Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Areenassa Luojan lapset (v-lestadiolaisista) vol 2.

Vierailija
07.12.2024 |

?

Kommentit (7224)

Vierailija
5921/7224 |
22.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uskovaiset haluavat seuroihin niin pitkään kuin henki pihisee. Meidän ryllä vanhin on syntynyt 1920-luvulla. Sitten kun on vuoteeseen sidottu, niin joku menee käymään ja laittaa seurat kännykästä.

Eli todellakin on vielä niitä, joilla meikki yms. assosioituu syntielämään (päihtyminen, irtosuhteet jne.), josta se alunpitäen on levinnyt muuallekin yhteiskuntaan.

Ja heillekö ei voi lempeästi kertoa, että maailma on kuules muuttunut? Sikäli kun he eivät ( muka) olisi sitä itse huomanneet, eivät he kai missään kuplassa ole eläneet? 

Varmaan voisi, jos olisi niin röyhkeä, että asettaisi oman ulkonäkönsä vanhuksen mielenrauhan edelle. 

Kun ulkonäkö ei ole tärkeä asia, niin en näe tarvetta ehdoin tahdoin lähteä kiirehtimään muutosta itsekkäistä syistä.

Entäs kun joku nuori kieltää uskonsa, kun noista säännöistä, joita siis ei ole, pidetään kiinni siksi, että vanhusten mielenrauha ei järkkyisi?

Vierailija
5922/7224 |
22.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä ns. keskustelu on mennyt pelkäksi ilkeilyksi ja ivaamiseksi. Jopa vanhukset saavat täällä oman osansa. Voin vain kuvitella, millaiset ihmiset täällä vaihtavat ajatuksia. Tai eivät edes vaihda vaan ovat liikuttavan yksimielisiä siitä, kuinka lestadiolaisuudessa on kaikki vialla. Te saatte pitää käsityksenne, minä jatkan elämääni. Toivottavasti teillekin koittaa joskus se päivä, että näette, kuinka monimuotoinen maailma on ympärillänne. Siihen maailmaan mahtuu muutama harmaa hiirulainenkin.

Nyt taidat kaikella ystävyydellä sanottuna nähdä ivaa ja ilkeilyä siinäkin missä sitä ei todellakaan ole.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
5923/7224 |
22.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä ns. keskustelu on mennyt pelkäksi ilkeilyksi ja ivaamiseksi. Jopa vanhukset saavat täällä oman osansa. Voin vain kuvitella, millaiset ihmiset täällä vaihtavat ajatuksia. Tai eivät edes vaihda vaan ovat liikuttavan yksimielisiä siitä, kuinka lestadiolaisuudessa on kaikki vialla. Te saatte pitää käsityksenne, minä jatkan elämääni. Toivottavasti teillekin koittaa joskus se päivä, että näette, kuinka monimuotoinen maailma on ympärillänne. Siihen maailmaan mahtuu muutama harmaa hiirulainenkin.

Nyt taidat kaikella ystävyydellä sanottuna nähdä ivaa ja ilkeilyä siinäkin missä sitä ei todellakaan ole.

Tästä keskustelusta on ystävällisyys kaukana, tiedät sen itsekin. Siinä kohtaa minulla meni kuppi nurin, kun puhuttiin vanhusten hengen pihisemisestä. Minulle saatte ilkeillä mutta jättäkää vanhukset rauhaan. He ovat kaiken kunnioituksemme ansainneet. Nuorena on helppo heittää herjaa vanhenemisesta ja sen mukanaan tuomista vaivoista mutta ikävä tosiasia on, että me kaikki vanhenemme.

Vierailija
5924/7224 |
22.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tästä keskustelusta on ystävällisyys kaukana, tiedät sen itsekin. Siinä kohtaa minulla meni kuppi nurin, kun puhuttiin vanhusten hengen pihisemisestä. Minulle saatte ilkeillä mutta jättäkää van

Sehän oli vl, joka  kirjoitti, että " seuroihin tullaan niin kauan kuin henki pihisee".  Enkä kyllä ymmärrä, että mitäs loukkaavaa siinä oli. Fakta varmaankin.  

Vierailija
5925/7224 |
22.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä yksi uskovaisen mielipide. Luulen, että enemmistö meistä kokee samoin.

