Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Areenassa Luojan lapset (v-lestadiolaisista) vol 2.

Vierailija
07.12.2024 |

?

Kommentit (7361)

Vierailija
7261/7361 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kukaan normityyppi puhukaan mistään lasten " tekemisestä", höh. 

Kyllä tosi monet puhuu

Ei oo mun vastuulla se. 

Vierailija
7262/7361 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tosi monet puhuu

Miksi niin moni lestadiolainen hoitaa huonosti niitä "lahjojaan"? Antaako Jumala kuitenkin niitä liikaa ja liian taajaan?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7263/7361 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Miten sen voi väittää itse tehneensä?"

No ainakin pitäisi myöntää itse tehneensä oma osuutensa eli päättäneensä olla suojaamattomassa heteroyhdynnässä. Jumala harvemmin antaa lapsia syntyä ihan ilman ihmisen omia tekoja. Seksiä voi myös päättää harrastaa jollakin toisella tavalla kuin heteroyhdyntätavalla eli voi tehdä sellaisenkin teon. Vai koskeeko Jumalan huolenpito kenties vain yhdynnällisyyttä? Minulle ei oikeasti meinaa avautua tämä logiikka.

Vierailija
7264/7361 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä idea on suojella jotain, jota ei ole olemassakaan? Siis "suojella elämää", jota ei ole. Eri asia suojella vaikka äidin jo olemassaolevaa elämää. 

Mihin viittaat? Ehkäisykeskustelussa tarkoitettiin juurikin, että olemassa olevaa elämää (äidin) voidaan joutua sairaudessa suojelemaan ehkäisemällä uutta raskautta.

No eikös sitä ehkäisykieltoa juuri sillä perustella?

En oikein saa kiinni ajatuksestasi. Ehkäisyä ei uskovaiset halua käyttää siksi, että halutaan luottaa Jumalan johdatukseen kaikessa elämässä.

Mutta miten toi toimii kun seksi on kuitenkin kahden ihmisen tietoinen va

No se toimii siten, että kun mennään naimisiin, niin voidaan harrastaa seksiä silloin kun se sattuu molempia huvittavan. Sitten  jos/kun Luoja suo lapsia, niin lapsi syntyy ja sitä hoidetaan ja kasvatetaan. Luotetaan siihen, että Jumala tietää ja säätää lasten syntymästä, eikä kuvitella että itse tiedettäisiin paremmin ja ns. tehtäisiin lapsia. Minusta on kaamea sana tuo itse tekeminen, kun kyse on lahjasta, jonka Jumala antaa. Miten sen voi väittää itse tehneensä?

Huokaus. Jumala on tehnyt seksin kirjaimellisesti lisääntymistä varten ja sitten ollaan yllättyneitä, että homma toimii niin kuin on tarkoitettu? Sitten se onkin jotenkin erityinen juttu, että lapsi syntyy seksin seurauksena mutta oikeastaan seksi ei liity asiaan mitenkään vaan kyseessä on ihme? No, onhan se elämä aina ihme mutta ehkä ymmärrät mitä tarkoitan. Sama kuin ottaisi särkylääkettä ja sanoisi, auttaa särkyyn jos Jumala suo. No tietysti sekin on totta mutta en vaan käsitä tuota tiettyä ajattelutapaa, mun mielestä siinä systemaattisesti torjutaan vastuu seksin harrastamisesta. 

Vierailija
7265/7361 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ne tekemättäkään synny. 

Vierailija
7266/7361 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tosi monet puhuu

Miksi niin moni lestadiolainen hoitaa huonosti niitä "lahjojaan"? Antaako Jumala kuitenkin niitä liikaa ja liian taajaan?

Perustelusitko? Millä perusteella hoitaa huonosti? Varmasti hoito ja kasvatus on yhtä kirjavaa kuin taviksillakin.

Vierailija
7267/7361 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minulle lapsi on aina ihme, Luojan luoma sellainen. Totta kai siihen tarvitaan sukusolut, mutta ei se lapsi saa alkuaan ilman Jumalaa.

Vierailija
7268/7361 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minulle lapsi on aina ihme, Luojan luoma sellainen. Totta kai siihen tarvitaan sukusolut, mutta ei se lapsi saa alkuaan ilman Jumalaa.

Näin voi ajatella ja silti käyttää järkeään ja ehkäistä . 

