Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Areenassa Luojan lapset (v-lestadiolaisista) vol 2.

Vierailija
07.12.2024 |

?

Kommentit (7592)

Vierailija
3901/7592 |
21.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Allan taisi syntyä joskus lokakuussa ja tuoreimman laskettu aika on tammikuussa. Aika pieni ikäero. 

Eivät ole tarkkaa laskettua aikaa kertonut. "Alkuvuodesta" voi tarkoittaa tammi- maaliskuuta. Nuorimmainen syntyi syyskuussa. Ensimmäisen ja toisen lapsen välillä on vielä pienempi ikäero. 

Tammikuussa mainitsi olle jossain. Allan syntyi syyskuun lopussa. 

Vierailija
3902/7592 |
21.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juokse Eeva, juokse!

Eeva on itse aina kertonut haluavansa ison perheen. Jos seuraisitte häntä instassa ja lukisitte hänen ajatuksiaan mitä jakaa välillä stooriin, ymmärtäisitte että tämmöset puheet jossa häntä kehotetaan juoksemaan omia unelmia karkuun, on loukkaavaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3903/7592 |
21.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Allan taisi syntyä joskus lokakuussa ja tuoreimman laskettu aika on tammikuussa. Aika pieni ikäero. 

Eivät ole tarkkaa laskettua aikaa kertonut. "Alkuvuodesta" voi tarkoittaa tammi- maaliskuuta. Nuorimmainen syntyi syyskuussa. Ensimmäisen ja toisen lapsen välillä on vielä pienempi ikäero. 

Pahoittelut. Kai sitten näin unta kun mielestäni jossain oli, että tammikuussa. No. Ei mulle tarkemmin kuulu. 

Vierailija
3904/7592 |
21.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Jossain" ei ole hyvä perustelu. Ainut missä ovat raskaudesta kertoneet, on instassa ja YouTubessa lyhyt videonpätkä, joissa molemmissa lukee että "alkuvuodesta". Alkuvuosi minun käsittääkseni kattaa muitakin kuukausia kuin tammikuun. 

Vierailija
3905/7592 |
21.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö naisen keholla ole tässä liikkeessä mitään sellaista normaalia itseisarvoa? Eihän kroppa, hormonit, jne. palaudu raskauksista tuollaisella tahdilla missään välissä? Miksei mies ota naisensa hyvinvointia ja jaksamista huomioon ja ole laskematta sisään? Vai onko tuokin ehkäisyä ja no-no? Kuuluuko tähän liikkeeseen ajatus siitä, että naisen kroppa kuuluu olla miehen käytettävissä? 

Ilmeisesti kuuluu. Ja ideologiaan kuuluu myös, että itsetyydytys on syntiä sekin. Näistä kahdesta asiasta on aikojen saatossa seurannut paljon surua ja kärsimystä, erityisesti tytöille ja naisille.

Ja ainakin ennen vanhaan lestadiolaisessa liikkeessä opetettiin (ks. esimerkiksi kirja Voitosta voittoon, jota jaettiin nuorille "valistusmielessä"), että seksistä ei saa avioliitossa kieltäytyä sillä perusteella, että ei halua tu

Hienoa, jos näin on!

Vierailija
3906/7592 |
21.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Noin se on ennen mennyt, mutta nykyajan lestadiolaisista suurin osa kyllä on sitä mieltä, että seksistä saa kieltäytyä eikä sille tarvi olla mitään syytä. Moni käyttää "varmoja päiviä" hyväkseen, eikä naisen kroppa todellakaan ole miehen käytettävissä miten vain. Eikä keskeytetty yhdyntä ole syntiä."

Tähän kuuluu kommenttini "hienoa, jos näin on". Selvyyden vuoksi, kun tuo lainaus ei toimi. 

Vierailija
3907/7592 |
21.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juokse Eeva, juokse!

Eeva on itse aina kertonut haluavansa ison perheen. Jos seuraisitte häntä instassa ja lukisitte hänen ajatuksiaan mitä jakaa välillä stooriin, ymmärtäisitte että tämmöset puheet jossa häntä kehotetaan juoksemaan omia unelmia karkuun, on loukkaavaa. 

Pitäisikö minun siis  uskoa, että joku (en halua puhua kenestäkään yksittäisestä ihmisestä) haaveilee jokavuotisesta (!)  raskaudesta niin, että koskaan ei voi rauhassa keskittyä yhteen vauvaan? Että joku haaveilee, että "olisipa minulla joskus 20 lasta". Ehei, ette saa minua tuota uskomana kuuna kullan valkeana. 

Vierailija
3908/7592 |
21.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavallaan hyvin erikoista, että kukaan ei tunnu hahmottavan sitä, että jos vl nainen haluaa ison perheen, kyse ei ole uskonnollisesta näkemyksestä vaan omasta halusta, joka sattuu mätsäämään uskonnolliseen oppiin. Siis mikään uskonnollinen oppi ei saa naista haluamaan isoa perhettä jos nainen ei sellaista alunperinkin halua. Sellainen nainen, joka ei halua paljoa lapsia mutta on silti ehkäisemättä uskonnollisen opin vuoksi, noudattaa itse asiassa enemmän sitä oppia, koska hän joutuu tekemään siinä vastoin omaa haluaan. Naiselle, joka haluaa paljon lapsia vl elämä ei oikeastaan ole kovinkaan vaikeaa vaan voi olla suorastaan nautinnollista. Väitän silti, että enemmistö ehkäisisi jos se olisi aidosti sallittua.

