Areenassa Luojan lapset (v-lestadiolaisista) vol 2.
Kommentit (7592)
Tuossahan tulee kirjaimellisen lukutavan ongelma esiin. Jos tulkitaan kirjaimellisesti eikä ajatusta taustalla, tosiinsa kyllästynyt pariskunta voi sopia, että toinen käy pettämässä. Sitten on lupa erota ja avioitua uudestaan. Vaikka katuisi niin vahinko on jo tapahtunut.
- Näin vl miehet tekevätkin jo muutamassa kuukaudessa puolison kuoltua on uusi avioliitto solmittu. -
Kukaan tuntemani miesleski ei ole mennyt muutaman kuukauden päästä naimisiin. Tämäkin on yksi semmoinen legenda, joka elää ja voi hyvin. Ja koskee nimenomaan lestadiolaisia, kenestäkään muusta ei tämmöisiä tarinoita kerrota.
Ja jos 80-vuotias meneekin, niin kannattaako siinä iässä pitkään odotella?
Minä mielelläni kuulisin, mitä Uudessa testamentissa olevia Jumalan sanan ohjeita ei teidän mielestä tarvitse noudattaa? Kysyn tätä niiltä, jotka ovat mielestään uskovaisia.
Vierailija kirjoitti:
Minä mielelläni kuulisin, mitä Uudessa testamentissa olevia Jumalan sanan ohjeita ei teidän mielestä tarvitse noudattaa? Kysyn tätä niiltä, jotka ovat mielestään uskovaisia.
Jos silmäsi viettelee sinut niin repäise se irti.
^ ei mielestäni tarvitse noudattaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos silmäsi viettelee sinut niin repäise se irti.
^ ei mielestäni tarvitse noudattaa.
No joo, en tarkoittanut vertauskuvia. Tuo avioliittoasia ei ole mitenkään vertauskuvallinen.
Toisaalta kannattaa puhaltaa peli poikki, koska usko ei ole tekoja. Uteliaisuuttani olisin kysynyt.
Vierailija kirjoitti:
- Näin vl miehet tekevätkin jo muutamassa kuukaudessa puolison kuoltua on uusi avioliitto solmittu. -
Kukaan tuntemani miesleski ei ole mennyt muutaman kuukauden päästä naimisiin. Tämäkin on yksi semmoinen legenda, joka elää ja voi hyvin. Ja koskee nimenomaan lestadiolaisia, kenestäkään muusta ei tämmöisiä tarinoita kerrota.
Juu eihän niin käy, koska täytyyhän sinun tuntea joku jolle on käynyt niin. Arvaapa mitä. Minä tiedän kymmeniä noin toimineita vl miehiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu eihän niin käy, koska täytyyhän sinun tuntea joku jolle on käynyt niin. Arvaapa mitä. Minä tiedän kymmeniä noin toimineita vl miehiä.
Nyt täytyy sanoa, että tuohon en usko. Valitettavasti. Sinun pitäisi olla melko vanha, että tietäisit kymmeniä miehiä, jotka ovat muutamassa kuukaudessa avioituneet.
Minä olen yli 70-vuotias ja tiedän paljon edesmenneitä miehiä. Nop
Korjaan: * naisia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laitan tämän uudestaan, ettei tule epäselvyyttä (minun mokani):
Nyt täytyy sanoa, että tuohon en usko. Valitettavasti. Sinun pitäisi olla melko vanha, että tietäisit kymmeniä miehiä, jotka ovat muutamassa kuukaudessa avioituneet.
Minä olen yli 70-vuotias ja tiedän paljon edesmenneitä *naisia*. Nopein tapaus taitaa olla lähisukulaiseni, joka meni uudelleen naimisiin reilun vuoden päästä vaimonsa kuolemasta ja hänkin oli silloin jo lähellä seitsemääkymmentä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laitan tämän uudestaan, ettei tule epäselvyyttä (minun mokani):
Juu jokapaikassa eletään kuten teillä ja teidän kylällä. Eihän muu ole mahdollista. Minä tiedän mitä tiedän ja sinä uskot mitä uskot tai olet uskomatta. Ei se kuitenkaan tapahtunutta muuksi muuta. Eikä noista huudella jokapaikassa. Vieraammat ei tiedä.
