Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka paljon rahaa riittäisi hyvin loppuelämäksi?

Vierailija
05.12.2024 |

Taloudesta jotakin ymmärtävät: Paljonko rahaa minun pitäisi saada esim. lottovoitossa/perintönä/yllättävänä korvauksena tms, että sillä pärjäisi loppuelämän ja voisi irtisanoutua töistä.

Olen nyt 45 v. En haaveile mistään luksuselämästä, vaan aika tavallisesta arjesta: kiva rivarikoti, pari ulkomaanmatkaa vuodessa, arjen kulut suomalaista keskitasoa...

Riittäisikö 500 000 euroa, jos sen sijoittaisi hyvin? Mihin kannattaisi sijoittaa?

Kommentit (115)

Vierailija
41/115 |
05.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turhaa pelottelua. Uusi liesi tai jääkaappi hoituu visaa näyttämällä kaikilta normaali ihmisiltä, joilla on luottotiedot kunnossa. Asuntoon täystuhon saaminen on todella harvinaista, kun vähänkin katsoo kenelle vuokraa. Eli töissä käyvälle ja pitkään käyneelle tai eläkeläiselle kannattaa vuokrata. Köyhille en vuokraisi ollenkaan. Tuho on huomattavasti todennäköisempää.

Vierailija
42/115 |
05.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu paljon siitä, että mitä sinulla jo on. Jos on jo velaton rivari, niin 500k€:lla saa esim. pörssistä sopivalla hetkellä (elokuussa 24) Nordeaa 10€/kpl eli 50 000kpl. Osinko lähestyy 1€, joten osinkoverojen jälkeen käteen jäisi n.3000€/kk. 18 vuoden kuluttua voit lisäksi nostaa ove:a 50% kertyneestä eläkkeestäsi, jota ei tosin ole paljon kertynyt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/115 |
05.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Turhaa pelottelua. Uusi liesi tai jääkaappi hoituu visaa näyttämällä kaikilta normaali ihmisiltä, joilla on luottotiedot kunnossa. Asuntoon täystuhon saaminen on todella harvinaista, kun vähänkin katsoo kenelle vuokraa. Eli töissä käyvälle ja pitkään käyneelle tai eläkeläiselle kannattaa vuokrata. Köyhille en vuokraisi ollenkaan. Tuho on huomattavasti todennäköisempää.

En jaksa ottaa kantaa tuohon, kuinka todennäköistä tuho kenenkin toimesta on. Yllätyksiä voi tulla. Ei kannata olla liian varma siitä, etteikö se voisi osua omalle kohdalle. Eikä ole järkevää julistaa, kuinka helppoa hommaa sijoitusasunnot on ja tulot varmat. Monelle on jäänyt luu käteen.

Oli miten oli, nämä on kuitenkin asioita, jotka on otettava huomioon itse kunkin, miten tällaisessa tilanteessa ne asiat sitten hoitaisi. Ja vaikka ne maksaisi Visalla, niin pitäähän se Visa-lasku lopulta maksaa! Millä sen velan saa maksettua, jos elää hirmu tiukalla budjetilla sen vuokratulon varassa? Vuokratulot ei nimittäin nykyään päätä huimaa, kun vastikkeet ovat nousseet niin hirveästi, että kyllä nämä pitää ottaa huomioon. Taloyhtiön remontit kalliita ja niitäkin voi tulla myös melko yllättäen. Ja jos kaikki syntyvät lisäkulut siirtää suoraan vuokran määrään, niin aika nopeasti näinä päivinä lähtee vuokralainen halvempaan asuntoon, kun tyhjiä asuntoja on paljon markkinoilla. Eli on oltava puskuria kattaa niitä kuluja. Yhdenkin pintaremontin hinnan nollaantumisesssa kestää kauan, ennen kuin se on vuokratuloista katettu. 

