Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Areenassa Luojan lapset (v-lestadiolaisista) vol 2.

Vierailija
07.12.2024 |

?

Kommentit (7592)

Vierailija
2881/7592 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskominen ei ole objektiivista tarkastelua, se on _uskoa_.

Itse koen niin, että tällä junalla (lainausmerkeissä) pääsen taivaaseen. Voi sinne ehkä päästä jollain muullakin junalla, mutta koen suurta epävarmuutta niiden suhteen. Siksi haluan ja yritän pysyä tässä junassa. Ja mahdollisuuksien mukaan kertoa muillekin ihmisille, että tähän junaan kannattaa hypätä, jos haluaa Taivaaseen.

Vierailija
2882/7592 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysyn vaikeita kysymyksiä enkä ikinä saa vastauksia, ilmeisesti ne on sitten todellakin liian vaikeita kysymyksiä. 

Sorry, minä ainakaan en ole huomannut kysymystä! Tänne tulee paljon viestejä, niin osa menee huti. Mitä kysyit? :)

Esim. tuo vl-synninpäästö ja sen vaikutus ihmisessä. Miten se ei nyt sitten ilmeisesti tee aina eroa vaikka ihminen ottaisi sen vastaan vilpittömin mielin. Sehän on aivan päinvastoin mitä vl-liike opettaa.

Päivistä tuli lestadiolainen jos hän uskoi sen synninpäästön. Hän ei tosin ehkä itse edes tiedä vielä, että on nyt lestadiolainen.

😃 Vakavasti ottaen, ihmisestä ei voi tulla huomaamattaan Jumalan valtakunnan jäsen. Siis aikuisesta, järjissään olevasta ihmisestä. Kyllä se aiheuttaa sisäisen muutoksen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2883/7592 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysyn vaikeita kysymyksiä enkä ikinä saa vastauksia, ilmeisesti ne on sitten todellakin liian vaikeita kysymyksiä. 

Sorry, minä ainakaan en ole huomannut kysymystä! Tänne tulee paljon viestejä, niin osa menee huti. Mitä kysyit? :)

Esim. tuo vl-synninpäästö ja sen vaikutus ihmisessä. Miten se ei nyt sitten ilmeisesti tee aina eroa vaikka ihminen ottaisi sen vastaan vilpittömin mielin. Sehän on aivan päinvastoin mitä vl-liike opettaa.

Päivistä tuli lestadiolainen jos hän uskoi sen synninpäästön. Hän ei tosin ehkä itse edes tiedä vielä, että on nyt lestadiolainen.

Lestadiolainen on vain ulkopuolisten antama nimi Suomen uskovaisille.

Vierailija
2884/7592 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse koen niin, että tällä junalla (lainausmerkeissä) pääsen taivaaseen. Voi sinne ehkä päästä jollain muullakin junalla, mutta koen suurta epävarmuutta niiden suhteen. Siksi haluan ja yritän pysyä tässä junassa. Ja mahdollisuuksien mukaan kertoa muillekin ihmisille, että tähän junaan kannattaa hypätä, jos haluaa Taivaaseen.

Aivan. Oma kokemus riittää perusteluksi. Samalla tavalla muutkin kristityt, mormonit, jehovantodistajat ja muut perustelevat uskonsa oikeellisuutta. Jos joku muu sanoo kokevansa uskonsa olevan oikea, kiirehdit sanomaan, ettei omaan kokemukseen ole luottamista. Kun sinulta kysytään perusteita uskosi oikeellisuudesta, kiirehdit perustelemaan oman kokemuksesi perusteella. Huomaatko ristiriidan.

Vierailija
2885/7592 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

kiirehdit sanomaan, ettei omaan kokemukseen ole luottamista.

En tiedä keneksi minua luulet, mutta en sanoisi noin. Jos joku haluaisi kertoa uskostaan, niin mielellään kuuntelisin. Jos huomaisin ristiriitoja Raamatun opetukseen peilaten, niin nostaisin niitä esille.