Tunnen, että uskovaisena naisena minulla on etuoikeus ja vapaus olla meikkaamatta. Vaikka meikkaamattomuus ei ole asia, joka kuuluisi oleellisesti uskon ytimeen, se on yksi niistä asioista, joiden kohdalla olen saanut tuntea olevani vapaa, terve, ehyt ihminen. Arvokas, Jumalan juuri tällaiseksi tarkoittama yksilö.

https://www.paivamies.fi/aiemmat-blogit/meikkaamisesta-6.53.4817.3eb0fd…

Vierailija
5926/7224 |
22.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tästä keskustelusta on ystävällisyys kaukana, tiedät sen itsekin. Siinä kohtaa minulla meni kuppi nurin, kun puhuttiin vanhusten hengen pihisemises

" Niin kauan kuin henki pihisee" = niin kauan kuin elän. Se on sanonta!  Ei se hengitysvaikeuksiin viittaa😃 nyt joku roti tälle loukkaantumiselle.

Vierailija
5927/7224 |
22.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tunnen, että uskovaisena naisena minulla on etuoikeus ja vapaus olla meikkaamatta. Vaikka meikkaamattomuus ei ole asia, joka kuuluisi oleellisesti uskon ytimeen, se on yksi niistä asioista, joiden kohdalla olen saanut tuntea olevani vapaa, terve, ehyt ihminen. Arvokas, Jumalan juuri tällaiseksi tarkoittama yksilö.

Hienoa, että koet noin! Ihanaa. 

Annathan vapauden ajatella myös toisin.

Vierailija
5928/7224 |
22.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikutat olevan ilmeisen huomaavainen ihminen vanhusten suhteen. Kuitenkin myös vanhus on vastuussa omista tunteistaan. Ei pidä syyllistyä sellaisesta, jos joku yrittää pelkkään ikäänsä vedoten puuttua toisen persoonallisuuteen tms.  Vanhukset eivät ole hauraita posliinikuppeja vaan vastuullisia aikuisia. Vanhuksillakaan ei ole oikeutta mennä härkkimään ja kyseenalaistamaan kenenkään uskoa ja sydämen tilaa ulkonäköseikkojen vuoksi.

Vierailija
5929/7224 |
22.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voiko myös tatuoitu ja vahvasti meikattu ihminen saada vapaasti kokea, että sellaisena hän on juuri sellainen, millaiseksi Jumala on hänet tarkoittanut?

Vierailija
5930/7224 |
22.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voiko myös tatuoitu ja vahvasti meikattu ihminen saada vapaasti kokea, että sellaisena hän on juuri sellainen, millaiseksi Jumala on hänet tarkoittanut?

En ota kantaa hänen sielunsa tilaan, mutta jos Jumala olisi hänet sellaiseksi tarkoittanut, hän olisi syntynyt tatuoituna. Ihminen on Jumalan luomistyö syntyessään.

Vierailija
5931/7224 |
22.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ota kantaa tatuointeihin uskonnollisessa mielessä vaan ihan käytännöllisessä. Kerran eräs 18-vuotias työkaverini otti koko käsivarren mittaisen ruusutatuoinnin piikkeineen päivineen. Siinä kyllä jatkossa näkyy konkreettisesti ihmisen lakastuminen ruusun mukana. En ymmärrä, että ihmiset antavat tatuoida koko kaulansa ja osan kasvoistakin. Eihän se voi olla terveellistä. Hyvin moni onkin tullut katumapäälle mutta poistattaminen se vasta kallista ja kivuliasta onkin. Onneksi tatuoinnin suosio on laskussa, kun mm. terveyshaittoja on tuotu esille. Eräs ihotautilääkäri kertoi, että tatuointien takia moni melanooma tai muu ihosyöpä on jäänyt huomaamatta ajoissa. 

Vierailija
5932/7224 |
22.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ota kantaa hänen sielunsa tilaan, mutta jos Jumala olisi hänet sellaiseksi tarkoittanut, hän olisi syntynyt tatuoituna. Ihminen on Jumalan luomistyö synt

Ok siis se persoona, joksi ihminen kehkeytyy kasvaessaan, ei vaan voi eikä saa näkyä ulkonäössä oikeastaan mitenkään? Kuitenkin esim luovuus ja räiskyvä persoonallisuus ovat minusta myös Jumalan antamia ominaisuuksia ja jotenkin ilmeisesti pahoitan silti Jumalan mielen, jos haluan ilmaista näitä ominaisuuksiani värjäämällä hiukseni pinkiksi?

