Areenassa Luojan lapset (v-lestadiolaisista) vol 2.
Kommentit (7603)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai voi toimia toimittajana myös tv:ssä. Miksi ei voisi?
No hyvä! Onko tämä SRK: n kanta myös? :-)
Varmasti on. En kyllä tiedä keneltä sieltä sen voisit varmistaa. Jospa kysyisit vaikka johtokunnan pj:lta?
Voin vaikka kysyäkin. Siltä herrakerhon herra puheenjohtajalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos Raamattu on ylin auktoriteetti, niin ehdotan ensi Suviseuroihin huivitoimikuntaa jakamaan huivit kaikille naisille, sillä Paavali käskee naiset peittämään päänsä.
Miksi et itse käytä huivia jos se on niin tärkeää?
Minä _ en_julista, että Raamattua pitää noudattaa kirjaimellisesti. Ymmärrätkö eron?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos Raamattu on ylin auktoriteetti, niin ehdotan ensi Suviseuroihin huivitoimikuntaa jakamaan huivit kaikille naisille, sillä Paavali käskee naiset peittämään päänsä.
Mistä tiedät, kuka käyttää ja kuka ei?
Vierailija kirjoitti:
Siellä on myös silmä silmässä hammas hampaasta jne laki. Se ei istu mitenkään nykymaailman ihmiskäsitykseen. Miksi Raamatusta poimitaan tietyt kohdat? Nekään ei siellä suoraan lue läheskään aina vaan ovat uskontulkintaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hämmentää sellanen asia, että vl-liikkeelle tuntuu olevan tärkeämpi pyrkiä vakuuttamaan oman yhteisön erityisyyttä ja oikeassaoloa maailmassa, kuin kristinuskon sanomaa. Erityisesti maallikoiden ja maallikkopuhujien puheissa korostuu. Pahoittelut jos tämä loukkaa, mutta siltä se tosiaan tuntuu. Jotenkin tuntuu, että nämä on kääntyneet aivan ylösalaisin, mikä on pääsanoma.
No tuota se on ollut vuosikymmenet. Ei ole muuksi muuttunut. Nykyään ei taida kuitenkaan vl lapset rallatella enää leikkipuistossa että mepä päästään taivaaseen mutta te ette. Niin tapahtui 1990 luvulla.
Meno on siitä siistiytynyt, ehkä, mutta kyllähän liikkeen perussanoma on sama. Ei siitä mihinkään pääse.
Valitettavasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päähine olisi kyllä hyvä juttu niin ei tuu auringonpistosta. Kävisikö lierihattu tai lippis suviseurojen tunnuksella varustettuna. Toki huivikin voisi olla samalla idealla.
1800- luvulla Raamattu oli se ylin auktoriteetti, jolla perusteltiin orjuus. Ja vilpittömästi ajattelivat varmaan olevansa oikeassa tässä asiassa.
Uskonnon nimissä leikkauta mies hiuksesi.
Parturipiste suviseuroissa.
Enpä usko, että tulee.
Vierailija kirjoitti:
1800- luvulla Raamattu oli se ylin auktoriteetti, jolla perusteltiin orjuus. Ja vilpittömästi ajattelivat varmaan olevansa oikeassa tässä asiassa.
Tämä! Ihminen on niin sokea omille käsityksilleen. Varsinkin, jos ympärillä olevien ihmisten joukko niitä vahvistaa ja vieläpä suoraan kehottaa olemaan kyseenalaistamatta mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä! Ihminen on niin sokea omille käsityksilleen. Varsinkin, jos ympärillä olevien ihmisten joukko niitä vahvistaa ja vieläpä suoraan kehottaa olemaan kyseenalaistamatta mitään.
Aika moni on kuitenkin ex- lestadiolainen:-)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen eri mutta kiva olisi kyllä tietää, miksi yksi Paavalin sana merkitsee kaikkea ja toinen ei mitään. Arvalla valittu "noudatetaan-ei noudateta"?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen eri mutta kiva olisi kyllä tietää, miksi yksi Paavalin sana merkitsee kaikkea ja toinen ei mitään. Arvalla valittu "noudatetaan-ei noudateta"?
Siitä päättää 24 viisasta(ja vanhaa) miestä, eli SRK:n johtokunta.
Minusta SRKn johtokunta saa täällä(kin) aivan turhaa lokaa niskaansa. Useimmat teistä eivät edes tiedä, mikä on SRK tai SRKn johtokunta. Merkittävä ajankohtaisiin asioihin kantaa ottava elin on Suviseuroissa kokoontuva puhujien ja seurakuntavanhinten kokous, johon osallistuu satoja ihmisiä, sekä miehiä että naisia.
