Areenassa Luojan lapset (v-lestadiolaisista) vol 2.
Kommentit (7596)
Valheessa eläminen on sitä, että ei myönnetä niitä pielessä olevia asioita tai mitkä on menneet pieleen. Pahinta jos niitä ei edes tunnisteta, että tiettyjä epäterveitä asioita pidetään jotenkin oikeutettuna jollai varjolla tai ne hiljaa hyväksytään. Kuitataan vaan anteeksipyynnöllä. Selitetään asiat paremmaksi eikä myönnetä totuutta. Tämä on valheessa elämistä.
Siellä missä on ihmisiä, siellä on aina myös raadollisuutta. Pahuudesta vapaata yhteisöä ei ole olemassakaan.
Vierailija kirjoitti:
Siellä missä on ihmisiä, siellä on aina myös raadollisuutta. Pahuudesta vapaata yhteisöä ei ole olemassakaan.
Näin myös vlliikkeessä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin myös vlliikkeessä!
tottakai
Vierailija kirjoitti:
Olen törmännyt hyvin julmaan lakihenkisyyteen ja epäempaattisuuteen liikkeen sisällä. Sitä voi olla suoraan ja sitä voi olla tahtomattaan epäsuorasti. Tietysti myös empatiaan ja tervehenkiseen ajatteluun, mutta se ei poista noita tietyistä opeista kumpuavia ajattelumalleja. Tässä ei nyt auta sellaiset selittelyt, että ne ei varmaan olleet oikein uskomassa tai muuta vastaavaa, jos ne asiat tulee liikkeen sisältä, silloin ne tulee juurikin uskovaisilta.
Jotkut ihmiset tässäkin liikkeessä haluaa maalata sellaista kuvaa, että kyseessä on todella armollinen ja rakastava yhteisö ja mikään ei ole koskaan mennyt pieleen ja kaikki on kaunista ja hyvää, etenkin ihmiset ja kaiken voi vaan selittää parhain päin, sillon niitä pahoja ja huonoja asioita ei oikein ole edes olemassa. Ja jos jotain negatiivista onkin sattunut niin se upotetaan armon mereen ja rannalle laitetaan kyltti, kalastus kielletty. Niin asiat kätevästi hoituu. Tunnen erittäin suurta va
Olen myös vl ja myönnän, että olen törmännyt joissakin tilanteissa lakihenkisyyteen yhteisössä, mutta olen aina pyrkinyt siihen, että keskityn uskomiseen enkä yksittäisten ihmisten mielipiteisiin. Kun olen tehnyt irtioton jonkun yksilön mielestäni lakihenkisyyteen taipuvasta kannasta, olen pystynyt aina palaamaan uskon perusasioiden äärelle ja muistamaan ne asiat, miksi haluan kuitenkin uskoa liikkeen saarnaaman opin mukaisesti.
Tähän liittyen koen myös, että myöskään vl:na ei kannata yleistää aina yhden ihmisen kantaa ikään kuin koko yhteisön mielipiteeksi, vaan keskustella asiasta myös muiden kanssa. Ihmiset tekevät virheitä ja niihin kannattaa pyrkiä olemaan jumittumatta. Lisäksi uskon, että lakihenkisyyden vaara on ylipäätään kaikissa uskonnollisissa ryhmissä olemassa, ei vain vl-liikkeessä.
Ehkä hieman aikaisempaan keskusteluun liittyen yksi tällaisista tilanteista liittyy juuri tähän lapsiasiaan: sain joskus aikoinaan palautetta, että suhtautumistapani on väärä, kun kerroin, että en halua mennä vielä naimisiin näin nuorena, vaikka olisi ollut "mahdollisuus", koska en ollut valmis vielä perustamaan perhettä. (!) Että ikään kuin en luottaisi Jumalan johdatukseen tarpeeksi. Jotenkin se tuntui niin kohtuuttomalta kaikkien vaikeiden tuntemusten keskellä, että siinä tilanteessa tajusin jo itsekin, että asia ei voi olla noin. Ei voi olla mitenkään niin, että jos kaksi ihmistä ihastuu, mutta päättää olla seurustelematta siksi että toinen tai molemmat eivät ole vielä valmiita menemään naimisiin ainakaan heti tulevina vuosina, että se olisi jotenkin väärin, jos vastuu perheestä tuntuu toistaiseksi vain täysin liialliselta. Vanhemmillani oli vaikea parisuhde ja minun on pitänyt käsitellä asioita, ennen kuin olen voinut mitenkään edes miettiä omaa perhettä. Tuon yksittäisen ihmisen kanta tuntui siksi täysin väärältä. Onneksi en ole kuitenkaan sen jälkeen enää törmännyt tuollaiseen ajattelutapaan, ja toivottavasti en tule koskaan törmäämäänkään.