Vierailija
7269/7361 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä idea on suojella jotain, jota ei ole olemassakaan? Siis "suojella elämää", jota ei ole. Eri asia suojella vaikka äidin jo olemassaolevaa elämää. 

Mihin viittaat? Ehkäisykeskustelussa tarkoitettiin juurikin, että olemassa olevaa elämää (äidin) voidaan joutua sairaudessa suojelemaan ehkäisemällä uutta raskautta.

Armollista sentään, että hyväksyt edes äidin sairauden syyksi ehkäistä. Mutta entäpä esim isän sairaus, joka estää häntä huolehtimasta kokonaisvaltaisesti perheestään? Tai yhden tai useamman jo olemassa olevan lapsen sairaudet tai haasteet, jotka vievät paljon voimavaroja muulta perheeltä? Entä työttömyys ja köyhyys, talo käy pieneksi ja on jo neljä lasta yhdessä makuuhuoneessa. Eikä ole varaa ostaa isompaa taloa. Eikö näitä lapsia kuulu suojella köyhyydeltä ja yhä huononevilta asumisolosuhteilta?

Suojelua tarvitsee koko perhe ja kaikkien perheenjäsenten elämä, ei vain äiti.

Vierailija
7270/7361 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On ihme. Myös naisen elämä on ihme. Jos nainen on väsynyt tai sairas niin pitää arvostaa sitä naisen elämää ihmeenä eikä jotain kuviteltua pontentiaalia.

Vierailija
7271/7361 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta hienoa että lestadiolaismiehet haluaa vielä aktiivisesti seksiä. Itselläni on parisuhteessa läsnä ollut aina miehen haluttomuus.

Vierailija
7272/7361 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tosi monet puhuu

Perustelusitko? Millä perusteella hoitaa huonosti? Varmasti hoito ja kasvatus on yhtä kirjavaa kuin taviksillakin.

Yhtä kirjavaa? Sanoitko oikeasti näin? Vaikka kyse on Luojan lahjoista? Kai niiden hoidon pitäis olla vähintään vähän parempaa kuin " taviksilla"? 

Vierailija
7273/7361 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta hienoa että lestadiolaismiehet haluaa vielä aktiivisesti seksiä. Itselläni on parisuhteessa läsnä ollut aina miehen haluttomuus.

Oisko se susta hienoa jos olisit ihminen, joka pelkäisi jatkuvasti raskautumista?

Vierailija
7274/7361 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Masturbointi on vl-opissa syntiä, joten totta kai miehet haluaa seksiä.

Vierailija
7275/7361 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oisko se susta hienoa jos olisit ihminen, joka pelkäisi jatkuvasti raskautumista?

Eihän he tunnu pelkäävän. Eevakin koko ajan hehkuttaa raskauksiaan youtubessa. 

Vierailija
7276/7361 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä pelkäisin. Mun elämä ois yhtä helvettiä jos eläisin tiukasti vl-opin mukaan.

Vierailija
7277/7361 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eeva ei ole sama kuin he= vlnaiset kautta aikojen..

Vierailija
7278/7361 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tosi monet puhuu

Yhtä kirjavaa? Sanoitko oikeasti näin? Vaikka kyse on Luojan lahjoista? Kai niiden hoidon pitäis olla vähintään vähän parempaa kuin " taviksilla"? 

Väitätkö ettei kaikki lapset ole Luojan lahjoja?! Vaikka ilmeisesti muuta kuvittelet, niin me olemme ihan tavallisia ihmisiä, yhtä kirjavilla taidoilla kuin muutkin.

Vierailija
7279/7361 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Masturbointi on vl-opissa syntiä, joten totta kai miehet haluaa seksiä.

Onko näin vieläkin? Luulin, että tämä on muuttunut. 

Vierailija
7280/7361 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tosi monet puhuu

Väitätkö ettei kaikki lapset ole Luojan lahjoja?! Vaikka ilmeisesti muuta kuvittelet, niin me olemme ihan

En väitä. Ja tiedän, että olette taviksia ja erilaisia ihmisiä. Erilaisilla taustoilla ja kyvyillä. Ja sepä se pointti  juuri onkin! Kaikista kun ei vain  ole suurperheen ( hyviksi)  vanhemmiksi. Ja kun näin on, on suuri vääryys ja tragedia, että sitä osaa ei voi itse valita.  Erityisesti lasten kannalta. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan neljä