Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Areenassa Luojan lapset (v-lestadiolaisista) vol 2.

Vierailija
07.12.2024 |

?

Kommentit (7087)

Vierailija
721/7087 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten vanhoillislestadiolaiset viettävät pääsiäistä? Onko jotakin perinteitä tai yhteisiä tapoja? Käyvätkö ihmiset ev.lut.kirkossa jumalanpalveluksissa? 

Vierailija
722/7087 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten vanhoillislestadiolaiset viettävät pääsiäistä? Onko jotakin perinteitä tai yhteisiä tapoja? Käyvätkö ihmiset ev.lut.kirkossa jumalanpalveluksissa? 

heillä on omat seurat

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
723/7087 |
20.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

heillä on omat seurat

Tämä. Käyvät omissa pääsiäisseuroissaan. Paitsi paikkakunnilla, jossa on vl-pappi, niin osallistuvat messuun kirkossa, jos oma pappi on vuorossa. 

Vierailija
724/7087 |
21.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen kyllä tunnistaa milloin on vl pappi saarnaamassa: kirkossa on sillon paljon enemmän väkeä ja osaavat laulaa

Vierailija
725/7087 |
23.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla olisi kysyttävää lestadiolaisuudesta. 

Millaisia nuo avioliittoleirit on? Mitä aiheita niiden "luennoilla" käsitellään? Olle ja Eeva oli tuollaisella leirillä.

Vierailija
726/7087 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua kiinnostaa lestadiolaisten perhe-elämä. Avioliitto nyt on itsestään selvä juttu ja moni löytää puolison nuorena. Käsittääkseni ollaan aika ehdottomia siitä, että puolison pitäisi myös löytyä liikkeen piiristä - monista syistä. Mutta mietin, onko muuten läheisillä, esim. vanhemmilla tai ystävillä, kommentoida mahdollista puolisoehdokasta? Sanotaanko vaikka ihan suoraan, että "vaikka tuo sinun seurustelukumppanisi on vl, niin ei siitä ole sinulle hyväksi mieheksi/vaimoksi?" Eli esimerkiksi koettaisiin vaikka, että puolisot ovat liian erilaisia keskenään, seurustelukumppanilla olisi hankala persoona tms.

Sitä siis mietin, kun ainakin ei-vl-perheissä vanhemmat saattavat kommentoida, jos eivät syystä x pidä lapsensa seurustelukumppanista. Eikä siis ollut mitenkään tarkoitus olla ilkeä, vaan pohdin, että kertovatko lestadiolaiset mielipiteensä lapsen/ystävän seurustelukumppanista.

Vierailija
727/7087 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me vietimme ihan "maallisesti". Lapset tulivat käymään. Ei kaikki tietenkään, kun meillä on iso perhe ja 60h yhteensä.  😊 Siis tehtiin ruokaa, syötiin ja juotiin välillä kahvia. Semmosta. Kuulostaako ihmeelliseltä? Meidän lapsista ei kaikki ole vl, joten ei käyty heidän kanssaan seuroissa. 

Vierailija
728/7087 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helluntairikolliset varastaa Raamatun lauseilla. Rahaa. Tavarat. 

Vierailija
729/7087 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Me vietimme ihan "maallisesti". Lapset tulivat käymään. Ei kaikki tietenkään, kun meillä on iso perhe ja 60h yhteensä.  😊 Siis tehtiin ruokaa, syötiin ja juotiin välillä kahvia. Semmosta. Kuulostaako ihmeelliseltä? Meidän lapsista ei kaikki ole vl, joten ei käyty heidän kanssaan seuroissa. 

Kiitos vastauksesta. :) Miten muuten nuo vierailut sujuva, jos kaikki lapset eivät ole vl? Kai sitä kotona voisi seuroja silti kuunnella tai laulaa siionin veisuja, vaikkei lapset vl olisikaan? Tai olen aina kuvitellut, että perheissä tehtäisiin näin, vaikka joku ei vl enää olisikaan.

Vierailija
730/7087 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"No nyt on kyllä harvinaista että Oulussa ei olis tullu yhtäkään lestadiolaista koulussa vastaan! Ehkä et vain tunnistanut joidenkin olevan lestadiolaisia, kaikki kun ei siitä huutele."

Vastasin joskus tähän viestiin, mutta se viesti on poistettu. Ja jostain syystä tätä viestiä ei enää pystynyt edes lainaamaan. Eli vaikka klikkasin "lainaa" painiketta, ei tapahtunut mitään.

Ilmeisesti lestadiolaisten opiskelu/opiskelemattomuus on tabu, jota ei saa kommentoida. 

