Kuinka paljon rahaa riittäisi hyvin loppuelämäksi?
Taloudesta jotakin ymmärtävät: Paljonko rahaa minun pitäisi saada esim. lottovoitossa/perintönä/yllättävänä korvauksena tms, että sillä pärjäisi loppuelämän ja voisi irtisanoutua töistä.
Olen nyt 45 v. En haaveile mistään luksuselämästä, vaan aika tavallisesta arjesta: kiva rivarikoti, pari ulkomaanmatkaa vuodessa, arjen kulut suomalaista keskitasoa...
Riittäisikö 500 000 euroa, jos sen sijoittaisi hyvin? Mihin kannattaisi sijoittaa?
Kommentit (115)
Kyllä tuo riittää jos elät säästäväisesti. Helpostikin. Töissä käyntikin voi olla yllättävän kallista (työpaikkaruokailut, matkat yms)
Minä olen yli 50v mutta minulle ei riittäisi 500000€ nykyisellä kulutustasolla ja se johtuu jäljellä olevista remonttilainoista (useita). Autot ovat velattomia eli niitä en lainoilla osta kalliin koron takia.
Kun nuo lainat on maksettu, niin riittäisi 450000€ eläkeikään asti. Lainojen kera 550000€. Tosi paljon vaikuttaa jos ei tarvii esimerkiksi kahta autoa tai ei tarvitse taloyhtiön lainoja tai talon remonttilainoja ottaa seuraavan 10 - 15 vuoden aikana. Vastaavasti jos asuisi vuokralla,niin vuokrakaan ei saisi hirmuisia nousta ja sehän on nyt ollut isoissa kaupungeissa suorastaan riesa.
ja vielä: oikeasti helpoimmalla ja varmimmalla pääset sijoittamisessa kun sijoitat indeksirahastoihin (joiden kulut nolla tai lähellä nollaa) ja sijoitat kuukaudessa määrätyn summan eli ei kaikkea kerralla. Näin hajautat riskin, mutta saat nauttia indeksin noususta eivätkä ajoittaiset romahdukset haittaa koska taloudella on taipumus korjaantua ajan myötä huonojen aikojen jälkeen.
Indeksiä on tosi vaikea voittaa, vaikka moni muuta väittääkin -> sitten tarvitaan jo asiaan perehtyneisyyttä, arvoyhtiöitä, pitkäjänteisyyttä ja ripaus onneakin.
Tosi kiinnostava ketju!
Itse viisikymppisenä olen lopen kyllästynyt (hyväpalkkaiseen) työhöni ja mietin koko ajan, miten siitä pääsisi eroon ja eläisi jollain aivan muulla. Yrittäjyys, asuntosijoittaminen jne kiinnostaa. Kun vain uskaltaisi. Tai saisi jonkin kuningasidean.
Kyllä nykyään varmaan joku 200t€.Asuminen kallistui,muukin..
Vierailija kirjoitti:
ja vielä: oikeasti helpoimmalla ja varmimmalla pääset sijoittamisessa kun sijoitat indeksirahastoihin (joiden kulut nolla tai lähellä nollaa) ja sijoitat kuukaudessa määrätyn summan eli ei kaikkea kerralla. Näin hajautat riskin, mutta saat nauttia indeksin noususta eivätkä ajoittaiset romahdukset haittaa koska taloudella on taipumus korjaantua ajan myötä huonojen aikojen jälkeen.
Indeksiä on tosi vaikea voittaa, vaikka moni muuta väittääkin -> sitten tarvitaan jo asiaan perehtyneisyyttä, arvoyhtiöitä, pitkäjänteisyyttä ja ripaus onneakin.
Mutta miten nämä indeksirahastot läytännössä toimii? Siis maksavatko ne / pystyykö nostamaan kuukausittain jotain osinkoja tai rahaa sieltä?
Kun siis oma haave on lopettaa päivätyö ja keksiä jokin muu säännöllinen tulonlähde.
Omakotiasuminen on kallistunut, nykyään on pakolliset jätemaksut, kiinteistäverot nousevat joka vuosi, sähkön hinta nousee, vesihuollon maksut( lähes pakko kuulua kunnallistekniikkaan ) Lumityömaksut-kun iso piha ja pitkä tie.
Sitten talon huolto, vanhempana joudut käyttämään muita. Elämiseen ja asumiseen on minunkin palkka mennyt, olen tienannut noin
2 miljoonaa/40 vuotta.Yrittäjäkausien takia eläke ei tule olemaan suuri joten jos eläisin vielä toiset 40 vuotta, tarvitsisin normaali elämään saman 2 miljoonaa. Toki velat tuolloin eläkkeellä ollessa maksettu mutta jatkuvan inflaation takia sitä ei liikaa jää ja jos raha tulee kuukausittain ei mitään itsestään selvää ole
Huoletonta elämää varten 2 millin kertasaamisella 40 vuotta sitten olisi sijoitus-salkulla elänytkin tekemättä oikein mitään, melkein kuka tahansa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Indeksiä on tosi vaikea voittaa, vaikka moni muuta väittääkin -> sitten tarvitaan jo asiaan perehtyneisyyttä, arvoyhtiöitä, pitkäjänteisyyttä ja ripaus onneakin.Mutta miten nämä indeksirahastot läytännössä toimii? Siis maksavatko ne / pystyykö nostamaan kuukausittain jotain osinkoja tai rahaa sieltä?
