Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Areenassa Luojan lapset (v-lestadiolaisista) vol 2.

Vierailija
07.12.2024 |

?

Kommentit (7596)

Vierailija
2901/7596 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nämä nimittäin löytyvät myös siitä seurakunnasta, mihin minä kuulun, eikä se ole vl.

Tämähän kuulostaa mahtavalta! Haluat varmasti kertoa muillekin mikä tämä seurakunta on

Miksi kertoisin? En halua kuulla tuomionsanoja ihmisiltä. Minun tuomarini on yksin Jeesus Kristus. 

No tottakai uskovainen haluaa toteuttaa lähetyskäskyä!

Vierailija
2902/7596 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua todella surettaa vl ylpeys tässä pelastus asiassa. Onneksi voin luottaa Jeesukseen, joka lupasi, ettei Hän aja ketään luokseen tullutta pois. Jumalalle kiitos Taivaan portilla ei ole vl portsari. 

Reiluuden nimissä on sanottava, että ei tuossa kaikilla ylpeys ole taustalla vaan moni vaan vilpittömästi uskoo, että maailmassa on tälläinen pieni yhteisö, jolla on ainoa oikea kristillinen sanoma. Heille se on enemmän vain surullinen tosiasia. Tietysti jotkut ylpistyy ajatuksesta, että me ollaan se Jumalan valittu joukko. Siinä kyllä eksytään jo kauas kristinuskosta, raamattu varoittaa useasti ylpeydestä. Ylpeys on itse asiassa ns. kuolemansynneistä pahin. Se on asenteena portti, joka johtaa sitten muihin vakaviin asioihin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2903/7596 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vl-näkökulmasta minulla on paikka helvetissä, vaikka itse ev.lut. uskovana ajattelen näin:

-Raamatussa on luvattu minulle pelastus, kun uskon Jumalaan ja luotan lupaukseen Jeesuksesta syntieni sovittajana. Tähän ei tarvita muuta. Siksi luotan 100 % tähän, enkä ajattele, että minun pitäisi tehdä jotain ansaitakseni pelastuksen. Ei tarvitse, usko riittää. En tarvitse toisen julistamaa synninpäästöä (Jeesus on antanut syntini jo anteeksi) enkä kenenkään ihmisen arviota uskostani. Jumala kyllä tietää, että uskon.

-Uskoni mittari ei ole se, miltä näytän, eikä Jumalaa kiinnosta, onko minulla korvakoruja, katsonko romanttisia komedioita tai laitanko joskus huulipunaa. Toki pyrin mahdollisimman hyvään elämään (perhekeskeisyys, uskollisuus avioliitossa, en käytä päihteitä jne), mutta nämä asiat eivät ole uskon mitta. Haluan elää näin, koska arvostan kehoani, koen sen olevan minulle ja ympärilläni oleville ihmisille hyväksi. 

-Yhteyttä toisiin kristittyihin saa kokea monella tavalla. Ei pelkästään omassa kirkossa. Vierailen kirkoissa eri puolilla Suomea, luen erilaisia hengellisiä tekstejä, juttelen kristittyjen kanssa, kuuntelenpa joskus vl-seurapuheitakin (tosin vaihdan kanavaa, jos minusta aletaan puhua armosta osattomana tai epäuskoisena). 

-Hoidan hengellisyyttäni rukoilemalla, lukemalla Raamattua, laulamalla virsiä ja käymällä ehtoollisella. Näillä ei ansaita pelastusta, vaan ne ravitsevat hengellistä elämääni ja tekevät minulle muutenkin hyvää. Samoin haluan tehdä osani pitämällä muista huolta esimerkiksi auttamalla diakoniatyön kautta erityisesti pikkulapsiperheitä, joiden talous on tiukilla.

-Minulla on sisäinen rauha, joka tulee uskon myötä. Minulla on rauha elämän rajallisuuden kanssa. Asiat ovat Jumalan käsissä ja minä voin tehdä parhaani huolehtiakseni itsestäni ja lähimmäisistä. Tätä rauhaa löytää varmasti monenlaisista uskonsuuntauksista, mutta minulle sen on tuonut ihan peruskirkko. En hetkeäkään usko, että vain oma tapani uskoa olisi ainoa tie pelastukseen. 

Vierailija
2904/7596 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mukavasti kirjoitettu 2906. Minä uskon eri tavalla ja olen kiitollinen että tiedät jo sen. Minun ei sen vuoksi tarvitse enää ruveta sanan kylvöön. 

