Surullinen olo itsenäisyyspäivänä, muita?
Surettaa todella paljon se, mihin suuntaan Suomi on mennyt ja mihin se on menossa.
Vielä n. 10 vuotta sitten olin niin ylpeä tästä maasta mutta enää en.
Olen enää ylpeä vain veteraaneista jotka taistelivat sodassa.
Kommentit (160)
En katso Linnan Itsenäisyysjuhlia koska sotaveteraaneja ei hyväksytty juhliin - MIKSI?
Stubb teki tämän päätöksen harkitusti, se ei ole vahinko. Eikö sotaveteraanien sukupolven asenteiden esiin tuominen ole enää EU:n tavoitteiden mukaista?
Vierailija kirjoitti:
En katso Linnan Itsenäisyysjuhlia koska sotaveteraaneja ei hyväksytty juhliin - MIKSI?
Stubb teki tämän päätöksen harkitusti, se ei ole vahinko. Eikö sotaveteraanien sukupolven asenteiden esiin tuominen ole enää EU:n tavoitteiden mukaista?
veteraanit olivat itse halunneet muun ajankohdan, onhan tuo ollut monesti uutisissa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isoisäni ei taistellut sen takia, että Suomesta tulisi 30-luvun Saksa 😒
Ja vielä vähemmän sen puolesta että Suomesta tulisi wokemaa joka arvostaa enemmän m a m u j a kuin omia kansalaisiaan
Tunge nyt se wokesi takaisin sinne Amerikkaan. Ihan kaikkea ei tarvitse sieltä tänne tuoda. Voi vaikka opetella puhumaan ihan vaan suomea.
Vierailija kirjoitti:
Media pois, sytytä kuudelta kynttilät, käy hautausmaalla kävelyllä. Siten näet että kaikki on ihan hyvin ja edelleen voi olla ylpeä ja kiitollinen Suomesta. Media tämän kaiken negatiivisuuden ja kiittämättömyyden ilmapiirin luo kun mikään ei muka ole hyvin. Täällä on asiat edelleen todella hyvin. Ei tarvitse mennä mukaan median ja muiden ihmisten negatiivisuuteen.
Kävelin illalla vähän aikaa lähikaduilla ja katsoi niitä harvoja kynttilöitä, joita ihmiset vielä panevat ikkunalaudalle. Tässä kapunginosassa on ikkunalauta useimmissa asunnoissa. Iloitsin elävistä kynttilöistä. Katsoin myös hetkisen linnan juhlia. Muuten surettaa etelämpänä oleva sota ja Euroopan uhkakuvat USA:n vaalien jälkeen.
Suomella, suomalaisuudella, suomalaisilla, suomenkielellä ja kulttuurilla ei ole minulle yhtään mitään merkitystä. Täysin yhdentekeviä asioita. Kalmarin unioni olisi kova juttu: Ruotsi-Tanska-Suomi.
Suomi on köyhä, takapajuinen junttila. Rumia ja sairaita ihmisiä.
Tämän vuoksi asun suurimman osan ajasta muualla. Suomessa käyn vaan tervehtimässä ystäviä ja sukulaisia silloin tällöin.
Kuuntelin tänään Sibeliusta. Kaunista musiikkia, mutta ei tuntunut enää sopivan tähän maahan. Ei täällä enää mitään kaunista arvosteta. Öyhötetään vaan netissä ja kopioidaan Amerikkaa kaikessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulee tyhjän oloinen päivä, jos tuntuu että keinotekoisesti yritetään viettää jotain. Joulun pyhinä sama. Kaikki.
Keinotekoisesti? Eikö sinulla ole isovanhempia jne., jotka kokivat sodan? Haluaisitko (kantasuomalaisena) olla tällä hetkellä venäläinen? Ei tarvita mitään keinotekoista, kyllä se on ihan aitoa iloa itsenäisyydestä.
Itsenäisyyspäivää on aika vaikea viettää ilakoiden, kun se on talvella pimeimpään aikaan ja ulkona on kylmä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän Suomi ole ollut itsenäinen 29 vuoteen.
Kuinka itsenäinen kannattaa olla. Eu ja Nato ovat hyviä sitoumuksia.
Kyllä. Nykymaailmassa on näin. Jossain uutispätkässä kerrottaan Lavrovin valitttaneen, että Suomen ystävyys hänen maansa kanssa päättyi yhdessä yössä. Kyllä kai, kun mekin juduimme yhtäkkiä pelkäämään maamme ja turvallisuutemme puolesta.
Veteraanit ja Lotat ilmoittivat ettei heiltä kysytty ja etteivät he oli voineet veteraanien tai Lottien puolesta ottaa asiaan kantaa. Presidentin kanslia teki ilmoituksen, mutta Stubb sen on määrännyt!
IS selventävä uutinen epämääräisestä perustelusta kun tosiasia:
"SUOMEN Sotaveteraaniliiton toiminnanjohtaja Sakari Martimo sanoo, että päätös erillisjuhlasta oli tasavallan presidentin kanslian tekemä.
Olen tätä vähän hämmästellyt, kun lehdissäkin on ollut puhetta, että erillinen juhla olisi järjestetty veteraaniliittojen esityksestä. Ei meillä ole minkäänlaisia valtuuksia järjestellä juhlia, kyseessä on puhtaasti tasavallan presidentin kanslian ja presidentin itsensä valmistelema ja päättämä asia, Martimo sanoo."
