Kuinka paljon rahaa riittäisi hyvin loppuelämäksi?
Taloudesta jotakin ymmärtävät: Paljonko rahaa minun pitäisi saada esim. lottovoitossa/perintönä/yllättävänä korvauksena tms, että sillä pärjäisi loppuelämän ja voisi irtisanoutua töistä.
Olen nyt 45 v. En haaveile mistään luksuselämästä, vaan aika tavallisesta arjesta: kiva rivarikoti, pari ulkomaanmatkaa vuodessa, arjen kulut suomalaista keskitasoa...
Riittäisikö 500 000 euroa, jos sen sijoittaisi hyvin? Mihin kannattaisi sijoittaa?
Kommentit (115)
Kannattaisi ehkä unohtaa se rivari ja olle siellä lomalla koko vuosi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on 300000 euroa. Ne riittää loppuelämäksi. Olen 50 v ja jos elän vielä 25 vuotta niin kyllä ne riittää.
Jos alat saamaan eläkettä 66-vuotiaana, niin eihän sinun tarvitse rahoittaa itse kuin 16 vuotta. 300 000 eurosta saa 7 %:n osinkotuotolla 24 000 euroa/vuosi. Mutta siitä menee 30 % veroja, ja käteen jää vain 16 800 euroa. Aika niukkaa on, ellet syö myös pääomaa. Pienten pääomatulojen veroprosentti on Suomessa kohtuuttoman korkea. Muuttaisin jonnekin, missä veroprosentti on pienempi, ja missä kustannustasokin on matalampi.
Kyllä minä 17 donalla vuodessa elelisin aika herroiksi vaikka vuokrallakin asun ilman asumistukea. Ei kai sitä mitään kaviaareja tartte joka päivä syödä ja uutta kamaa hankkia.
Noin 10 miljoonaa. Konservatiivinen salkku tuottaa noin 10% vuodessa (alussa 1M) syklin yli ja tästä jos ottaa kulutukseen 4% (400K) miinus verot, niin pääoma kasvaa reaalisesti ja voi ylläpitää mukavaa elintasoa.
Vierailija kirjoitti:
Mikä rahamäärä riittää, riippuu ensisijaisesti loppuelämän pituudesta, niinkuin muutamat ovat jo aiemmin todenneetkin.
Voi sen noinkin ajatella, jos elää niin että syö sitä pääomapottia. Mutta jo noin 15 vuoden kohdalla pääsee aika samoihin sijoittamalla pääoman noin 7%:n korolla. Silloin ei ole rajaa, kuinka kauan säästöt kestävät, ja ne jäävät sitten aikanaan perillisille. Tai voihan niitä sitten viimeisinä elinvuosina itsekin käyttää, esimerkiksi ostaa palveluja kotiin. Eläke varmaan tulee jossain vaiheessa joka tapauksessa lisäksi.
Hyvin sijoittamisessa kannattaa muistaa, että pankit ja muut sijoitustuotteita myyvät tahot esittelevät ajan kanssa lähes vääjäämättä raketoivia nimellistuottoja, joissa koronadippikin on vain mitätön kuoppa voittokulussa.
Säästöillään eläjän realiteetti on reaalituotto verojen jälkeen millä pitää elää. Jo pelkkää inflaatiokorjattua reaalituotta katsoessa "maailman menestynein pörssi" eli sp500 indeksi on säännönmukaisesti kokenut 10-15 vuoden nollatuottojaksoja ja ollut helposti 30-50% miinuksella. Lisäksi voitoista maksetaan verot nimellistuoton, ei reaalisen tuoton mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Asiaa kannattaa ehkä lähestyä tästä näkökulmasta:
Oletetaan, että tarvitset 50 000 € nettotuloja vuodessa, jotta sinulla on mielestäsi riittävä elintaso.
Joten, sinulla täytyy olla assetteja (EN assets)(tälle sanalle ei ole suomen kielessä kunnollista vastinetta), niin paljon, että ne tuottavat tuon 50 000 €, ilman sen suurempaa työntekoa.
Toki omaisuudesta huolehtiminen vaatii aina työtä, vaikka se onkin erilaista, kuin esim. palkansaajana työskentely.
Yksinkertaisena esimerkkinä assetista voi olla vaikka pörssiosake, josta saa vuosittaista osinkoa nettona 4%.
