Areenassa Luojan lapset (v-lestadiolaisista) vol 2.
Kommentit (7592)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko hengellistä väkivaltaa se, että kokee oman uskonkäsityksen olevan oikea, ja siksi sitä tarjoaa muillekin?
Jos on, niin silloin olen siihen syypää. Paremmaksi ihmiseksi tai paremmaksi uskovaiseksi en kyllä itseäni tunne.Eikö tuo tulkinta johda siihen, että kaikki lähetystyötä tekevät syyllistyvät hengelliseen väkivaltaan? Kuitenkin lähetyskäsky on Jeesuksen antama.
Minun ainoa motiivini vastailla tässä ketjussa on lähetyskäsky.
Ihan vilpittömästi luulen, että kirjoituksiasi lukemalla kenenkään päähän ei tule ajatus siitä, että tuohon joukkoon minäkin haluaisin kuulua. Sorry.
Olen seurannut sivusta. Mutta nyt on pakko avautua: on teillä vastapuolen kristityillä kyllä tosi paljo rumempi kielenkäyttö. Ei siitä lähimmäisenrakkaus paista eikä ku
Luin eka kertaa tätä ketjua. Minulle tuli kylmät väreet kun ilmeisesti vl kirjoitti: te vastapuolen kristityt.
MIkä vastapuoli? Jos olet Jeesuksen oma, olet kristitty ja niin olen minäkin. Miksi ihmeessä rakennat muureja? Jeesus nimenomaan rukoili, että me olisimme yhtä -siis kaikki me Jeesukseen uskovat ja HÄnelle kuuluvat. Voi, miten pienenä te Jumalaa pidätte, kun HÄn ei voisi minuakin pelastaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millähän Ollen ja Eevan perhe tulee oikein toimeen?
Ollellahan oli se puusepän koulutus, mutta niitä hommia ei kai ole juuri tehnyt? Jotain kuvauskeikkoja hänellä kai on, mutta miten sillä elättää koko ajan kasvavan perheen? Toki saavat lapsilisät ja kodinhoidon tuet, mutta ei ne nyt kovin paljoa ole. Kuitenkin tekevät isoja hankintoja esim. matkailuvaunun, käytettynäkin aika iso hankinta.
Maksaako joku Rauhanyhdistys hänelle näistä videoista? Hehän ovat tälläinen postikorttiperhe vl-väestä. Hyvin näyttävät jaksavan kasvavaa perhettä ainakin videoiden perusteella, mutta lisääntymisen tahti on kyllä aika hurja. Koska ovat niin nuoria, niin heille ehtii hyvinkin syntyä vaikka 20 lasta.
Nyt ainakin kesän ajan sillä on ollut joka viikonloppu joku hääkuvaus kun on päivitellyt kuvauskäyttäjälle. Jos yhdestä kuvauksesta jää käteen suunnilleen tonni ja k
Mistä tuollaisia lukuja keksit? Kannattaa perehtyä yrittäjän tulonmuododtukseen. Yrittäjän eläkemaksut, alvit ja verot, lisäksi työvälineet ja muut kulut, lomat ja vakuutukset pitää itse maksaa.
Jotkut satunnaiset kuvauskeikat ei tuo leipää pöytään kuten palkkatyö. Tämän voi jokainen freelancer kertoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millähän Ollen ja Eevan perhe tulee oikein toimeen?
Ollellahan oli se puusepän koulutus, mutta niitä hommia ei kai ole juuri tehnyt? Jotain kuvauskeikkoja hänellä kai on, mutta miten sillä elättää koko ajan kasvavan perheen? Toki saavat lapsilisät ja kodinhoidon tuet, mutta ei ne nyt kovin paljoa ole. Kuitenkin tekevät isoja hankintoja esim. matkailuvaunun, käytettynäkin aika iso hankinta.
Maksaako joku Rauhanyhdistys hänelle näistä videoista? Hehän ovat tälläinen postikorttiperhe vl-väestä. Hyvin näyttävät jaksavan kasvavaa perhettä ainakin videoiden perusteella, mutta lisääntymisen tahti on kyllä aika hurja. Koska ovat niin nuoria, niin heille ehtii hyvinkin syntyä vaikka 20 lasta.
Nyt ainakin kesän ajan sillä on ollut joka viikonloppu joku hääkuvaus kun on päivitellyt kuvauskäyttäjälle. Jos yhdes
No en tarkkaan tiedäkään miten nuo menee mutta jos yks kuvauskeikka maksaa 1500€ niin ajattelin että varmaan riittää että 500€ yhdestä laittaa sivuun veroja yms varten. Kylläkai sitä muutkin yrittäjät saa elätettyä perheensä niin miksi ei Ollekin.
