Areenassa Luojan lapset (v-lestadiolaisista) vol 2.
Kommentit (7596)
Vierailija kirjoitti:
En sanonut kokemani noin, pohdin vaan vaihtoehtoja. Puhuin uskonnoista yleensä, en vain vl-uskosta. En ole ihan vielä kunnolla selvittänyt itelleni noita juttuja. Onhan se älyttömän vähän järkeenkäypää, että rakastava Jumala loisi maailman, antaisi miljardien ihmisten syntyä ja katselisi vaan sivusta kun ne marssii helvettiin. Eikö siinä vaiheessa kannattaisi laittaa stoppi koko maailmalle ja estää ihmisiä syntymästä. Tollanen logiikka ei vaan aukea mulle, joten miettiihän sitä onko jotain ymmärretty väärin ja mitä ja miksi.
Tuo logiikka on sinänsä outo, koska Jumala haluaisi pelastaa jokaisen. Kaikki vaan eivät halua sitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneks ei tarvii miettiä muuta kuin: lastenkaltaisten on Jumalan valtakunta <3
Jos olisit syntynyt vaikka mormoniksi, puolustaisit omas uskoasi yhtä hanakasti, koska et haluaisi ajatella asiaa syvemmin.
Minä kyseenalaistan uskoani ihan säännöllisesti. Haluanko todella elää näin ja miksi.
Vl
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleensä ottaen Freud näkee ihmisen narsistisena ja sisäiseen kehitykseen kykenemättömänä, jonka sisin on muodostunut lapsena (kuten narsistilla, jonka henkinen kehitys on pysähtynyt lapsuuteen).
Jung taas lähestyi asioita empaattisen ja koko elämänsä henkisesti kehittyvän ihmisen kannalta.
Lähdit nyt tulkitsemaan mun viestiä jotenkin ihan eri tavalla kuin tarkoitin. En ole ateisti tai vastaavaa joten ei tuo tulkinta toimi tässä kohtaa.
Ei sinun tarvitse olla ateisti, mutta avasit hyvin joidenkin ateistien tai rangaistuksen pelossa "uskovien" mielenmaisemaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En sanonut kokemani noin, pohdin vaan vaihtoehtoja. Puhuin uskonnoista yleensä, en vain vl-uskosta. En ole ihan vielä kunnolla selvittänyt itelleni noita juttuja. Onhan se älyttömän vähän järkeenkäypää, että rakastava Jumala loisi maailman, antaisi miljardien ihmisten syntyä ja katselisi vaan sivusta kun ne marssii helvettiin. Eikö siinä vaiheessa kannattaisi laittaa stoppi koko maailmalle ja estää ihmisiä syntymästä. Tollanen logiikka ei vaan aukea mulle, joten miettiihän sitä onko jotain ymmärretty väärin ja mitä ja miksi.
Tuo logiikka on sinänsä outo, koska Jumala haluaisi pelastaa jokaisen. Kaikki vaan eivät halua sitä.
Ei se ole ollenkaan outo vaan hyvin looginen. Synnyttäisitkö sinä 15 lasta, tietäen, että vain yksi näistä haluaa taivaaseen tai on kykenevä elämään sellaista elämää, että pääsee taivaaseen? Entä synnyttäisitkö saman verran lapsia aina uudelleen ja uudelleen, tietäen lopputuloksen olevan sama? Tekisitkö samaa tuhansia vuosia? Eikö rakkaudellisinta olisi lopettaa niiden lasten synnyttäminen? Jos asia olisi sun hallussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sun logiikka on outo. Koko maailma on Jumalan käsissä, Jumala voisi siis pelastaa jokaisen. Olet sitä mieltä, että tavalliset ihmiset haluaa helvettiin? Todella outo logiikka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se ole ollenkaan outo vaan hyvin looginen. Synnyttäisitkö sinä 15 lasta, tietäen, että vain yksi näistä haluaa taivaaseen tai on kykenevä elämään sellaist
Sitähän toivoo, että ne jokainen haluaa taivaaseen. Ihmisellä EI OLE kykyä ennen uskoa, mutta se kyky tulee uskon mukana, koska se on Jumalasta eikä ihmisen työ. Se kyky on tarjolla kaikille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sun logiikka on outo. Koko maailma on Jumalan käsissä, Jumala voisi siis pelastaa jokaisen. Olet sitä mieltä, että tavalliset ihmiset haluaa helvettiin? Todella ou
Kristinuskon perusperiaatteissa ihmisellä on vapaa tahto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sun logiikka on outo. Koko maailma on Jumalan käsissä, Jumala voisi siis pelastaa jokaisen. Olet sitä mieltä, et
Kristinuskon perusperiaatteissa ihmisellä on vapaa tahto.
On ja ei ole. Kysytäänkö ihmiseltä esim. ennen tänne syntymistä, haluatko syntyä maapallolle? En tiedä, voi tietysti olla että kysytäänkin. Jos näkisin ennalta, että 99% mun lapsista valitsisi vapaaehtoisesti ikuisen(?) kärsimyksen niin en edes synnyttäisi niitä lapsia.
