Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Areenassa Luojan lapset (v-lestadiolaisista) vol 2.

Vierailija
07.12.2024 |

?

Kommentit (7025)

Vierailija
6401/7025 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta näistä viesteistä näkee yleensä myös millainen henki taustalla vaikuttaa. Onko hätä ja huoli lähimmäisten kuolemattomasta sielusta vai onko tarve ivaten kyseenalaistaa toisten uskoa.

Ei ole kyse ivasta eikä suoranaisesti hädästäkään vaan halusta saada johdonmukaisia vastauksia, tyytymättä epäjohdonmukaisuuksiin ja ontuviin selityksiin.

Suosittelen ehdottomasti livekeskustelua. Tervetuloa seuroihin! Lyhyet hajanaiset pätkät somessa eivät varmasti tunnukaan johdonmukaisilta.

Minä en ole koskaan kokenut reiluksi tätä kehotusta, että "tulkaa seuroihin ja jutellaan siellä". En koe, että tuollainen tilanne on millään lailla neutraali ja tasavertainen: oltaisiin Rauhanyhdistyksellä ja ympärillä olisi

Hei, nyt huomaa ettet tunne rauhanyhdistyksiä. Suurimmassa osassa niitä on seuroissa aina satoja ihmisiä. Menet vain sinne penkkiin istumaan, eikä kukaan kiinnitä sinuun huomiota. Sitten puheen jälkeen kysyt vaikka vieruskaverilta, että "en tunne tätä uskoa, kenen kanssa voisin jutella rauhassa?" ja hän joko tulee itse tai hakee jonkun muun henkilön (jos on kamalan ujo). Sitten voitte mennä kahvion syrjäiseen pöytään, pihalle, kerhohuoneeseen tmv. ja jutella rauhassa. Kukaan ei tule kuuntelemaan eikä keräänny teidän ympärille. Ja saat olla varma ettei sua yritetä käännyttää, pelkästään vastata sun kysymyksiin.

Vierailija
6402/7025 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen verran täytyy sanoa, että jokaisella ihmisellä on ajattelussa sokeita pisteitä ja juuttumia. Olisi tervettä jos jokainen ymmärtäisi, ettei se oma ajattelu ja omat  tulkinnat ole yhtä kuin totuus, eikä oma ajattelu ole objektiivista ja neutraalia.

Olen törmännyt erityisesti uskonnollisten ihmisten kohdalla (myös vl) tähän, että sitä omaa ajattelua ei suostuta millään kyseenalaistamaan ja tarkastelemaan vaan pidetään vaan tiukasti kiinni niistä omista näkemyksistä ja kaikki muut on väärässä. Tämä on ymmärrettävää nuorten ihmisten kohdalla, mutta aikuisten pitäisi jo kyetä kehittymään myös ajattelussaan. Kannattaa siis muistaa, omat mielipiteet ja näkemykset ei ole yhtä kuin totuus, ei edes silloin vaikka niitä kuinka perustelisi Raamatulla. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
6403/7025 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anteeksi vaan, mutta itsekin vl-ihmisenä täytyy sanoa, kyllä vl-yhteisössä käytännön tasolla ajatellaan, että vl-yhteisö on yhtä kuin Jumalan valtakunta. Ei tässä ole mitään epäselvää. Julkisesti asiaa selitellään hienoin teologisin sanankääntein, samoin kuin muita oppeja, mutta käytännön tasolla asia on toinen. Homma menee niin, "ei me ajatella näin, mutta kuitenkin me ajatellaan näin ja näin". Ajattelun mustavalkoisuutta ei haluta julkisesti tunnustaa, se tekisi vl-yhteisöstä lähinnä lahkon muiden silmissä. 

Kiitos tästä! Joku sentään on rehellinen. Hatunnosto. 

Eli jos joku on samaa mieltä kanssasi hän on rehellinen? Minusta aika itsekeskeinen tapa ajatella. Voihan ihmiset olla eri mieltä vaikka näkökulmaerojen takiakin.

Kyllä voi olla

T. tuon alkuperäien viestin kirjoittaja ja vl

Vierailija
6404/7025 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän syy siihen, miksi vl-liike pitää niin tiukasti kiinni tuosta eksklusiivisesta seurakuntaopistaan, ole seuraava:

Jos vl-liike toteaisi, että kaikki kristityt pelastuvat, ei ihmisillä olisi enää painetta kuulua liikkeeseen. Jos siihen samaan syssyyn vielä todettaisiin, että ei näiden "ehdonvallan" asioiden kanssa nyt ole niin nöpönuukaa, että värjätkää vaan hiuksia, laittakaa korvikset ja ottakaa tatuointeja, niin sekin vähentäisi erottavia tekijöitä suhteessa muihin. Ihan hyvin ihmiset voisivat todeta, että minäpä sitten valitsen elämän jossain muussa kristillisessä liikkeessä, kun ei ole niin tarkkaa.