Yleinen kokemukseni kuitenkin yhteisössä olemisesta (ainakin nykyään) on se, että asioista keskustellaan paljon ja ihmiset ovat ennemmin varovaisia ja pohtivia kuin hyvin jyrkkiä kannassaan. Myös tähän ehkäisyasiaan liittyen, vaikka toki virallinen opetus onkin, että lähtökohtaisesti otetaan lapset vastaan. Mutta oman kokemukseni mukaan nykyään on kyllä myös ymmärrystä paljon sitäkin kohtaan, että ehkäisy voi olla järkevä, hyvä ja ehkä jopa ainoa vaihtoehto jossakin tilanteessa.
Vierailija kirjoitti:
Ihan on miehestään Oliverista riippuvainen tuo Eeva. Edes autoa ei halua ajaa. Koko perheen elättää tuo Oliver.
Mitä sitten vaikkei haluakaan ajaa autoa, kyllä minäkin kyydissä istun mielummin jos ei ole pakko ajaa. Ajokortti kuitenkin löytyy jos joskus tulee tilanne että täytyy ajaa.
Kalevassa on ollut mielipidekirjoituksia siitä, onko vanhoillislestadiolaisen liikkeen syytä pysyä kirkon alaisuudessa:
Vanhoillislestadiolaisuuden ja kirkon suhteesta käytävä avoin keskustelu | Kaleva
Ilari Kinnunen (vl-kirkkoherra) kommentoi näin: Onko vanhoillislestadiolaisuus tarpeeton kirkolle? | Kaleva
Minusta ikävä sanamuoto kysyä, onko vanhoillislestadiolaisuus tarpeeton kirkolle? Vastaus tuohon kysymykseen on: ei. Ei yksikään kristitty/kristitty yhteisö ole kirkolle tarpeeton. Jokainen kristitty on yhtä arvokas. En voi puhua muiden puolesta, mutta uskon, että lisäkseni moni arvostaa kirkossa sitä työtä, jota vanhoillislestadiolaisen liikkeen parissa tehdään eli kerrotaan Raamatun Jumalasta.
Se on toki toinen kysymys, onko jonkun kristillisen yhteisön/herätysliikkeen järkevää kuulua ev. lut. kirkon alaisuuteen, jos ei allekirjoita kirkon opetuksia. En nyt puhu mistään avioliittokäsityksestä, vaan esimerkiksi ajatuksesta kasteeseen ja pelastukseen liittyen. Kirkon virallisen opin mukaan "joka uskoo ja saa kasteen pelastuu" ja pelastus koskee jokaista uskovaa ilman mitään "erillisehtoja". Vanhoillislestadiolainen liike ei koe tuon olevan pelastuksen kannalta riittävä, vaan ihmisen pitää saada synninpäästö vanhoillislestadiolaiselta ihmiseltä sekä uskoa liikkeen opetuksen mukaisella tavalla, jotta pelastus olisi mahdollinen.
Mutta minusta olennaista on se, että vanhoillislestadiolaisen liikkeen lähtöpäätöksen kirkosta ei pitäisi olla kirkon, vaan liikkeen itsensä. On oikeastaan heidän asiansa sanoa, haluavatko sitoutua kirkon oppiin virallisesti. Jos eivät halua, pitäisi lähtöpäätös kyetä tekemään itse. Sen kyllä uskon, että liike varmasti pärjäisi ns. omillaankin, ei ole siitä kyse.
