Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Areenassa Luojan lapset (v-lestadiolaisista) vol 2.

Vierailija
07.12.2024 |

?

Kommentit (6965)

Vierailija
6941/6965 |
02.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihminen istuu vankilassa. Kuningas päättää armahtaa hänet. Kuningas laittaa viestinviejän asialle kertomaan armahduksesta. 

Viestinviejä vie armahduskirjeen vangille; kuningas on armahtanut hänet, hän on vapaa lähtemään vankisellistä vapauteen. 

Viestinviejällä oli erinomaisen tärkeä osuus tässä tapahtumaketjussa, mutta silti hän ei ollut se, joka armahduksesta päätti. Hän, joka siitä päätti, oli kuningas. Viestinviejä voi ottaa täyden kunnian omasta osuudestaan, sikäli kuin hoitaa tehtävänsä hyvin, mutta ei hänen kuulu esiintyä armahtajana, koska sitä hän ei ole.

Kristityn tehtävä on viedä evankeliumi, ilosanoma, sanoma armahduksesta; ei tehdä itsestään armahtajaa. Näin minä käsitän syntien anteeksiannon ja ihmisen osuuden siinä.

Vierailija
6942/6965 |
02.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

-Nää on oikeasti ihan sairaita juttuja. Onko hoitajat peräti itse olleet sielunvihollisen vallassa. Tai psyykkisesti sairaita, ei kukaan järjissään oleva ja kristitty tollasia juttuja tee.

Kyllä! Sielunvihollinen saa paljon pahaa aikaan myös uskovaisten joukossa 😢

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
6943/6965 |
02.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihminen istuu vankilassa. Kuningas päättää armahtaa hänet. Kuningas laittaa viestinviejän asialle kertomaan armahduksesta. 

Viestinviejä vie armahduskirjeen vangille; kuningas on armahtanut hänet, hän on vapaa lähtemään vankisellistä vapauteen. 

Viestinviejällä oli erinomaisen tärkeä osuus tässä tapahtumaketjussa, mutta silti hän ei ollut se, joka armahduksesta päätti. Hän, joka siitä päätti, oli kuningas. Viestinviejä voi ottaa täyden kunnian omasta osuudestaan, sikäli kuin hoitaa tehtävänsä hyvin, mutta ei hänen kuulu esiintyä armahtajana, koska sitä hän ei ole.

Kristityn tehtävä on viedä evankeliumi, ilosanoma, sanoma armahduksesta; ei tehdä itsestään armahtajaa. Näin minä käsitän syntien anteeksiannon ja ihmisen osuuden siinä.

Minä ajattelen samalla tavalla. Viestinviejä tarvitaan, mutta hän on vain välittäjä. Eli uskovainen välittää sitä Jumalan armoa.

Vierailija
6944/6965 |
02.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jumala voi välittää armonsa myös suoraan ihmiselle, onhan näitä, että Jeesus on ilmestynyt ihmisille jne. Kristinuskossa monilla suorastaan helma"synti" tuntuu olevan mustavalkoisen kirjaimellinen tulkintatapa kaikesta, eikä oteta huomioon, ettei Jumala ole sidottu ihmisten tulkintoihin eikä edes Raamatun teksteihin, jotka nekin avaa todellisuutta vain osittain. Jumala on kaiken sen ulkopuolella, minkä ihminen voi käsittää ja omaksua.

Vierailija
6945/6965 |
02.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä nuo jutut ovat ihan tosia. Monista kokouksista on pöytäkirjoja ja moni ihminen on kertonut olleensa "yleisönä" tai joutuneensa pyytämään anteeksi vääristä hengistä. Ne ovat ihan tosi juttuja vaikka yrittäisikin ne kieltää.

Menneet on menneitä. Mitä voi ottaa opiksi. Ei ole kenenkään tehtävä puuttua toisen uskovaisen elämään tai arvella sielun tilaa väärähenkiseksi jos hän ei tee mitään selvästi raamatun hengen vastaista.

Vierailija
6946/6965 |
02.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitäs ajattelette näistä, tässä päivämiehen blogissa kerrotaan samasta ilmiöstä kuin allaolevassa artikkelissa. Ensinnäkin arvostan, että päivämiehen blogisti on rohkeasti kertonut asiasta. Mitä haen takaa, kyse on samasta ilmiöstä vaikka jälkimmäiset ei takuulla ole suurin osa vl-ihmisiä. Identtinen hengellinen kokemus siis, olipa vakaumus mikä lie. Näidenkään juttujen takia en usko eksklusiiviseen seurakuntaoppiin ja pidän mahdollisena, että tiedetään vaan murto-osa "totuudesta". En myöskään pidä näitä pahojen henkivaltojen aikaansannoksina, siinä ei ole järkeä monessakaan tilanteessa.

https://www.paivamies.fi/nykyiset-blogit/kylla-aiti-tulee-viela-kotiin-…

https://kaksplus.fi/perhe-elama/vapaa-aika/isi-kavi-sanoi-kolmevuotias-…

Kuten tavallista. Kun laitan jotain asiallista, joka haastaa vl-opin, niin yhtään vastausta ei tule. Eikä sinänsä tarvitsekaan, mutta kyllähän tälläset jutut herättää kysymyksiä ja ajatuksia. Mä en ole niitä ihmisiä, jotka voi vaan sulkea silmänsä todellisuudelta, joka ei sovi valmiiseen maailmankuvaan. 

