Areenassa Luojan lapset (v-lestadiolaisista) vol 2.
Kommentit (7232)
On teillä kyllä paljon patoutunutta energiaa, kun heti aamutuimaan jaksatte alkaa vääntämään samoista asioista, mistä tälläkin palstalla on tuhansien juupas-eipäs-kommenttien verran väännetty. 😅
Mutta mukavaa päivää sinne puhkumisen lomaan! Kuluuhan se aurinkoinen kesäpäivä noinkin.
Minua kutsuvat puutarha ja pihatyöt. 💚
Vierailija kirjoitti:
Olet onnekas, jos et ole joutunut painostuksen ja yöllisten puhelinsoittojen kohteeksi. Viimeksi tänä keväänä on näin tehty liikkeestä eronneelle, eli elä sä vaan kupassa ja sano tätä absurdiksi. Luuletko että näistä iltalehti uutisoi? Kieltämimen onkin yksi lessujen perusdefenssi
Tällaista tapahtuu myös Vapaakirkossa. Ainakin tapahtui minulle 90-luvun puolivälissä.
Vierailija kirjoitti:
Monet asiat ovat vanhoillislestadiolaisten mukaan syntiä. Synnin rinnalla käytetään myös monia muita ilmaisuja, kuten armoneuvot, seurakunnan neuvot ja kristillissivelliset elämäntavat. Yleensä mitään asiaa ei suoraan julisteta synniksi, vaan sanotaan, että kristitty ei halua tehdä jotain mainittua asiaa. Usein lestadiolaiset itse välttelevät syntinä pidetyn teon julkista määrittelemistä synniksi.
Synti on se mikä erottaa ihmisen Jumalasta. Se ei ole kaikilla ihmisillä sama asia. Siksi elämäntapaohjeet on monessa mielessä turhia.
"Älkää lisätkö mitään siihen, mitä minä teille määrään, älkääkä ottako siitä mitään pois, vaan noudattakaa Herran, teidän Jumalanne, käskyjä, jotka minä teille annan."
Näissä kymmenessä käskyssä kerrotaan ihmisen suhteesta Jumalaan ja lähimmäiseen.
Ei musiikista, ei meikistä, ei tanssista jne. Ne on ihmisten itse keksimiä ja vaikka niillä on ollut aikanaan hyvä tarkoitus, nykyaikana ne kääntyy itseä vastaan. Liian jäykkinä ja ajassa joustamattomina ne ajaa monet nuorista/aikuisista kokonaan ulos uskosta. Nykyihmiselle on tärkeää itsemääräämisoikeus ja harva alistuu kysymään muilta, miltä oma ulkonäkö saa näyttää ja mitä musiikkia saa kuunnella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monet asiat ovat vanhoillislestadiolaisten mukaan syntiä. Synnin rinnalla käytetään myös monia muita ilmaisuja, kuten armoneuvot, seurakunnan neuvot ja kristillissivelliset elämäntavat. Yleensä mitään asiaa ei suoraan julisteta synniksi, vaan sanotaan, että kristitty ei halua tehdä jotain mainittua asiaa. Usein lestadiolaiset itse välttelevät syntinä pidetyn teon julkista määrittelemistä synniksi.
Synti on se mikä erottaa ihmisen Jumalasta. Se ei ole kaikilla ihmisillä sama asia. Siksi elämäntapaohjeet on monessa mielessä turhia.
"Älkää lisätkö mitään siihen, mitä minä teille määrään, älkääkä ottako siitä mitään pois, vaan noudattakaa Herran, teidän Jumalanne, käskyjä, jotka minä teille annan."
Näissä kymmenessä käskyssä kerrotaan ihmisen suhteesta Jumalaan
Rytmimusiikki vie kauemmas Jumalasta, näin minulle sanottiin😉
T. Ex vl
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näissä kymmene
Selittikö kukaan koskaan, että millä tavalla rytmimusiikki (muka) vie kauemmas Jumalasta? Vaikea on nimittäin ymmärtää rytmin vaarallisuutta. Sydän lyö rytmissä, vauva keinuu rytmissä ihan ilman opettamista, lapset pomppivat rytmissä- Se on ihmiselle täysin luontainen asia se rytmi ja jopa rytmissä liikkuminen.
