Areenassa Luojan lapset (v-lestadiolaisista) vol 2.
Kommentit (4668)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä siinä on niin vaikea ymmärtää? Jos kaikki naiset noudattaisi ankarimman kautta vl-ehkäisyoppia, monisynnyttäineiden tilastot olisi rumaa luettavaa. Vl-naisia on Suomen väestössä varmaan alle prosentti, ei kerro siis mitään asiasta. Tuossakin on aikamoista kovuutta jos ongelmat ohitetaan kuittaamalla miten vähän naisia kuolee raskauden ja synnytyksen seurauksena. Ei välttämättä kuole, mutta voi kamppailla vaikka miten monen terveysongelman ja uupumisen takia. Näen tuon koko ehkäisyopin jyrkimmässä muodossa ihan häiriintyneenä ja sairaana oppina. Ei, kristinusko ei edelleenkään ole "synnytä hinnalla millä hyvänsä" lisääntymiskultti.
Asia on vakava ja kamala. Mutta en ymmärrä, miksi tämä asia on niin järkyttävä sinulle. Pitääkö sinun kantaa maailman uskontojen epäkohtia harteillasi?
Tuo pakkokulttuuri on väärin, mutta se on pikku hiljaa väistymässä, eli oikeaan suuntaan mennään. Kuten itsekin sanoit, "jos kaikki noudattaisivat", mutta kun ei noudateta. Kyllä, parempaan mennään koko ajan.
Liittyy omaan elämään jollain tavalla niin tuleehan näitä mietittyä. Ihmisiä yleensä kiinnostaa omaan elämään liittyvät juttu, ei muakaan erityisesti kiinnosta vaikka hindujen asiat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Top 5 kuormitustekijät lapsille:
1.Vanhempien jaksamattomuus ja mielenterveyden haasteet
2.Riidat, kireä ilmapiiri tai väkivalta kotona
3.Päihteiden käyttö perheessä
4.Taloudelliset vaikeudet ja harrastusmahdollisuuksien puute
5.Kiusaaminen, yksinäisyys tai koulupaineet"
Et taida nyt tietää, mistä asiasta oli kysymys? Nuohan ovat todellisia kuormitustekijöitä lasten elämässä, mutta nyt oli kyse ihan _lääketieteellisistä_ faktoista kuten esimerkiksi vauvan alhaisesta syntymäpainosta ja sen yleisyydestä tiheissä raskauksissa ja sen seikan vaikutuksista vauvaan ja kasvavaan lapseen. Siis noin esimerkiksi, montaa muutakin asiaa oli tutkittu.
Mistä johtuu tarve kiistää lääketieteen tutkimustulokset?
Millä tavalla olet konkreettis
Mitä ihmettä nyt taas? Millä tavalla MINÄ olen konkreettisesti huomannut jotain? Nyt ihan oikeasti. Kyse on lääketieteen tutkimustuloksista. Minä en ole lääketieteen tutkija.
"Jos jollakin täällä on 10 perustervettä lasta, niin millä tavalla osuu arkaan paikkaan?"
Auttaisiko teitä takajaloillenne nousseita, jos yrittäisitte ajatella, että kyse on tilastollisesta pitkäaikaistutkimuksesta eikä siinä kerrota teidän perheestä tai teidän lapsista mitään?
Jos joku siteeraa täällä tutkimustulosta, jossa kerrotaan, että ylipaino aiheuttaa Suomessa suuren osan sydän- ja verisuonisairauksista, niin ette varmaan heti kirjoita perään: minä en ole lihava.
"Kuinka monta äitiä ON kuollut synnytykseen ylipäänsä? Eikös luku ole tyyliin maailman pienin?"
Kuten täällä on ennenkin todettu, lestadiolainen liike seisoo suomalaisen korkealuokkaisen äitiyshuollon varassa.
Vierailija kirjoitti:
"Kuinka monta äitiä ON kuollut synnytykseen ylipäänsä? Eikös luku ole tyyliin maailman pienin?"
Kuten täällä on ennenkin todettu, lestadiolainen liike seisoo suomalaisen korkealuokkaisen äitiyshuollon varassa.
https://www.duodecimlehti.fi/duo96447
"Suurperheiden äitien terveys Suomessa ei myöhemmälläkään iällä näytä olevan ainakaan huonompi kuin vähemmän synnyttäneiden naisten. Tuloksemme ovat yleistettävissä ainakin osittain muihin Pohjoismaihin, joissa terveydenhuoltopalvelut ovat hyvät ja lapsiperheet saavat yhteiskunnan tukia (mm. lapsilisät, kodinhoitotuki). Kehitysmaissa äitiyskuolleisuus on edelleen suuri ja suurperheiden sosiaalinen asema huono, joten monien synnytysten terveysvaikutukset voivat olla täysin vastakkaiset kuin meillä Suomessa."
