Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Areenassa Luojan lapset (v-lestadiolaisista) vol 2.

Vierailija
07.12.2024 |

?

Kommentit (7364)

Vierailija
5581/7364 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joku sääntöjä kaipaa, 10 käskyä on edelleen oikein hyvä "sääntölista" noudatettavaksi. Ohjaa oikeaan moraaliin. :)

Vierailija
5582/7364 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hermaan paimenessa (apgryfikirja) on myös oikein hyvä "sääntölista".

I käsky: Usko Jumalaan ja pelkää häntä (26)

II käsky: Ole yksinkertainen ja vilpitön (27)

III käsky: Rakasta totuutta (28)

IV käsky: Noudata puhtautta avioliitossa (2932)

V käsky: Ole kärsivällinen ja hillitse itsesi (3334)

VI käsky: Luota oikeamielisyyteen; vanhurskaus ja vääryys (3536)

VII käsky: Pelkää Herraa, mutta älä pelkää Paholaista (37)

VIII käsky: Hillitse itsesi, tee hyvää ja vältä pahaa (38)

IX käsky: Älä epäröi (39)

X käsky: Älä murehdi (4042)

XI käsky: Usko Jumalalta tulevaan henkeen; väärät profeetat (43)

XII käsky: Vältä pahaa himoa, anna sydämesi täyttyä kaikesta hyvästä (4446)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
5583/7364 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

-Jos puhuja on "väärässä hengessä" tai ei ole omantunnon tila kunnossa, niin silloin hän puhuu omia ajatuksiaan, vai mitä? Seurakunta ei aina tiedä mikä on puhujan sieluntila, olihan näitä sotkeutunut useita niihin pedojuttuihinkin, muistelen tutkimusta. Ikävä tosiasia tämäkin. Sitten kun näiden ihmisten julistusta kuunnellaan totuutena, arvaa varmasti mitkä on riskit.  Lisäksi pitää huomioida, että jokainen ihminen on erehtymiseen taipuvainen, vaikka olisi miten vilpitön mieli. Missään ei luvata, että edes Pyhä Henki avaa täydellisen ymmärryksen kaikesta. Syntinen ihminen on aina taipuvainen ymmärtämättömyyteen. 

On aivan liikuttavaa lukea, kuinka huolissasi olet siitä, että seuroissa _joskus_ joku puhuisi väärin. Tiedätkö miksi puhujat pelkäävät vuorojaan ja usein itkevätkin puheessaan? Siksi, koska hekin pelkäävät, että panevat puheeseen omaansa, ja Jumalan ääni ei välity puhtaana. Puhujat ovat todella nöyriä.

Mutta älä ole huolissasi:

Jumala on luvannut asua ja vaikuttaa seurakunnassaan ja voimme luottaa siihen, että hän toimii lupauksensa mukaisesti. <3

Vierailija
5584/7364 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä vielä turvallisia sanoja:

2. Moos. 4:10-12

Mooses sanoi Herralle: Oi Herra, minä en ole puhetaitoinen

Mutta Herra sanoi hänelle: Kuka on antanut ihmiselle suun? Mene siis, minä olen sinun suusi ja sinun opettajasi, ja minä opetan sinulle, mitä sinun on puhuttava. 

Jeremia 1:6-9:

Silloin minä sanoin: Voi Herra, minä en osaa puhua, olenhan nuori!

Mutta Herra sanoi minulle: Älä sano: minä olen nuori Mihin ikinä sinut lähetän, sinne sinun on mentävä

Ja Herra ojensi kätensä ja kosketti minun suutani ja sanoi: Katso, minä panen sanani sinun suuhusi.

Luuk. 12:1112:

Kun teidät viedään synagogiin ja hallitusmiesten eteen, älkää huolehtiko, miten tai mitä te puhutte puolustukseksenne, sillä Pyhä Henki opettaa teille juuri sillä hetkellä, mitä teidän on sanottava.

