Areenassa Luojan lapset (v-lestadiolaisista) vol 2.
Kommentit (7090)
Vierailija kirjoitti:
Onhan tuota monesti kysytty. Muistan vastauksenkin:
He haluavat, että kirkoissa saarnataan elävää Jumalan sanaa (on tavallaan lähetystyötä heidän puoleltaan).
Miten tuo muka käytännössä tapahtuisi? Jos nimittäin vlpappi saarnaisi, että " te Jumalan lapset ja muut kuulijat" tai muuten toisi esille kirkon vastaista vlopetusta, niin tuomiokapituli kutsuisi...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
He haluavat, että kirkoissa saarnataan elävää Jumalan sanaa (on tavallaan lähetystyötä heidän puoleltaan).
Miten tuo muka käytännössä tapahtuisi? Jos nimittäin vlpappi saarnaisi, että " te Jumalan lapset ja muut kuulijat" tai muuten toisi esille kirkon vastaista vlopetusta, niin tuomiokapituli kutsuisi...
Nämähän saarnaavat. Olen myös kuullut, miten vl-pappi julisti synnit anteeksi vihkimisessä hääparille, joka ei ollut vl eikä kummankaan suku ollut vl.
Tuohan on papin tehtävä:
google:
Luterilaisessa kirkossa pappi julistaa synninpäästön joko yksityisessä rippihetkessä tai jumalanpalveluksessa yleisen synnintunnustuksen jälkeen.
Synninpäästö voi kuulua esimerkiksi näin:
Jeesuksen Kristuksen palvelijana ja hänen käskystään julistan sinulle Jumalan armon: Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen sinun syntisi ovat anteeksi annetut.
Tai:
Kaikkivaltias Jumala on suuressa laupeudessaan antanut Poikansa kuolla meidän puolestamme ja hänen tähtensä antaa meille kaikki synnit anteeksi. Hänen palvelijanaan julistan sinulle tämän synninpäästön: Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen.
Nämä sanat perustuvat Jeesuksen lupaukseen:
Jolle te annatte synnit anteeksi, hänelle ne ovat anteeksi annetut (Joh. 20:23).
Sana sunnuntaiksi:
https://www.paivamies.fi/sana-sunnuntaiksi/jumalan-sana-on-hyva-siemen-…
Olipa ihana laulupätkä Ollen ja Eevan instassa, ihanasti lapset hyörii ympärillä!
Ihan normi luterilaisena en toisaalta ihmettele, miksi kuuluvat kirkkoon. On pitkät perinteet. Hehän käyttävät kirkkoja ja srk taloja tilaisuuksissaan. Ovat kuitenkin uskovia. Eri asia, jos eivät olisi kristittyjä. Pitää ymmärtää, että lapset kasvavat uskoon ja jos joku asia tuntuu synniltä, on sitä hyvä omantunnon tähden välttää. Meillä itsellä ehkäisy ei ole omantunnon asia. Tai meikit tai tv. En kuitenkaan meikkaa miten vain tai katso mitä vain. Armo kuuluu ihmisille, myös heille.
Kyllä pappi voi julistaa synnit anteeksi, kun ihminen katuu. Ei tartte olla vl. Hääparillekin. Olisi oudompaa, jos ei niin tekisi😅 Ja hääpari oli halunnut papin.
Vierailija kirjoitti:
Täällä joku kommentoi, miten vl:t saavat osakseen kommentointia, että ovat aivopestyjä, synnytyskoneita, typeriä tms.
Minä en ole koskaan sanonut noin, enkä sanoisi. Tuolla tavalla ei kommentoida kenellekään ja tuo on väärin. Kaltaisiani ja samoin ajattelevia on täällä monta. Me voimme asiallisesti kritisoida jotakin vanhoillislestadiolaisuuteen liittyvää ilmiötä, mutta se ei tarkoita, että tuomitsisimme ihmisiä. Se, että kyseenalaistaa tai kritisoi jotakin yhteisön toimintatapaa ei ole mitään sielunvihollisen työtä. Ihan samalla tavalla minä voin esittää kritiikkiä esimerkiksi joistakin toimintatavoista työpaikallani, lapsen päiväkodissa tms. Mikään yhteisö ei ole täydellisen hyvä, jokaisessa on omat huonot puolensa.