Vierailija kirjoitti:
Ja onko se huono asia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvät naiset, jos ja kun teistä on niin kauhean väärin kaikilla mittapuilla mitattuna, että joissakin perheissä on enemmän lapsia, niin ruvetkaapa kantamaan oma kortenne kekoon ja huolehtimaan siitä, ettei Suomen kansa kuole sukupuuttoon. Huoli on asiantuntijoiden mukaan aiheellinen. Oma mukavuushan siinä tietenkin kärsii mutta vastuuta pitää kaikkien kantaa.
Kuule, minun kohdallani kävi niin, että jäin puolisottomaksi ja lapsettomaksi nimenomaan vanhoillislestadiolaisen opetuksen vuoksi, kun sitä vl-miestä ei vain löytynyt ja ei-vl-miestä en uskaltanut ottaa, kun oli tehty niin selväksi, että se tie johtaa hyvin todennäköisesti helvetin tuleen ikuisiksi ajoiksi. Ja nyt on jo myöhäistä saada lapsia. En saa niitä ikinä. En koskaan. Vaikka miten vaatisit vastuuta kantamaan en siihen enää pysty.
Minä en ole sitä miel
"Mutta sitä vastustan, että ihmisiä helvetillä pelottelemalla saadaan toimimaan tavoilla, joista seuraa heille itselleen tai muille ihmisille tarpeetonta kärsimystä."
Miksi kuitenkin olet kuunnellut Helvetillä pelottelua, vaikket itse sitä hyväksy?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja onko se huono asia?
Se on asia, joka myös liikkeen sisällä pitää tunnistaa ja tunnustaa. Miettiä, missä tilassa liike olisi ilman sitä! Ja miettiä myös sitä, kuinka epäeettistä ja moraalitonta on viedä lestadiolaista ideologiaa kehitysmaihin, joista joko käytännössä puuttuu äitiyshuolto kokonaan tai ainakin se on todella kaukana suomalaisesta äitiyshuollosta. Ilman korkealuokkaista äitiyshuoltoa ehkäisemättömyyden julistaminen tarkoittaa sitä, että suorastaan kehotetaan nuoria naisia tulemaan ihan konkreettisesti myös henkensä ja terveytensä uhalla raskaaksi. Ja liittyy siihen sekin, että vanhemmilla pitäisi olla myös mahdollisuus pitää huolta ihan kaikista lapsistaan: ruokaa ja vaatteita kaikille, kaikkien mahdollisuus koulunkäyntiin.
Helvetillä pelottelun vaikutuksista ei voi syyttää yksilöä. Kun kasvaa tiiviissä yhteisössä ja kuuntelee sen opetusta niin totta kai se vaikuttaa ihmiseen. Voi vaatia hyvin suuren henkilökohtaisen työn, että kykenee ajattelun ja maailmankuvan muutokseen. Siihen voi mennä vuosia.
Vierailija kirjoitti:
Helvetillä pelottelun vaikutuksista ei voi syyttää yksilöä. Kun kasvaa tiiviissä yhteisössä ja kuuntelee sen opetusta niin totta kai se vaikuttaa ihmiseen. Voi vaatia hyvin suuren henkilökohtaisen työn, että kykenee ajattelun ja maailmankuvan muutokseen. Siihen voi mennä vuosia.
Kyllä, juuri näin. Päästäkseen edes siihen pisteeseen, että uskaltaa kyseenalaistaa kasvuyhteisönsä oppeja voi tarvita vuosia terapiaa.
Lapset ovat Jumalan lahja ja siunaus
Katso, lapset ovat Herran lahja, kohdun hedelmä on palkinto. (Ps. 127:3)
Raamattu sanoo suoraan, että lapset eivät ole vain biologian seurausta, vaan Jumalan lahjoittamia. Lahjaan liittyy kiitollisuus: ihminen ei voi torjua sitä, minkä Jumala antaa hyvästä kädestään.
Lapset kuuluvat Jumalalle
Nämä ovat lapset, joita Jumala on armossaan antanut palvelijallesi. (1. Moos. 33:5)
Lapsi ei ole vain vanhempiensa omaisuutta, vaan kuuluu Jumalalle. Vanhemmille annettu tehtävä on huolehtia siitä, minkä Herra on uskonut heidän vastuulleen.