Mitenhän vie "kauemmas Jumalasta" gospel-musiikki tai muu hengellinen musiikki, jossa on hieman Siionin laulua voimakkaampi rytmi? Jos sanat ovat kuin rukous tai muuten hengenravintoa. Kun niitäkään ei ole sopivaa kuunnella, jos on VL.
En vain millään käsitä. Voisiko joku VL selittää? Tässä oli siis ihan kysymys kysymysmerkin kera:-)
Vierailija kirjoitti:
Mitenhän vie "kauemmas Jumalasta" gospel-musiikki tai muu hengellinen musiikki, jossa on hieman Siionin laulua voimakkaampi rytmi? Jos sanat ovat kuin rukous tai muuten hengenravintoa. Kun niitäkään ei ole sopivaa kuunnella, jos on VL.
En vain millään käsitä. Voisiko joku VL selittää? Tässä oli siis ihan kysymys kysymysmerkin kera:-)
Synti (eli tässä se rytmimusiikki) erottaa ihmisen Jumalasta. Kun ihminen tekee syntiä, hän kääntyy pois Jumalasta. Ja joka hylkää Jumalan joutuu kadotukseen.
Olen tuo sama aiemman viestin kirjoittanut ex VL.
Minä myös haluaisin kuulla, miten VL asian ilmaisisi julkisesti, kertoisiko tätä samaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Synti (eli tässä se rytmimusiikki) erottaa ihmisen Jumalasta. Kun ihminen tekee syntiä, hän kääntyy pois Jumalasta. Ja joka hylkää Jumalan joutuu kadotukseen.
Olen tuo sama aiemman viestin kirjoittanut ex VL.
Minä myös haluaisin kuulla, miten VL asian ilmaisisi julkisesti, kertoisiko tätä samaa?
Muakin musiikin rakastajana tämä kiinnostaa. Ja myös uskonnoista kiinnostuneena siksi, että tietääkseni lestadiolaisuus ( eri haaroineen) on ihan ainoa, jossa kevyt musiikki ja kaikki tanssi on kiellettyä. Vai onko muitakin?
No rytmikäs liikkuminen musan tahdissa voi herättää himoja, joita lestadiolaiset eivät saa tuntea. Porttiteorian mukaan: heilut rytmikkään musiikin tahdissa, saatat tuntea olosi kauniiksi ja villiksi, himosi heräävät ja pahimmillaan toimit niiden mukaan! Kaikki edellämainitut ovat syntiä. Aukoton selitysmalli, eikö totta? Nämä selitykset ovat juuri niitä, joiden uskomista todella ihmettelen esimerkiksi kun porukassa on mukana korkeastikoulutettuakin väkeä. Ei ole mitään tekemistä näillä selityksillä tieteellisen ajattelun kanssa.
Lestadiolaiseen vakaumukseen uskominen on pilannut monien elämän, mm. kouluttautua ei ole voinut kuten olisi halunnut, lapsia ei ole jaksanut hoitaa kuten olisi halunnut, lapsia on saanut, vaikka ei olisi halunnut, monet isot elämänvalinnat on tehnyt lesta-ohjeiden mukaan. Tämän aivopesun kun tajuaa niin kyllä siitä jää loppuiäksi patoutunut energia. Ja tää vielä sallitaan luterilaisen kirkon alaisuudessa. Sitä on varmasti vaikea ymmärtää puutarhapuuhissa, joissa täytyy miettiä et onko tää rikkaruoho vai ei.
