Areenassa Luojan lapset (v-lestadiolaisista) vol 2.
Kommentit (7592)
"Ulkonainen yhteys syntyy siitä, että seurakunnan jäsenet kilvoittelevat samankaltaisessa uskossa."
Jos tämä johtuu siitä, että noudatetaan yhteisiä ihmissääntöjä, niin kyllä, on ristiriidassa Lutherin kanssa. Mormonitkin "kilvoittelevat" keskenään samankaltaisessa uskossa, heilläkin on selvä ulkonainen yhteys.
Vierailija kirjoitti:
Onko tämä mielestäsi ristiriidassa Lutherin kanssa? Jos on, niin missä kohdassa?
Näin me uskomme:
KRISTUKSEN SEURAKUNTA on Pyhän Hengen kokoama uskovien yhteisö maan päällä. Siinä uskovat ovat elävässä yhteydessä Kristukseen ja toinen toisiinsa. Seurakunta ei ole ensisijaisesti ulkonainen yhteisö, vaan sen jäseniä yhdistää toisiinsa henkilökohtainen sydämen usko. Ulkonainen yhteys syntyy siitä, että seurakunnan jäsenet kilvoittelevat samankaltaisessa uskossa.
Ja tuotako ei muka muualla ole kuin vlliikkeessä? Mihin tämä kummallinen käsitys perustuu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko tämä mielestäsi ristiriidassa Lutherin kanssa? Jos on, niin missä kohdassa?
Näin me uskomme:
KRISTUKSEN SEURAKUNTA on Pyhän Hengen kokoama uskovien yhteisö maan päällä. Siinä uskovat ovat elävässä yhteydessä Kristukseen ja toinen toisiinsa. Seurakunta ei ole ensisijaisesti ulkonainen yhteisö, vaan sen jäseniä yhdistää toisiinsa henkilökohtainen sydämen usko. Ulkonainen yhteys syntyy siitä, että seurakunnan jäsenet kilvoittelevat samankaltaisessa uskossa.
Ja tuotako ei muka muualla ole kuin vlliikkeessä? Mihin tämä kummallinen käsitys perustuu?
Totta kai on, edellyttäen, että uskoo tasan tarkkaan kuin vlliike opettaa, eiks niin...?
Minusta esimerkiksi Suomen evlutkirkossa jäsenet uskovat keskenään hyvin eri tavoin. Ei voi sanoa, että heillä olisi yhtenäinen uskonkäsitys. Mormonien yhtenäisyydestä olen samaa mieltä (sen käsityksen mitä olen saanut mediasta). Mutta heillä opissa ei ole sitä puhdasta evankeliumia.
Vierailija kirjoitti:
Minusta esimerkiksi Suomen evlutkirkossa jäsenet uskovat keskenään hyvin eri tavoin. Ei voi sanoa, että heillä olisi yhtenäinen uskonkäsitys. Mormonien yhtenäisyydestä olen samaa mieltä (sen käsityksen mitä olen saanut mediasta). Mutta heillä opissa ei ole sitä puhdasta evankeliumia.
On yhtenäinen uskonkäsitys, ihminen pelastuu yksin uskosta, yksin armosta, yksin Kristuksen tähden. Siispä kirkon penkissä istuvat eivät lähde tuomitsemaan ja arvioimaan toistensa sydämentilaa vaan uskovat kaikki Jeesuksen pelastustyöhön. Hyvin yhtenäinen usko siis, jokainen luottaa Jumalan armoon (hyvyyteen).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On yhtenäinen uskonkäsitys, ihminen pelastuu yksin uskosta, yksin armosta, yksin Kristuksen tähden. Siispä kirkon penkissä istuvat eivät lähde tuomitsemaan ja arvioimaan toistensa sydämentilaa vaan uskovat kaikki Jeesuksen pelastustyöhön. Hyvin yhtenäinen usko siis, jokainen luottaa Jumalan armoon (hyvyyteen).