Näin 50 000€ / 0,04 = 1 250 000 € omistus tällaista osaketta tuottaa vuodessa tuon 50 000 €.
Tuosta menee vielä verot 30%, eli ei jäisi 50 000€ nettoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on 300000 euroa. Ne riittää loppuelämäksi. Olen 50 v ja jos elän vielä 25 vuotta niin kyllä ne riittää.
Jos alat saamaan eläkettä 66-vuotiaana, niin eihän sinun tarvitse rahoittaa itse kuin 16 vuotta. 300 000 eurosta saa 7 %:n osinkotuotolla 24 000 euroa/vuosi. Mutta siitä menee 30 % veroja, ja käteen jää vain 16 800 euroa. Aika niukkaa on, ellet syö myös pääomaa. Pienten pääomatulojen veroprosentti on Suomessa kohtuuttoman korkea. Muuttaisin jonnekin, missä veroprosentti on pienempi, ja missä kustannustasokin on matalampi.
Kyllä minä 17 donalla vuodessa elelisin aika herroiksi vaikka vuokrallakin asun ilman asumistukea. Ei kai sitä mitään kaviaareja tartte joka päivä syödä ja uutta kamaa hankkia.
Toi 7% tuotto vuosittain on kyllä aikalailla toiveunta. Kannattaa kuitenkin hajasijoittaa ja lamoja tulee sillointällöin. Omaisuuden arvo heittelee ja inflaatio kasvattaa menoja. Jos meinaa jäädä omarahoitteiselle eläkkeelle, niin parempi olla sen verran kassaa, että ainakin alkuvaiheessa saa vielä kerrytettyä säästöjä.
Kyllä tonni riittää loppukuuksi. Siitä voi jäädäkin kun ei ruoka oikein maita.
Vierailija kirjoitti:
Noin 10 miljoonaa. Konservatiivinen salkku tuottaa noin 10% vuodessa (alussa 1M) syklin yli ja tästä jos ottaa kulutukseen 4% (400K) miinus verot, niin pääoma kasvaa reaalisesti ja voi ylläpitää mukavaa elintasoa.
No just. Mitä tänne tulet pätemään. Ap sanoi pärjäävänsä 17 000 eurolla vuodessa ihan hyvin.
Miljoona euroa määräaikaistalletuksiin. Nostat vain korkotuotot, jotka tällä hetkellä tekisi nettona noin 18 tonnia/vuosi (1500 euroa/kk). Välillä voi hätätapauksessa nostaa vähän pääomastakin, ei se merkittävästi korkotuloja leikkaisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toi 7% tuotto vuosittain on kyllä aikalailla toiveunta. Kannattaa kuitenkin hajasijoittaa ja lamoja tulee sillointällöin. Omaisuuden arvo heittelee ja inflaatio kasvattaa menoja. Jos meinaa jäädä omarahoitteiselle eläkkeelle, niin parempi olla sen verran kassaa, että ainakin alkuvaiheessa saa vielä kerrytettyä säästöjä.
Jep huvittaa kun jotkut kertoo kasaavansa "osinkosalkkua", kun ne osingot ei ole millään lailla mikään pysyvä juttu. Firmat leikkelee ja poistelee osinkoja jopa vuosiksi tämän tästä riippuen miten heikosti menee. Yhtenä vuotena 7% osinko ja seuraavana 0% ja tulevasta ei tietoa. Vain hyvin harva firma voi joka vuosi maksaa kasvavaa osinkoa.
Vierailija kirjoitti:
Hyvin sijoittamisessa kannattaa muistaa, että pankit ja muut sijoitustuotteita myyvät tahot esittelevät ajan kanssa lähes vääjäämättä raketoivia nimellistuottoja, joissa koronadippikin on vain mitätön kuoppa voittokulussa.
Säästöillään eläjän realiteetti on reaalituotto verojen jälkeen millä pitää elää. Jo pelkkää inflaatiokorjattua reaalituotta katsoessa "maailman menestynein pörssi" eli sp500 indeksi on säännönmukaisesti kokenut 10-15 vuoden nollatuottojaksoja ja ollut helposti 30-50% miinuksella. Lisäksi voitoista maksetaan verot nimellistuoton, ei reaalisen tuoton mukaan.
tsekkaa jos et usko:
https://www.macrotrends.net/2324/sp-500-historical-chart-data
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletetaan, että tarvitset 50 000 € nettotuloja vuodessa, jotta sinulla on mielestäsi riittävä elintaso.