"Tämä allaoleva taas on pelkästään sielunvihollisen hommia. Joka väliin se tunkee ja yrittää rakkautta rikkoa.
voi tulla kovuus naisia kohtaan. Äideillä ja isillä voi tulla kovuus lapsia kohtaan (enhän mä näitä halunnut). En nyt mene yksityiskohtiin, mutta kyllä näistä ehdottomista ihmissäänöistä on seurannut paljon erilaisia ongelmia. Tulee välinpitämättömyys muita ihmisiä kohtaan. Koska minäkin kärsin niin muidenkin kuuluu kärsiä."
Totuus ei pala tulessa eikä viestejä poistamalla. Ihmissääntöjen aiheuttaman traumaoireilun tai muun psyykkisen oireilun nimeäminen "sielunviholliseksi" on järkyttävää väkivaltaa.
Vierailija kirjoitti:
Kalevassa on ollut mielipidekirjoituksia siitä, onko vanhoillislestadiolaisen liikkeen syytä pysyä kirkon alaisuudessa:
Vanhoillislestadiolaisuuden ja kirkon suhteesta käytävä avoin keskustelu | Kaleva
Ilari Kinnunen (vl-kirkkoherra) kommentoi näin: Onko vanhoillislestadiolaisuus tarpeeton kirkolle? | Kaleva
Minusta ikävä sanamuoto kysyä, onko vanhoillislestadiolaisuus tarpeeton kirkolle? Vastaus tuohon kysymykseen on: ei. Ei yksikään kristitty/kristitty yhteisö ole kirkolle tarpeeton. Jokainen kristitty on yhtä arvokas. En voi puhua muiden puolesta, mutta uskon, että lisäkseni moni arvostaa kirkossa sitä työtä, jota vanhoillislestadiolaisen liikkeen parissa tehdään eli kerrotaan Raamatun Jumalasta.
Se on toki toinen kysymys, onko jonkun kristillisen yhteisön/herätysliikkeen järkevää kuulua ev. lut. kirkon alaisuuteen, jos ei allekirjoita kirkon opetuksia. En nyt puhu mistään avioliittokäsitykses
Mä oikeastaan mietin, miksi liike ei irtaudu kirkosta? Heillä on omat tilat, riparit, papit ja muut jo valmiiksi. Ei tarvitsisi tuskailla "liian liberaalin" kirkon kanssa. Ja varmasti pärjäisivät, kun ovat tähänkin asti hyvin hoitaneet liikkeen asiat.
Se on kyllä pakko sanoa, että en uskoisi kirkkoon tulevan mitään liittyjien väentungosta, jos esim. kaikki "perinteisen raamattukäsityksen herätysliikkeet" lähtisivät kirkosta ja kirkosta tehtäisiin arvoiltaan vapaampi paikka. Joitakin satoja uusia jäseniä tulisi, mutta siihen se jäisi. Eivät maallistuneet ihmiset liittyisi kirkkoon tuon takia.
Eräs (ei vl) poliitikoistamme kävi suviseuroissa ja kirjoitti someen jotenkin näin "ja oli ilo saada vakuutus syntien anteeksi annosta Jeesuksen nimessä ja veressä". Hän siis uskoi vl-synninpäästön omalle kohdalleen. Jos vl-liikkeen oppi on totta, niin eikö tässä olisi pitänyt tapahtua merkittävä muutos "kuolemasta elämään". Mitään sellaista hän ei kuitenkaan vaikuta kokeneen. Valmiiksi kristitty, ei ole syytä epäillä vilpittömyyttäkään. Tämä ei nyt ollenkaan täsmää liikkeen opin kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Eräs (ei vl) poliitikoistamme kävi suviseuroissa ja kirjoitti someen jotenkin näin "ja oli ilo saada vakuutus syntien anteeksi annosta Jeesuksen nimessä ja veressä". Hän siis uskoi vl-synninpäästön omalle kohdalleen. Jos vl-liikkeen oppi on totta, niin eikö tässä olisi pitänyt tapahtua merkittävä muutos "kuolemasta elämään". Mitään sellaista hän ei kuitenkaan vaikuta kokeneen. Valmiiksi kristitty, ei ole syytä epäillä vilpittömyyttäkään. Tämä ei nyt ollenkaan täsmää liikkeen opin kanssa.