Voi rakas ystävä. Miksi luulet, että jäsenmäärä olisi meille jotenkin tärkeä? Eihän sillä ole mitään väliä! Vain sillä on väliä, että mahdollisimman moni käsittäisi oman kohtansa, tekisi parannuksen ja lähtisi taivastielle.

Vierailija
6405/7025 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sen verran täytyy sanoa, että jokaisella ihmisellä on ajattelussa sokeita pisteitä ja juuttumia. Olisi tervettä jos jokainen ymmärtäisi, ettei se oma ajattelu ja omat  tulkinnat ole yhtä kuin totuus, eikä oma ajattelu ole objektiivista ja neutraalia.

Olen törmännyt erityisesti uskonnollisten ihmisten kohdalla (myös vl) tähän, että sitä omaa ajattelua ei suostuta millään kyseenalaistamaan ja tarkastelemaan vaan pidetään vaan tiukasti kiinni niistä omista näkemyksistä ja kaikki muut on väärässä. Tämä on ymmärrettävää nuorten ihmisten kohdalla, mutta aikuisten pitäisi jo kyetä kehittymään myös ajattelussaan. Kannattaa siis muistaa, omat mielipiteet ja näkemykset ei ole yhtä kuin totuus, ei edes silloin vaikka niitä kuinka perustelisi Raamatulla. 

Aivopesulla pyritään nimenomaan tähän, että omat ajatukset korvataan aivopesussa, ja ettei asioita kyetä kyseenalaistamaan.

Vierailija
6406/7025 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on sen verran nöyryyttä (vl-ihmisenä), että ei tulisi mieleenkään ajatella, että pitäisi vaikka kaikkia miljoonia katolisia vakaumuksellisia kristittyjä ei-uskovaisina ja kehottaisin tekemään parannuksen vl-liikkeeseen. Jumala pitää kyllä omistaan huolen. 

Vierailija
6407/7025 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huomaan, että sinulla on näkemys siitä, että olet itse oikeassa. Olet ehkä miettinyt asiaa paljonkin ja päätynyt tuohon omaan käsitykseesi. Sinulla ja minulla on yksi tärkeä eroavaisuus: minulle Raamatun sana on totuus. Jos näkemys vastaa Raamattua, minä pidän sitä totena, sinä ilmeisesti et. On vähän hankalaa keskustella uskon perusteista, jos Raamattu ei olekaan kaikille "uskon ja elämän ylin ohje"

Vierailija
6408/7025 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on sen verran nöyryyttä (vl-ihmisenä), että ei tulisi mieleenkään ajatella, että pitäisi vaikka kaikkia miljoonia katolisia vakaumuksellisia kristittyjä ei-uskovaisina ja kehottaisin tekemään parannuksen vl-liikkeeseen. Jumala pitää kyllä omistaan huolen. 

Ei parannusta vl-liikkeeseen, vaan parannusta omista synneistään ja kehotusta kuunnella Jumalan ääntä, joka Pyhän Hengen kautta selkenee kyllä. Liikkeeseen tämä ei kuulu mitenkään.

Vierailija
6409/7025 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katolinen pappi Luther löysi elävän uskon:

Uskonpuhdistaja Martti Luther opettaa selittäessään apostolista uskontunnusta: Minä uskon, että maan päällä on pelkkien pyhien pyhä, pieni joukko ja seurakunta yhden ainoan pään, Kristuksen, alaisena, Pyhän Hengen kokoon kutsumana. Se on samassa uskossa, mielessä ja käsityksessä; sillä on monenlaisia lahjoja, mutta se on yksimielinen rakkaudessa, vailla ryhmittymisiä ja jakautumisia. Minäkin olen sen osa ja jäsen, sen omistamista rikkauksista osallinen. Siihen Pyhä Henki on minut saattanut ja siihen liittänyt siten, että olen kuullut ja yhä edelleen kuulen Jumalan sanaa. (Iso katekismus.)

https://www.paivamies.fi/artikkelit/jumalan-seurakunnan-olemus-ja-tehta…

Vierailija
6410/7025 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jeesushan on vastaan ihmisten sääntöjä. Hän opettaa että synti lähtee sydämestä. Se ei tule ulkoa ihmiseen vaan on sydämestä lähtevää pahaa. Miksi armahdetut syntiset suostuvat noudattamaan tällaisia "ei kynsilakkaa" sääntöjä uskon ehtoina, kun Jeesus puhui vastaan sitä että synnit olisivat tämmöisiä ihmisten keksimiä ulkoisia sääntöjä.