Eipä se minua haittaa, jos vanhoillislestadiolaiset ei halua kenenkään kuulevan totuutta. Minulle sillä ei ole mitään merkitystä, paitsi olisi ollut mielenkiintoista keskustella asiasta.

No ei sitten.

Vierailija
731/7087 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"No nyt on kyllä harvinaista että Oulussa ei olis tullu yhtäkään lestadiolaista koulussa vastaan! Ehkä et vain tunnistanut joidenkin olevan lestadiolaisia, kaikki kun ei siitä huutele."

Vastasin joskus tähän viestiin, mutta se viesti on poistettu. Ja jostain syystä tätä viestiä ei enää pystynyt edes lainaamaan. Eli vaikka klikkasin "lainaa" painiketta, ei tapahtunut mitään.

Ilmeisesti lestadiolaisten opiskelu/opiskelemattomuus on tabu, jota ei saa kommentoida. 

Eipä se minua haittaa, jos vanhoillislestadiolaiset ei halua kenenkään kuulevan totuutta. Minulle sillä ei ole mitään merkitystä, paitsi olisi ollut mielenkiintoista keskustella asiasta.

No ei sitten.

Minä olen kyllä törmännyt moniin lestadiolaisiin omalla alallani ja muilla yliopistoaloilla. Heistä toki osa opiskelee melko hitaasti tai osa on mennyt naimisiin vasta opintojen päätyttyä.

T. Korkeakoulutettu

Vierailija
732/7087 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei sitten.

Minä olen kyllä törmännyt moniin lestadiolaisiin omalla alallani ja muilla yliopistoaloilla. Heistä toki osa opiskelee melko hitaasti tai osa on mennyt naimisiin vasta opintojen päätyttyä.

T. Korkeakoulutettu

Ok, varmaan näinkin.

Minä en voi sanoa sensuurin vuoksi omia kokemuksia, koska ne kertoo päinvastaisesta. Ja nämä kokemukset ei perustu mihinkään pariin tapaukseen, vaan kymmeniin.

Olikohan tuokin liikaa sanottu?

Vierailija
733/7087 |
01.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei sitten.

Minä olen kyllä törmännyt moniin lestadiolaisiin omalla alallani ja muilla yliopistoaloilla. Heistä toki osa o

Totta, toki on kouluttautumattomiakin lestadiolaisia. Minusta tämä on vähän sama kuin sanottaisi, että Oulusta löytyy niin korkeakoulutettuja kuin kouluttautumattomia ja kaikkea siltä väliltä. 

Vierailija
734/7087 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua kiinnostaa lestadiolaisten perhe-elämä. Avioliitto nyt on itsestään selvä juttu ja moni löytää puolison nuorena. Käsittääkseni ollaan aika ehdottomia siitä, että puolison pitäisi myös löytyä liikkeen piiristä - monista syistä. Mutta mietin, onko muuten läheisillä, esim. vanhemmilla tai ystävillä, kommentoida mahdollista puolisoehdokasta? Sanotaanko vaikka ihan suoraan, että "vaikka tuo sinun seurustelukumppanisi on vl, niin ei siitä ole sinulle hyväksi mieheksi/vaimoksi?" Eli esimerkiksi koettaisiin vaikka, että puolisot ovat liian erilaisia keskenään, seurustelukumppanilla olisi hankala persoona tms.

Sitä siis mietin, kun ainakin ei-vl-perheissä vanhemmat saattavat kommentoida, jos eivät syystä x pidä lapsensa seurustelukumppanista. Eikä siis ollut mitenkään tarkoitus olla ilkeä, vaan pohdin, että kertovatko lestadiolaiset mielipiteensä lapsen/ystävän seurustelukumppanista.

Tämä kiinnostaisi kovasti, osaako joku kertoa?

Vierailija
735/7087 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Päivämiehessä Mauno Kinnunen kertoo myös veljensä vaimon saaneen aivoinfarktin. Montakohan lasta tällä naisparalla on? Maunon vaimohan sairastui myös ja sai aivoinfarktin. Tuo 16 lapsen äiti. 

Ilmeisesti aika yleisiä nuo aivoinfarktit kun on paljon lapsia. Maunon vaimohan on 46v ja heillä on 16 lasta eli tahti on ollut kova.

Tämähän ei liity lestadiolaisuuteen, vaan lasten määrään. Lukuisat raskaudet kuormittavat naisen kehoa ja verisuonia. Osalle jo muutama raskauskin on liikaa.

Vierailija
736/7087 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lopettakaa lestadiolaisten ajojahti.

terveisin ex-lesta 

Sinusta on ajojahti, että haluaa keskustella Suomen suurimmasta herätysliikkeestä? Minua ainakin kiinnostaa vanhoillislestadiolaisuus ja siihen liittyvät asiat. Haluan oppia ymmärtämään tätä kaikkea paremmin.

