Kiista asumismuodosta miehen kanssa
Olemme asuneet nykyisessä talossa noin 7 vuotta, talo on kiva, lähellä pienen kaupungin keskustaa, mutta nyt kun lapset on aikuistuneet, aivan liian iso kahdelle.
En haluaisi tehdä enää niin paljon töitä, että oon aivan puhki töiden jälkeen enkä jaksa mitään muuta. Mutta käytännössä tämän talon kulut pakottavat minut siihen. Haluaisin muuttaa pienempään ja halvempaan asuntoon. Mies ei suostu, hän ei kuulemma voi asua muualla kuin omakotitalossa.
Olen miettinyt että mistä voisin saada lisää rahaa. Voisin hoitaa vaikka toisten eläimiä lomien ajan, ei käy, mies ei tykkää eläimistä.
Voisin vuokrata meidän pientä pihamökkiä airbnb:nä, ei käy, mies ei kuulemma halua vieraita pyörimään meidän nurkkiin.
Mitä tässä nyt pitäisi tehdä? Mies ei myöskään suostu maksamaan enempää talon kuluista.
Kommentit (95)
Vierailija kirjoitti:
Tee miehelle selväksi, että aiot eron tullessa nyhtää häneltä joka ainoan sentin minkä vaan irti saat, eikä hänellä sen jälkeen ole varaa enää mihinkään omistusasuntoon. Lisäksi kannattaa jo ennakoivasti tehdä lasuja miehestä, jotta saat etumatkaa huoltajuus- ja elatusoikeudenkäynteihin. Voimia sisko 💪🏻
Hah, tän kirjoitti varmaan joku mies. Ei tartte tehdä lasuja kun ei ole yhteisiä lapsia, ja molempien lapset on jo aikuisia.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Mies hoitaa kyllä pihahommia kiitettävästi. Mutta sisäpuolen talosta hoidan pääasiassa minä.
Palveluiden ostaminen?
No jos kaikki on tehty ja lapset maailmalla niin mikään ei estä muuttamasta minne haluat. Ota ero ja jakakaa jäljjelle jäävä velka keskenänne. Mikä pakko sitä on kärsiä jos kerran olette aikuisia ihmisiä? Ei voi olla noin vaikeaa????
Eroa tollasesta jäärä-äijästä. Maksakoon ite minkä kartanon haluaakaan, ei se sua voi pakottaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Talon arvo ei ole laskenut, eikä miehelle yksin olisi siihen varaa, kuten ei minullakaan.
-talon arvo ei laskenut
-7 vuotta maksettu.
- velkaa enemmän kuin mitä talosta saa (talon arvo)
Nyt ei kyllä ole kaikki parametrit kohdillaan.
En ole sanonut että velkaa on enemmän kuin mitä talosta saa. Velan maksun jälkeen jää kyllä joku satku, mutta eihän sillä vielä paljon mitään asuttava kuntoista saa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhteinen talo. Puoliksi on varat ja velat. Tienataan suunnilleen yhtä paljon, mutta minun olisi nyt mahdollista siirtyä osa-aikaiseksi, tehdä vaikka puolikasta työaikaa: mutta ei. Kai se täytyy vielä uudestaan nostaa kissa pöydälle ja yrittää löytää joku kompromissi.
Se ei ole kompromissi että vaadit miestä tekemään niin kuin sinä haluat. Se on vain itsekkyyttä sinun osalta
No ei ole kompromissi sekään, että mies yksin päättää diktaattorina kuten juuri nyt tekee. Miksi naisen tulisi olla se joka joustaa, miksi? Se mies myös joustamaan ja sassiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhteinen talo. Puoliksi on varat ja velat. Tienataan suunnilleen yhtä paljon, mutta minun olisi nyt mahdollista siirtyä osa-aikaiseksi, tehdä vaikka puolikasta työaikaa: mutta ei. Kai se täytyy vielä uudestaan nostaa kissa pöydälle ja yrittää löytää joku kompromissi.
