Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Areenassa Luojan lapset (v-lestadiolaisista) vol 2.

Vierailija
07.12.2024 |

?

Kommentit (7560)

Vierailija
2041/7560 |
21.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hän kyllä kertoi, että seuroissa opetettiin näin, ettei vääräuskoiset kanssa saa olla tekemisissä.

Hän voi katkerana näin väittää, mutta valettahan tuo on. Kuunnelkaa hyvät ihmiset niitä saarnoja itse, niin ei tarvii ihan noin helppoon mennä!

Vierailija
2042/7560 |
21.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutama vuosikymmen sitten ihmisiä kyllä ohjattiin hyvin voimakkaasti, ettei liikkeen ulkopuolisten kanssa pitäisi olla tekemisissä enempää kuin pakko. Tähän jopa painostettiin ihmisiä. Ajat ovat muuttuneet ja tuokin on lieventynyt monilla paikkakunnilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2043/7560 |
21.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kristinusko on pitkälti henkilökulttia, lähtien tietysti Jeesuksesta, mutta sitten katoliset ovat ottaneet näitä pyhimyksiäkin mukaan. Siinä mielessä nämä keskiaika-larppaajat eivät ole mikään ihme. Useimmilla on henkilökultin siemen kylvetty jo lapsuudessa.

Joku päivä ihmiset tajuavat, ettei kasvaakseen hyväksi ihmiseksi ole mikään pakko pelätä Jumalaa, jota ei ole olemassa kuin ihmisten puheissa.

Totta kai Jumala on olemassa, mutta ei mikä partamies pilven päällä, eikä Jumalaa tarvitse pelätä. Jumala on rakkaus, kaiken alkulähde.

Vierailija
2044/7560 |
21.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minäkin haluaisin tietää mikä minun ihmisoikeuksistani ei toteudu 🤔

t. Elämäänsä oikein tyytyväinen vl

Löysinkin listasta itse ne, jouhin minulla ei ilmeisesti ole oikeutta:

Uskonnonvapaus

Kokoontumis- ja yhdistymisvapaus

Onpa aivoton kommentti, sananvapaus ei rajoita sinun ihmisoikeuksia mitenkään.

Esim. ehkäisykielto voi rajoittaa.

Vierailija
2045/7560 |
21.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muutama vuosikymmen sitten ihmisiä kyllä ohjattiin hyvin voimakkaasti, ettei liikkeen ulkopuolisten kanssa pitäisi olla tekemisissä enempää kuin pakko. Tähän jopa painostettiin ihmisiä. Ajat ovat muuttuneet ja tuokin on lieventynyt monilla paikkakunnilla.

Ehkä on lieventynyt, mutta ei varmasti ole poistunut. Näkyy kaikessa toiminnassa muiden kuin omien kanssa, niitä vältetään.

Vierailija
2046/7560 |
21.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hän kyllä kertoi, että seuroissa opetettiin näin, ettei vääräuskoiset kanssa saa olla tekemisissä.

Hän voi katkerana näin väittää, mutta valettahan tuo on. Kuunnelkaa hyvät ihmiset niitä saarnoja itse, niin ei tarvii ihan noin helppoon mennä!

Tunnen läheisesti ihmisen, joka liittyi aikuisena vl-liikkeeseen. Häntä painostettiin että olisi käytännössä pitänyt hylätä vanhat ystävät, mutta hän vaan sanoi ettei voinut hylätä esim. lapsuudenystäviä jne. Ihan järjetöntähän tollanen on, että yhtäkkiä menisi normaalit ihmissuhteet vaihtoon, ei tervettä.

Valetta. Kaikki tietää ettei kukaan vapaaehtoisesti liity vl-liikkeeseen

Vierailija
2047/7560 |
21.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uskonnonvapaus

Kai hän ei uskalla mennä kokoontumaan suviseuroille, koska vauva-palstalla on asiasta kirjoitettu😁

Vierailija
2048/7560 |
21.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tunnen läheisesti ihmisen, joka liittyi aikuisena vl-liikkeeseen. Häntä painostettiin että olisi käytännössä pitänyt hylätä vanhat ystävät, mutta hän vaan sanoi ettei voinut hylätä esim. lapsuudenystäviä jne. Ihan järjetöntähän tollanen on, että yhtäkkiä menisi normaalit ihmissuhteet vaihtoon, ei tervettä.