Vierailija
44/115 |
05.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea sanoa koska aina voi tulla pörssiromahdus tai superinflaatio joka vie kaiken omaisuuden.

Vierailija
45/115 |
05.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain perinnön noin 440000 euroa v 2016 ja olen tuhlannut 100 tonnia 8 vuodessa. Olen nyt 49 v ensi vuonna 50 vuotta heinäkuussa. Veikkaan että rahani riittää loppuelämäksi jos en törsää kunnolla. Jos elän vielä 25 vuotta niin rahat kyllä riittää. Olen käynyt kyllä töissäkin tässä välillä.

Vierailija
46/115 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asiaa kannattaa ehkä lähestyä tästä näkökulmasta:

Oletetaan, että tarvitset 50 000 € nettotuloja vuodessa, jotta sinulla on mielestäsi riittävä elintaso.

Joten, sinulla täytyy olla assetteja (EN assets)(tälle sanalle ei ole suomen kielessä kunnollista vastinetta), niin paljon, että ne tuottavat tuon 50 000 €, ilman sen suurempaa työntekoa.

Toki omaisuudesta huolehtiminen vaatii aina työtä, vaikka se onkin erilaista, kuin esim. palkansaajana työskentely.

Yksinkertaisena esimerkkinä assetista voi olla vaikka pörssiosake, josta saa vuosittaista osinkoa nettona 4%.

Näin 50 000€ / 0,04 = 1 250 000 € omistus tällaista osaketta tuottaa vuodessa tuon 50 000 €.

Terminologiasta:

Engl. sanan asset(s) voi kyllä kääntää sanaksi varat. Varat voivat olla niin fyysistä omaisuutta, immateriaalioikeuksia, arvopapereita, osakkeita, bitcoineja, maatiloja jne. Siis mitä tahansa, jonka henkilö omistaa.

T. Kääntäjä

Vierailija
47/115 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletetaan, että tarvitset 50 000 € nettotuloja vuodessa, jotta sinulla on mielestäsi riittävä elintaso.

Joten, sinulla täytyy olla assetteja (EN assets)(tälle sanalle ei ole suomen kielessä kunnollista vastinetta), niin paljon, että ne tuottavat tuon 50 000 €, ilman sen suurempaa työntekoa.

Toki omaisuudesta huolehtiminen vaatii aina työtä, vaikka se onkin erilaista, kuin esim. palkansaajana työskentely.

Yksinkertaisena esimerkkinä assetista voi olla vaikka pörssiosake, josta saa vuosittaista osinkoa nettona 4%.

Näin 50 000€ / 0,04 = 1 250 000 € omistus tällaista osaketta tuottaa vuodessa tuon 50 000 €.

Terminologiasta:

Engl. sanan asset(s) voi kyllä kääntää sanaksi varat. Varat voivat olla niin fyysistä omaisuutta, immateriaalioikeuksia, arvopapereita, osakkei

Ja sinun piti tulla puolivuoden päästä tähän ketjuun tuo kertomaan, miksi?

Vierailija
48/115 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla menee vuodessa n. 25 000 e. Velkoja ei ole.

Joten pyöristäisin 30 000 euroon netto ja sen varaan sitten voisin jättäytyä.

Vierailija
49/115 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Terminologiasta:

Engl. sanan asset(s) voi kyllä kääntää sanaksi varat. Varat voivat olla niin fyysistä omais

Ei asia ole mitenkään vanhentunut, ja keskustelut kiinnostavista aiheista ovat aina ajankohtaisia.

Vierailija
50/115 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä ostaisin sijoitusasuntoja, joiden vuokratuloista saisin itse säännölliset kk-tulot.

Mulle hyvään elämään riittäisi noin 3000 euroa kuussa pankkitilille. 

Mun pitäisi siis ostaa arviolta neljä sijoitusasuntoa, esim kaksioita maakuntakeskuksista, jotta saisin tuon summan suurin piirtein kasaan. 

Meniskö se noin? 