Se ei ole kompromissi että vaadit miestä tekemään niin kuin sinä haluat. Se on vain itsekkyyttä sinun osalta
Ja jo tehdään kuin mies haluaa, se ei ole itsekkyyttä? Miehen pitää tulla vastaan. Vaikka etsiä pienempi ja halvempi talo tms tai kokeilla rivitaloa. Minun mielestä vaikuttaa, ettei mies halua muutosta mihinkään ja on tyytyväinen. Mutta vaatii se kompromissi jotain .mieheltäkin
Entä jos mies haluaisi muuttaa 300 km päähän ja sielläkin keskelle metsää sähköttömään mökkiin? Pitäisikö ap:n todeta, että olet itsekäs moista vaatiessasi vai sanoa, että ilman muuta, sehän on kompromissi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja jo tehdään kuin mies haluaa, se ei ole itsekkyyttä? Miehen pitää tulla vastaan. Vaikka etsiä pienempi ja halvempi talo tms tai kokeilla rivitaloa. Minun mielestä vaikuttaa, ettei mies halua muutosta mihinkään ja on tyytyväinen. Mutta vaatii se kompromissi jotain .mieheltäkin
Entä jos mies haluaisi muuttaa 300 km p
No voihan toinen osapuoli lunastaa sen talon jos haluaa. Tai sitten talo myyntiin ja uusiin suuntiin.
-eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Talon arvo ei ole laskenut, eikä miehelle yksin olisi siihen varaa, kuten ei minullakaan.
-talon arvo ei laskenut
-7 vuotta maksettu.
En ole sanonut että velkaa on enemmän kuin mitä talosta saa. Velan maksun jälkeen jää kyllä joku satku, mutta eihän sillä vielä paljon mitään asuttava kuntoista saa.
Ap
Sanoitpas. Viestissä numero 20 sanot sanatarkasti näin:
"25v tasaerälainalla ostettu. Velkaa on enemmän, kun talosta saa."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä se päättää, joka on tyytymätön tilanteeseen. Ap:lla on siis oikeus päättää perheen asumismuodosta ja miehen on se vaan hyväksyttävä.
Ei, ap voi päättää vain oman asumismuotonsa ja mies päättää sitten, haluaako hän luopua omasta onnestaan. Ap sitten hyväksyy sen päätöksen, jonka mies tekee ja jos mies päättää jäädä, on edessä ero ja ap:n tähänastisen kertoman mukaan hänelle aika lailla akuutti köyhyys osa-aikatöissä, mies jatkaa elämäänsä omakotitalossa. Osituksessa ei katsota ostohintaa, silloin katsotaan nykyarvoa ja jos talon arvo on laskenut, ap on se, joka menettää, kun mies lunastaa häneltä osuuden.
Elämä olisi kamalaa, jos tilanteeseen tyytymättömän päähänpistojen mukaan joutuisi muuttamaan paikasta toiseen vain siksi, että toinen on burn out eikä halua tehdä töitä.
Vähättelet burnoutia, et taida tietää siitä mitään. Miksi tehdä enempää töitä kun on pakko? Onko työnteko joku elämän mittari? Tuo äijä rehkiköön ja asukoon missä haluaa, ap saa olla rehkimättä jos se hänet onnelliseksi tekee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei ole kompromissi sekään, että mies yksin päättää diktaattorina kuten juuri nyt tekee. Miksi naisen tulisi olla se joka joustaa, miksi? Se mies myös joustamaan ja sassiin.
Miten mies edes voi päättää sen missä sinä asut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten mies edes voi päättää sen missä sinä asut?
Ei voi eikä pidä. Jos äijä ei suostu muuttamaan yhdessä pienempään niin sitten lunastakoon ap: n osuuden talosta ja ap muuttaa asumaan minne haluaa.
Jäät ap osa-aikaiseksi ja yksinkertaisesti lakkaat maksamasta talon kuluja kuin vain sen verran, johon palkallasi on varaa. Jos mies mutisee, sanot että enempään ei ole varaa, en aio tehdä enemmän töitä, halusin muuttaa pienempään mutta sulle ei käynyt niin nyt maksat itse enemmän tai itket ja maksat. Tai sitten hyväksyt lisätienesti-ideat tai muutetaan pienempään. Siinäpähän mies sitten valitsee kun pakko on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies hoitaa kyllä pihahommia kiitettävästi. Mutta sisäpuolen talosta hoidan pääasiassa minä.