Kun sinulta kysytään perusteita uskosi oikeellisuudesta

Niin perustelen Raamatun pohjalta, en fiilispohjalta.

Vierailija
2886/7592 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aivan. Oma kokemus riittää perusteluksi. Samalla tavalla muutkin kristityt, mormonit, jehovantodistajat ja muut perustelevat uskonsa oikeellisuutta. Jos joku muu sanoo kokevansa uskonsa olevan oikea, kiirehdit sanomaan, ettei omaan kokemukseen ole luottamista. Kun sinulta kysytään perusteita uskosi oikeellisuudesta, kiirehdit perustelemaan oman kokemuksesi perusteella. Huomaatko ristiriidan.

Osallistun ensimmäistä kertaa tähän keskusteluun. Olen uskovainen, mutten vl. Millään kokemuksella ei voida perustella uskonasioita, vaikka ne itselle ihmiselle olisivatkin täyttä totta. Perustelut tulee löytää vain ja ainoastaan Raamatusta. Omat kokemuksemme vaihtelevat ja olisi valetta väittää ,että uskovaisella olisi aina rauha ja ilo sisimmässään. Pointti on se, että elämän kipujen ja kriisienkin keskellä voi aina turvautua Jeesukseen. Minulla on takana harvinaisen vaikea vuosi; työn menetys, sairautta, omaisuuden menetystä ja taloudellisia haasteita. Voin kuitenkin sanoa olevani onnellisempi kuin ehkä koskaan aiemmin, sillä olen pikku hiljaa oppinut kääntämään katseeni murheistani Jeesukseen ja Hänen mahdollisuuksiinsa. Minulla ei ole mitään hätää, kyllä Jumala huolen pitää hulluistaan. 

Vierailija
2887/7592 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka tapauksessa kun vl-liikkeeltä on yritetty esim. lehtihaastatteluissa kysyä perusteluja liikkeen eksklusiiviselle opille, lopputuloksena on aina se, että mitään muuta perustelua ei oikeastaan löydy kuin haastateltavan oma kokemus asiasta. Siis oman uskon oikeellisuutta perustellaan "koska minusta tuntuu siltä". Tähän se aina päättyy, ihmisen omaan kokemukseen. Siihen on toki jokaisella oikeus. Raamatun tulkinta on sitten asia erikseen ja huomattavasti vaikeampi juttu.

Vierailija
2888/7592 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on lehtijuttujen varassa, niin voi saada vain lehtijuttujen tasoisia vastauksia. Itse koen, että esim. näitä kaikkia kohtia (jokaiseen voisi lisätä useita raamatunkohtia, mutta nyt kiire)en löytäisi muualta kuin tästä joukosta (vl)

Elävän uskon tuntomerkit:

1.Usko Jeesukseen Kristukseen syntien anteeksiantajana, helkilökohtainen synninpäästö toiselta uskovaiselta

Uskova turvautuu Kristuksen armoon, ei omaan vanhurskauteensa.

Sillä me päätämme, että ihminen vanhurskautetaan uskon kautta (Room. 3:28)

2.Elämä sanan ja sakramenttien yhteydessä

Uskova elää evankeliumin kuulossa ja vastaanottaa kasteen ja ehtoollista.

He pysyivät apostolien opetuksessa, keskinäisessä yhteydessä, leivän murtamisessa ja rukouksissa. (Ap.t. 2:42)

3.Pyhän Hengen läsnäolo ja vaikuttama hedelmä

Usko näkyy hengellisenä kasvuna ja Hengen hedelmänä (Gal. 5:22).

Ilman Henkeä ei kukaan voi sanoa: Jeesus on Herra. (1. Kor. 12:3)

4. Keskinäinen rakkaus ja yhteys toisiin kristittyihin

Uskova elää rakkaudessa ja palvelee toisia.

Me tiedämme siirtyneemme kuolemasta elämään, koska rakastamme veljiä. (1. Joh. 3:14)

5. Parannuksen tekeminen ja halu elää Jumalan tahdon mukaan

Elävä usko johtaa synnin tunnustamiseen ja haluun kilvoitella.