Tarkoitat Päivi Räsästä. Ei ole meidän tehtävämme arvioida, kokiko hän jotakin muutosta.
Ihailen Päivi Räsästä, vaikka en kaikista asioista hänen kanssaan samaa mieltä olekaan. Harvinaisen rohkea nainen!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitat Päivi Räsästä. Ei ole meidän tehtävämme arvioida, kokiko hän jotakin muutosta.
Ihailen Päivi Räsästä, vaikka en kaikista asioista hänen kanssaan samaa mieltä olekaan. Harvinaisen rohkea nainen!
Ei olekaan meidän tehtävä arvioida, mutta ihminen yleensä tuo julki jos kokee yhtäkkisen merkittävän sisäisen muutoksen. Varsinkin hänenlaisensa persoona, joka ei arkaile sanoa mielipiteitään. Toinen, vl-opin vastainen mahdollisuus on sitten tietysti olemassa, jospa hänellä oli jo elävä usko sydämellään, vaikka ei olekaan vl. Sehän selittäisi miksi (jos)vl-synninpäästö ei tehnyt eroa mielentilaan.
Aina kannattaa kylvää. Jumala antaa kasvun ja arvioi sadon.
1. Kylväjä lähti kylvämään / heittäen maahan siementään. / Vaan osa tielle putosi, / lintujen joutui ruoaksi, / myös osa maahan kiviseen, / siinä se kuihtui kuivuuteen.
2. Joutuen orjantappuraan / siemen jo kuoli kasvaissaan, / vaan hyvään maahan langeten / toi sadon satakertaisen. / Kellä on korvat, kuunnelkoon, / myös sanan vastaanottakoon.
3. Kun sana puhdas saarnataan, / kylvetään siemen kasvamaan. / Kuin kova tie on kuulija, / ken sanan pitää turhana. / Ettei hän uskoon tulla vois, / kiusaaja ottaa sanan pois.
4. Maan kivisen on kaltainen, / ken sanan kuulee iloiten, / uskoo vain hetken innoissaan, / juureton kun on uskossaan. / Vaivan ja vainon tullessa / kohta hän luopuu uskosta.
5. Kuin orjantappurainen maa / on se, ken sanan kuulla saa, / vaan tukahtuukin murheeseen, / huoliin ja mieleen ahneeseen, / lankeaa valtaan syntien / näin hedelmättä kuihtuen.
6. Maan hyvän on se kaltainen, / ken sanan kuulee, uskoo sen, / sen sydämessään säilyttää / kantaen hyvää hedelmää. / Aina hän pysyy sanassa, / kärsii ja kestää uskossa.
7. Henkesi Pyhän voimalla / uudista meidät, Jumala. / Maailman esteet raivaa pois, / niin että siemen kasvaa vois. / Kasvata meissä satoa, / iäinen autuus lahjoita.
Hemminki Maskulainen virsikirjaan 1605. Uud. komitea 1937.
Vierailija kirjoitti:
Kysyn vaikeita kysymyksiä enkä ikinä saa vastauksia, ilmeisesti ne on sitten todellakin liian vaikeita kysymyksiä.
Sorry, minä ainakaan en ole huomannut kysymystä! Tänne tulee paljon viestejä, niin osa menee huti. Mitä kysyit? :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysyn vaikeita kysymyksiä enkä ikinä saa vastauksia, ilmeisesti ne on sitten todellakin liian vaikeita kysymyksiä.
Sorry, minä ainakaan en ole huomannut kysymystä! Tänne tulee paljon viestejä, niin osa menee huti. Mitä kysyit? :)
Esim. tuo vl-synninpäästö ja sen vaikutus ihmisessä. Miten se ei nyt sitten ilmeisesti tee aina eroa vaikka ihminen ottaisi sen vastaan vilpittömin mielin. Sehän on aivan päinvastoin mitä vl-liike opettaa.