Minua ei haittaa, jos joku vanhoillislestadiolainen haluaa elää liikkeen normien mukaista elämää: ei käytä ehkäisyä ja muutenkin noudattaa liikkeen oppeja. Mutta sitä en kristittynä hyväksy, e
Ensin kritisoit, että joku on ottanut esille liikkeessä tapahtuvan lasten aivopesun ja synnytyspakon(ehkäisykielto). Onhan se tietysti hirveää, että jotkut haluaisivat keskustella oikeista asioista, eikä vain hymistellä😁
Mainitset vielä ettet itse voisi sanoa niin ja tuolla tavalla ei kommentoida kenellekään. Se oli mielestäsi väärin.
Ja mainitsit sen jälkeen vielä, että "Me voimme asiallisesti kritisoida jotakin vanhoillislestadiolaisuuteen liittyvää ilmiötä, mutta se ei tarkoita, että tuomitsisimme ihmisiä."
Eihän tuossa viestissäsi ole mitään järkeä, kun viesti on noin ristiriitainen. Ei yhteisön käytäntöjen(mm. lasten aivopesu) ja ehkäisykiellon kritisointi ole mitään (yksittäisten) ihmisten tuomitsemista. Näillä viesteillä jossa puhutaan näistä sinun mielestä vääristä asioista on haluttu nostaa keskusteluun nimenomaan liikkeen osuus näihin epäterveisiin kieltoihin ja käytäntöihin. Miksi haluaisit kieltää keskustelun aivopesusta tai ehkäisykiellosta, asioista jotka ovat todellisuutta?
Kumman paljon viestisi on saanut yläpeukkuja, ilmeisesti on ihmisiä ketkä haluavat sensuroida ikävät asiat pois. Mutta toivottavasti sinun tavoin ajattelevia ei sinun oletuksestasi huolimatta ole paljon. Asioista vaikeneminen ja kieltäminen sinun taapasi ei ole hyvä asia, estäähän se asioista puhumisen ja siten positiivisen kehityksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä joku kommentoi, miten vl:t saavat osakseen kommentointia, että ovat aivopestyjä, synnytyskoneita, typeriä tms.
Minä en ole koskaan sanonut noin, enkä sanoisi. Tuolla tavalla ei kommentoida kenellekään ja tuo on väärin. Kaltaisiani ja samoin ajattelevia on täällä monta. Me voimme asiallisesti kritisoida jotakin vanhoillislestadiolaisuuteen liittyvää ilmiötä, mutta se ei tarkoita, että tuomitsisimme ihmisiä. Se, että kyseenalaistaa tai kritisoi jotakin yhteisön toimintatapaa ei ole mitään sielunvihollisen työtä. Ihan samalla tavalla minä voin esittää kritiikkiä esimerkiksi joistakin toimintatavoista työpaikallani, lapsen päiväkodissa tms. Mikään yhteisö ei ole täydellisen hyvä, jokaisessa on omat huonot puolensa.
Minua ei haittaa, jos joku vanhoillislestadiolainen haluaa elää liikkeen normien mukaista elämää: ei käytä ehkäisyä ja muutenkin noudattaa liik
Minä olen tuo aiempi. En ole sanonut, etteikö liikkeeseen kuuluvia oppeja tai ilmiöitä saisi kritisoida. Totta kai saa ja pitääkin tarkastella asioita myös kriittisesti. Mutta kritiikin ja keskustelun on oltava asiallista, eikä yksittäistä ihmistä pidä mennä haukkumaan. Ei ole asiallista haukkua toisia synnytyskoneiksi tai puhua aivopesusta. Tuollainen kielenkäyttö on halventavaa ja yksinkertaisesti väärin.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen tuo aiempi. En ole sanonut, etteikö liikkeeseen kuuluvia oppeja tai ilmiöitä saisi kritisoida. Totta kai saa ja pitääkin tarkastella asioita myös kriittisesti. Mutta kritiikin ja keskustelun on oltava asiallista, eikä yksittäistä ihmistä pidä mennä haukkumaan. Ei ole asiallista haukkua toisia synnytyskoneiksi tai puhua aivopesusta. Tuollainen kielenkäyttö on halventavaa ja yksinkertaisesti väärin.