Vierailija
737/7087 |
04.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"7Sen tähden, paimenet, kuulkaa Herran sana. 8Näin sanoo Herra Jumala: Minun lampaani ovat joutuneet petojen saaliiksi. Minun lampaani ovat joutuneet kaikenlaisten petojen suihin, koska kukaan ei ole niitä kainnut, koska paimeneni eivät ole tunteneet murhetta niistä. Paimenet ovat pitäneet huolta vain itsestään, minun laumastani he eivät ole huolehtineet. 9Sen tähden, paimenet, kuulkaa Herran sana. 10Näin sanoo Herra Jumala: Niin totta kuin elän, minä panen paimenet vastaamaan, minä vaadin heidät tilille lampaistani. Enää he eivät saa olla laumani paimenia, enää he eivät saa huolehtia minun laumastani eivätkä omasta hyvinvoinnistaan. Minä pelastan lampaani heidän hampailtaan, enää ne eivät joudu heidän ruoakseen."

Vierailija
738/7087 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"7Sen tähden, paimenet, kuulkaa Herran sana. 8Näin sanoo Herra Jumala: Minun lampaani ovat joutuneet petojen saaliiksi. Minun lampaani ovat joutuneet kaikenlaisten petojen suihin, koska kukaan ei ole niitä kainnut, koska paimeneni eivät ole tunteneet murhetta niistä. Paimenet ovat pitäneet huolta vain itsestään, minun laumastani he eivät ole huolehtineet. 9Sen tähden, paimenet, kuulkaa Herran sana. 10Näin sanoo Herra Jumala: Niin totta kuin elän, minä panen paimenet vastaamaan, minä vaadin heidät tilille lampaistani. Enää he eivät saa olla laumani paimenia, enää he eivät saa huolehtia minun laumastani eivätkä omasta hyvinvoinnistaan. Minä pelastan lampaani heidän hampailtaan, enää ne eivät joudu heidän ruoakseen."

Mitähän tällä mahdat tarkoittaa? Ei aukene ainakaan ei-lestadiolaiselle. 

Vierailija
739/7087 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla olisi kysyttävää lestadiolaisuudesta. 

Millaisia nuo avioliittoleirit on? Mitä aiheita niiden "luennoilla" käsitellään? Olle ja Eeva oli tuollaisella leirillä.

Olemme mieheni kanssa muutaman kerran käyneet lestadiolaisten aviopuolisoleirillä.  Siellä on paljon yhdessäoloa ja monesti jonkinlainen alustus jostakin aiheesta jonka pitää joku pappi tai esim psykologi ja sen jälkeen yhteistä keskustelua. Lauletaan ja soitetaan yhdessä. Hauskojakin esityksiä esitetään toisille mikäli leirille on sattunut sellaisia ihmisiä jotka osaavat hauskasti esittää sketsejä ja vitsejä. Hyvää ruokaa ja yleensä lauantai-iltana ollut ihan juhlaillallinen kynttilänvalossa. Saunomista ja ulkoilua. Uskonasiat ovat eniten esillä, paljon hartauksia ja siionin lauluja ja virsiä.

Vierailija
740/7087 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki on vinksin vonksin | Päivämies

Päivämiehessä oli aika jäätävä blogikirjoitus. En nyt alleviivaa yksittäistä äitiä, vaan kulttuuria, joka monessa perheessä vallitsee. Jutussa käy ilmi, miten 3-vuotiaat lapset ulkoilevat pihalla keskenään ja kippasivat ämpäriin tehdyn kakan kukkapenkkiin, 8-vuotias kavereineen puhalsi puhallusputken läpi nuppineuloja ja ammattikouluikäinen isosisarus jäi vahtimaan koko lapsikatrasta, kun äiti kaahasi ylinopeutta viemään opistolaista bussille.

Minusta ei ole mikään ylpeilyn aihe tai "hauskaa vertaistukea" lukea tuollaista. Vastuutonta antaa pienten lasten olla keskenään ulkona (ikkunasta satunnainen vilkuilu ei ole mitään vahtimista). Tapaturmia ja kuolemantapauksia sattuikin ennen vanhaan, kun ihmiset laajemminkin tekivät näin. Lasten ulottuvilla ei kuulu pitää nuppineuloja tms vahingoittamiseen sopivaa tavaraa ja ammattikouluikäisen tehtävä ei ole vahtia isoa lapsikatrasta (todennäköisesti ammattikoululainen on itsekin alaikäinen).