Tietääkö joku, että voiko lestadiolaiseksi kääntyä? Jos vaikkapa nuori ihminen rakastuu liikkeen ulkopuoliseen, niin voiko tämä henkilö käytännössä vain kääntyä lestadiolaiseksi ja nämä mennä sitten naimisiin, ja asia on kaikille ok? Ja joo, ymmärrän kyllä, että tuollainen ei varmasti ole kovin todennäköinen skenaario, jos se on mahdollinen, hinku liikkeeseen tuskin on ulkopuolelta kova. Mutta pitääkö ihmisen lähtökohtaisesti olla syntyperältään lesta ollakseen uskottava lesta? :D
Vierailija kirjoitti:
Tietääkö joku, että voiko lestadiolaiseksi kääntyä? Jos vaikkapa nuori ihminen rakastuu liikkeen ulkopuoliseen, niin voiko tämä henkilö käytännössä vain kääntyä lestadiolaiseksi ja nämä mennä sitten naimisiin, ja asia on kaikille ok? Ja joo, ymmärrän kyllä, että tuollainen ei varmasti ole kovin todennäköinen skenaario, jos se on mahdollinen, hinku liikkeeseen tuskin on ulkopuolelta kova. Mutta pitääkö ihmisen lähtökohtaisesti olla syntyperältään lesta ollakseen uskottava lesta? :D
Vastaan ei-lestadiolaisena, että kyllä on mahdollista liittyä liikkeeseen myös aikuisiällä ja ilman aikaisempaa vltaustaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä paitsi vl-jumalakuva on aika rakkaudeton. Kristinuskon sanoma on se, että Jumala on rakkaus. Vl-kuva on Jumala on rakkaudeton, ankara auktoriteetti, joka rankaisee ja antaa lopullisia tuomioita jo eläessä.
Sinulla on toki oikeus mielipiteeseesi. Minun Jumalani on rakas Taivaan Isä
t vl
Juu, ja rakastaa vain teitä.
Ei. Jumala rakastaa kaikkia luotujaan ja haluaa heidät yhteyteensä.
Terkuin eri
Vain Jumalan valittu ryhmä VL pääsee taivaaseen. Varma tieto, olen kuullut sen naapurin uskovaisilta moneen kertaan.
Itse asiassa opetus ei kuulu että vain vanhoillislestadiolaiset pääsevät kerran Taivaan kotiin. Jumalan valtakunnan rajaa ei voi nähdä ihmissilmillä. Yhdistävä tekijä on samanlainen usko, riippumatta siitä kuuluuko minkä nimiseen seurakuntaan tai kuuluuko mihinkään.
Tästä löytyy opetusta arvostetuilta puhujita.
On myös niin, että on vanhoillislestadiolaiseksi itsensä mieltäviä ihmisiä, jotka eivät kuitenkaan usko samalla tavoin. Ja taas samalla tavoin uskovia jotka eivät tätä nimeä tunne, on muualla.
En tarkoita tällä vivahde-eroja jokapäiväisissä asioissa, vaan ihan niitä uskon peruspilareita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastaan ei-lestadiolaisena, että kyllä on mahdollista liittyä liikkeeseen myös aikuisiällä ja ilman aikaisempaa vltaustaa.
Kyllä voi tietenkin ihan iästä riippumatta, kun haluaa uskoa evankeliumin omalle kohdalleen. Sen voi uskoa ihan yleisestä saarnasta tai niin että joku uskovainen synnit anteeksi sinulle saarnaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä paitsi vl-jumalakuva on aika rakkaudeton. Kristinuskon sanoma on se, että Jumala on rakkaus. Vl-kuva on Jumala on rakkaudeton, ankara auktoriteetti, joka rankaisee ja antaa lopullisia tuomioita jo eläessä.
Sinulla on toki oikeus mielipiteeseesi. Minun Jumalani on rakas Taivaan Isä
t vl
Juu, ja rakastaa vain teitä.
Ei. Jumala rakastaa kaikkia luotujaan ja haluaa heidät yhteyteensä.
Terkuin eri
Vain Jumalan valittu ryhmä VL pääsee taivaaseen. Varma tieto, olen kuullut sen naapurin uskovaisilta moneen kertaan.