Tuottakaa siis parannuksen mukaisia hedelmiä. (Matt. 3:8)

6. Toivo ja luottamus Jumalan lupauksiin myös koetuksessa

Elävä usko ei tarkoita täydellistä, vaan turvaavaa sydäntä.

Uskon kautta he pysyivät lujina, vaikka eivät saaneet lupauksia heti nähdä. (Hepr. 11:13)

Kannattaa tulla seuroihin livenä keskustelemaan, jos haluaa oikeasti vastauksia

Vierailija
2889/7592 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on lehtijuttujen varassa, niin voi saada vain lehtijuttujen tasoisia vastauksia. Itse koen, että esim. näitä kaikkia kohtia (jokaiseen voisi lisätä useita raamatunkohtia, mutta nyt kiire)en löytäisi muualta kuin tästä joukosta (vl)

1.Usko Jeesukseen Kristukseen syntien anteeksiantajana, helkilökohtainen synninpäästö toiselta uskovaiselta

He pysyivät apostolien opetuksessa, keskinäisessä yhteydessä, leivän murtamisessa ja rukouksissa. (Ap.t. 2:42)

Ilman Henk

En näe miksi nuo ei toteutuisi eri kristillisissä kirkoissa tai yhteisöissä. Uskohan on henkilökohtainen asia.

Vierailija
2890/7592 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen vl vain varmuuden vuoksi. Helvetinpelko isketty sen verran syvälle ja traumat liikkeen taholta aiheuttaa sen, että helpompi vaan pysyä yhteisössä, vaikka siellä laidalla. Tai en oikeastaan edes usko moniin vl-oppeihin, mutta helpompi pysyä tässä kuin lähteä liikkeestä ja ruveta ajattelemaan eri vaihtoehtoja. 

Olen todella pahoillani tilanteestasi. Uskontojen uhrien tuki ry tarjoaa asiantuntevaa keskusteluapua ja vertaistukea.

Vierailija
2891/7592 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"En näe miksi nuo ei toteutuisi eri kristillisissä kirkoissa tai yhteisöissä. Uskohan on henkilökohtainen asia."

No kuule ne on kaikki valheellisia kokemuksia jos niitä on missään muualla kuin vl liikkeessä. Se rauhakin sydämessä on täysin väärää rauhaa jos sen on saanut muualta kuin vl liikkeestä. Ja rakkaus  vl liikkeen ulkopuolella? Sielunvihollisen hommia!

Vierailija
2892/7592 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen vl vain varmuuden vuoksi. Helvetinpelko isketty sen verran syvälle ja traumat liikkeen taholta aiheuttaa sen, että helpompi vaan pysyä yhteisössä, vaikka siellä laidalla. Tai en oikeastaan edes usko moniin vl-oppeihin, mutta helpompi pysyä tässä kuin lähteä liikkeestä ja ruveta ajattelemaan eri vaihtoehtoja. 

Olen todella pahoillani tilanteestasi. Uskontojen uhrien tuki ry tarjoaa asiantuntevaa keskusteluapua ja vertaistukea.

Mikään ei korjaa aiheutettuja vahinkoja. 

Vierailija
2893/7592 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"En näe miksi nuo ei toteutuisi eri kristillisissä kirkoissa tai yhteisöissä. Uskohan on henkilökohtainen asia."

No kuule ne on kaikki valheellisia kokemuksia jos niitä on missään muualla kuin vl liikkeessä. Se rauhakin sydämessä on täysin väärää rauhaa jos sen on saanut muualta kuin vl liikkeestä. Ja rakkaus  vl liikkeen ulkopuolella? Sielunvihollisen hommia!

Tämä sarkastinen kommentti surettaa. Mistä tällainen katkeruus kumpuaa? (Johannes 15:1819

Jos maailma vihaa teitä, tietäkää, että se on vihannut minua ennen teitä.

Jos te kuuluisitte maailmaan, maailma rakastaisi teitä niin kuin omiaan. Mutta te ette kuulu maailmaan, vaan minä olen valinnut teidät pois maailmasta, siksi maailma vihaa teitä.)