Vierailija
5585/7364 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saara-Äidin virallinen syntilista löytyi muualta netistä. Miksi tälläisiä listoja löytyy jos niissä ei ole mitään totuuden perää? Osa näistä on oikeastikin syntiä raamatussa mutta paljon on myös ihmisten omia lisäyksiä.

"Älä omista TV-laitetta, Älä ole muodin orja, Älä meikkaa, Älä laita korvakoruja, Älä ota lävistyksiä, Älä ota tatuointeja, Älä pidä "jumalatonta" partaa, Älä käytä värjääviä piilolinssejä, Älä pukeudu säädyttömästi, Älä värjää hiuksia, Älä mies pidä pitkää tukkaa, Älä pelaa rahapelejä, Älä kuuntele kevyttä musiikkia, Älä kuuntele muuta kuin uskoa vahvistavaa musiikkia, Älä lue uskoa heikentävää kirjallisuutta, Älä katso elokuvia, Älä osallistu luottamustoimiin jos se sotii siionia vastaan, Älä kerro ulkopuolisille mitään epäkohtia liikkeestäsi, Älä kysy mihin säännöt perustuvat -ÄLÄ EPÄILE-, Älä epäile seurakuntasi erehtymättömyyttä. Älä epäile opetuksen puh

Tuo listahan on kirjoitettu vitsillä. Ei tuota käytetä opetuksessa

Vierailija
5586/7364 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

-Jos puhuja on "väärässä hengessä" tai ei ole omantunnon tila kunnossa, niin silloin hän puhuu omia ajatuksiaan, vai mitä? Seurakunta ei aina tiedä mikä on puhujan sieluntila, olihan näitä sotkeutunut useita niihin pedojuttuihinkin, muistelen tutkimusta. Ikävä tosiasia tämäkin. Sitten kun näiden ihmisten julistusta kuunnellaan totuutena, arvaa varmasti mitkä on riskit.  Lisäksi pitää huomioida, että jokainen ihminen on erehtymiseen taipuvainen, vaikka olisi miten vilpitön mieli. Missään ei luvata, että edes Pyhä Henki avaa täydellisen ymmärryksen kaikesta. Syntinen ihminen on aina taipuvainen ymmärtämättömyyteen. 

On aivan liikuttavaa lukea, kuinka huolissasi olet siitä, että seuroissa _joskus_ joku puhuisi väärin. Tiedätkö miksi puhujat pelkäävät vuorojaan ja usein itkevätkin puheessaan? Siksi, koska hekin pelkäävät, että panevat puheeseen omaansa, ja Jumalan ääni ei välity puhtaana. Puhujat ovat tod...

No kuitenkin on tosiasia, että seuroissa(kin) on aiemmin ollut puhujia, joilla on sieluntila ollut päin honkia eivätkä ole olleet nöyriä. Kaikkea muuta. Kuka takaa, ettei tällaisia puhujia ole nytkin jossain tai ei voisi koskaan tulla? Et sinä eikä edes viisi pyhää henkeä voi taata tällaista. 

Ja näitä harhautuneita puhujia on aivan joka paikassa. Ei heistä koskaan täysin eroon pääse tässä langenneessa maailmassa, ei edes vl liikkeessä, vaikka kuinka tunnut kuvittelevat että oma "jengisi" olisikin tässä suhteessa jotenkin erityispyhitetty. 

Vierailija
5587/7364 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

-Kuka takaa, ettei tällaisia puhujia ole nytkin jossain tai ei voisi koskaan tulla? Et sinä eikä edes viisi pyhää henkeä voi taata tällaista. 

En toki niin ajattelekaan. Olen sama joka jo aiemmin kirjoitin, että välillä puhuja voi joutua harhaan ja seurakunta ohjaa ja neuvoo sekä tarvittaessa vapauttaa puhujan tehtävästään.