Lapsen vastaanottaminen on Kristuksen vastaanottamista
Joka ottaa tykönsä yhden tällaisen lapsen minun nimeeni, se ottaa tykönsä minut. (Mark. 9:37)
Jeesus nostaa lapsen vastaanottamisen hengelliseksi asiaksi. Kun uskovaiset ottavat lapsen vastaan, he ottavat samalla vastaan Kristuksen itsensä.
Uskovaisen elämä ei ole tarkoitettu helpoksi
Jos joku tahtoo minun perässäni kulkea, hän kieltäköön itsensä, ottakoon ristinsä ja seuratkoon minua. (Matt. 16:24)
Kristuksen seuraaminen ei tarkoita helppoa elämää, vaan uhrautumista ja ristin kantamista. Myös lapsen vastaanottaminen voi olla elämän raskasta, mutta se on osa uskollisuutta Jumalaa kohtaan.
Hedelmällisyys on Jumalan siunaus, ei taakka
Ja Jumala siunasi heidät ja sanoi heille: Olkaa hedelmälliset ja lisääntykää ja täyttäkää maa. (1. Moos. 1:28)
Jo luomisessa Jumala ilmaisee, että lapsi on siunaus ja hänen tahtonsa mukaista. Siunausta ei ole tarkoitettu torjuttavaksi, vaan vastaanotettavaksi uskossa ja kiitollisuudessa.
👉 Näin Raamattu osoittaa, että lapsi on aina lahja Jumalalta, eikä uskovaisen kuulu kieltäytyä Herran antamasta lahjasta (minä käytän omaa järkeäni) vaikka sen vastaanottaminen merkitsisi joskus ristin kantamista ja uhrauksia.
"Näin Raamattu osoittaa, että lapsi on aina lahja Jumalalta, eikä uskovaisen kuulu kieltäytyä Herran antamasta lahjasta (minä käytän omaa järkeäni) vaikka sen vastaanottaminen merkitsisi joskus ristin kantamista ja uhrauksia."
Ai että seksillä ei ole mitään osuutta asiaan? Voiko raiskaaja sanoa raskautuneelle uhrille, annoin sulle lahjan, älä valita. ?
Johanneksen evankeliumi
Hän tuli omaan maailmaansa, mutta hänen omansa eivät ottaneet häntä luokseen. Niiden, jotka ottivat ja jotka uskoivat häneen, hän antoi tulla Jumalan lapsiksi. He eivät syntyneet ruumiin halusta eivätkä ihmisen tahdosta vaan Jumalasta.
-
Lihavoitu kohta puhuu fyysisen ihmisen syntymisestä. Fyysinen ihminen syntyy siis raamatun mukaan ruumiin halusta ja ihmisen tahdosta, ei Jumalasta, toisin kuin hengellinen ihminen. Jumala lahjoittaa elämän, mutta ihmisen syntymisen saa aikaan ruumiin halu ja ihmisen tahto, näin on ihmisen lisääntyminen luotu tapahtuvaksi.
Mua jotenkin kyllästyttää suunnattomasti, jos aikuinen ihminen harrastaa seksiä ja sitten väittää, että omalla toiminnalla ei ole asian kanssa mitään tekemistä vaan lapset vaan "annetaan". Elämän lahja annetaan, syntyprosessi on riippuvainen ihmisestä, koska niin on tarkoitettu.
Raiskaus on pahuus, ei lahja. Raiskaaja ei voi vedota Jumalaan tekoaan puolustaakseen.
Lapsi itsessään voi olla lahja Jumalalta, vaikka hänen alkuhistoriansa olisi täynnä kärsimystä. Lapsen ihmisarvo on koskematon, mutta se ei koskaan vähennä rikoksen vakavuutta.
Uhri ansaitsee turvaa ja kaiken myötätunnon. Jumala on hänen puolellaan.
Vierailija kirjoitti:
Johanneksen evankeliumi
Hän tuli omaan maailmaansa, mutta hänen omansa eivät ottaneet häntä luokseen. Niiden, jotka ottivat ja jotka uskoivat häneen, hän antoi tulla Jumalan lapsiksi. He eivät syntyneet ruumiin halusta eivätkä ihmisen tahdosta vaan Jumalasta.