Vierailija
2894/7592 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika outoa tuo, että sanot olevasi vl, mutta et usko moniin vl-oppeihin. Minusta tuo on mahdoton tilanne.

Miksi mahdoton tilanne? Uskotko itse kaikkiin vanhan testamentin lakeihin? Tuskin. Jos koet voivasi silti olla kristitty, olet samassa veneessä. Voin uskoa evankeliumin uskomatta höpöhöpö sääntöihin ja ihmisten mielipiteisiin. "Sinun turvasi on ikiaikojen Jumala, sinua kantavat ikuiset käsivarret." Ihmisen turva on ikiaikojen Jumala, ei ihmisyhteisö.

Vierailija
2895/7592 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä sarkastinen kommentti surettaa. Mistä tällainen katkeruus kumpuaa? (Johannes 15:1819

Jos maailma vihaa teitä, tietäkää, että se on vihannut minua ennen teitä.

Jos te kuuluisitte maailmaan, maailma rakastaisi teitä niin kuin omiaan. Mutta te ette kuulu maailmaan, vaan minä olen valinnut teidät pois maailmasta, siksi maailma vihaa teitä.)

Sarkastinen kommentti mutta siinä on totuuden siemen vai mitä. Ei ollut multa tuo mutta sangen osuva kun syvällisesti pohditaan. En kannata kenenkään pilkkaamista mutta tosiasioita pitää kyetä käsittelemään.

Vierailija
2896/7592 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilman Henk

Oletko käynyt tutustumassa muihin seurakuntiin, kun kerran "tiedät" ettei näitä löydy muualta? Nämä nimittäin löytyvät myös siitä seurakunnasta, mihin minä kuulun, eikä se ole vl.

Vierailija
2897/7592 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika outoa tuo, että sanot olevasi vl, mutta et usko moniin vl-oppeihin. Minusta tuo on mahdoton tilanne.

Haluatko siis kieltää ihmistä uskomasta? Haluat ehkä jakaa tuomion? "Ensimmäiset tulevat viimeiseksi ja viimeiset ensimmäiseksi."

Mitä Jumala ihmiseltä odottaa, ihmisoppeihin uskomistako? Katsotaanpa. Suosittelen lukemaan ajatuksella.

6 -- Mitä minun pitäisi tuoda, kun astun Herran eteen, kumarrun korkeimman Jumalan edessä? Toisinko hänelle uhreja, vuoden vanhoja vasikoita? [6:6-8: 1. Sam. 15:22+; Sananl. 15:8+]

7 Miellyttävätkö Herraa tuhannet pässit ja virtanaan tulviva uhriöljy? Pitäisikö minun antaa esikoiseni rikkomuksestani, oma lapseni synninteostani? 

8 -- Sinulle, ihminen, on ilmoitettu, mikä on hyvää. Vain tätä Herra sinulta odottaa: tee sitä mikä on oikein, osoita rakkautta ja hyvyyttä ja vaella valvoen, Jumalaasi kuunnellen.  [5. Moos. 10:12]

Vierailija
2898/7592 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua todella surettaa vl ylpeys tässä pelastus asiassa. Onneksi voin luottaa Jeesukseen, joka lupasi, ettei Hän aja ketään luokseen tullutta pois. Jumalalle kiitos Taivaan portilla ei ole vl portsari. 

Vierailija
2899/7592 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä nimittäin löytyvät myös siitä seurakunnasta, mihin minä kuulun, eikä se ole vl.

Tämähän kuulostaa mahtavalta! Haluat varmasti kertoa muillekin mikä tämä seurakunta on

Vierailija
2900/7592 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nämä nimittäin löytyvät myös siitä seurakunnasta, mihin minä kuulun, eikä se ole vl.

Tämähän kuulostaa mahtavalta! Haluat varmasti kertoa muillekin mikä tämä seurakunta on

Miksi kertoisin? En halua kuulla tuomionsanoja ihmisiltä. Minun tuomarini on yksin Jeesus Kristus. 

Ketju on lukittu.