Lestadiolaiset on ahkeraa porukkaa ja oon saanu sen kuvan ettei Olle vaan satunnaisesti tee mitään keikkoja vaan ne on just se työ millä se elättää perheensä. Lisäksi se tekee niitä simulaattorijuttuja veljiensä kans. En ymmärrä tätä ihmettelyä että millä he elättävät itsensä. Kun karsii kaikesta turhasta, niin hyvin elää pienilläkin tuloilla.
Vierailija kirjoitti:
Allan taisi syntyä joskus lokakuussa ja tuoreimman laskettu aika on tammikuussa. Aika pieni ikäero.
Eivät ole tarkkaa laskettua aikaa kertonut. "Alkuvuodesta" voi tarkoittaa tammi- maaliskuuta. Nuorimmainen syntyi syyskuussa. Ensimmäisen ja toisen lapsen välillä on vielä pienempi ikäero.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Allan taisi syntyä joskus lokakuussa ja tuoreimman laskettu aika on tammikuussa. Aika pieni ikäero.
Eivät ole tarkkaa laskettua aikaa kertonut. "Alkuvuodesta" voi tarkoittaa tammi- maaliskuuta. Nuorimmainen syntyi syyskuussa. Ensimmäisen ja toisen lapsen välillä on vielä pienempi ikäero.
Joku kertoi, vissiin sukulainen tuolla youtubessa, että uuden vauvan laskettu aika on 26.1.2026.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Jos sairauden lääkityksen edellytyksenä on ehkäisy, niin silloin sitä käytetään."
*tirsk*
Meidän kylän vl-papin vaimo joutui synnyttämään 16 lasta, vaikka hänellä oli vaikea, kivulias ja perinnöllinen sairaus. Mies ei suostunut ehkäisyyn eikä edes siihen, että vaimo käyttäisi lääkitystä, sekin kun meinaan voi aiheuttaa hedelmättömyyttä ja keskemenoja. Viimeiset lapset syntyivät, kun hän oli jo pyörätuolissa...
Ei voi olla totta. Hope so. Uskovainen mies ei voi kyllä tehdä noin.
Ai ei vai! Meinaatko, että ilman kroonista sairautta on ihan ok, että nainen on 16 kertaa raskaana? Ei kenenkään kroppaa ole tarkoitettu semmoista kestämään. Ja tällaisia perheitä vl- piireissä on nykyäänkin.
No tämä. Ei kenenkään kroppaa (eikä mieltä) ole tarkoitettu semmoista kestämään. Eikä kenenkään lapsen lapsuus saisi mennä ohi ylisuuren sisarussarjan alkupäässä pienempiä sisaruksia hoitaessa ja itse itseään kasvattaessa. Eikä kenenkään lapsen lapsuus saisi mennä ohi ylisuuren sisarussarjan loppupäässä ilman jaksavia vanhempia ja vain sisarusten hoivassa.
t. Nimimerkki "Kokemusta on"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku kertoi, vissiin sukulainen tuolla youtubessa, että uuden vauvan laskettu aika on 26.1.2026.
Miksi en itse löydä sellaista kommenttia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi en itse löydä sellaista kommenttia?
Et osaa käyttää nettiä. Youtubessa, Ranuan opistoseurat kommenteissa. Täyttääkö Elda jo 3v? Siihen joku uneton vastannut kaikki lasten iät plus lasketun ajan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt on kyllä joku "sukulainen" ollut väärässä. Just eilen kysyin Eevalta instassa lasketusta ajasta, niin ei ole tammikuussa. En sitä tänne sano, kun eivät ole sitä itse mihinkään sanoneet.
Kommentissa lukee että "tammikuussa 26" eli tarkoittaa vuotta 2026. Ja kun ovat sanoneet että alkuvuodesta niin kaikki luulee että tammikuussa.
Onkohan tämä uneton nimimerkkiä videoissa käyttävä Eeva itse vai joku sukulainen? Muutenhan hän ei tietäisi vauvan laskettua aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Onkohan tämä uneton nimimerkkiä videoissa käyttävä Eeva itse vai joku sukulainen? Muutenhan hän ei tietäisi vauvan laskettua aikaa.
Joku random tyyppi joka luulee tietävänsä lasketun ajan, koska se ei ole tammikuussa. Eevalla on kyllä ihan oma tili jolla vastailee.