Yritin vain selventää sitä, että viallisista ihmisistä huolimatta voimme luottaa että Jumala pitää huolen omistaan.

Vierailija
5588/7364 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"-Jos puhuja on "väärässä hengessä" tai ei ole omantunnon tila kunnossa, niin silloin hän puhuu omia ajatuksiaan, vai mitä? Seurakunta ei aina tiedä mikä on puhujan sieluntila, olihan näitä sotkeutunut useita niihin pedojuttuihinkin, muistelen tutkimusta. Ikävä tosiasia tämäkin. Sitten kun näiden ihmisten julistusta kuunnellaan totuutena, arvaa varmasti mitkä on riskit.  Lisäksi pitää huomioida, että jokainen ihminen on erehtymiseen taipuvainen, vaikka olisi miten vilpitön mieli. Missään ei luvata, että edes Pyhä Henki avaa täydellisen ymmärryksen kaikesta. Syntinen ihminen on aina taipuvainen ymmärtämättömyyteen."

On aivan liikuttavaa lukea, kuinka huolissasi olet siitä, että seuroissa _joskus_ joku puhuisi väärin. Tiedätkö miksi puhujat pelkäävät vuorojaan ja usein itkevätkin puheessaan? Siksi, koska hekin pelkäävät, että panevat puheeseen omaansa, ja Jumalan ääni ei välity puhtaana. Puhujat ovat tod

Voi hyvänen aika. Miksi terve kritiikki tuntuu noin pahalta? Voisitko harkita erilaista suhtautumistapaa? Uskon vakaasti siihen lauseeseen "maailmassa on vain yksi ihminen, jota on turvallista sokeasti seurata (Jeesus)". Niinpä en pidä kenenkään puheita automaattisesti totuutena. Lisäksi koska en usko vl-eksklusiiviseen seurakuntaoppiin niin suhtaudun tietysti seurapuheisiin hieman eri tavalla kuin ehkä keskiverto vl. 

Vierailija
5589/7364 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta Herra sanoi hänelle: Kuka on antanut ihmiselle suun? Mene siis, minä olen sinun suusi ja sinun opettajasi, ja minä opetan sinulle, mitä sinun on puhuttava. 

Mutta Herra sanoi minulle: Älä sano: minä olen nuori Mihin ikinä sinut lähetän, sinne sinun on mentävä

Ja Herra ojensi kätensä ja kosketti minun suutani ja sanoi: Katso, minä panen sanani sinun suuhusi.

Kun teidät viedään synagogiin ja hallitusmiesten eteen, älkää huolehtiko, miten tai mitä te puhutte puolustukseksenne, sillä Pyhä Henki opettaa teille juuri sillä hetkellä, mitä teidän on sanottava.

Nämä on profeettoja tai Jeesuksen puhetta. Kukaan vl-puhuja ei liene profeetta, eikä kukaan vl-puhuja elänyt Jeesuksen aikana. Totta kai kristillisesti ajatellen Jumalan antaa viisautta Pyhän Hengen kautta, (joka on totuuden henki, tärkeä muistaa) mutta ei voi oikeasti vetää omalla päätöksellään mielivaltaisesti yhtäläisyysmerkkejä Raamatun asioihin ja johonkin nykyiseen yhteisöön. Itsekritiikki olisi joskus paikallaan, sekin on nöyryyttä, jota Raamattu ihmiseltä odottaa.

Vierailija
5590/7364 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

-Kuka takaa, ettei tällaisia puhujia ole nytkin jossain tai ei voisi koskaan tulla? Et sinä eikä edes viisi pyhää henkeä voi taata tällaista. 

En toki niin ajattelekaan. Olen sama joka jo aiemmin kirjoitin, että välillä puhuja voi joutua harhaan ja seurakunta ohjaa ja neuvoo sekä tarvittaessa vapauttaa puhujan tehtävästään.

Yritin vain selventää sitä, että viallisista ihmisistä huolimatta voimme luottaa että Jumala pitää huolen omistaan.