Pystytkö kirjoittamaan ainoatakaan viestiä, missä ei olisi sisäistä ristiriitaa?
Jälleen ensin olet sitä mieltä että liikkeen asioista voi puhua kriittisesti, mutta sitten kiellät keskustelun totaalisesti joistakin asioista. Minun viesti oli varmasti asiallinen, kuten kaikki aiemmatkin, ja silti ne pyritään aina leimaamaan asiattomiksi.
Ei yllätä, että olit alle sekunnin kuluttua viestini kirjoittamisesta alapeukuttanut sitä😂
Vierailija kirjoitti:
Olle on kyllä monitaituri! 😍
Mikä sen osoittaa?
Olen hänen videoilla monenlaista sähellystä nähnyt, mutta en mitään taituruutta osoittavaa. Moni muualla kuin kerrostalossa asuva nuori tekee monia asioita, mutta harva mitään ihmeellistä.
Nykyään on paljon uusavuttomuutta, kun kaupungistuminen johtaa siihen. Eli moni ei osaa tehdä yhtään mitään, siihen verrattuna varmaan jotain osaa.
Vastaa tuohon alun kysymykseen, kun en löytänyt mihin videoon viittaat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pystytkö kirjoittamaan ainoatakaan viestiä, missä ei olisi sisäistä ristiriitaa?
Jälleen ensin olet sitä mieltä että liikkeen asioista voi puhua kriittisesti, mutta sitten kiellät keskustelun totaalisesti joistakin asioista. Minun viesti oli varmasti asiallinen, kuten kaikki aiemmatkin, ja silti ne pyritään aina leimaamaan asiattomiksi.
Ei yllätä, että olit alle sekunnin kuluttua viestini kirjoittamisesta alapeukuttanut sitä😂
Minäkään en ymmärrä, miksi hänen mielestä kaikki vakavista asioista keskustelu on asiatonta. Kuitenkin puhutaan liikkeestä, jossa on lakaistu maton alle kaikki vakavat ongelmat, ja jopa rikokset. Viittaan tällä mm. lasten hyväksikäyttäjien suojeluun, niiden eteneminen poliisiasiaksi on pyritty estämään.
Uhreilla ei ole ollut mitään väliä, pääasia on ollut rikosten tekijöiden suojelu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Objektiivinen sisälukutaitokin on erinomainen ominaisuus. Tuo aiempi kommentoijahan ei halunnut estää kritiikkiä vaan ainoastaan huomautti, että keskustelun pitäisi pysyä asiallisena. Sanojen aivopesu tai synnytyskone käyttö ei ole asiallista. Jos vanhemmat haluavat kasvattaa lapsensa niin kuin itse uskovat, se ei ole aivopesua. Tai sitten kaikki maailmankatsomukset tai niiden välittäminen nuoremmille sukupolville on aivopesua. Sana synnytyskone ihmisestä käytettynä ei ole asiallista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei yllätä, että olit alle sekunnin kuluttua viestini kirjoittamise
Tätä yritin sanoa. Minusta saa ja pitääkin keskustella asioista, mutta asiallisena pitää pysyä.
Annan toisen esimerkin: olen itse sekasyöjä, jonka mielestä kaikkea voi syödä kohtuudella. En näe lihan/eläinperäisten tuotteiden syömistä pahana, vaan itse koen niiden olevan kohtuudessa määrin ihmisille hyväksi. En itse ole vegaani, mutta ymmärrän, että jotkut haluavat olla ja kunnioitan sitä päätöstä. Mielestäni erilaisista ruokavalioista voidaan keskustella asiallisesti. Mutta se ei olisi asiallista, jos sanoisin vegaania hysteeriseksi ituhipiksi, joka voisi olla hiljaa ja keskittyä syömään heinää. Asioista voi olla eri mieltä, mutta toisia ei silti tarvitse haukkua.