Vierailija
6947/6965 |
02.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten enkelien näkeminen haastaa vl-opin? 

Monet ihmiset ovat nähneet enkeleitä, ei siihen tarvitse olla uskovainen.

Kannattaa yrittää kysyä niin, että lukija ymmärtää mitä haluat kysyä.

Vierailija
6948/6965 |
02.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten enkelien näkeminen haastaa vl-opin? 

Monet ihmiset ovat nähneet enkeleitä, ei siihen tarvitse olla uskovainen.

Kannattaa yrittää kysyä niin, että lukija ymmärtää mitä haluat kysyä.

Ei ollut enkeli, vaan mm. kuollut läheinen kävi näyttäytymässä, niin vl-blogissa kuin tuossa toisessa artikkelissa. En varmasti ollut noin epäselvä. Toki sen voi selittää muuten, jos oma maailmankuva ei kestä haastamista ja todellisuuden mutkikkuutta. Kyllä sen näkee kun ihmisillä tulee defenssit päälle, sillon kuulee näitä: "joku valehtelee, joku näkee harhoja, selitys on joku muu, tuo ei ole totta". Sen sijaan että miettisi, "ehkä mun täytyy tarkistaa maailmankuvaani".

Vierailija
6949/6965 |
02.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletpa ärhäkkä. Kuollut äiti on minun ajatuksissani enkeli, sitä tarkoitin. Se tuntuu ihanalta, ei mitenkään haastavalta. 

Ei siinä ole mitää ristiriitaista uskon suhteen.

Vierailija
6950/6965 |
02.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletpa ärhäkkä. Kuollut äiti on minun ajatuksissani enkeli, sitä tarkoitin. Se tuntuu ihanalta, ei mitenkään haastavalta. 

Ei siinä ole mitää ristiriitaista uskon suhteen.

Ahaa, nyt ymmärsin. Teknisesti ihminen ei kuitenkaan ole sama kuin enkeli, perinteisesti kristinuskossa, mutta tietysti voi noin ajatella. Etkö oikeasti vieläkään ymmärrä mitä ajoin takaa? Näitä yliluonnollisia kokemuksia tulee mitä suurimmassa määrin myös muille kuin vl-ihmisille. Eikö tästä herää mitään ajatuksia suhteessa vl-oppiin?

Vierailija
6951/6965 |
02.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei herää. Kuolleet ihmiset odottavat kaikki viimeistä tuomiopäivää. Ei kukaan painele suoraan taivaaseen tai helvettiin. Siksi myös epäuskoisten kokemukset ns. kuolleista heräämisestä ovat rauhallisia ja jopa kauniita

Vierailija
6952/6965 |
02.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei herää. Kuolleet ihmiset odottavat kaikki viimeistä tuomiopäivää. Ei kukaan painele suoraan taivaaseen tai helvettiin. Siksi myös epäuskoisten kokemukset ns. kuolleista heräämisestä ovat rauhallisia ja jopa kauniita

Kävi kuten osasin odottaa. Keksit hyvän selityksen (mielestäsi), sen sijaan että olisit kyseenalaistanut oman ajattelutapasi. Ei yllätä yhtään.🙂 Sitä paitsi Raamattuhan ei ole näiden asioiden kanssa kovin selkeä. Esim. Jeesus sanoi ristillä olleelle miehelle: _tänä päivänä_ olet oleva paratiisissa. Oliko Elia, joka otettiin suoraan taivaaseen, samoin Eenok etiopialaisten  Raamatussa. Sitten on tarina Lasaruksesta jne. 

Sulla on tällänen juttu: 

Olet päättänyt, että vl-oppi kaikkinensa on totuus. Sitten vaan sovitat väkisin kaiken siihen oppiin, keksit vaikka väkisin sopivan selityksen, jotta sun käsitys vl-opista ei ole tarpeellinen muuttaa. 

Vierailija
6953/6965 |
02.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älyllinen epärehellisyys on so last season.

Vierailija
6954/6965 |
02.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sori, väärin arvasit. Ei tarvinnut keksiä kun olen aina noin ajatellut.