"Vastaavaa kokemusta Jumalan valtakunnasta ei ole syntynyt tilanteissa, joissa toiset ovat selvästi uskoneet ja eläneet eri tavalla."
Tämä on mielenkiintoinen kohta. Asiaahan on voi selittää myös psykologisesti. Sama kuin jos suomalainen menee Intiaan ja kokee siellä vierautta suhteessa paikallisiin. Sitten paikalle tulee suomalainen ja kokee välitöntä tuttuutta ja yhteisymmärrystä. Vl-usko johtaa ja kasvattaa hyvin identtiseen ajatteluun ja maailmankuvaan, totta kai se lisää tuttuuden ja samankaltaisuuden, yhteyden tunnetta. Varsinkin jos on syntynyt vl-liikkeeseen, ajattelutavat, käytöstavat, talostelun oppii ja uppoaa suoraan syvälle ihmiseen. En siis väitä, etteikö kokemus voi johtua myös Jumalan valtakunnasta, mutta se voi johtua tai sitä voi osin selittää myös samanlainen tausta. Ihmisen psyyke rakentuu tällä tavalla.
Siinä lähdetään siitä lähtökohdasta, että Isän koti on avoin jokaiselle.
En olisi ikipäivänä uskonut, että kykenen, saati haluan elää kuin vl. Elin ihan tavallisen nuoruuden kaveriporukoineen, seurusteluineen jne. Asuin avoliitossa. Ehkäisin. Katsoin telkkaria. Meikkasin. Kiroilin (joskus). Tanssin.
Niin vaan tänä päivänä kykenen ja haluan elää vl-elämääni eikä se tunnu rajoitukselta. Olen saanut Jumalaan yhteyden, mitä minulla ei ennen ollut. Se vaati henkisesti sen, että olin valmis vastaanottamaan uskon sellaisenaan ilman omia ehtoja. Silloin en vielä tiennyt, että tie vie vl-uskoon.
En muuten usko, että kaikki loput ihmiset päätyvät helvettiin. Raamatussa puhutaan myös kadotuksesta, joka on ikuinen elämä erossa Jumalasta. Eli ihminen ikään kuin jatkaa sitä samaa, mitä toimitti jo täällä ollessaan, oman egonsa kanssa olemista irrallaan kaikesta muusta.
Vierailija kirjoitti:
Siinä lähdetään siitä lähtökohdasta, että Isän koti on avoin jokaiselle.
En olisi ikipäivänä uskonut, että kykenen, saati haluan elää kuin vl. Elin ihan tavallisen nuoruuden kaveriporukoineen, seurusteluineen jne. Asuin avoliitossa. Ehkäisin. Katsoin telkkaria. Meikkasin. Kiroilin (joskus). Tanssin.
Niin vaan tänä päivänä kykenen ja haluan elää vl-elämääni eikä se tunnu rajoitukselta. Olen saanut Jumalaan yhteyden, mitä minulla ei ennen ollut. Se vaati henkisesti sen, että olin valmis vastaanottamaan uskon sellaisenaan ilman omia ehtoja. Silloin en vielä tiennyt, että tie vie vl-uskoon.
En kiistä tätä ollenkaan, vl-elämä on monille hyvin onnellista elämää. En vaan kerta kaikkiaan ymmärrä logiikkaa kun katsotaan tarkemmin näitä juttuja. Joku tulkinta on kenties mennyt pieleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kiinnosta asiat syvällisemmin? Mua kiinnostaa.
Mulle riittää (uskonasioissa) Raamattu, en tarvitse Jungia enkä Freudia.
En minäkään tarvitse jungia tai freudia. Eikö sua kiinnosta logiikka kaiken taustalla? Raamattukin on ihmisten kirjoittama, vaikka tietysti on lupa ajatella kirjoitusten syntyneen jumalallisen inspiraation kautta.
Sinua kiinnostaa uskonnon logiikka, mutta ei kahden arvostetun psykologin logiikka uskonnosta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kiinnosta asiat syvällisemmin? Mua kiinnostaa.
Mulle riittää (uskonasioissa) Raamattu, en tarvitse Jungia enkä Freudia.
En minäkään tarvitse jungia tai freudia. Eikö sua kiinnosta logiikka kaiken taustalla? Raamattukin on ihmisten kirjoittama, vaikka tietysti on lupa ajatella kirjoitusten syntyneen jumalallisen inspiraation kautta.
Sinua kiinnostaa uskonnon logiikka, mutta ei kahden arvostetun psykologin logiikka uskonnosta?
Tietysti kiinnostaa uskonnon logiikka, täytyyhän siinä joku logiikka olla, maailmakin on rakentunut matemaattisen tarkasti. Miksi mua pitäisi kiinnostaa psykologien logiikka? Ei heillä ole tarjota mitään tietoa uskonnollisista kysymyksistä, mitä ei olisi jo muilla ihmisillä.
