Areenassa Luojan lapset (v-lestadiolaisista) vol 2.
Kommentit (7033)
Voi olla positiivinen ja kantaa vastuuta oikealla tavalla. Mun vl-äiti on opettanut, että vastuu pitää kantaa. Ei voi vain selitellä asioita parhain päin.
Tässä yhteisössä kasvaneena oon vaan törmännyt valitettavan paljon moraalittomuuteen nimenomaan lasten kohtelussa. Ei tosiasioita ole mitään syytä kieltää. Osa sitten hoitaa huippuhyvin.
Vierailija kirjoitti:
Voi olla positiivinen ja kantaa vastuuta oikealla tavalla. Mun vl-äiti on opettanut, että vastuu pitää kantaa. Ei voi vain selitellä asioita parhain päin.
No eiväthän positiivisuus ja vastuu ole toisiaan poissulkevia. Vastuu pitää kaikkien ihmisten kantaa, olipa positiivinen tai ei.
Vierailija kirjoitti
Positiivisuus ja luottamus tulevaan ovat eriinomaisen hyviä ja terveellisiä ominaisuuksia ihmisessä. Myös terveen järjen käyttö auttaa paljon lastenkasvatuksessa. Jokaista tilannetta ei tarvitse tulkita jonkin kasvatusoppaan mukaan vaan tehdä niin kuin maalaisjärki sanoo. Meillä on myös hyvä neuvolajärjestelmä, josta saa tarvittaessa apua. Annetaan lasten kasvaa rauhassa.
Tää onkin niin klassikko vl-piireissä, eli kun pitää päästä vaikka äidit ja isät-leirille, niin hoitaja voi olla joku kumminkaimantuttu, tai joku vanhapiika, koska terveen maalaisjärjen käyttö on tässä sallittu ja kyllä ne lapset pärjää, on ennenkin pärjänny! En yleistä,enkä viittaa ketjun nimissä oleviin vanhempiin, mutta useampi kokemus muistuu mieleen. Varmasti yksittäistapauksia. Tai ehkä olen keksinyt ne?
Huomaamme myös toisen perinteisen asetelmän: tieteellinen tieto, kuten kasvatusoppaat, on pahasta eikä sisällä tervettä järkeä, silloin jos terve järki (tai omat intressit) sanoo muuta. Terve järki on joskus hyvä ja joskus syntiä. Esim.ehkäisyasiassa ei järjenkäyttö ole sallittua.
Kun meille on tarvittu lastenvahtia, on paikalle tullut isovanhempi, täti/setä tai myöhemmin täysi-ikäinen sisarus. Näin tiedän monen tuttavan/sukulaiseni toimivan.
En yleistä, mutta useampi kokemus muistuu mieleen. Varmasti yksittäistapauksia. Tai ehkä olen keksinyt ne?
-vl
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti
Positiivisuus ja luottamus tulevaan ovat eriinomaisen hyviä ja terveellisiä ominaisuuksia ihmisessä. Myös terveen järjen käyttö auttaa paljon lastenkasvatuksessa. Jokaista tilannetta ei tarvitse tulkita jonkin kasvatusoppaan mukaan vaan tehdä niin kuin maalaisjärki sanoo. Meillä on myös hyvä neuvolajärjestelmä, josta saa tarvittaessa apua. Annetaan lasten kasvaa rauhassa.
Tää onkin niin klassikko vl-piireissä, eli kun pitää päästä vaikka äidit ja isät-leirille, niin hoitaja voi olla joku kumminkaimantuttu, tai joku vanhapiika, koska terveen maalaisjärjen käyttö on tässä sallittu ja kyllä ne lapset pärjää, on ennenkin pärjänny! En yleistä,enkä viittaa ketjun nimissä oleviin vanhempiin, mutta useampi kokemus muistuu mieleen. Varmasti yksittäistapauksia. Tai ehkä olen keksinyt ne?
Huomaamme myös toisen perinteisen asetelmän: tieteellinen tieto, kuten kas
Mitä vikaa vanhassapiiassa (nykyisin halventava sana) on hoitajana?
Älkää nolatko itseänne muka-hauskoilla sarkastisilla yleistyksillänne.
Minulla on luonnontieteilijän koulutus. Tieteellinen tieto, kuten kasvatusoppaat, ei ole pahasta ja onneksi sisältää usein myös  tervettä järkeä. 