Tuon kirjoittamasi allekirjoitaisin muuten, mutta miten kirkossa voi olla pappeja, jotka eivät esim. usko jumalaan (näin olen lehdestä lukenut) tai pappeja, jotka julistavat että kaikki pääsevät taivaaseen? (Olisi ihanaa, mutta ei ole Raamatun muksista)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuon kirjoittamasi allekirjoitaisin muuten, mutta miten kirkossa voi olla pappeja, jotka eivät esim. usko jumalaan (näin olen lehdestä lukenut) tai pappeja, jotka julistavat että kaikki pääsevät taivaaseen? (
Eroa siis kirkosta. Vaikka tänään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuon kirjoittamasi allekirjoitaisin muuten, mutta miten kirkossa voi olla pappeja, jotka eivät esim. usko jumalaan (näin olen lehdestä lukenut) tai pappeja, jotka julistavat että kaikki pääsevät taivaaseen? (
Täydellistä seurakuntaa ei löydy. Eikös vl-puhujiakin ollut eri tavoin sotkeentunut p. juttuihin? Kymmeniä jopa, eikös tämä ollut jonkun tutkijan selvitystyön tulos? Miten voi olla pyhien yhteisössä tälläisiä puhujia?
Tästä löytyy paljon tutkimuksia. Kirkon omakin tutkimus osoittaa suuret erot:
Alle 30-vuotiaista naisista neljännes (24 %) uskoo, että Jeesus on Jumalan poika, kun yli 70-vuotiaista naisista tähän uskoo joka toinen.
https://evl.fi/tiedote/kirkon-nelivuotiskertomus-nuorten-naisten-ja-mie…
Jos kiinnostaa vielä se Laestadiuksen saarna niin löytyy kokonaisuudessaan Googlesta hakusanoilla tarkastussaarna sorselessa.
Tässä vielä eräs kohta saarnasta.
"Ja jos Paavali nousisi ylös tänä päivänä kristillisyyden kirkkaasta aamusta, eli jos Johannes Kastaja heräisi kristillisyyden ensimmäisestä liekistä, eli jos yksi Luther nostaisi päänsä pian sammuneesta kristillisyyden iltahämärästä, arvaattekos, mitä näillä miehillä olisi sanottavaa, kun he saisivat nähdä koko kristikunnan rikki hajonneena niin moniin eri lahkoihin ja puolueisiin, joista kaikki ja joka ainoa uskovat olevansa oikeassa opissa? He varmaankin valittaisivat enemmän kuin yhden kerran, ja vuodattaisivat katkeria kyyneleitä sen hirmuisen sokeuden tähden, ja sen järkyttävän pimeyden tähden, jolla sielunvihollinen on ympäröinyt ja pettänyt koko sokean maailmanjoukon, joka vaeltaa niin kuin sikalauma, jota sudet ajavat takaa alas pohjattomuuteen, eli vangittuna ja kiedottuna saatanan verkkoihin, kuolleen kirjaimen raskaan rautaikeen alle.
En tahdo sanoa kaikkea, mitä ajattelen siitä hirmuisesta orjuudesta, jonka alla viekas vihollinen pitää ihmisraukkojen omiatuntoja painettuna kirjaimen pakon alle. Siitä tulee iankaikkinen orjuus.
Juuri tässä saatanan orjuudessa moni, jolla on hellä omatunto, näivettyy, koska hän ensimmäisen heräyksen jälkeen alkaa punnita sanoja ja hieroa kirjainta. Silloin syntyy puolueita. Silloin tulee lahkoja ja hajaannuksia opissa. Silloin tulee ydin kristillisyydestä hävitetyksi. Elämä ja henki sammuu. Elävä usko tulee kuolleeksi kirjaimen uskoksi. Rakkaus Jumalaan tulee teeskentelijän kaavuksi. Hengellinen ylpeys, sietämätön saatanan haju ja löyhkä, joka saastuttaa kalliisti lunastetun sielun ulkokullaisuuden myrkyllä."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sinäkö menet takuuseen, että 100 000 ihmisen yhteisöstä joka ikinen uskoo ihan samalla tavalla ja on muutenkin "pyhä"?
Vierailija kirjoitti:
Alle 30-vuotiaista naisista neljännes (24 %) uskoo, että Jeesus on Jumalan poika, kun yli 70-vuotiaista naisista tähän uskoo joka toinen.
Sehän ei tarkoita sitä, etteikö kirkossa kuulissi puhdasta evankeliumia. Samalla tavalla kuin jos vl ei usko Jumalaan, niin se ei vie evankeliumia vl-liikkeeltä.
Eikös vl-puhujiakin ollut eri tavoin sotkeentunut p. juttuihin?
Kyllä sekaantui. Kukaan heistä ei ole enää puhujan tehtävässä.
Jos puhuja ei saarnaa puhtaasti, häntä puhutellaan. Jos se ei auta, hän ei saa enää toimia puhujana.