-
Lihavoitu kohta puhuu fyysisen ihmisen syntymisestä. Fyysinen ihminen syntyy siis raamatun mukaan ruumiin halusta ja ihmisen tahdosta, ei Jumalasta, toisin kuin hengellinen ihminen. Jumala lahjoittaa elämän, mutta ihmisen syntymisen saa aikaan ruumiin halu ja ihmisen tahto, näin on ihmisen lisääntyminen luotu tapahtuvaksi.
Mua jotenkin kyllästyttää suunnattomasti, jos aikuinen ihminen harrastaa seksiä ja sitten väittää, että omalla toiminnalla ei ole asian kanssa mitään tekemistä vaan lapset vaan "annetaan". Elämän lahja annetaan, syntyprosessi on riippuvainen ihmisestä, koska niin
Minua harmittaa ihmisten hirvittävän huono sisälukutaito. Kukaan ei minun näkemissäni viesteissä väittänyt ettei ihmisen harrastama seksi liittyisi lapsen syntymiseen.
Vierailija kirjoitti:
Merkillistä keskustelua. 😳
Ensin yritetään kaikin tavoin syyllistää suurten perheiden äitejä. Sitten hyvin sujuvasti siirrytään väittämään että lapsia pelotellaan helvetillä.
Tulkaapa kysymään meidän lapsilta. Taivaan tietävät kyllä, mutta helvetin luultavasti nimeävät kirosanaksi 😅
Höpöhöpö teidän juttujen kanssa.
Ei vanhemmat aktiivisesti pelottelee helvetillä. Helvetinpelko tulee lapsille jatkuvasta julistuksesta, jossa erotetaan uskovaiset ja epäuskoiset. Syntikäsitys on niin vaativa vl-uskossa, että se aiheuttaa helposti jatkuvan syyllisyyden ja sen miettimisen, onko oikein uskomassa. Eihän nyt kukaan toki helvettiin halua. Se opetus ja puheet luo sellasen jatkuvan puhdistautumisen vaatimuksen. Sitä on vähän vaikea selittää, mutta kokemus on hyvin todellinen ja kollektiivinen. Nykyään tässäkin suhteessa terveempi meininki, mutta on näitä piirteitä edelleen nähtävissä seurapuheissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Johanneksen evankeliumi
-
Mua jotenkin kyllästyttää suunnattomasti, jos aikuinen ihminen harrastaa seksiä ja sitten väittää, että omalla toiminnalla ei ole asian kanssa mitään tekemistä vaan lapset vaan "annetaan". Elämän lahja annetaan, s
Minua harmittaa ihmisten hirvittävän huono sisälukutaito. Kukaan ei minun näkemissäni viesteissä väittänyt ettei ihmisen harrastama seksi liittyisi lapsen syntymiseen.
Se ajatus siinä on taustalla. Voi harrastaa seksiä niin paljon kun haluaa, joku sadisti voi vaatia seksiä niin paljon kuin haluaa. Vastuun voi ulkoistaa sanomalla, että Jumala päättää saadaanko lapsia, tai lapset on lahja. Omaa vastuuta asiasta ei tarvitse kantaa. Erittäin kätevä. Kristinuskon Jumala kyllä velvoittaa vastuun kantamista kaikissa asioissa elämässä, joihin voi vaikuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Raiskaus on pahuus, ei lahja. Raiskaaja ei voi vedota Jumalaan tekoaan puolustaakseen.
Lapsi itsessään voi olla lahja Jumalalta, vaikka hänen alkuhistoriansa olisi täynnä kärsimystä. Lapsen ihmisarvo on koskematon, mutta se ei koskaan vähennä rikoksen vakavuutta.
Uhri ansaitsee turvaa ja kaiken myötätunnon. Jumala on hänen puolellaan.
Entä jos rai skaa avioliitossa ja sanoo, että lapset on lahja?
Traumatisoiduin isossa lestadiolaisperheessä pahasti. Oireita on varmasti ajoittain lopun ikää. Ehkäisemättömyysoppi on ollut hirveä ihmisoikeusloukkaus ja kärsimyksen aiheuttaja josta aletaan puhua isommin vasta tulevaisuudessa.
Nyt vedotaan siihen että "ei kaikki traumatisoidu".
"Olipa äkäinen kommentti. 😳 Olen mielestäni jo aikaisemmin lukenut tuon kommentin tältä palstalta."
Joo, meni kieltämättä vähän tunteisiin. Ja olen kirjoittanut asiasta palstalla aiemminkin eli olet varmaan lukenut jonkin aiemman viestini.