-vl
En halua leimata mitään ihmisryhmää mihinkään suuntaan, mutta vuosikymmenten omiin havainnointin perustuen sanon, että "vastentahtoinen" suurperheellisyys (ei aidosti pohjimmiltaan oma valinta) altistaa tietyille ongelmille perheessä, samoin kun alkoholin käyttö altistaa toisille ongelmille. Ei oikeastaan tarvita edes suurta lapsimäärää, ongelmia voi tulla jo siitä, että lapsia saadaan nuorempina kuin oikeasti olisi haluttu. Ongelmatonta ihmisyhteisöä ei löydy maailmasta, ne ongelmat on vaan erilaisia.
Mun mielestä vaan kristillinen usko ohjaa aidosti siihen, että huomioi lasten tarpeet ja hoivan oikealla tavalla. Samalla tavalla kuin kristillinen usko ohjaa rehelliseen yritystoimintaan, eikä vaikka vanhusten huijaamiseen remonttibisneksessä. Jos jotain ilmiötä alkaa näkyä paljon, ei voida puhua enää yksittäistapauksista vaan kyse on yhteisöllisestä ongelmasta, johon yhteisön pitäisi puuttua sisältä päin.
Paljon on puhuttu suurperheistä. Mutta puhuttaisiinko siitä, onko ne suurimmat perheet vähentyneet? Minulla on käsitys, että harva nuori pariskunta enää saa lapsia entiseen tahtiin.
Onko aiheesta puhuttu yhteisön sisällä vai onko jokainen kuin ei huomaisikaan? Onko ehkäisystä tullut hiljaisesti hyväksytympää?
Kannattaa keskittyä oman henkilökohtaisen uskon hoitamiseen. 
Kukaan ei saa taivaspaikkaa toisten asioita kaivelemalla.
Jos sen sijaan näkee lähipiirissään apua tarvitsevia perheitä, niin varmasti kristillinen rakkaus ohjaa auttamaan heitä ja/tai tarvittaessa tekemään lastensuojeluun ilmoituksen.
Vierailija kirjoitti:
Paljon on puhuttu suurperheistä. Mutta puhuttaisiinko siitä, onko ne suurimmat perheet vähentyneet? Minulla on käsitys, että harva nuori pariskunta enää saa lapsia entiseen tahtiin.
Onko aiheesta puhuttu yhteisön sisällä vai onko jokainen kuin ei huomaisikaan? Onko ehkäisystä tullut hiljaisesti hyväksytympää?
Muistan muutaman vuoden takaisen kommentin joltain johtohahmolta, että hedelmällisyys on laskenut. Epäilen, ettei taida tämä olla koko totuus. Mua ei haittaa siis yhtään, hyvä vaan jos ihmiset tunnistaa voimavaransa.
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei saa taivaspaikkaa toisten asioita kaivelemalla.Jos sen sijaan näkee lähipiirissään apua tarvitsevia perheitä, niin varmasti kristillinen rakkaus ohjaa auttamaan heitä ja/tai tarvittaessa tekemään lastensuojeluun ilmoituksen.
Me ollaan kaikki velvollisia toimimaan jos nähdään lasten kaltoinkohtelua. Ei ole kyse asioiden kaivelemisesta vaan siitä, että joutuu todistamaan niitä tilanteita. Kyllä, lasu tai huoli-ilmotus on joissakin tilanteissa ihan tarpeellinen.
Taitaa olla niin, että ehkäisy on epäsuorasti hyväksytympää, mutta ei virallisissa kannanotoissa. Ehkä just se, että ihmiset tekee rohkeammin omia valintoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei saa taivaspaikkaa toisten asioita kaivelemalla.Jos sen sijaan näkee lähipiirissään apua tarvitsevia perheitä, niin varmasti kristillinen rakkaus ohjaa auttamaan heitä ja/tai tarvittaessa tekemään lastensuojeluun ilmoituksen.
Me ollaan kaikki velvollisia toimimaan jos nähdään lasten kaltoinkohtelua. Ei ole kyse asioiden kaivelemisesta vaan siitä, että joutuu todistamaan niitä tilanteita. Kyllä, lasu tai huoli-ilmotus on joissakin tilanteissa ihan tarpeellinen.