Jotain kummaa surumielisyyttä minäkin tunsin. Meinasin sulkea telkkarin, kun näin Stubbin virnuilun. En tykkää siitä, että linnan juhlissa on tuollaista bilemeininkiä paremmalle väelle.
Ennen oli vain ylioppilaiden soihtukulkueet. Nyt osoitetaan mieltä toisiaan vastaan. Veteraaneja kunnioitetaan, mutta viime sodissa oli myös lapsisotilaita. Ase annettiin käteen 14-vuotiaalle. Lähinnä olivat vartiossa ja desantteja jahtaamassa. Mutta, ei tullut näille pojille mitään arvostusta.
Moni ei ehkä ymmärrä mitä se tarkoittaa ihan jokaiselle suomalaiselle, että veteraaneja, päävieraita - ei kutsuttu linnanjuhliin.Se oli selkeä viesti siitä, että suomalaisilla ja Suomella ei ole heille arvoa.
Voihan sieltä juhlista lähteä pois jos alkaa voimat loppua, ja sitä paitsi veteraaneilla on aina ollut rauhallisempi paikka siellä keltaisessa huoneessa. Niin keksittyjä tekosyitä miksi heille muka piti järjestää oma juhla. Kaikki olisi pitänyt kutsua ja he saapuvat jotka kykenevät.
Luulivat varmaan että kaikki 100-vuotiaat ovat höppäniä tai tyhmiä.
Hannes ja Eva ("kutsukaa minut ensi vuonna oikeisiin juhliin") tulivat rohkeasti julkisuuteen kertomaan miten asiat oikeasti ovat.
Hämärä ja punertava valaistus myös outo valinta. Eivät pääse pukujen värit oikeuksiinsa kameroiden edessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulee tyhjän oloinen päivä, jos tuntuu että keinotekoisesti yritetään viettää jotain. Joulun pyhinä sama. Kaikki.
Keinotekoisesti? Eikö sinulla ole isovanhempia jne., jotka kokivat sodan? Haluaisitko (kantasuomalaisena) olla tällä hetkellä venäläinen? Ei tarvita mitään keinotekoista, kyllä se on ihan aitoa iloa itsenäisyydestä.
Juhlatavat ovat aikansa elänyttä pönötystä, vaikka niitä onkin vähän muokattu.
Tarkoitatko, että kuolleiden sukulaisten, lottien ja veteraanien muistelu on aikansa elänyttä? Ehkäpä sinulla ei ole ketään niin rakasta, jota olisit halunnut muistaa ja kunnioittaa. SE on surullista.
Kyllä on, mutta öyhötys, vouhotus,ulvonta ja palvonta on turhaa.
Vierailija kirjoitti:
Vanhukset pois näkyvistä. Ehkä.
Soihtukulkueet ja kynttilät on kaupunkilaisten tapoja. Keskikokoisessa maalaiskunnassa luettiin lehdestä, miten kunnan päättäjät viettivät omat juhlansa, jossain puolapuiden katveessa tanhua katsellen. Myöhemmin vietiin seppele muistomerkille. Joku soitti vähän tuubaa tai torvea.
Itsenäisyyskynttilöitä piirreltiin koulussa johonkin vihkoon, ja askarreltiin Suomen lippu paperista. Puuvartta hiottiin hiekkapaperilla tuntikausia. Hullun hommaa, kuka kulki se lippu kädessä yhtään missään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen 50v ja voin sanoa, että kyllä; tämä maa on aivan eri kuin 30 vuotta sitten ja sitä ennen. Nuoret eivät sitä tietenkään ymmärrä kun eivät tätä muutosta ole nähneet.
Ja ei, parempaan suuntaan ei ole menty. Kuten joku kirjoitti: Suomessa on outo ilmapiiri nykyään. Itse en enää nykysuomeen kie kuuluvani.
Mitä kaipaat omasta nuoruudestasi? Mikä oli erilaista?
Minä toinen suunnittelu saman ikäinen odotan yhä, että lama loppuu. Siitä on olemassa edelleen tiettyjä käytäntöjä ja piirteitä mm. työttömyyden "hoidossa." Päättäjät eivät osaa ajatella asioita rakentavasti uusiksi. 60+ ikäluokka ei uudistu, mutta pysyy vallan kahvassa. Menossa on jo toinen kierros 90-lukua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen 50v ja voin sanoa, että kyllä; tämä maa on aivan eri kuin 30 vuotta sitten ja sitä ennen. Nuoret eivät sitä tietenkään ymmärrä kun eivät tätä muutosta ole nähneet.
Ja ei, parempaan suuntaan ei ole menty. Kuten joku kirjoitti: Suomessa on outo ilmapiiri nykyään. Itse en enää nykysuomeen kie kuuluvani.
Minä toinen suunnittelu saman ikäinen odotan yhä, että lama loppuu. Siitä on olemassa edelleen tiettyjä käytäntöjä ja piirteitä mm. työttömyyden "hoidossa." Päättäjät eivät osaa ajatella asioita rakentavasti uusiksi. 60+ ikäluokka ei uudistu, mutta pysyy vallan kahvassa. Menossa on jo toinen kierros 90-lukua.
*suunnilleen.