Voi myös käydä niin, että kokonainen seurakunta eksyy väärille poluille. Tästä kertoo esim. Ilmestyskirja. Ei siis ole niin, että seurakunta olisi aina oikeassa ja osaisi korjata puhujan puheita. Lammaslauma karkaa sieltä minne yksi on tehnyt aitaan reiän. 

Vierailija
5591/7364 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen eri mieltä kanssasi ja käsittääkseni koko kristillinen opetus yhtyy minun näkemykseeni.

Jumala ei antanut sananpalvelijoille ohjeita vain muinaisina aikoina, vaan jätti julistamisen tehtäväksi kaikille uskovaisille. Samat lupaukset  avusta ja johdatuksesta ovat voimassa yhä.

Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni ja katso, minä olen teidän kanssanne kaikki päivät maailman loppuun asti.

(Matt. 28:1920)

Tämä lähetyskäsky tekee selväksi, että sanan julistaminen jatkuu kaikissa ajoissa. Jumala ei jätä julistajaansa yksin, vaan toimii edelleen Pyhän Hengen kautta:

Pyhä Henki opettaa teille juuri sillä hetkellä, mitä teidän on sanottava.

(Luuk. 12:12)

Hän antoi toiset apostoleiksi, toiset profeetoiksi, toiset evankelistoiksi, toiset paimeniksi ja opettajiksi, varustaakseen pyhät palvelutyöhön.

(Ef. 4:1112)

Siksi Jumalan sananpalvelijan työ on yhä Herran asettama. ja Hänen lupauksensa ovat yhä voimassa.

Vierailija
5592/7364 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luterilainen kirkko kyllä opettaa toisin. Sen mukaan seurakunta on lähtöisin Jumalasta ja se on Pyhän Hengen kokoama, johtama ja elävöittämä.

Vierailija
5593/7364 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi aika surullista ajatella, että lähetyskäskyn aloittama ketju ja evankeliumin julistamisen työ olisi katkennut. Se alkoi apostolien aikaan ja yhä tänäkin päivänä on maan päällä elävä Jumalan valtakunta.

Lainaus (SRK: Näin me uskomme)

Uskomme luterilaisen tunnustuksen mukaisesti, että Kristuksen työ maailmassa jatkuu Pyhän Hengen työnä hänen seurakunnassaan. Jeesus antoi opetuslapsilleen tehtävän ja valtuudet antaa ihmisille synnit anteeksi. Uskomme, että tämä tehtävä ja valtuutus koskee kaikkia Jeesuksen seuraajia, uskovaisia ihmisiä, kaikkina aikoina. Sen vuoksi julistamme lähetyskäskyn mukaisesti kaikille evankeliumia, hyvää sanomaa Jeesuksesta. Evankeliumin ydin on lupaus syntien anteeksiantamisesta Jeesuksen nimessä ja veressä. Sen uskoja saa Jumalan armosta kaikki syntinsä anteeksi. Näin Jumala vanhurskauttaa ihmisen Pyhän Hengen kautta seurakunnassaan.

Vierailija
5594/7364 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

23 vuotiaana tulossa neljäs lapsi.

Vierailija
5595/7364 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan normaalia noissa piireissä

Vierailija
5596/7364 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen eri mieltä kanssasi ja käsittääkseni koko kristillinen opetus yhtyy minun näkemykseeni.

Jumala ei antanut sananpalvelijoille ohjeita vain muinaisina aikoina, vaan jätti julistamisen tehtäväksi kaikille uskovaisille. Samat lupaukset  avusta ja johdatuksesta ovat voimassa yhä.

Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni ja katso, minä olen teidän kanssanne kaikki päivät maailman loppuun asti.