Tarkoitin juuri sitä mitä sanoin. Jos täällä nimettömänä muistelee nähneensä kaltoinkohtelua, ei auta yhtään lasta. Jos sen sijaan tarjoat apuasi tai teet lasun, toimit oikein.
Olen itse joutunut tekemään 3 lasua, yksi oli vl-perhe.
-vl
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitin juuri sitä mitä sanoin. Jos täällä nimettömänä muistelee nähneensä kaltoinkohtelua, ei auta yhtään lasta. Jos sen sijaan tarjoat apuasi tai teet lasun, toimit oikein.
Olen itse joutunut tekemään 3 lasua, yksi oli vl
Tietyistä ongelmista ei saa täällä puhua? Näkisin mielellään päivämiehessä puhuttavan niistä asioita. Puhumalla ongelmasta se myönnetään ja tehdään näkyväksi ja sitten muutoskin on mahdollinen. Eikä vaan saarnata "vikoja ja virheitä" anteeksi ja käännetä katsetta toisaalle.
Palstaveteraanina muistan ajat, jolloin palstalla oli vl-äitejä, jotka tuskailivat uutta raskautta tai pelkäsivät uutta raskautta ja synnytystä.
Heille muut vl-äidit tarjosivat "keskusteluapua" eli toisen uskovan kanssa keskustelua ei suinkaan ulkopuolisen. Tarkoituksena varmaan puhua epävarma äiti takaisin järjestykseen.
Nythän näyttää siltä, että ehkäisy on tässäkin keskustelussa vl-väelle hieman vaikea aihe. Nyt kynnys ehkäisyn käyttöön on todennäköisesti matalampi kuin ennen. Kun moni saa vähemmän lapsia, on ehkä helpompaa itsekin toimia asian eteen.
Naistenilloissa yms. asioista puhutaan jatkuvasti. Siellä saa vertaistukea ja vinkkejä. Puheelle oikea foorumi on se, jossa asianosaiset ovat kuulolla. Teidän ulkopuolisten silmissä meillä on paljon ja suuria ongelmia. Meidän oma kokemuksemme on toisenlainen.
Päivittelevät ja joskus tekopyhätkin kommentit anonyymissä ketjussa eivät auta ketään. 
On jokaisen suomalaisen tuntema fakta, että päihteidenkäyttö on suurin yksittäinen lasten hyvinvointia heikentävä asia. Jos haluat tehdä puheillasi hyvää, puhu raittiuden puolesta.
Täällä huudettiin tieteellisen tiedon perään, etsikääpä faktaa siitä, mikä perheitä kuormittaa.
-vl
Paatuneet kovasydämiset kuin juudakset ikään , eivät käy eivät pyydä anteeksi eivät Peru kirouksia . Ihan kuin noidat . Gurut. Reikihoitajat. Yhtä koviksia. Olihan Juudas yksi heistä.
Vierailija kirjoitti:
Naistenilloissa yms. asioista puhutaan jatkuvasti. Siellä saa vertaistukea ja vinkkejä. Puheelle oikea foorumi on se, jossa asianosaiset ovat kuulolla. Teidän ulkopuolisten silmissä meillä on paljon ja suuria ongelmia. Meidän oma kokemuksemme on toisenlainen.
Päivittelevät ja joskus tekopyhätkin kommentit anonyymissä ketjussa eivät auta ketään.
On jokaisen suomalaisen tuntema fakta, että päihteidenkäyttö on suurin yksittäinen lasten hyvinvointia heikentävä asia. Jos haluat tehdä puheillasi hyvää, puhu raittiuden puolesta.Täällä huudettiin tieteellisen tiedon perään, etsikääpä faktaa siitä, mikä perheitä kuormittaa.
-vl
Tämähän on varsinainen olkiukkovastaus. Se, että joku asia kuormittaa osaa perheistä ei vähennä muiden kuormittavien tekijöiden olemassaoloa ja vaikutusta.
Kaksi eri kuormitustekijää voi olla olemassa yhtä aikaa. Sen sijaan, että yrittää kiistää sen, voisi avoimesti myöntää, että ehkäisykielto tuo moniin perheisiin kuormitusta. Moni on sen vuoksi joutunut jättämään vl-uskon.
Toiset ehkäisevät, mutta eivät puhu siitä. Sitten on niitä, joille positiivinen raskaustesti on pettymys kerta toisensa jälkeen. Ehkä ne äänetkin ansaitsevat tilaa?
tavikset ??