Jumalan käskyt ja ihmisten säännöt

"Silloin Jeesuksen luo tuli Jerusalemista fariseuksia ja lainopettajia. Miksi sinun opetuslapsesi rikkovat isien perinnäissääntöjä? he kysyivät. Hehän eivät pese käsiään, kun rupeavat syömään.

Jeesus vastasi heille: Miksi te itse rikotte Jumalan käskyä perinnäissäännöillänne?  Näin te olette perinnäissäännöllänne tehneet tyhjäksi Jumalan sanan. Te tekopyhät! Oikein Jesaja teistä ennusti, kun hän sanoi:

Tämä kansa kunnioittaa minua huulillaan,

mutta sen sydän on kaukana minusta.

Turhaan he minua palvelevat,

kun opettavat oppejaan,

ihmisten tekemiä käskyjä.

Jeesus kutsui väkijoukon luokseen ja sanoi: Kuulkaa ja ymmärtäkää. Ei ihmistä saastuta se, mikä menee suusta sisään. Se ihmisen saastuttaa, mikä tulee suusta ulos.

Vierailija
6411/7025 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huomaan, että sinulla on näkemys siitä, että olet itse oikeassa. Olet ehkä miettinyt asiaa paljonkin

Ei ole näkemystä, että olisin kaikessa oikeassa. Olen varma lähinnä Jeesuksen olemassaolosta ja Jumalan rakkaudesta ihmistä kohtaan. Olen yhtä kriittinen omaa ajattelua kohtaan kuin muidenkin. 

Vierailija
6412/7025 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta näistä viesteistä näkee yleensä myös millainen henki taustalla vaikuttaa. Onko hätä ja huoli lähimmäisten kuolemattomasta sielusta vai onko tarve ivaten kyseenalaistaa toisten uskoa.

Ei ole kyse ivasta eikä suoranaisesti hädästäkään vaan halusta saada johdonmukaisia vastauksia, tyytymättä epäjohdonmukaisuuksiin ja ontuviin selityksiin.

Suosittelen ehdottomasti livekeskustelua. Tervetuloa seuroihin! Lyhyet hajanaiset pätkät somessa eivät varmasti tunnukaan johdonmukaisilta.

Luuletko oikeasti, että lestadiolaisten kanssa voi näistä asioista keskustella? Fanaattinen suhtautuminen aiheuttaa itkupotkuraivareita, jos joku

Eivät ole valmiita avoimeen keskusteluun mutta ovat saaneet itkupotkuraivareita? 🤔

Vierailija
6413/7025 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi armahdetut syntiset suostuvat noudattamaan tällaisia "ei kynsilakkaa" sääntöjä uskon ehtoina

Voisitko ihan mitenkään jo lopettaa nämä ulkonäköhöpötykset, kun ollaan oikeasti tärkeiden asioiden äärellä. Pyydän kauniisti. Ettei keskustelu taas harhautuisi joutavuuksiin.

Vierailija
6414/7025 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katolinen pappi Luther löysi elävän uskon:

Uskonpuhdistaja Martti Luther opettaa selittäessään apostolista uskontunnusta: Minä uskon, että maan päällä on pelkkien pyhien pyhä, pieni joukko ja seurakunta yhden ainoan pään, Kristuksen, alaisena, Pyhän Hengen kokoon kutsumana. Se on samassa uskossa, mielessä ja käsityksessä; sillä on monenlaisia lahjoja, mutta se on yksimielinen rakkaudessa, vailla ryhmittymisiä ja jakautumisia. Minäkin olen sen osa ja jäsen, sen omistamista rikkauksista osallinen. Siihen Pyhä Henki on minut saattanut ja siihen liittänyt siten, että olen kuullut ja yhä edelleen kuulen Jumalan sanaa. (Iso katekismus.)

https://www.paivamies.fi/artikkelit/jumalan-seurakunnan-olemus-ja-tehta…

Tästäkin on jauhettu täällä, mutta miksi kuvittelet että joku Martti (Martin Luder) Saksasta tietäisi totuuden paremmin kuin kukaan muukaan syntinen ihminen? Ei ole erityisiä perusteita uskoa sellaiseen. Jos uskot Lutherin ymmärtäneen asioita, niin Luther kirjoitti myös "Kaste vaikuttaa syntien anteeksiannon, vapauttaa kuoleman ja Perkeleen vallasta sekä antaa iankaikkisen autuuden". Älä siis valikoi ihmisen näkemyksiä omaan oppiin sopivaksi vaan ole rehellinen. 