Nostetaan hattua ja annetaan uskomisen rauha kaikille, rukoillaan Taivaan Isältä oikeaa ymmärtystä.

Vierailija
2905/7596 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"En näe miksi nuo ei toteutuisi eri kristillisissä kirkoissa tai yhteisöissä. Uskohan on henkilökohtainen asia."

No kuule ne on kaikki valheellisia kokemuksia jos niitä on missään muualla kuin vl liikkeessä. Se rauhakin sydämessä on täysin väärää rauhaa jos sen on saanut muualta kuin vl liikkeestä. Ja rakkaus  vl liikkeen ulkopuolella? Sielunvihollisen hommia!

Tämä sarkastinen kommentti surettaa. Mistä tällainen katkeruus kumpuaa? (Johannes 15:1819

Jos maailma vihaa teitä, tietäkää, että se on vihannut minua ennen teitä.

Jos te kuuluisitte maailmaan, maailma rakastaisi teitä niin kuin omiaan. Mutta te ette kuulu maailmaan, vaan minä olen valinnut teidät pois maailmasta, siksi maailma vihaa teitä.)

Et sitten muuta keksinyt kuin tuon iänikuisen vihan uhri -kommentin. Tästä nimenomaisesta ketjusta voit itsekin lukea sen vl opetuksen, että jos liikkeen ulkopuolinen tuntee Jumalan antaman rauhan sydämessään niin sen on antanut sielunvihollinen ja se on väärää, kammottavaa rauhaa.

Vierailija
2906/7596 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mukavasti kirjoitettu 2906. Minä uskon eri tavalla ja olen kiitollinen että tiedät jo sen. Minun ei sen vuoksi tarvitse enää ruveta sanan kylvöön. 

Nostetaan hattua ja annetaan uskomisen rauha kaikille, rukoillaan Taivaan Isältä oikeaa ymmärtystä.

Miksi sinun pitäisi "kylvää sanaa" eli yrittää käännyttää toista? Ihan samalla logiikalla voisi sanoa, että sinun pitäisi ottaa hänen sanastaan opikseen ja muuttaa uskoasi. 

Tai sitten pitäisi vain ymmärtää, että mikään yksittäinen uskonnollinen porukka ei yksin omista Raamattua ja uskoa.

Vierailija
2907/7596 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen uskovainen, joka vilpittömästi uskoo olevansa oikealla tiellä kohti taivasta, on lähetyskäskyn mukaan velvollinen kuuluttamaan Jumalan kutsua. T. Eri, ei vl ollenkaan, mutta tämän kyllä tiedän

Vierailija
2908/7596 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"It's the Holy Spirit's job to convict, God's job to judge, and my job to love."

Vierailija
2909/7596 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei liity vl juttuihin vaan kristinuskoon yleisesti. Miksihän kristinuskossa on systemaattisesti ohitettu tämä kohta: Teitä ei kuitenkaan pidä herroitella. Teillä on vain yksi opettaja, ja te olette kaikki veljiä ja sisaria. Älkääkä kutsuko ketään isäksi maan päällä, sillä teillä on vain yksi isä, taivaallinen Isä. Teitä ei myöskään saa sanoa oppaiksi, koska teidän oma oppaanne on ainoa oikea opas, Kristus. Suurin teistä on se, joka palvelee muita.

Katolinen ja ortodoksinen kirkko käyttää papista sanaa isä, myös suomenkielen sana pappi tarkoittaa isää. Myöskin esim. sana kirkkoherra rikkoo tuota kohtaa vastaan. 

Vierailija
2910/7596 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan näissä hieman eroa. Toinen puhuu miehistä ja toinen pilteistä.

Suomalaiset kääntäjät vuonna 1992: Jumalan valtakunnan perillisiä eivät ole miesten kanssa makaavat miehet.

Luther ja Agricola vuosisatoja aiemmin:

"Luther käänsi sanan arsenokoites vuoden 1545 saksankielisessä käännöksessä sanaksi Knabenschänder, jossa Knaben tarkoittaa lasta tai nuorta poikaa. Lutherin mukaan Paavali puhuu siis lasten seksuaalisesta hyväksikäytöstä, pedofiliasta. Giovanni Deodati päätyi muuten samaan johtopäätökseen italiankielisessa käännöksessään vuodelta 1649. Ja jos katsotaan Agricolan käännöstä, jokainen voi päätellä, puhuuko Paavali homoista vai pedofiileistä.

Eikä ne iotca Piltien cansa macauat pidhe Jumalan waldakunda perimen."