Täytyy sanoa että erikoinen tuttavapiiri sinulla, kun on läheisiä (ei vieraampia) miehiä kymmeniä joilla kaikilla vaimo kuollut ja uusi hommattu parissa kuukaudessa.
Minä en tosin ole kuin reilu 50, ja en tunne kuin yhden jolta vaimo kuoli (syöpään). 2 vioden kuluttua löysi uuden puolison.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajatella. Taas me ja katoliset ja ortodoksit ollaan sekaisin.
Saanko ihan sievästi ja varovaisesti kysyä (ja toivon suoraa vastausta), ovatko siis katoliset ja ortodoksitkin armon perillisiä? Voisiko jo vl vastata joko kyllä tai ei? Pelastuvako he vl uskonkäsityksen mukaan?
Ja please, ei taas sitä että "Jumala tuomitse ja tutkii.."
Eipä kukaan vastannut.
Voin vastata. Vl-seurakuntaoppiin täysin uskoville katoliset ja ortodoksit eivät ole "armon perillisiä" siis suomeksi sanottuna eivät ole menossa taivaaseen, paitsi jos saavat vl-synninpäästön.
Niille vl-ihmisille, joille tuo seurakuntaoppi ei ole tiukka totuus, se tuomio todellakin jätetään Jumalalle, eikä muiden pelastumiseen haluta ottaa kantaa. Näitä jälkimmäisiä taitaa olla vl-porukassa yhä enenevissä määrin. Monilla ajatus on menossa siihen suuntaan, että ainakin tällä omalla uskolla on tie Jumala luo, muiden asioita ei haluta niin tarkasti ajatella. Voin nähdä, miten vl-liikkeessä eletään jo ikään kuin kahdessa eri todellisuudessa hengellisen totuuden suhteen. Vl-seurakuntaoppiin uskovat saattavat tosin luulla muidenkin uskovan yhtä jyrkästi. Eri mieltä olevat on hienotunteisesti hiljaa, myös koska eivät ehkä jaksa asettaa itseään vaikeaan tilanteeseen. Eri näkemyksiä tuodaan julki ehkä hieman kierrellen ja vaivihkaa.
Vierailija kirjoitti:
Voin vastata. Vl-seurakuntaoppiin täysin uskoville katoliset ja ortodoksit eivät ole "armon perillisiä" siis suomeksi sanottuna eivät ole menossa taivaaseen, paitsi jos saavat vl-synninpäästön.
Niille vl-ihmisille, joille tuo seurakuntaoppi ei ole tiukka totuus, se tuomio todellakin jätetään Jumalalle, eikä muiden pelastumiseen haluta ottaa kantaa. Näitä jälkimmäisiä taitaa olla vl-porukassa yhä enenevissä määrin. Monilla ajatus on menossa siihen suuntaan, että ainakin tällä omalla uskolla on tie Jumala luo, muiden asioita ei haluta niin tarkasti ajatella. Voin nähdä, miten vl-liikkeessä eletään jo ikään kuin kahdessa eri todellisuudessa hengellisen totuuden suhteen. Vl-seurakuntaoppiin uskovat saattavat tosin luulla muidenkin uskovan yhtä jyrkästi. Eri mieltä olevat on hienotunteisesti hiljaa, myös koska eivät ehkä jaksa asettaa itseään vaikeaan tilanteeseen. Eri näkemyksiä tuodaan julki ehkä hieman kierrellen ja vaivihkaa.
Minusta on todella mamoilua ja täydellistä selkärangattomuutta olla tuollaisessa asiassa "hienotunteisesti" hiljaa. Ei se liike tule koskaan muuttumaan avoimempaan ja inhimillisempään suuntaan, jos ihmiset eivät avaa suutaan muutoin kuin kuiskuttelemalla keskenään. Ja jos kerran näitä avoimemmin ajattelevia on jo "enenevässä määrin" eli, niin mikä ihme estää tuomasta kantaansa julki? Ei kai vain "hienotunteisuus" ole oikeasti pelkoa?
Terveessä yhteisössä olisi itsestään selvää, että kenenkään ei tarvitse olla "hienotunteisesti" hiljaa.
Rehellisesti sanottuna, vl-liikkeessä kasvaneena pystyn sanomaan, että todellisuus on tavallaan aina ollut jakautunut. Muistan jo lapsuudesta ne ihmiset, joilla ei ollut selvästi jyrkkiä opillisia näkemyksiä ja ne, joilla oli. Eli väitän, että kaikki vl-ihmiset ei ole koskaan uskoneet täysin seurakuntaoppiin, vaikka liikkeeseen on haluttu jäädä ja uskoa on sinänsä pidetty oikeana.
Jännä toi hengen virka oppi. Jos oikea evankeliumi on pysynyt ja kulkeutunut vl-yhteisöön, eikös se samalla tavalla ole voinut pysyä ja kulkeutua myös muissa kristillisissä yhteisöissä. Hämmentävä jos tätä mahdollisuutta ei aidosti nähdä.
Minulla on muitakin lampaita; ne eivät ole tässä tarhassa. Minun on paimennettava niitäkin, ja nekin kuuntelevat minua. Lampaistani tulee yksi lauma, jolla on yksi ainoa paimen.
"Minusta on todella mamoilua ja täydellistä selkärangattomuutta olla tuollaisessa asiassa "hienotunteisesti" hiljaa. Ei se liike tule koskaan muuttumaan avoimempaan ja inhimillisempään suuntaan, jos ihmiset eivät avaa suutaan muutoin kuin kuiskuttelemalla keskenään. Ja jos kerran näitä avoimemmin ajattelevia on jo "enenevässä määrin" eli, niin mikä ihme estää tuomasta kantaansa julki? Ei kai vain "hienotunteisuus" ole oikeasti pelkoa?"
Vastaan, että tietenkin se on pelkoa. Väitän, että tuohon tiukkaan seurakuntaoppiin uskovat ovat pääasiassa ensinnäkin vanhempia ihmisiä verrattuna siihen, miten nuoremmat nykyään pääasiassa asiasta ajattelevat. Toiseksi he ovat pääasiassa vanhempia miehiä. Jostain syystä naisilla on kokemukseni mukaan usein avarampi sydän. Eli nämä "tiukkikset" ovat juuri niitä, joista myös puhujat valikoituvat ja jotka sitten saarnaavat sitä seurakuntaoppia. Niitä, jotka puhuttelevat paikalla olevia, että Te Jumalan lapset... ja voi niitä muita epäuskoisia ...
Eli jos omissa joukoissa kerrot olevasti toista mieltä, asettaudut vastahankaan suhteessa puhujan opetukseen ja pian jo ovikello soi. Ymmärrän, jos se ei houkuttele.
t. Ex-vl
Vierailija kirjoitti:
"Minusta on todella mamoilua ja täydellistä selkärangattomuutta olla tuollaisessa asiassa "hienotunteisesti" hiljaa. Ei se liike tule koskaan muuttumaan avoimempaan ja inhimillisempään suuntaan, jos ihmiset eivät avaa suutaan muutoin kuin kuiskuttelemalla keskenään. Ja jos kerran näitä avoimemmin ajattelevia on jo "enenevässä määrin" eli, niin mikä ihme estää tuomasta kantaansa julki? Ei kai vain "hienotunteisuus" ole oikeasti pelkoa?"
Vastaan, että tietenkin se on pelkoa. Väitän, että tuohon tiukkaan seurakuntaoppiin uskovat ovat pääasiassa ensinnäkin vanhempia ihmisiä verrattuna siihen, miten nuoremmat nykyään pääasiassa asiasta ajattelevat. Toiseksi he ovat pääasiassa vanhempia miehiä. Jostain syystä naisilla on kokemukseni mukaan usein avarampi sydän. Eli nämä "tiukkikset" ovat juuri niitä, joista myös puhujat valikoituvat ja jotka sitten saarnaavat sitä seurakuntaoppia. Niitä, jotka puhuttelevat paikalla
Jos olet ex-vl, niin tiedät kyllä, että ovikello ei soi. Miksi levittää taas paikkaansa pitämätöntä skeidaa?