Vierailija kirjoitti:
Menemättä sen enempää juuri tuohon mainitsemaasi asiaan (no, sen verran että eihän tuo kyllä käy ihmisjärkeen), niin uskoon liittyvissä asioissa on hyvä muistaa se, että "Jumalan ajatukset eivät ole meidän ajatuksiamme" - eli Jumalassa on myös se salattu puoli, jota ihminen ei voi ymmärtää. Käsittääkseni (korjatkaa, jos muistan väärin) esimerkiksi Jobin kirjassakaan Jumalalta ei tule "lopullista" selitystä kärsimykselle, vaan asia jää auki, vaikka se tuleekin esille, että jokin merkitys myös sillä on Jumalan suunnitelman kannalta.
Itselle tämä konkretisoituu joskus myös sitä kautta, kun mietin avaruutta: ihmisen aivothan eivät yksinkertaisesti pysty työstämään ja käsittämään niitä mittakaavoja, joista on kyse - edes lähiavaruutta ajatellen, saati kun lähdetään vielä kauemmas universumiin. Meidän ei ole edes mahdollista ymmärtää se suuruutta, aivojemme kapasiteetti loppuu hyvin pian.
Jos uskoo, että Jumala on luonut kaiken, samalla on siis pakko hyväksyä se tosiasia, että emme koskaan pysty täysin ymmärtämään häntä ihmisjärjellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menemättä sen enempää juuri tuohon mainitsemaasi asiaan (no, sen verran että eihän tuo kyllä käy ihmisjärkeen), niin uskoon liittyvissä asioissa on hyvä muistaa se, että "Jumalan ajatukset eivät ole meidän ajatuksiamme" - eli Jumalassa on myös se salattu puoli, jota ihminen ei voi ymmärtää. Käsittääkseni (korjatkaa, jos muistan vää
Ymmärrän, joskin mun mielestä tuo on hieman laiska selitys. Voihan olla että tää kaikki on vaan näytelmää ja valhetta ja tuolla puolen ihmiset tajuaa ettei mikään ollutkaan todellista. Vähän sama kuin ihminen herää unesta. Ehkä elämäkin on vain uni. Ken tietää. Hyväksyn sen selityksen, ettei ihminen voi ymmärtää Jumalaa. En kuitenkaan hyväksy sitä, että sitten samaan aikaan lähdetään perustelemaan uskonnollisia oppeja loogisesti selittämällä. Esim. vl-liikkeessä tehdään monessa asiassa hanakasti näin. Että ikään kuin ymmärrettäisiinkin Jumalan logiikkaa. Siinä mennään jo vähän liian pitkälle.
Usko on uskoa eikä tietoa. Se on lähtökohtaisesti koko jutun ydin ja jo sana sen kertoo itsessään. Jos sen voisi selittää, kyse ei olisi enää uskosta vaan tiedosta.
Ja ihmisen vapaasta tahdosta toteaisin, että ihmisen vapaa tahto alkaa siitä kohtaa kuin hänen tietoinen toimintansa aivojen kehittyessä, sitä ennen et luonnollisestikaan voi valita yhtään mitään. Miten paljon ihmisen pitää vihata elämäänsä, että kokee epäoikeudenmukaiseksi sen, että on ylipäätään syntynyt?
Vierailija kirjoitti:
Usko on uskoa eikä tietoa. Se on lähtökohtaisesti koko jutun ydin ja jo sana sen kertoo itsessään. Jos sen voisi selittää, kyse ei olisi enää uskosta vaan tiedosta.
Ja ihmisen vapaasta tahdosta toteaisin, että ihmisen vapaa tahto alkaa siitä kohtaa kuin hänen tietoinen toimintansa aivojen kehittyessä, sitä ennen et luonnollisestikaan voi valita yhtään mitään. Miten paljon ihmisen pitää vihata elämäänsä, että kokee epäoikeudenmukaiseksi sen, että on ylipäätään syntynyt?
Kuitenkin vl-liikkeessä _tiedetään_ sangen paljon mitä Jumala ajattelee eri asioista. En vihaa elämääni, mietin vaan sitä kysymystä onko ihmiselle annettu vapaus päättää edes tänne syntymisestä. Jos ei ole, silloin ihmisellä ei oikeastaan ole vapaata tahtoa. Kuvittelepa, että sut viettäisin pakolla Pohjoisnapa-retkelle. Istuisit teltassa koska sua ei huvittaisi mennä kylmään katselemaan jääkarhuja. Sitten joku sanoisi, se on kuule ihan vapaa valinta haluaako nähdä jääkarhuja. Jos ei olisi halunnut edes koko retkelle? Pahimmillaan vielä sanotaan, et saa ruokaa jos et tule ulos teltasta. Eli rangaistaan siitä, että ei toimi niin kuin muut haluaa vaikka ei ole edes kysytty haluaako olla mukana siellä. Hoettaisiin vaan, itse valitset pysyä siellä teltassa.
Hyvää keskustelua logiikasta. Mistä kumpuaa nämä vl-säännöt jotka on tapakulttuuria mutta jotka on muuttuneet "emme halua tehdä näin"-typpisiksi vuosikymmenien aikana. Kun moni haluaa selvästi ja sen sanookin rehellisesti. Milloin tavat on ottaneet säännön aseman? Eikö tämä ole kaukana kristinuskon ytimestä "yksin armosta, ei mitään ihmisen omaa"?