Vierailija
2911/7596 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nämä nimittäin löytyvät myös siitä seurakunnasta, mihin minä kuulun, eikä se ole vl.

Tämähän kuulostaa mahtavalta! Haluat varmasti kertoa muillekin mikä tämä seurakunta on

Miksi kertoisin? En halua kuulla tuomionsanoja ihmisiltä. Minun tuomarini on yksin Jeesus Kristus. 

Ei sinua varmaan kukaan tuomitse. Eihän täällä muuta tuomita kuin lestadiolaisuuden opetusta. Kaikki muu kelpaa.

Vierailija
2912/7596 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sinua varmaan kukaan tuomitse. Eihän täällä muuta tuomita kuin lestadiolaisuuden opetusta. Kaikki muu kelpaa.

No johtuisko siitä, että ykskään muu yhteisö ei väitä, että vain he ovat taivaskelpoisia ja muut ei?  Mietipä sitä. 

Vierailija
2913/7596 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalaiset kääntäjät vuonna 1992: Jumalan valtakunnan perillisiä eivät ole miesten kanssa makaavat miehet.

"Luther käänsi sanan arsenokoites vuoden 1545 saksankielisessä käännöksessä sanaksi Knabenschänder, jossa Knaben tarkoittaa lasta tai nuorta poikaa. Lutherin mukaan Paavali puhuu siis lasten seksuaalisesta hyväksikäytöstä, pedofiliasta. Giovanni Deodati päätyi muuten samaan johtopäätökseen italiankielisessa käännöksessään vuodelta 1649. Ja jos katsotaan Agricolan käännöstä, jokainen voi päätellä, puhuuko Paavali homoista vai pedofiileistä.

Kiitos tästä! Erittäin valaisevaa. Tiedättehän, että myös ne Paavalin "nainen vaietkoon" jne. on lisätty niihin kirjeisiin jälkeenpäin eksegetiikan tutkimuksen mukaan. 

Vierailija
2914/7596 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No johtuisko siitä, että ykskään muu yhteisö ei väitä, että vain he ovat taivaskelpoisia ja muut ei?  Mietipä sitä. 

Oletko perehtynyt näin aluksi ortodoksien, roomalaiskatolisten, mslimien tai esikoislestadiolaisten uskoon ja opetukseen? Arvasin, että et. Mietipä sitä.

Vierailija
2915/7596 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos tästä! Erittäin valaisevaa. Tiedättehän, että myös ne Paavalin "nainen vaietkoon" jne. on lisätty niihin kirjeisiin jälkeenpäin eksegetiikan tutkimuksen mukaan. 

Olepa hyvä, tiedän kyllä. :)Tuokin oli vaan lyhyt pätkä, mutta osoittaa miten hankalaa Raamatun tulkitseminen on ja miten ongelmallista jos lähdetään lukemaan kirjaimellisesti. Käsite Raamattu on jo itsessään ongelmallinen, meillähän on osittai eri Raamattu kuin esim. katolisella kirkolla. Voi olla että tekstejä puuttuu tai on inhimillisistä syistä jotenkin muokkautunut tai muutettu jopa tarkoituksella.

Vierailija
2916/7596 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko perehtynyt näin aluksi ortodoksien, roomalaiskatolisten, mslimien tai esikoislestadiolaisten uskoon j

Olen. He eivät opeta noin. Muslimit kyllä,  mutta jos pysytään kristinuskon piirissä. 

Vierailija
2917/7596 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, aloitetaan tästä: Ortodoksinen kirkko hyväksyy seitsemän ensimmäistä ekumeenista kirkolliskokousta, jotka pidettiin vuosina 325787, ja pitää itseään oikeana kirkkona. (Wikipedia)

Vierailija
2918/7596 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoislestadiolaisuus: Seurakunta on Kristuksen ruumis, jossa Kristus on pää. Kristus on perustanut tämän yhden seurakunnan, eikä seurakunnan ulkopuolella ole pelastusta. (Wikipedia)

Vierailija
2919/7596 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Islamilaisuutta ei voi noin vain ohittaa, koska nyt jo 25 % eli neljäsosa maapallon väestöstä on islamilaisia.

Vierailija
2920/7596 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, aloitetaan tästä: Ortodoksinen kirkko hyväksyy seitsemän ensimmäistä ekumeenista kirkolliskokousta, jotka pidettiin vuosina 325787, ja pitää itseään oikeana kirkkona. (Wikipedia)

Tuomitseeko ortodoksi katoliset helvettiin tai toisinpäin? No ei tuomitse. 

Ketju on lukittu.