Joten, sinulla täytyy olla assetteja (EN assets)(tälle sanalle ei ole suomen kielessä kunnollista vastinetta), niin paljon, että ne tuottavat tuon 50 000 €, ilman sen suurempaa työntekoa.
Toki omaisuudesta huolehtiminen vaatii aina työtä, vaikka se onkin erilaista, kuin esim. palkansaajana työskentely.
Yksinkertaisena esimerkkinä assetista voi olla vaikka pörssiosake, josta saa vuosittaista osinkoa nettona 4%.
Näin 50 000€ / 0,04 = 1 250 000 € omistus tällaista osaketta tuottaa vuodessa tuon 50 000 €.
Tuosta menee vielä verot 30%, eli ei jäisi 50 000€ nettoa.
34 % menee, jos pääomatuloa on yli 30 000 euroa. toki kannattaa muistaa arvo-osuustili ja 15 %:n verovapaa etu osingoista. Jos kaikki pääomatulo on osinkoja. Esim. korkojahan tuo etu ei koske.
Vierailija kirjoitti:
Assetteja, lol.
Vierailija kirjoitti:
Asiaa kannattaa ehkä lähestyä täs(tälle sanalle ei ole suomen kielessä kunnollista vastinetta),
On, mutta koska olet debiili luuseri niin et osaa ajatella suomeksi. Se on varat tai varallisuus.
Nämä pörssivoitot sitten revitään joidenkin selkänahasta ja luonnon kustannuksella. Kyllä on hyvä omatunto.
Vierailija kirjoitti:
Jos kiva rivari ja pari ulkomaanlomaa on sun mielestä keskitasoa, niin sulle ei pari miljoonaa varmaan riitä.
Kyllä tuo on aivan tavallista suomalaisista keskitasoa... Suurin osa suomalaista elää nuin, miinus yksi ulkomaanmatka, mutta se yleensä johtuu siitä että töiden vuoksi ei ehdi montaa matkaa vuodessa tekemään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on 60000 pääomaa, eikä moneen vuoteen se ole vajunut mihinkään vaikka en töissä käy. Saan työmarkkinatukea ja 15-25 tonnia bruttona vuodessa pääomatuloja sijoittamalla. Koska kulut ovat pienet, niin tonni kuussa riittää jo kaikkeen mitä tarvita saatan. Pröystäillä ei tarvitse eikä tehdä itsestään numeroa.
Jos 60k pääomalla saa joka vuosi 15-25k pääomatuloja on kyllä todellinen sijoitusvelho ja omahan oraakkelikin (warren buffet) jää toiseksi tälle vauva palstan nimimerkille.
Uskomatonta mutta varmasti totta.
Eikä tuollaisilla tuloilla muutenkaan mitään työmarkkinatukea saada.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan vakavasti, ei ole toiveunta. Minusta alle 7%:n tuotolla ei juuri kannata edes sijoittaa. Mutta hajauttaminen kannattaa kyllä, ehdottomasti.
Eikä sitä voi etukäteen tarkkaan arvioida, paljonko kuluttaa, koska töistä pois jäänti on niin suuri elämänmuutos. Elinkustannuksiinsa voi myös vaikuttaa ihan tietoisestikin, jos huomaa itselleen sopivia säästökohteita. Esimerkiksi marjastamalla ja kalastamalla voi säästää paljonkin ruokamenoissa, jos tykkää sen tyyppisestä tekemisestä. Itse olen karsinut myös ulkomaanmatkoja, ennen matkustin useita kertoja vuodessa ja nykyään teen kaksi pitempää ulkomaanmatkaa vuodessa, niin lentoihin menee paljon vähemmän rahaa. Matkakohteetkin voi valita niin, että on mahdollisuus tehdä edullisia vaatehankintoja. Suomesta olen viime vuosina ostanut vain talvivaatteet, joita on vähän, ja ovat vähällä käytöllä, koska talviaika kuluu yleensä muualla.
Tämä koskee käytännössä vain niitä, joilla osakkeet on arvo-osuustilillä. Suurimmalla osalla piensäästäjistä on nykyään osakesäästötili, jossa ei pysty saamaan tuota 15 %:n verovapaata osuutta. Jos osinkoja aikoo käyttää, niin osakkeet kannattaa sijoittaa arvo-osuustilille. Silloin tulee verotusetu.