(Matt. 28:1920)

Tämä lähetyskäsky tekee selväksi, että sanan julistaminen jatkuu kaikissa ajoissa. Jumala ei jätä julistajaansa yksin, vaan toimii edelleen Pyhän Hengen kautta:

Pyhä Henki opettaa teille juuri sillä hetkellä, mitä teidän on sanottava.

(Luuk. 12:12)

Hän antoi toiset apostoleiksi, toiset profeetoiksi, toiset evankelistoiksi, toiset paimeniksi ja opettajiksi, varustaakseen pyhät palvelutyöhön.

(Ef. 4:1112)

Siksi Jumalan sananpalvelijan

Koskee myös naisia. Mutta totta kai patriarkaatti haluaa pitää miestä jalustalla. 

Vierailija
5597/7364 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisi aika surullista ajatella, että lähetyskäskyn aloittama ketju ja evankeliumin julistamisen työ olisi katkennut. Se alkoi apostolien aikaan ja yhä tänäkin päivänä on maan päällä elävä Jumalan valtakunta.

Ei kukaan sitä ole kieltänyt, vaan vl-käsityksen omista täydellisistä puhujista, jotka julistaa täydellisesti oikein. Jos nyt sallit kärjistyksen. Onhan se tietysti mukava ajatella, että voi itse julistaa itsensä totuuden ymmärtäjäksi. Näen tuossa tietynlaisia teologisia ongelmia mutta olkoon. Muistetaan kuitenkin sekin lause, 'joka itsensä ylentää se alennetaan. Ja toinen tärkeä 'turhaan he minua palvovat kun opettavat oppejaan, ihmisten tekemiä käskyjä'. Ihan vaan, jotta tietää mihin verrata. 

Vierailija
5598/7364 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan normaalia noissa piireissä

Ei nykyään.

Vierailija
5599/7364 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kukaan sitä ole kieltänyt, vaan vl-käsityksen omista täydellisistä puhujista, jotka julistaa täydellisesti oikein. Jos nyt sallit kärjistyksen. Onhan se tietysti mukava ajatella, että voi itse julistaa itsensä totuuden ymmärtäjäksi. Näen tuossa tietynlaisia teologisia ongelmia mutta olkoon. Muistetaan kuitenkin sekin lause, 'joka itsensä ylentää se alennetaan. Ja toinen tärkeä 'turhaan he minua palvovat kun opettavat oppejaan, ihmisten tekemiä käskyjä'. Ihan vaan, jotta tietää mihin verrata. 

Eikös juuri täällä vl:t kertoneet, ettei puhujat ole täydellisiä tai erehtymättömiä? Mikä on nyt ongelma?

Vierailija
5600/7364 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On aivan liikuttavaa lukea, kuinka huolissasi olet siitä, että seuroissa _joskus_ joku puhuisi väärin. Tiedätkö miksi puhujat pelkäävät vuorojaan ja usein itkevätkin puheessaan? Siksi, koska hekin pelkäävät, että panevat puheeseen omaansa, ja Jumalan ääni ei välity puhtaana. Puhujat ovat tod

Entä jos puhujien pelkojen ja itkemisen syynä onkin se, että hekin syvällä sisimmässään tietävät, että vl-usko esimerkiksi eksklusiivisuudessaan ja erittäin kielteisessä ehkäisyyn suhtautumisessaan on moraalisesti hyvin kyseenalainen. On varmasti hyvin vaikeaa yrittää saarnata tuollaisia asioita, joita itsekin saattaa pitää kohtuuttomina, mutta ei voi oikein helposti niistä poiketakaan, koska yhteisön perinteisestä opetuksesta poikkeaminen johtaisi helposti puhutteluun ja jopa yhteisöstä ulos sulkemiseen.

Ja minun käsitykseni mukaan puhujan tehtävästä ei ainakaan aiempina vuosina voinut kieltäytyä, jos siihen valittiin. Ainakin itse olin todella tyytyväinen siitä, että olin syntynyt tytöksi, koska uhka tulla valituksi puhujaksi ei koskenut naisia.