Sulla on tällänen juttu: 

Olet päättänyt, että vl-oppi kaikkinensa on väärässä. Sitten vaan sovitat väkisin kaiken siihen oppiin, keksit vaikka väkisin sopivan selityksen, jotta sun käsitystä vl-opista ei ole tarpeellinen muuttaa. 

Vierailija
6955/6965 |
02.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sori, väärin arvasit. Ei tarvinnut keksiä kun olen aina noin ajatellut.

Sulla on tällänen juttu: 

Olet päättänyt, että vl-oppi kaikkinensa on väärässä. Sitten vaan sovitat väkisin kaiken siihen oppiin, keksit vaikka väkisin sopivan selityksen, jotta sun käsitystä vl-opista ei ole tarpeellinen muuttaa. 

Eipäs, väärin arvasit. Ajattelen, että ehkä noin kolmasosa vl-opista on totta, mua kiinnostaa pohtia näitä muitakin ilmiöitä maailmalta ja uskontoihin liittyen.  Ei mulla vl-ihmisiä vastaan ole mitään, pohdin vaan niitä opillisia näkemyksiä. 

Vierailija
6956/6965 |
02.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pohdi ihan rauhassa. Kannattaa kuitenkin pohtia ja selvitellä omakohtaista uskoa ja omia näkemyksiään, ei niinkään keskittyä toisten näkemyksiin.

Vierailija
6957/6965 |
02.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niinpä. Kyllä täällä nimenomaan halutaan löytää vl-skandaaleja ja piehtaroida niissä.

ei vaan kerrotaan mitä vääryyksiä liikkeessä on tehty ja edelleen tehdään uskonnon varjolla. Ei täällä ketään yksittäistä vl-uskovaista syytetä. Vl-rovasti on saanut varoituksen Oulun hiippakunnan Tuomiokapulista ja on tullut itse julkisuuteen kertoileaan, että hän jakoi vain rakkaudellisia neuvoja. Toinen osapuoli joutui on ollut työkyvytön ja käynyt terapiassa. Tuoko on kristillistä rakkautta ? Liikkeessä miehet käyttävät valtaa ja jälkio on tässäkin tapauksessa rumaa

Vierailija
6958/6965 |
02.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pohdi ihan rauhassa. Kannattaa kuitenkin pohtia ja selvitellä omakohtaista uskoa ja omia näkemyksiään, ei niinkään keskittyä toisten näkemyksiin.

Mua vaan häiritsee miten sokeasti monet ihmiset ympäri maailmaa uskoo sokeasti kaikkeen mitä se oma uskonnollinen ryhmä opettaa. Jos jokainen miettisi vähän syvällisemmin, maailmassa olisi huomattavasti paremmin asiat luulen. Ne jutut voi olla aika viattoman oloisia tai sitten hyvin vahingollisia kun katsoo seurauksia. Eikö sua kiinnosta miettiä, mikä mahdollisesti on totuus, jos sellainen on ihmisille mahdollista löytää?

Vaikka haluaisi uskoa tiukasti Raamatun mukaisesti, sekään ei johda sellaisiin asioihin, johon se on johtanut vl-tulkinnoissa. On totta, että usko Jeesukseen on lopulta hyvon yksinkertainen asia, myös vl-liike on tehnyt siitä monimutkaisen ja lisännyt omia oppeja, jotka tavallaan pimentää sitä kristinuskon todellista sanomaa. Puhumattakaan taakoista, joita asetetaan muiden harteille. 

Vierailija
6959/6965 |
02.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jumala on totuus. Rakkaus Jumalaa kohtaan aiheuttaa sen, että tyytyy Jumalan tahtoon.

Uskovainen ei rakasta lakia pelosta, vaan siksi, että uskovainen sydän haluaa tehdä Jumalan tahdon mukaan.

Minusta tuntuu että maailman ihmiset haluavat tehdä oman mielensä ja järkensä mukaan eivätkä anna Jumalan ohjata elämäänsä. Eivät halua ottaa vastaan Jumalan lahjoja. Siinä meissä on suuri ero.

Joh. 14:15

Jos te rakastatte minua, te pidätte minun käskyni.

Vierailija
6960/6965 |
02.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jumala on totuus. Rakkaus Jumalaa kohtaan aiheuttaa sen, että tyytyy Jumalan tahtoon.

Uskovainen ei rakasta lakia pelosta, vaan siksi, että uskovainen sydän haluaa tehdä Jumalan tahdon mukaan.

Minusta tuntuu että maailman ihmiset haluavat tehdä oman mielensä ja järkensä mukaan eivätkä anna Jumalan ohjata elämäänsä. Eivät halua ottaa vastaan Jumalan lahjoja. Siinä meissä on suuri ero.

Joh. 14:15

Jos te rakastatte minua, te pidätte minun käskyni.

Pdämme HÄNEN käskynsä. Emme ihmisten itse keksimiä.