Vierailija kirjoitti:
Minusta SRKn johtokunta saa täällä(kin) aivan turhaa lokaa niskaansa. Useimmat teistä eivät edes tiedä, mikä on SRK tai SRKn johtokunta. Merkittävä ajankohtaisiin asioihin kantaa ottava elin on Suviseuroissa kokoontuva puhujien ja seurakuntavanhinten kokous, johon osallistuu satoja ihmisiä, sekä miehiä että naisia.
Tässä lyhyt katsaus viime kesän kokoukseen:
https://www.paivamies.fi/uutiset/puhujia-kehotettiin-rohkaisemaan-uskos…
Haluaisin myös jokaisen vl-ihmisen käsittävän yhden asian. Ihmiset, myös vl-ihmiset tykkää sanoa, että he haluavat uskoa niin kuin Raamattu opettaa tai luottavat Raamatun sanaan tai muuta vastaavaa. Tässä on kyse aina _tulkinnasta_. Siis voi sanoa, että haluaa pitäytyä tietyssä Raamatun _tulkinnassa_, mutta on väärin sanoa, että se oma tulkinta olisi automaattisesti Raamatun kannanotto asiaan. Siis haluaisin jokaisen tiedostavan ja myöntävän, että se mitä pitää Raamatun totuutena on usein oma _tulkinta_ Raamatun tekstistä. Näissä asioissa on huomattava ero.
Vierailija kirjoitti:
Raamattua täytyy tulkita kokonaisuutena, ei pelkkinä jakeina tai tekstinpätkinä. Juuri suviseuroissa tänä aamuna oli puheessa siitä, miten nykyajan ihmiset poimii Raamatusta itselleen vain ne mieluisat jutut, joka on väärin.
Ymmärrän hyvin, mitä tarkoitat, ja olen osittain samaa mieltä: jokainen lukee Raamattua omasta viitekehyksestään käsin, ja tulkintaa tapahtuu väistämättä. Myös vl-yhteisössä ymmärretään, että Raamatun tulkitsemisessa tarvitaan Pyhän Hengen johdatusta avaamaan Raamatun tekstiä.
Me ajattelemme, että Jumalan sana ei ole yhden henkilön selityksen varassa, vaan sen ymmärtämiseen tarvitaan Pyhän Hengen ohjausta ja uskovien yhteyttä. Siksi uskomme, että oikea tulkinta Raamatusta syntyy seurakunnan keskellä, ei yksittäisen ihmisen oman tulkinnan varassa.
Voimme luottaa ja rukoilla, että Jumala varjelee sanansa vääristymiseltä ja johdattaa meitä pysymään totuudessa. Meidän näkökulmastamme usko ei perustu siihen, että itse osaisimme tulkita Raamattua täydellisesti, vaan siihen, että saamme turvautua Jumalan armoon ja elävään evankeliumiin Jumalan seurakunnan keskellä.
Juttu Kalevassa:
"Uudenlaisessa tilanteessa seurajärjestäjät olivat myös siinä, että kirkon edustajana suviseuroissa oli nyt naispuolinen piispa, Mikkelin hiippakunnan esipaimen Mari Parkkinen.
Tavallisesti piispat ovat pitäneet koko seurakansan edessä puheen Suviseurojen avajaisissa. Nyt piispa Parkkinen puhui näkymättömämmin seurojen avajaislounaalla.
Ensi vuonna Kauhavalla Matti Salomäen johtamassa Lapuan hiippakunnassa selviää, onko käytännön muutos pysyvä vai piispan sukupuolesta riippuva."
Minä ajattelen, että ensi vuosi näyttää, kummasta oli kyse. Mikäs siinä, jos kaikki piispat puhuvat vain avajaislounaalla. Mutta jos Mari suljetaan ulos sukupuolensa vuoksi, on se todella väärin. Ja outoa, koska ainakin meidän seurakunnassa vanhoillislestadiolaisille on ollut ok, että seurakunnan naispuolinen pappi lausuu seurakunnan tervehdyksen kirkossa järjestettävissä vl-laulutilaisuuksissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Raamattua täytyy tulkita kokonaisuutena, ei pelkkinä jakeina tai tekstinpätkinä. Juuri suviseuroissa tänä aamuna oli puheessa siitä, miten nykyajan ihmiset poimii Raamatusta itselleen vain ne mieluisat jutut, joka on väärin.
Vl-liike tekee tuota poimimista myös.