Meinaatko, että jos asuisitte jossain kerrostalokolmiossa, niin mies imuroisi ja kuuraisi kylppäreitä?
Tuohon ongelmaan on helpompiakin ratkaisuja kuin asunnon vaihtaminen. Robotti-imuri ja minimalistinen sisustus. Heitä ulos ne kamat, jotka eivät mahtuisi siihen unelmiesi kolmioon. Jos vessoja tai kylppäreitä on useampi, niin vain yksi käyttöön, ja loput pois oman väen arkikäytöstä.
no kyllä nyt kerrostalokolmion siivoaa reilussa tunnissa kokonaan ellei ala jokaista lattialistaa topspuikolla hinkkaamaan, omakotitalossa ei taida ihan niin nopeaan päästä varsinkin jos useampi wc/kylppäri. Märkätiloja ei voi jättää pois käytöstä, alkavat haiskahtaa melko nopeasti.. ja osaan kuvitella perinteisen jörömiehen aivoilla se sotkee ympäri kämppää ja jokaisessa wc:ssä koska mä voin..Jotenkin tästä paistaa läpi ettei se mies siitä minimalismistakaan innostuisi vaan vaimon tehtävä on sitten kulkee se pölyhuiska kädessä. Ihan tyhmää pakertaa täyttä päivää ja maksella kallista taloa, jos siitä ei jaksa vapaa-ajalla nauttia kun on niin kuitti. Kun kodin sisäpuolen hoito ja varmaan myös ruuanlaitto on vaimon vastuulla niin helposti menee tunti päivässä kodinhoitoon vaikkei lapsia kotona enää olisikaan. Mies varmaan rentoutuu sohvalla rankan työpäivän jälkeen tai tietokonetuolissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-talon arvo ei laskenut
-7 vuotta maksettu.
Ap
Sanoitpas. Viestissä numero 20 sanot sanatarkasti näin:
"25v tasaerälainalla ostettu. Velkaa on enemmän, kun talosta saa."
Ei ole minun kirjoittama tuo.
Joku sooloilija siellä sotkee.
t. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vanhempani asuvat -70 luvun lopun 70 neliöisessä lähiökopperossa. Viimeisen 5 vuoden aikana on tullut putkiremontti, kattoremontti, ikkuna remontti, kylpyhuoneiden kosteuseristeiden uusiminen, laitettu kaikkiin parvekkeisiin lasit ja uusittu hissi. Kukaan ei kysy haluaako näitä, vaan ne vaan tehdään. Heillä on nyt n.2000e/kk yhtiölaina tehdyistä remonteista ja toki sitten muut maksut päälle. Ikää heillä on reilusti yli 80, että elämänsä loppuun tätä kituuttavat. Olen ehdottanut jo ajat sitten, että olisivat muuttaneet muualle, mutta sitä vastuttettiin jyrkästi sanomalla, että ei tässä iässä enää kestä niin isoja muutoksia. Eli halvalla sitä ei varmuudella pääse missään pienessäkään.
Tässä on se syy, miksi me, kun noin seitsemänkymppisinä miehen kanssa siirryttiin omakotitalosta kerrostalokolmioon, päädyttiin uudistuotantoon. Tässä pärjää todennäköisesti ilman suurempia remontteja ne seuraavat parikymmentä vuotta, jotka korkeintaan ovat vielä edessä. Me asutaan Helsingissä. Kerrostalo on omalla tontilla, ja hoitovastike kohtuulliset 450 euroa/kk (velkaa ei ole).
Joo, meillä oli sama. Tyttöystävä halusi muuttaa lähiöön, minä en. No nyt hän asuu lähiön kennostotalossa ja minä edelleen omassa talossani. Tee valintasi, miestäsi et luultavimmin saa muuttamaan kennostotaloon!
No ruoanlaitosta en sentään vastaa. Syön lihatonta ruokaa, kalaa kyllä ja muuta merenelävää, mutta mies -aika perinteinen ja hyvä mies muuten, tykkää syödä lihaa ja makkaraa. Syököön sitten, minun ei ole pakko. Syö hän myös välillä minun laittamaa, mutta tarvii välillä vahvempaa ravintoa.