Vierailija
5933/7224 |
22.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin ulkopuolisen näkökulmasta lestadiolaisten elämästä puuttuu kaikki huumori ja kepeys, pitää olla aina niin asiallista ja kuuliaista ja v a k a v a a ja e n n a l t a m ä ä r ä t t y ä. Tämä on se mikä aiheuttaa osaltaan myös Ollen ja Eevan matkustelun seinääntuijottelu-fiiliksen. On niin harrasta joku vaatteiden valintakin.

Vierailija
5934/7224 |
22.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ota kantaa hänen sielunsa tilaan, mutta jos Jumala olisi hänet sellaiseksi tarkoittanut, hän olisi syn

Eiköhän ihmiselle jää tapoja ilmaista persoonaansa muutenkin kuin tatuoimalla itsensä.

Vierailija
5935/7224 |
22.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo "ihmiseen ei tule kajota ts. syntymähetkellä ihminen  on Jumalan luomus" - ajattelu tarkoittaa ääripäässä samaa kuin rastafareilla ajatus siitä, että tukkaa ei saa leikata, mistä syntyivät rastat. Tai talibaneilla ajatus siitä, että miehellä pitää olla parta, kun se kerran miehellä kasvaa. 

Oletan, että näitä sääntöjä ei vlliikkeessä noudateta. Mikä se ero itse asiassa on? 

Vierailija
5936/7224 |
22.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin ulkopuolisen näkökulmasta lestadiolaisten elämästä puuttuu kaikki huumori ja kepeys, pitää olla aina niin asiallista ja kuuliaista ja v a k a v a a ja e n n a l t a m ä ä r ä t t y ä. Tämä on se mikä aiheuttaa osaltaan myös Ollen ja Eevan matkustelun seinääntuijottelu-fiiliksen. On niin harrasta joku vaatteiden valintakin.

Huomaa ettet tunne meikäläisiä :)

Vierailija
5937/7224 |
22.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selväksi tuli. Poteron syvyys taitaa siis säilyä ennallaan tai jopa lisääntyä. Meikkaamalla ja tatuoimalla itseänsä ilmaisevat etsiköön toisen seurakunnan.

Vierailija
5938/7224 |
22.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo "ihmiseen ei tule kajota ts. syntymähetkellä ihminen  on Jumalan luomus" - ajattelu tarkoittaa ääripäässä samaa kuin rastafareilla ajatus siitä, että tukkaa ei saa leikata, mistä syntyivät rastat. Tai talibaneilla ajatus siitä, että miehellä pitää olla parta, kun se kerran miehellä kasvaa. 

Oletan, että näitä sääntöjä ei vlliikkeessä noudateta. Mikä se ero itse asiassa on? 

minusta hiustenleikkuulla ja tatuoinnilla on aika suuri ero. Eiköhän suurin osa (muistakin kuin) vl-ihmisistä halua olla ulospäin siistin ja asiallisen näköinen. Myös hygienia määrittää jotain tarpeita. 

Vierailija
5939/7224 |
22.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneksi totesit, että kirjoitat ulkopuolisena. Me, jos ketkä, ymmärrämme, että elämä on kaikkea muuta kuin ennalta määrättyä. Jokainen päivä on erilainen. Kerran eräs naapurini totesi, että hän tietää elämänsä kulun vuosiksi eteenpäin: lapset kasvavat ja käyvät koulua, valmistuvat aikanaan hyviin ammatteihin, menevät naimisiin ja saavat pari lasta jne. jne. Jäin miettimään, että melkoinen fakiiri täytyy olla, että tuohon pystyy. 

Vierailija
5940/7224 |
22.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huomaa ettet tunne meikäläisiä :)

Olen tuntenut lapsuudesta lähtien ja nuo ovat ominaisuuksia, joita uskomuksenne ryhtyvät kitkemään ihmisestä heti pienestä pitäen, sääliksi kävi jo silloin.