Vierailija
3909/7592 |
21.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurperhe on ehkä 5-7 lasta. 15- 20 lasta on jotain ihan muuta. 

Vierailija
3910/7592 |
21.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tavallaan hyvin erikoista, että kukaan ei tunnu hahmottavan sitä, että jos vl nainen haluaa ison perheen, kyse ei ole uskonnollisesta näkemyksestä vaan omasta halusta, joka sattuu mätsäämään uskonnolliseen oppiin. Siis mikään uskonnollinen oppi ei saa naista haluamaan isoa perhettä jos nainen ei sellaista alunperinkin halua. Sellainen nainen, joka ei halua paljoa lapsia mutta on silti ehkäisemättä uskonnollisen opin vuoksi, noudattaa itse asiassa enemmän sitä oppia, koska hän joutuu tekemään siinä vastoin omaa haluaan. Naiselle, joka haluaa paljon lapsia vl elämä ei oikeastaan ole kovinkaan vaikeaa vaan voi olla suorastaan nautinnollista. Väitän silti, että enemmistö ehkäisisi jos se olisi aidosti sallittua.

Uskonnollinen oppi ei saa ketään haluamaan isoa perhettä. Juuri näin! Todellakin. 

Ja silti on ihmisiä, joilla on uskonnollisen opin takia  iso perhe, jota he eivät ole halunneet ja valinneet. Ja se on valtavan väärin. 

Vierailija
3911/7592 |
21.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua jotenkin ärsyttää naisena se, että miten aina ajatellaan että mies on se joka ei halua ehkäisyä tai että nainen ei voi kieltäytyä yhdynnästä. Meillä se menee niin että mies kieltäytyy useasti tai haluaa tietää ainakin missä vaiheessa kiertoa mennään ennen kuin hommiin ryhdytään, koska kokee niin isoa painetta perheen elättämisestä. Minulle raskaudet ja synnytykset ovat olleet aina helppoja ja niistä olen nopeaa toipunut. Meillä on 5 lasta, nuorin on 1v ja ei minua haittaa vaikka uusi vauva ilmoittelisi jo tulostaan.

Vaikka vauva-aika on väsyttävää, usko antaa voimia ja annan halujeni viedä, sillä uskon että siitä syntyy rakkauden hedelmä vain silloin kun Luoja sen on tarkoittanut. Mies ajattelee kaikkea liian paljon järjellä ja taloudellisesta näkökulmasta. 

Vierailija
3912/7592 |
21.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ei ärsytä vaan ymmärrän hyvin, koska nainen kantaa lapsen kehossaan ja kokee kaikki raskauden ja synnytyksen vaivat. Ei se suinkaan ole kaikille helppoa elämää vaikka olisi miten luonnollinen asia. Helppohan se miehen on seksiä harrastaa kun sillä ei ole kuin nautinnollinen vaikutus kehoon, naisella se seksin harrastaminen voi seurauksien takia sairastuttaa vakavasti ja viedä hengen. 

Vierailija
3913/7592 |
21.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö naisen keholla ole tässä liikkeessä mitään sellaista normaalia itseisarvoa? Eihän kroppa, hormonit, jne. palaudu raskauksista tuollaisella tahdilla missään välissä? Miksei mies ota naisensa hyvinvointia ja jaksamista huomioon ja ole laskematta sisään? Vai onko tuokin ehkäisyä ja no-no? Kuuluuko tähän liikkeeseen ajatus siitä, että naisen kroppa kuuluu olla miehen käytettävissä? 

Miksi aina ajatellaan että mies on tässä se "paha"? Jos nainen haluaa seksiä itse ja haluaa miehen tulevan sisään, niin se laitetaan miehen syyksi? 

-Vl nainen

Eikö tähän liikkeeseenne kuulu jonkinlainen mies on perheenpää -ajattelu. Että luulisi perheenpään ajattelukyvyn ulottuvan myös vaimonsa jaksamiseen ja terveyteen ja palautumiseen ja jo olemassa olevien lasten huomioimiseen.

Vierailija
3914/7592 |
21.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ultrakuva on aika varmasti joko nt-ultra jolloin laskettuun aikaan on puolisen vuotta eli maaliskuussa tai sitten rakenneultran joka otetaan raskauden puolivälissä. 

Itse veikkaan nt-ultraa. 

Eevalla on itsellään 11 sisarusta että ei varmaan tunnu missään vielä. Ehkä ne lasten välit tuosta kasvaa kun ikää tulee ja keho ei enää niin palaudukaan.

Vierailija
3915/7592 |
21.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joku kertoi, vissiin sukulainen tuolla youtubessa, että uuden vauvan laskettu aika on 26.1.2026.