Eikö naisen keholla ole tässä liikkeessä mitään sellaista normaalia itseisarvoa? Eihän kroppa, hormonit, jne. palaudu raskauksista tuollaisella tahdilla missään välissä? Miksei mies ota naisensa hyvinvointia ja jaksamista huomioon ja ole laskematta sisään? Vai onko tuokin ehkäisyä ja no-no? Kuuluuko tähän liikkeeseen ajatus siitä, että naisen kroppa kuuluu olla miehen käytettävissä?
Vierailija kirjoitti:
Eikö naisen keholla ole tässä liikkeessä mitään sellaista normaalia itseisarvoa? Eihän kroppa, hormonit, jne. palaudu raskauksista tuollaisella tahdilla missään välissä? Miksei mies ota naisensa hyvinvointia ja jaksamista huomioon ja ole laskematta sisään? Vai onko tuokin ehkäisyä ja no-no? Kuuluuko tähän liikkeeseen ajatus siitä, että naisen kroppa kuuluu olla miehen käytettävissä?
Ilmeisesti kuuluu. Ja ideologiaan kuuluu myös, että itsetyydytys on syntiä sekin. Näistä kahdesta asiasta on aikojen saatossa seurannut paljon surua ja kärsimystä, erityisesti tytöille ja naisille.
Ja ainakin ennen vanhaan lestadiolaisessa liikkeessä opetettiin (ks. esimerkiksi kirja Voitosta voittoon, jota jaettiin nuorille "valistusmielessä"), että seksistä ei saa avioliitossa kieltäytyä sillä perusteella, että ei halua tulla raskaaksi. Kieltäytyä toki noin ylipäätään "saa", mutta syyksi pitää joko itse mieltää tai ainakin ääneen sanoa esimerkiksi sairaus tai uupumus. Se ei siis saisi olla keino "ehkäistä" ja estää "Jumalan luomistyötä".
Tuollainen ajatteluhan on sinänsä vanhaa kuin ruisleipä. Siis se, että vain sairaus tai huono olo on hyväksyttävä syy kieltäytyä seksistä. Siitä juontaa juurensa se, että naisen "päänsärky" on laajentunut jopa yleiskielen termiksi tarkoittamaan ylipäätään sitä, että tänään ei huvita. Muualla maailmassa vain on jo päästy tuosta ajattelusta eteenpäin, onneksi! Siis siihen, että jokaisen seksuaalinen itsemääräämisoikeus on pyhä asia ja siitä EI luisteta missään olosuhteista eikä mistään syystä. Ja kaikki muu on eri tavoin määriteltyä ja eriasteista seksuaalista hyväksikäyttöä tai väkivaltaa.
Vierailija kirjoitti:
Minä en ymmärrä, että miten kukaan mies kehtaa kertoa kenellekään, että 23- vuotias vaimoni, joka on kolmen aivan pienen lapsen äiti, odottaa jo neljättä lasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti kuuluu. Ja ideologiaan kuuluu myös, että itsetyydytys on syntiä sekin. Näistä kahdesta asiasta on aikojen saatossa seurannut paljon surua ja kärsimystä, erityisesti tytöille ja naisille.
Ja ainakin ennen vanhaan lestadiolaisessa liikkeessä opetettiin (ks. esimerkiksi kirja Voitosta voittoon, jota jaettiin nuorille "valistusmielessä"), että seksistä ei saa avioliitossa kieltäytyä sillä perusteella, että ei halua tulla raskaaksi. Kieltäytyä toki noin ylipäätään
Noin se on ennen mennyt, mutta nykyajan lestadiolaisista suurin osa kyllä on sitä mieltä, että seksistä saa kieltäytyä eikä sille tarvi olla mitään syytä. Moni käyttää "varmoja päiviä" hyväkseen, eikä naisen kroppa todellakaan ole miehen käytettävissä miten vain. Eikä keskeytetty yhdyntä ole syntiä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi aina ajatellaan että mies on tässä se "paha"? Jos nainen haluaa seksiä itse ja haluaa miehen tulevan sisään, niin se laitetaan miehen syyksi?
-Vl nainen
Vierailija kirjoitti:
Juokse Eeva, juokse!
Ei takuulla juokse. Eeva on kiltti ja sopeutuvainen. Tekee vielä paljon lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en ymmärrä, että miten kukaan mies kehtaa kertoa kenellekään, että 23- vuotias vaimoni, joka on kolmen aivan pienen lapsen äiti, odottaa jo neljättä lasta.
Mies joka on itsekin 23
Voi tyttöparkaa. Ja lapsiparkoja.