Hän liittyi. Kirkossa oli silloin sekavat ajat eikä muissakaan hengellisissä piireissä oikein ollut sitä mitä hän etsi, löysi sen sitten vl-liikkeestä. Mutta kyllä hän vl-liikkeen ongelmatkin havaitsi heti alkuunsa, eikä kannatta tiettyjä opillisia käsityksiä ja uskaltaa sen kyllä avoimesti sanoakin.

Vierailija
2049/7560 |
21.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ollen isä näköjään puhuu ma aamuna suviseuroissa ja Essi Mutasen isä pitää la illan puheenvuoron, joka suunnattu nuorille. 

https://www.suviseurat.fi/ohjelma/

Kuka on Essi Mutanen?

No johan on ironiaa, tytär levittää tarroja ja isä puhuu (todnäk) miten tarrojen sanoma on syntiä. Löydän tästä tahatonta (tragi)komiikkaa. 

Minusta tässä ei ole mitään komiikkaa. Ei edes tragi-sellaista. 

Mikähän olisi yleinen mielipide, jos lestadiolaiset menisivät osoittamaan mieltään jehovalaisten konventtisalin ulkopuolelle tai liimailemaan moskeijojen seini

on se kyllä kummallista että tasa-arvosta ja kaikkien hyväksymisestä paasataan, mutta ei kuitenkaan anneta uskovaisten uskoa tavallaan ja pitäytyä Raamatun sanassa. Sitä minä en ymmärrä. Lue itse sieltä, mitä aiheesta sanotaan, sitä on aika vaikea kiertää mitenkään. 

Syrjiminen on väärin, ja yhteisöönhän varmaan kuuluu hyvin monen kirjavaa joukkoa. Usko itsessään on kuitenkin erilainen, jos selkeästi synniksi määriteltävät asiat näkee hyväksyttyinä ja toimii sen mukaan. Kenenkään tuomareita emme kuitenkaan ole.

Vierailija
2050/7560 |
21.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uskonnonvapaus

Uskonnonvapautta ei näköjään kuitenkaan ole

Vierailija
2051/7560 |
21.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palaan vielä kerran asiaan, joka on jo monta kertaa täällä ollut esillä.

- Kaikki ei- ja ex-vl:ienkertomat asiat uskotaan ja yhdenkin kokemuksen perusteella yleistetään.

- Vl:ien kertomia asioita ei yleensä uskota (valehtelet jne.) ja sanotaan, että yhden tai useammankaan tapauksen perusteella ei voi yleistää.

Mitä tämä kertoo ihmisten asenteista, objektiivisuudesta, halusta ymmärtää, olla oikeasti kiinnostunut jne.?

Vierailija
2052/7560 |
21.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"on se kyllä kummallista että tasa-arvosta ja kaikkien hyväksymisestä paasataan, mutta ei kuitenkaan anneta uskovaisten uskoa tavallaan ja pitäytyä Raamatun sanassa."

Tällaisella väitteellä yleensä perustellaan sukupuolisyrjintää. Monissa viesteissä on tullut tämä asia esille, ettette hyväksy kaikkia ihmisiä omina itsenään.

Vierailija
2053/7560 |
21.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos teille vl, jotka yhä vain jaksatte sievästi vastata näille. Minä en enää millään jaksais ja tekis mieli päästellä takaisin samalla mitalla. Pitäs pysyä pois täältä.

Onneksi on kohta suvikset, siellä saa olla rauhassa <3 Toivottavasti tekin pääsette tulemaan :)

Vierailija
2054/7560 |
21.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä on lieventynyt, mutta ei varmasti ole poistunut. Näkyy kaikessa toiminnassa muiden kuin omien kanssa, niitä vältetään.

Itse asiassa srk:n julkaisemassa kirjallisuudessa on ollut kehotuksia kohdata ja olla kanssakäymisissä myös ns. epäuskoisten läheisten kanssa.