Nyt on kyllä joku "sukulainen" ollut väärässä. Just eilen kysyin Eevalta instassa lasketusta ajasta, niin ei ole tammikuussa. En sitä tänne sano, kun eivät ole sitä itse mihinkään sanoneet.

Kommentissa lukee että "tammikuussa 26" eli tarkoittaa vuotta 2026. Ja kun ovat sanoneet että alkuvuodesta niin kaikki luulee ett

Nyt oli Eeva käynyt vastaamassa tuohon kommenttiin että laskettu aika on Helmikuussa.

Vierailija
3916/7592 |
21.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua jotenkin ärsyttää naisena se, että miten aina ajatellaan että mies on se joka ei halua ehkäisyä tai että nainen ei voi kieltäytyä yhdynnästä. Meillä se menee niin että mies kieltäytyy useasti tai haluaa tietää ainakin missä vaiheessa kiertoa mennään ennen kuin hommiin ryhdytään, koska kokee niin isoa painetta perheen elättämisestä. Minulle raskaudet ja synnytykset ovat olleet aina helppoja ja niistä olen nopeaa toipunut. Meillä on 5 lasta, nuorin on 1v ja ei minua haittaa vaikka uusi vauva ilmoittelisi jo tulostaan.

Vaikka vauva-aika on väsyttävää, usko antaa voimia ja annan halujeni viedä, sillä uskon että siitä syntyy rakkauden hedelmä vain silloin kun Luoja sen on tarkoittanut. Mies ajattelee kaikkea liian paljon järjellä ja taloudellisesta näkökulmasta. 

Miksi mies ei sitten käytä ehkäisyä? Se varmojen päivien laskeminen on ehkäisemistä sekin, mutta hankalampaa. 

Vierailija
3917/7592 |
21.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No huh, huh.

Sun miehellä sentään on joku järki päässä kun sulla nähtävästi ei. Ymmärrän miestäsi, jonka täytyy ajatella myös taloudellisia asioita, kun sä et välitä. Kyse ei loppuviimein ole pelkästää vauva-ajasta ja synnytyksestä toipumisesta. Kyse on siitä minkälaisen kodin vanhemmat voi tarjota lapselle kodissa, jossa on esim. 10+ lasta. Kenelläkään vanhemmalla ei riitä aika huomioida tuollaista lapsikatrasta yksilöllisesti. Sisarukset on ihan kiva asia, mutta ei enää silloin kun niitä on niin paljon, että vanhemmat ovat uupuneita. Jokaisella lapsella pitäisi olla mahdollisuus viettää aikaa isän ja ja äidin kanssa myös kahdestaan. Sisarusten antama hoiva ei voi sitä korvata.

Joskus huvikseni luin Päivämiehestä joitain suurperheellisten blogeja. Oli kyllä silmiä avaavaa lukea miten vailla valvontaa pienet lapset voivat noissa perheissä olla. Naureskellaan sitä miten lapsi työntää hamahelmiä nenään ja muuta mukavaa. Päivystysreissut ihan arkipäivää kun ei ole riittävää valvontaa. Kun se uusi vauvakin on hoidettava, niin ei niistä taaperoista enää jaksa pitää lukua. Kun lapsia on niin paljon, niin nähtävästi ei niin nökönuukaa jos jollekin käy köpelösti. Monet noista jutuista olisi ihan lastensuojelutapauksia normiperheissä. 

Vierailija
3918/7592 |
21.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uskonnollinen oppi ei saa ketään haluamaan isoa perhettä. Juuri näin! Todellakin. 

Ja silti on ihmisiä, joilla on uskonnollisen opin takia  iso perhe. 

Siis ilman omaa halua. Ja se on tragedia kaikille. 

Mutta tätähän ei kukaan vl koskaan myönnä. Joten kysyn: onko mahdollista, että 100 000 ihmisen  joukkoon kuuluu vain ja ainoastasn suurperheestä haaveilevia  ja haaveilleita ihmisiä? Siis 100 000 on noin nykyinen määrä liikkeeseen kuuluvia ihmisiä. Lisää siihen ihmiset vaikka n 100 vuoden ajalta ja toista kysymys. 

Tiedät kyllä vastauksen. 

Vierailija
3919/7592 |
21.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi sun lapsiparkojas. 

Vierailija
3920/7592 |
21.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi aina ajatellaan että mies on tässä se "paha"? Jos nainen haluaa seksiä itse ja haluaa miehen tulevan sisään, niin se laitetaan miehen syyksi? 

-Vl nainen

Eikö tähän liikkeeseenne kuulu jonkinlainen mies on perheenpää -ajattelu. Että luulisi perheenpään ajattelukyvyn ulottuvan myös vaimonsa jaksamiseen ja terveyteen ja palautumiseen ja jo olemassa olevien lasten huomioimisee

Kyllä kuuluu, mutta nämä muut asiat ei välttämättä kiinnosta. Ennen oli tapana jopa sanoa, että kyllä Jumala antaa uuden, jos vaimo kuolee synnytyksessä.

Muutenkin tuollainen ajattelu, että joku on muiden yläpuolella, johtaa helposti tyranniaan.

Ketju on lukittu.