Neljä sijoitusasuntoa ei TODELLAKAAN tuo 3000 euroa (nettona) kuussa tilille, Ei lähimaillekaan. Aika harvassa on asunnot joista saisi yhtiövastikkeen jälkeen 750 euroa tilille, ja muitakin menoja asuntosijoittamisessa on. 

Vierailija
51/115 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti;

Kannattaa lukea netistä miten etf rahastot toimii. Indeksirahasto pyrkii seuraamaan mahdollisimman tarkasti kyseistä indeksiä. Tiedoista näkee sijoittaako rahasto tuotot uudelleen vai jakaako omistajille. Taitaa olla niin ettei etf rahastojen osinkoja veroteta osinkoina vaan pääomatulona.

Perinteinen indeksirahasto tai etf rahasto on muuten hyvä pohja sijoittamiselle. Siihen voi sitten päälle ostaa osinkoja maksavia osakkeita.

Kuule kyllä ne osingotkin verotetaan pääomatuloina. Niissä on vain pieni "veroton osuus". 

Vierailija
52/115 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain juuri perinnön 130 tonnia ja meinaan sillä pärjätä kunnes pääsen eläkkeelle 7 vuoden päästä. Töitä en tee enää päivääkään. 

Vierailija
53/115 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuika pitkä loppuelämä, kuinka suuret päivittäiset menot?

jos elää pääomatulot kattavat menot niin ei ole MITÄÄN VÄLIÄ kuinka pitkä on loppuelämä. 

Vierailija
54/115 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pilvi kirjoitti:

Voita 90 miljoonaa Eurojackpotissa, niin tuskin tarvitset enää koskaan muita tuloja.

Jussi Salonoja onnistui ihan helposti hassaamaan 100 miljoonaa.

Vierailija
55/115 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

45 vuotta x 12 kuukautta x 3500 €/kk = 1,89 miljoonaa euroa. Kyllä tuolla pärjäisi, minä ainakin.

Vierailija
56/115 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuisi ihan elämän pituudesta: Kuolo huomenna vai 50:n vuoden päästä.

Vierailija
57/115 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse laskin joskus, että 2 milj. euroa riittäisi todella mukavaan elämään 45 vuodeksi, eikä tarvitsisi edes sijoittaa, vaan voisi syödä pääomaa. Pärjäisin yhdelläkin miljoonalla sijoittamatta, mutta se olisi jo hienoista kituuttamista. Olen lapseton ja asunnosta ei ole velkaa jäljellä, asumiskulut ovat muutenkin todella maltilliset. Mun ei myöskään tarvitsisi päästä ulkomaille noin usein, jos koskaan. Tosin tuo hiukan reilu 44 000 (2 milj. jaettuna 45) riittäisi siihenkin.

Kun voittaisikin lotossa, mutteihän minulla sellaista tuuria ole.

Vierailija
58/115 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos puol miljoonaa euroo ryyppäät niin hyvin rittää. Loppuelämä on nopeammin vastassa jos muutat Espanjaan.

Vierailija
59/115 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos eläisi 50 vuotta, niin se olisi 50 x 12 x 2500e. Eli 1500000, puol toista milliä.

Joo ja miten sen muka lasket vai meinaatko että kaikki maksaa 10-20-30-40-50 vuotta myöhemmin samanhinnan kuin tänään, laitahan milli lisää.Tosin mulle varmaan riittäisi puoli milliä, en tarvitse mitään hyvää elintasoa, nytkin kulut kk jotain 700 euroa kaikkineen.

Vierailija
60/115 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pilvi kirjoitti:

Voita 90 miljoonaa Eurojackpotissa, niin tuskin tarvitset enää koskaan muita tuloja.

Jussi Salonoja onnistui ihan helposti hassaamaan 100 miljoonaa.

Suurenkin summan saa katoamaan nopeesti jos ei ole päässä yhtään järkea.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi viisi