Tietenkin ajanvietossa on rajoitteita, koska uskovainen ei halua osallistua määrättyihin toimintoihin säilyttääkseen hyvän omantunnon. Ja siihen toki kehotetaan. 

Vierailija
2055/7560 |
21.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tällaisella väitteellä yleensä perustellaan sukupuolisyrjintää. Monissa viesteissä on tullut tämä asia esille, ettette hyväksy kaikkia ihmisiä omina itsenään.

PAKKO HUUTAA KUN EI MENE PERILLE. SADANNEN KERRAN, IHMISET HYVÄKSYTÄÄN AINA, MUTTA JULKISYNNISSÄ ELÄMISTÄ EI.

Vierailija
2056/7560 |
21.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uskonnonvapaus

Uskonnonvapautta ei näköjään kuitenkaan ole

Eikö lasten olisi jo aika mennä nukkumaan, ei kukaan aikuinen noin lapsellisia kirjoita?

Vierailija
2057/7560 |
21.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valehtelet itse. Tiedän naisen joka aikuisena, 25-vuotiaan liittyi puolisonsa kanssa liikkeeseen. Kaipasi hengellistä sisältöä elämäänsä ja löysi sen lestadiolaisuudesta. 

Puolisonsa on sittemmin eronnut liikkeestä mutta tämä nainen kuuluu siihen edelleen, vaikuttaa olevan uskossaan hyvin onnellinen. 

Vierailija
2058/7560 |
21.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"on se kyllä kummallista että tasa-arvosta ja kaikkien hyväksymisestä paasataan, mutta ei kuitenkaan anneta uskovaisten uskoa tavallaan ja pitäytyä Raamatun sanassa."

Kyllä minä ihmiset hyväksyn, mutta en kaikkia tekoja.

Hyväksyn myös ihmisinä esimerkiksi valehtelijat, varkaat, aviorikkojat, ja niin edelleen, mutta en heidän tekojaan.

Sitä paitsi vaikka joku yksittäinen vl tai vaikkapa jotain muuta kristillisyyttä edustava nyt toteaisi että tällainen on ok, niin ei se siitä sen oikeampaa Raamatun valossa tee ja siinä onkin se ongelma.

Vierailija
2059/7560 |
21.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

PAKKO HUUTAA KUN EI MENE PERILLE. SADANNEN KERRAN, IHMISET HYVÄKSYTÄÄN AINA, MUTTA JULKISYNNISSÄ ELÄMISTÄ EI.

Ei ole mitään hyväksymistä olla hyväksymättä erilaista seksuaalista kanssakäymistä, kuin itse edustaa. 

On pelkkää sanahelinää sanoa, että hyväksymme kaikki ihmiset(kunhan vain elävät kuin me)!

Vierailija
2060/7560 |
21.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse asiassa srk:n julkaisemassa kirjallisuudessa on ollut kehotuksia kohdata ja olla kanssakäymisissä myös ns. epäuskoisten läheisten kanssa.

Tietenkin ajanvietossa on rajoitteita, koska uskovainen ei halua osallistua määrättyihin toimintoihin säilyttääkseen hyvän omantunnon. Ja siihen toki kehotetaan. 

Ja lisään vielä, että on myös huomion arvoinen asia ettei kaikkien ajanviettotavat välttämättä uskovaisten tavoista eroa.

Minulla on paljonkin läheisiä, jotka ovat valinneet toisin tai eivät ole alunperinkään lähtöisin vaikkapa uskovaisesta kodista. Ihan perusarkea elävät, joillakin ainoa erottava tekijä on yhteinen usko.

Ajattelen ajanviettotapojen erkaantuvan siinä, jos vaikkapa joku haluaa viettää aikaansa alkoholin merkeissä tai sellaisissa huveissa, jotka eivät ole uskovaisella sopivaa ajankulua. Yksi ero tulee siinä, että toinen haluaa lähteä vaikkapa sunnuntaina katsomaan jotain ottelua tai osallistumaan siihen itse, kun taas minä priorisoin sunnuntaille pyhäkoulun, seurat ja kyläilyn. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän kahdeksan