Silloin syntyy puolueita. Silloin tulee lahkoja ja hajaannuksia opissa. Silloin tulee ydin kristillisyydestä hävitetyksi. Elämä ja henki sammuu. Elävä usko tulee kuolleeksi kirjaimen uskoksi. Rakkaus Jumalaan tulee teeskentelijän kaavuksi. Hengellinen ylpeys, sietämätön saatanan haju ja löyhkä, joka saastuttaa kalliisti lunastetun sielun ulkokullaisuuden myrkyllä."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sehän ei tarkoita sitä, etteikö kirkossa kuulissi puhdasta evankeliumia. Samalla tavalla kuin jos vl ei usko Jumalaan, niin se ei vie evankeliumia vl-liikkeeltä.
Kyllä kuuleekin myös puhdasta evankeliumia. Nyt puhuttiin kuitenkin siitä Lutherin pyhien pyhästä seurakunnasta, jonka tuntomerkki oli se, että seurakuntalaisilla on yhtenevä uskonkäsitys. Ja sitä ei ole luerilaisessa kirkossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuon kirjoittamasi allekirjoitaisin muuten, mutta miten kirkossa voi olla pappeja, jotka eivät esim. usko jumalaan (näin olen lehdestä lukenut) tai pappeja, jot
Minusta tuo "yhtenäinen uskonkäsitys" on suorastaan vaarallinen käsite. Kun ainoa "totuus" on, että Jumala on meiltä salattu ja vain vajavaisesti mitään mistään tiedämme. Jokaisen käsitys asioista on siis vajavainen. Näin ajatellen on hullua kilpailla siitä, kenen vajavainen käsitys asioista on jotenkin "paremmin vajavainen" kuin toisen. Tai että siitä jonkun joukon vajavaisesta käsityksestä ei saa mitenkään miettiä, että "hmmm, voi olla se noinkin. Tai sitten ei".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kuuleekin myös puhdasta evankeliumia. Nyt puhuttiin kuitenkin siitä Lutherin pyhien pyhästä seurakunnasta, jonka tuntomerkki oli se, että seurakuntalaisilla on yhtenevä uskonkäsitys. Ja sitä ei ole luerilaisessa kirkossa.
Tarkoitat, ei ole sinun mielestä. Kyllä on yhtenevä uskonkäsitys, siis kirkolla itsellään, vaikka kaikki jäsenet ei siihen sitoutuisi. Eihän kaikki vl-ihmiset usko seurakuntaoppiin eikä ehkäisykieltoon, vl-liikkeellä voi silti sanoa olevan aika yhtenäinen uskonkäsitys niissä peruskysymyksissä,
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ja joo. Onhan universalismi myös yksi olemassa oleva teologinen näkemys - kaikki pääsevät taivaaseen. Katolilaiset eivät luota yksin uskoon ja armoon, ja mukana on myös sakramentit ja muut teot. Luterilaisuudessa painopiste on siinä uskossa, usko Jeesukseen Kristukseen niin pelastut (ilman armoa). Ja sitten taas Vatikaanissa otettiin aikoinaan kanta, että myös ei-kristityt voivat pelastua jos he etsivät Jumalaa rehellisesti ja toimivat omantuntonsa mukaisesti.
Kristittyjen yhteinen usko on se, että ainakin kaikki uskossa olevat kristityt pelastuvat. Ja vl-usko ei usko tähän määritelmään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silloin syntyy puolueita. Silloin tulee lahkoja ja hajaannuksia opissa. Silloin tulee ydin kristillisyydestä hävitetyksi. Elämä ja henki sammuu. Elävä usko tulee kuolleeksi kirjaimen uskoksi. Rakkaus Jumalaan tulee teeskentelijän kaavuksi. Hengellinen ylpeys, sietämätön saatanan haju ja löyhkä, joka saastuttaa kalliisti lunastetun sielun ulkokullaisuuden myrkyllä."
Kylläpä kuvaakin hyvin näitä lopun aikoja. -vl
Raamattu ei anna lupaa sanoa milloin eletään lopun aikoja. "Sitä hetkeä ei tiedä kukaan, ei enkelit taivaassa ei edes Poika, ainoastaan Jumala." (Tai jotenkin noin.) Käsketään vaan tarkkaavainen merkkejä, Jumalan aikakäsitys on kuitenkin erilainen kuin ihmisillä.
Näin me uskomme: