Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Areenassa Luojan lapset (v-lestadiolaisista) vol 2.

Vierailija
07.12.2024 |

?

Kommentit (7596)

Vierailija
3081/7596 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietääkö perus vanhoillislestadiolaiset tapauskovaiset mikä esim. esikoislestadiolaisten ryhmittymien raamatuntulkinnassa on väärää, että eivät voi näitä oppeja allekirjoittaa? Vai onko se niin, että kun saarnaaja sanoo, että tämä meidän usko on se ainoa oikea niin se sitten on, vaikka perusteita ei niin tiedetäkään. 

En tiedä, mitä tarkoitat tapauskovaisuudella, mutta vastaan kuitenkin:

- Esikoislestadiolaisuuden erottaa muista lestadiolaisuuden suunnista painotus esikoisten seurakuntaan, Lapin vanhimmat sekä kriittisempi suhtautuminen kirkkoon ja papistoon. (Wikipedia)

Vierailija
3082/7596 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Totisesti minä sanon teille: rikkaan on vaikea päästä taivasten valtakuntaan. Ja vielä minä sanon teille: helpompi on kamelin käydä neulansilmän läpi kuin rikkaan päästä Jumalan valtakuntaan." - Jeesus

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3083/7596 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietääkö perus vanhoillislestadiolaiset tapauskovaiset mikä esim. esikoislestadiolaisten ryhmittymien raamatuntulkinnassa on väärää, että eivät voi näitä oppeja allekirjoittaa? Vai onko se niin, että kun saarnaaja sanoo, että tämä meidän usko on se ainoa oikea niin se sitten on, vaikka perusteita ei niin tiedetäkään. 

En tiedä, mitä tarkoitat tapauskovaisuudella, mutta vastaan kuitenkin:

- Esikoislestadiolaisuuden erottaa muista lestadiolaisuuden suunnista painotus esikoisten seurakuntaan, Lapin vanhimmat sekä kriittisempi suhtautuminen kirkkoon ja papistoon. (Wikipedia)

Juu, mutta https://www.esikoiset.fi/ ei näyttäisi olevan mitään "lapinvanhimpia" ja netin etusivullakin pyörii kuvia kirkoista joten eivät kirkkoon päin syljekään.

Vierailija
3084/7596 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Totisesti minä sanon teille: rikkaan on vaikea päästä taivasten valtakuntaan. Ja vielä minä sanon teille: helpompi on kamelin käydä neulansilmän läpi kuin rikkaan päästä Jumalan valtakuntaan." - Jeesus

Niin on, vaikea, mutta ei mahdoton

Täällä tuntuu että osa ajattelee niin, että rikas ihminen ilmeisesti ei voisi uskoa sydämestään Jeesukseen missään tapauksessa 

Pointtina vaan, vl-liikkeessä tuota kohtaa ei oteta ollenkaan niin vakavasti kuin muita huomattavasti pienempiä kohtia. Ja kyseessä on sentään Jeesuksen sanat. Mutta ymmärtäähän sen, vl-liikkeessä on ajallista vaurautta varsin runsaasti nykyaikana. Sopivasti kun sulkee silmät niin asiassa ei ole ongelmaa. 

Vierailija
3085/7596 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä tuntuu että osa ajattelee niin, että rikas ihminen ilmeisesti ei voisi uskoa sydämestään Jeesukseen missään tapauksessa 

Uskon kyllä, että voi "uskoa Jeesukseen" ehkä helpostikin mutta uskooko Jeesusta niin se on eri asia. Rikas nuorukainenkin varmasti uskoi Jeesukseen kun tuli kysymään neuvojakin häneltä, mutta eipä tainnut sitten kuitenkaan uskoa niitä saamiaan neuvoja (uskoiko joskus myöhemmin; sitä tarina ei kerro).

Vierailija
3086/7596 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on tänä aamuna ollut poikkeuksellisen vihaista kommentointia (älä puhu sontaa jne.). Mistähän johtuu? 

Vierailija
3087/7596 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vielä kun löytäisitte yhdenkin viestin, jossa sanotaan, että kuuluminen vl-liikkeeseen pelastaa. Mutta ette löydä, kun niin ei ole yhtään kertaa kirjoitettu.

https://srk.fi/fi/nain-me-uskomme/

Joopa joo. On kuultu niin monesti. Jostain Amazonin viidakosta tai Uralin takaa voi hyvinkin löytyä porukka, joka uskoo ihan samalla tavalla eli " oikein" ja hekin siis ovat uskovaisia vl- kielellä. Tai joku jossain, ei voi tietää, voi ajatella samoin.   Eli ei siis ikään kuin " tarvitse" kuulua vl- liikkeeseen pelastuakseen. Tämä on siis tällä tavoin ajateltuna totta. Totta vain idealisoidussa maailmassa, jossa ei tarvitse välittää mitään esimerkiksi siitä, miten samaan kirkkoon kuuluvat kokevat heidät pelastuksen ulkopuolelle sulkevan opetuksen. 

Mutta vähänkään toisin uskovat ihmiset eivät ole "oikein" uskovia vl- opetuksen mukaan.  Tämän tiedämme kaikki. Ja tämä taas on se reaalimaailman fakta. 

Vierailija
3088/7596 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En edes tunne/tiedä ketään esikoislestadiolaista, joten miten voisin olla mitään mieltä heistä. 

Tietenkin voit, jos heidän opetukseensa tutustut. 

Vierailija
3089/7596 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä on tänä aamuna ollut poikkeuksellisen vihaista kommentointia (älä puhu sontaa jne.). Mistähän johtuu? 

Ei siihen tarvita kuin yksi katkera ja huonosti käyttäytyvä. Tämä on myös nopsanäppinen ja tuottelias.

Vierailija
3090/7596 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En edes tunne/tiedä ketään esikoislestadiolaista, joten miten voisin olla mitään mieltä heistä. 

En ole kiinnostunut, riittää työsarkaa tässä vl-opin tutkimisessa jo.

Vierailija
3091/7596 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole kiinnostunut, riittää työsarkaa tässä vl-opin tutkimisessa jo.

Ok. Mutta sehän on ihan eri asia kuin " en tunne ketään" sellaista henkilöä. Itsekään en tunne, mutta minua taas kiinnostaa, miten yhteinen usko on voinut saada noin pienen ryhmän jakautumaan vielä pienemmiksi ryhmiksi. 

Vierailija
3092/7596 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uskon kyllä, että voi "uskoa Jeesukseen" ehkä helpostikin mutta uskooko Jeesusta niin se on eri asia. Rikas nuorukainenkin varmasti uskoi Jeesukseen kun tuli kysymään neuvojakin häneltä, mutta eipä tainnut sitten kuitenkaan uskoa niitä saamiaan neuvoja (uskoiko joskus myöhemmin; sitä tarina ei kerro).

Sitä vaan että ei välttämättä kannata kysyä neuvoa Jeesukselta kovin heppoisin perustein, kun siinä voi hyvinkin käydä niin, että ne neuvot ei olekaan sellaisia, mikä itseä miellyttää kuulla. Eli teetkö sitten loppujen lopuksi kuitenkin niin kuin itse tahdot etkä niin kuin Hän tahtoo. Tämä ei ole heppoinen asia. 

Vierailija
3093/7596 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä mun kommentti poistatettiin?

Miksi en saa kertoa, että vaikka en ole rikas, niin olen opiskeluajoista lähtien lahjoittanut vähäosaisille monien eri järjestöjen kautta?

t. Vl

Vierailija
3094/7596 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt levis jollaki koko pääkoppa

Vierailija
3095/7596 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt levis jollaki koko pääkoppa

Se on tää helle

Vierailija
3096/7596 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi en saa kertoa, että vaikka en ole rikas, niin olen opiskeluajoista lähtien lahjoittanut vähäosaisille monien eri järjestöjen kautta?

t. Vl

Tähän liittyen vielä: harvalla avustusjärjestöllä rahat menee kohteeseen yli 90%!

Pienikin apu merkitsee paljon

https://www.srk.fi/fi/tue-toimintaa/tue-lahetystyota/

Vierailija
3097/7596 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

t. Vl

Tähän liittyen vielä: harvalla avustusjärjestöllä rahat menee kohteeseen yli 90%!

Pienikin apu merkitsee paljon

https://www.srk.fi/fi/tue-toimintaa/tue-lahetystyota/

Tuosta Afrikan lähetystyöstä sellainen kysymys vanhoillislestadiolaisille, että tiedättekö te miten tuolla Afrikassa lähetyspuhujat saarnaavat lapsiasiassa? Opetetaanko ihan samoin kuin Suomessa, että uskovaiset ovat aina halunneet ottaa kaikki lapset vastaan ja vain vakava sairaus voi aiheuttaa tilanteen, jossa uusi raskaus ei ole mahdollinen vai ollaanko asiasta vain yksinkertaisesti hiljaa? Ja ihan vilpittömästi siis kysyn tätä, että tiedättekö miten tuolla asiasta opetetaan ja poikkeaako se jotenkin siitä miten Suomessa samasta asiasta puhutaan?

Vierailija
3098/7596 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ahaa, täältä näköjään poistatettiin myös ne kreikankieliset litteroidut raamatunkohdat, joista selkeästi tuli ilmi se että raamattu ei hyväksy homoutta.

Sun Raamatun tulkinta ei hyväksy homoutta. Tieteellisen tutkimuksen kautta tarkasteltuna Raamatussa ei ole löydettävissä selkeää kantaa romanttiseen homoseksuaaliseen suhteeseen. Pedofilia tuomitaan sen sijaan hyvin selkeästi, muistetaan Jeesuksen sanat myllynkivestä jne. Jeesus ei tainnut sanoa homoudesta mitään, eikä muuten naispappeudestakaan. Kertooko se jotain, sitä voi miettiä. 

Vierailija
3099/7596 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Afrikan lähetystyöstä

Rehellisesti sanoen, en tiedä saarnataanko. Jos saarnataan, niin samalla tavalla kuin Suomessa. Mutta yhtä rehellisesti sanon, että en kuule siitä kyllä usein Suomessakaan. Voisko olla että Mikkelinpäivän tekstin yhteydessä?

Pääasia on sielläkin saarnata syntien anteeksiantamusta.

Vierailija
3100/7596 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku tuolla ihmetteli miksi lestaatiolaisuus on hajaantunut eriherätysliikkeisiin.  Olisiko vaikka siksi, että näkevät vaihtoehdoksi vain oman näkemyksen ja se on tiukkaehtoinen näkemys.Ei voida sopia ja antaa myönnytyksiä.

Ketju on lukittu.