En tarkoita tällä vivahde-eroja jokapäiväisissä asioissa, vaan ihan niitä uskon peruspilareita.
Tämä on todella hämmentävää, miten ihmiset ei hahmota seuraavaa uskon peruspilareista: usko Jumalan inkarnaatioon Messiaana, joka on Jeesus Kristus. Kaste, ehtoollinen sakramentteina. Synninpäästö ja rippi. Kristillinen kirkko, ei instituutio vaan se näkymätön todellinen kirkko, josta ajallinen kirkko on vain heijastus. Usko enkeleihin, usko ihmeisiin. Synnin, pahuuden, vääryyden välttäminen. Kristillinen elämä. Usko Jumalan hyvyyteen ja kaikkivaltiuteen. Jne.
Jos ajatellaan tosiaan niitä peruspilareita, niin kyllä luterilainen kirkko, ortodoksit ja katoliset jakaa kaikki peruspilarit. Näillä kirkoilla on eri tapoja, eri vivahde-eroja, mutta merkittävissä asioissa usko on samanlaista, samanlaista kuin vl-liikkeessä myös. Siksi tuntuu aina erittäin oudolta, että vl-opin oikeellisuutta pyritään perustelemaan uskon peruspilareilla. Ne kaikki löytyy myös muilta kristillisiltä ryhmiltä. Myös se uskon omakohtaisuus tunnustetaan muissa kristillisissä ryhmissä.
Minulle ainakin aikoinaan jo lapsena opetettiin, että ainoat oikeat uskovaiset ovat vl:iä.
Niin se asia opetetaan nytkin, jos asia rehellisesti ilman kiertelyä ja kaartelua ilmaistaan.
Maailma muuttuu, eikä enää uskalleta puhua niin kuin asia on, pitää ajatella miten asian tulo julkisuuteen vaikuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Minulle ainakin aikoinaan jo lapsena opetettiin, että ainoat oikeat uskovaiset ovat vl:iä.
Niin se asia opetetaan nytkin, jos asia rehellisesti ilman kiertelyä ja kaartelua ilmaistaan.
Maailma muuttuu, eikä enää uskalleta puhua niin kuin asia on, pitää ajatella miten asian tulo julkisuuteen vaikuttaa.
Pahinta tuossa on se, että LAPSIA manipuloidaan tällä tavalla.
Jokainen tietää mistä on kyse, vaikka en mainitse kiellettyä A-kirjaimella alkavaa sanaa. Joku peseminen se oli😉
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokainen tietää mistä on kyse, vaikka en mainitse kiellettyä A-kirjaimella alkavaa sanaa. Joku peseminen se oli😉
Lapsille on opetettu oikein. Vl-liikkeen saarnaajat ainoastaan voivat julistaa Jumalan sanaa. Kirkosta ei saa taivasportin avaavaa syntien anteeksiantamusta. Sen voi saada vain vl-liikeestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsille on opetettu oikein. Vl-liikkeen saarnaajat ainoastaan voivat julistaa Jumalan sanaa. Kirkosta ei saa taivasportin avaavaa syntien anteeksiantamusta. Sen voi saada vain vl-liikeestä.
Ja sinä tiedät tämän mistä? Lukeeko ehkä Raamatussa niin?
Vauva-keskustelupalstan moderoija, mitkä ovat moderointinne periaatteet? Toimitteko objektiivisesti, vai poistatteko viestejä, jos joku pyytää tai jos ei vain satu tykkäämään viestin sisältämästä rehellisyydestä? Joku voisi selvittää, miten tätä yhteiskunnallista asiaa koskevaa keskustelua moderoidaan ja ottaa talteen poistetut viestit, mikä näissä on väärää, miksi asioista ei saa sananvapauden nimissä keskustella? Lestadiolaisuudessa on asioita, joiden ei haluta tulevan suuren yleisön tietoisuuteen ja jännästi juuri nämä kommentit poistetaan. Mikähän on moderaattorin vakaumus?