikeasti välillä todella törkeääkin pilkkaa milloin kenestäkin ja aina kun joutuu pilkan kohteeksi niin pahaltahan se tuntuu. Silti kaikki vanhoillislestadiolaisista ei niin mukavalta tuntuva kirjoittelu netissä ei ole pilkkaa. Esimerkiksi sen toteaminen, että vanhoillislestadiolaisuuden voi tunnistaa noista uskontojen huolestuttavista piirteistä eli ole mitään pilkkaamista. Näin vain on ja minä tunnistin asian jo silloin, kun olin itse vl. Ja hyvin hämmentäväähän se oli.
Vierailija kirjoitti:
Tuossa nyt kolmatta kertaa edellä viesti, jota VL - porukka ke kestä😉
Poistunut aina ennätysajassa!
Merkkaatko tuosta tekstistä tummalla ne kohdat, jotka sinun mielestäsi sopivat vanhoillislestadiolaisuuteen, niin voidaan keskustella, onko asia niin?
Järkyttävää tuo henkinen kontrolli, mitä tässä edellisen sivun viestissä käsitellään.