Samalla tavalla minusta vanhoillislestadiolaisuudesta voi keskustella asiallisen kriittisesti. Ei se asiallinen keskustelu tarkoita, että asioita pitäisi lakaista maton alle. Esimerkiksi syntyvyyteen liittyvässä keskustelussa voidaan hyvin pohtia esimerkiksi useiden raskauksien/synnytysten vaikutusta naisen kehoon ja jaksamiseen, eikä tuossa pohdinnassa ole mitään väärää. Asioista voi keskustella monella tavalla ja toisia loukkaamatta.
T. Tuo aiempi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei yllätä, että olit alle sekunnin kuluttua viestini kirjoittamise
Objektiivinen sisälukutaitokin on erinomainen ominaisuus. Tuo aiempi kommentoijahan ei halunnut estää kritiikkiä vaan ainoastaan huomautti, että keskustelun pitäisi pysyä asiallisena. Sanojen aivopesu tai synnytyskone käyttö ei ole asiallista. Jos vanhemmat haluavat kasvattaa lapsensa niin kuin itse uskovat, se ei ole aivopesua. Tai sitten kaikki maailmankatsomukset tai niiden välittäminen nuoremmille sukupolville on aivopesua. Sana synnytyskone ihmisestä käytettynä ei ole asiallista.
Hakeudu hoitoon, jos et pysty keskustelemaan koskaan itse asiasta.
Sinun sisälukutaitoa sopii kyllä epäillä. Maailmassa on paljon ikäviä asioita, mutta mikään asia ei parane jos niistä keskustelu kielletään kieltämällä tietyt sanat. Eli olen samaa mieltä tuon aiemman kirjoittajan kanssa joka puhui sensuroinnista. KYSE ON SENSUURIVAATIMUKSESTA, TIETYISTÄ ASIOISTA EI SAA KESKUSTELLA.
Aika vaikeaksi on mennyt keskustelu rasismistakin ja sen lieveilmiöistä, kun sen n-sanan lisäksi lähes kaikki muutkin hiemankaan siihen viittaavat sanat on kielletty. Mitä silläkin saavutettaisiin, jos aivopesu tilalle keksitään uusi huonommin asiaa kuvaava termi? Ei yhtään mitään, ainoa tarkoitus on se sensurointi.
Onko n-sanasta puhuminen jotenkin korrektimpaa kuin sen varsinaisen sanan sanominen?
Ei muutama kirjaimen korvaaminen *-merkillä muuta asiaa miksikään, vaan asia on juuri niin ikävä kuin se sanan takana oleva ilmiökin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä sen osoittaa?
Olen hänen videoilla monenlaista sähellystä nähnyt, mutta en mitään taituruutta osoittavaa. Moni muualla kuin kerrostalossa asuva nuori tekee monia asioita, mutta harva mitään ihmeellistä.
Nykyään on paljon uusavuttomuutta, kun kaupungistuminen johtaa siihen. Eli moni ei osaa tehdä yhtään mitään, siihen verrattuna varmaan jotain osaa.
Tuo on totta, että kaupungistuminen on johtanut uusavuttomuuteen, mutta ei kaikki isät osaa tehdä lapsille leluja; puupyssyn ja leikkikaaren joka muuntuu moneksi, ei moni isä ompele tuosta noin vaan omalle tytölle juhlamekkoa. Eikä kaikki tuosta noin vaan osaa väkertää hienoja koruja ja korurasioita. Kyllä minusta tuo asiat vaatii taitoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä sen osoittaa?
Tuo on totta, että kaupungistuminen on johtanut uusavuttomuuteen, mutta ei kaikki isät osaa tehdä lapsille leluja; puupyssyn ja leikkikaaren joka muuntuu moneksi, ei moni isä ompele tuosta noin vaan omalle tytölle juhlamekkoa. Eikä kaikki tuosta noin vaan osaa väkertää hienoja koruja ja korurasioita. Kyllä minusta t
Aika avuton täytyy olla jos ei noita kykene tekemään, kyllä se on kiinni siitä mitä haluaa. Se kai muutenkin on tärkeintä.
Tyttö teki tuollaisen leikkikaaren pikkusiskolleen koulun ala-asteen puukässässä lähes eka työnään. Puuautoja ja mini känninkellon itse tein ala-asteella, ja yläasteella mm. huonekaluja.
Jos lasten käsityöt aikuisen tekemänä osoittavat taitoa, niin mikä on nykyään pielessä?