Vierailija
6415/7025 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anteeksi vaan, mutta itsekin vl-ihmisenä täytyy sanoa, kyllä vl-yhteisössä käytännön tasolla ajatellaan, että vl-yhteisö on yhtä kuin Jumalan valtakunta. Ei tässä ole mitään epäselvää. Julkisesti asiaa selitellään hienoin teologisin sanankääntein, samoin kuin muita oppeja, mutta käytännön tasolla asia on toinen. Homma menee niin, "ei me ajatella näin, mutta kuitenkin me ajatellaan näin ja näin". Ajattelun mustavalkoisuutta ei haluta julkisesti tunnustaa, se tekisi vl-yhteisöstä lähinnä lahkon muiden silmissä. 

Kiitos tästä! Joku sentään on rehellinen. Hatunnosto. 

Eihän tuota edes yritetä peitellä : Jumalan lasten valtakunta on SRK-lestadiolaiset. Saarnaaja saarnaa tyyliin ainoaa ja oikeaa Jumalan Sanaa kuulee Suviseuroissa jne. 

Vierailija
6416/7025 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikävä kyllä pelkään, että tuo joka väittää tuntevansa kymmeniä uskovaisia, joista kukaan ei suostu keskustelemaan uskonasioista, ei puhu ihan totta. Raamattu kehottaa uskovaisia olemaan valmiina "kertomaan uskonsa perusteista".

Vierailija
6417/7025 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huomaan, että sinulla on näkemys siitä, että olet itse oikeassa. Olet ehkä miettinyt asiaa paljonkin

Sulla on kyvyttömyyttä huomata(?),  että Raamattu on sekä itsensä kanssa ristiriidassa monessa kohtaa, että vl-opin kanssa ristiriidassa monessa kohtaa. Mitä tarkoitat sanoa, "minä uskon, että minun valitsemat raamatunkohdat on totuus". 

Vierailija
6418/7025 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei parannusta vl-liikkeeseen, vaan parannusta omista synneistään ja kehotusta kuunnella Jumalan ääntä, joka Pyhän Hengen kautta selkenee kyllä. Liikkeeseen tämä ei kuulu mitenkään.

Ollaan jälleen rehellisiä, kyllä vl-liikkeessä ajatellaan, että parannus pitää tehdä vl-liikkeeseen. Muuten joku voisi sanoa, tein parannuksen ja liityin katoliseen kirkkoon ja tämä olisi vl-yhteisön mielestä ihan fine.

Vierailija
6419/7025 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se kuuluu siten että käytännössä oikean parannuksen halun ja oikean parannuksen tekemisen ihmisessä huomaa vasta siitä, että hän tulee vl seuroihin. Se on se merkki siitä, että Pyhän hengen ääni on oikealla tavalla seljennyt tälle ihmiselle. Käytännössä mitään muuta merkkiä ei voi olla.

Vierailija
6420/7025 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

-ästäkin on jauhettu täällä, mutta miksi kuvittelet että joku Martti (Martin Luder) Saksasta tietäisi totuuden paremmin kuin kukaan muukaan syntinen ihminen? Ei ole erityisiä perusteita uskoa sellaiseen. Jos uskot Lutherin ymmärtäneen asioita, niin Luther kirjoitti myös "Kaste vaikuttaa syntien anteeksiannon, vapauttaa kuoleman ja Perkeleen vallasta sekä antaa iankaikkisen autuuden". Älä siis valikoi ihmisen näkemyksiä omaan oppiin sopivaksi vaan ole rehellinen. 

Voi että tämä lainauksen toimimattomuus on raivostuttavaa. 

Uskovainen ihminen haluaa kasteen, kyllä. Kaste on hyvän omantunnon liitto Jumalan kanssa ja siten se auttaa kilvoittelemaan uskossa (=vaikuttaa syntien anteeksiannon). Jumala ei liittoaan riko, mutta ihminen sen voi rikkoa syntiensä vuoksi. Silloin tarvitaan parannus epäuskosta, mutta ei tarvita uutta kastetta. Kun epäuskosta on saatu parannus, niin evankeliumia tarvitaan sen jälkeen ikään kuin uskon vahvistukseksi: "Jaksathan vieläkin uskoa, että kaikki sinun syntisi on sovitettu"