Vierailija kirjoitti:
Luin molemmat kirjoitukset. Ilari sanoi näin "olen lapsesta ja nuoresta asti löytänyt Jumalan valtakunnan vanhoillislestadiolaisen liikkeen sanomassa ja elämässä". Hän on siis syntynyt vl-yhteisöön. Tämä on merkityksellistä, koska hänellä ei ole siis mahdollisuutta tietää, mitä on syntyä vl-yhteisön ulkopuolelle. En siis sano, ettei hänen kokemuksensa olisi totta, vaan täytyy ottaa huomioon, että hänen oma kokemuksensa värittää asian tulkitsemista ja mahdollisesti häiritsee asian objektiivista tarkastelua.
Ei usko ole tuntemidista kiinni. Vaikka moni parannuksentekijä kuvaileekin oloaan ihanaksi, ei sen tarvitse kaikille olla niin.
Tässä luettavaa:
https://kapsakkijutut.fi/2025/01/22/enta-jos-ei-tunnu-miltaan/
https://www.paivamies.fi/nykyiset-blogit/tunne-mita-tunnet-6.51.21699.5…
Vierailija kirjoitti:
Ei usko ole tuntemidista kiinni. Vaikka moni parannuksentekijä kuvaileekin oloaan ihanaksi, ei sen tarvitse kaikille olla niin.
Tässä luettavaa:
https://kapsakkijutut.fi/2025/01/22/enta-jos-ei-tunnu-miltaan/
https://www.paivamies.fi/nykyiset-blogit/tunne-mita-tunnet-6.51.21699.5…
Pitäisin huolestuttavana, jos taivasten valtakunnan sisäpuolella ei tunnu erilaiselta kuin ulkopuolella. Jeesushan itse sanoi, minä annan teille rauhan, oman rauhani minä annan teille, en sellaista kuin maailma antaa. Musta on mielenkiintoista, että löysit heti tuollaisen perustelun, millä ikään kuin kuittaat asian, josta kysyin. Ikään kuin haluaisit sanoa, kuule usko vaan evankeliumi vl-synkinpäästöstä, ei se haittaa vaikka se ei tunnu miltään, oot sä silti uskovainen kun sait vl-synninpäästön. Tämä jos mikä kuulostaa oudolta kristinuskon valossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esim. tuo vl-synninpäästö ja sen vaikutus ihmisessä. Miten se ei nyt sitten ilmeisesti tee aina eroa vaikka ihminen ottaisi sen vastaan vilpittömin mielin. Sehän on aivan päinvastoin mitä vl-liike opettaa.
Päivistä tuli lestadiolainen jos hän uskoi sen synninpäästön. Hän ei tosin ehkä itse edes tiedä vielä, että on nyt lestadiolainen.
Esim. tuo tiukka linja ehkäisyyn on ajanut äärimmäiseen kovuuteen, moni nainen on ollut raskaana lukuisia kertoja senkin jälkeen kun lääkäri on sanonut mitä ongelmia ja riskejä tilanteessa on. Moni nainen on ollut raskaana vaikka perusterveys ei ole enää kunnossa. Mielenterveys saattaa pettää. Nämä ei valitettavasti ole yksittäistapauksia, niin paljon tiedän itse näitä, vaikka en tietenkään edes tunne kaikkia vl-ihmisiä.
Sitten voi tulla kovuus naisia kohtaan. Äideillä ja isillä voi tulla kovuus lapsia kohtaan (enhän mä näitä halunnut). En nyt mene yksityiskohtiin, mutta kyllä näistä ehdottomista ihmissäänöistä on seurannut paljon erilaisia ongelmia. Tulee välinpitämättömyys muita ihmisiä kohtaan. Koska minäkin kärsin niin muidenkin kuuluu kärsiä. Mitäs sitten vaikka tuo nainen kärsii, jokaisella on ristinsä. Vaikka se risti olisi ihmisten aiheuttama. Kovuus tulee siinä kohtaa, kun ihminen ei kykene täyttämään vl-opin vaatimuksia elämässä. En sano kaikilla, mutta tietyt rakenteet ja ajattelumallit altistaa tähän.