Kun siis oma haave on lopettaa päivätyö ja keksiä jokin muu säännöllinen tulonlähde.
Kannattaa lukea netistä miten etf rahastot toimii. Indeksirahasto pyrkii seuraamaan mahdollisimman tarkasti kyseistä indeksiä. Tiedoista näkee sijoittaako rahasto tuotot uudelleen vai jakaako omistajille. Taitaa olla niin ettei etf rahastojen osinkoja veroteta osinkoina vaan pääomatulona.
Perinteinen indeksirahasto tai etf rahasto on muuten hyvä pohja sijoittamiselle. Siihen voi sitten päälle ostaa osinkoja maksavia osakkeita.
Vierailija kirjoitti:
Omakotiasuminen on kallistunut, nykyään on pakolliset jätemaksut, kiinteistäverot nousevat joka vuosi, sähkön hinta nousee, vesihuollon maksut( lähes pakko kuulua kunnallistekniikkaan ) Lumityömaksut-kun iso piha ja pitkä tie.
Sitten talon huolto, vanhempana joudut käyttämään muita. Elämiseen ja asumiseen on minunkin palkka mennyt, olen tienannut noin
2 miljoonaa/40 vuotta.Yrittäjäkausien takia eläke ei tule olemaan suuri joten jos eläisin vielä toiset 40 vuotta, tarvitsisin normaali elämään saman 2 miljoonaa. Toki velat tuolloin eläkkeellä ollessa maksettu mutta jatkuvan inflaation takia sitä ei liikaa jää ja jos raha tulee kuukausittain ei mitään itsestään selvää ole
Huoletonta elämää varten 2 millin kertasaamisella 40 vuotta sitten olisi sijoitus-salkulla elänytkin tekemättä oikein mitään, melkein kuka tahansa
No ei kai kukaan pösilönä jää vanhuudenpäivikseen työlääseen ja isoon omakotitaloon. Valoja päälle.
Jos matkalla sillalle on kahvila, niin kympillä saa kivat viinerikahvit ennen hyppäämistä.
500 000€ riittää hyvin.
Jopa maltillisella 4% vuosituotolla voisit käyttää 20 000€/vuodessa ilman, että sun rahat loppuisi koskaan kesken
Vierailija kirjoitti:
Mä ostaisin sijoitusasuntoja, joiden vuokratuloista saisin itse säännölliset kk-tulot.
Mulle hyvään elämään riittäisi noin 3000 euroa kuussa pankkitilille.
Mun pitäisi siis ostaa arviolta neljä sijoitusasuntoa, esim kaksioita maakuntakeskuksista, jotta saisin tuon summan suurin piirtein kasaan.
Meniskö se noin?
Sekoitat varmaan bruttovuokrat ja nettotulot, kulujen ja 30% veron jälkeen jää vuokrasta n 30% vuokranantajalle, josta hoidetaan yleensä lyhennykset ja korot.
3000 euron nettotuloille pitää olla ainakin 20 asuntoa.
Pari miljoonaa ja talo maalta sekä vähän peltoa ja paljon metsää jolloin on omavarainen aika pitkälle kun kriisin tullen kaupungissa tulla parilla miljoonalla ei tee enää mitään.
Vierailija kirjoitti:
Puoli miljoonaa riittää jos on jo valmiiksi velaton asunto ja sijoittaa kannattaa hyvin osinkoa maksaviin vakavaraisiin pörssiyhtiöihin. Puolesta miljoonasta ei saa tarpeeksi osinkoja elämiseen, mutta itselläni tarkoituksena on käyttää lopuksi myös pääoma koska ei ole perillisiä.
Jos pelkkää pääomaa kuluttaa (ilman että sijoittaa sitä mihinkään), puolesta miljoonasta riittäisi 2000 euroa/kk siivuja yli 20 vuodeksi. Toisaalta taas, jos 0,5 miljoonalle saa vaikka vain 3% vuotuisen nettotuoton (bruttona alle 5% esim. osinkoja), siitä saisi joka kuukaudelle yli 1000€ lisärahaa eikä pääoma kuluisi lainkaan.
Paljonko ap:n eläkekertymä on tähän saakka? Se myös vaikuttaa suuresti, kun laskee säästöjen tarvetta.
Muistakaa laskelmissanne, että eläkkeellä tulette saamaan myös edes jonkin verran eläkettä. Vaikka eläkejärjestelmää heikennetään jatkuvasti, niin uskon että nykyiset 45-55 vuotiaat tulevat saamaan vielä eläkettä.
Ja huomioikaa laskelmissanne mahdollinen ansiosidonnainen tai muu vastaava työttömyysturva ainakin alkuun. Jos pystyy pari vuotta elämään pelkillä tuilla niin sillä välin pääoma saa kasvaa rauhassa. Ansiosidonnaisessahan saa olla omaisuutta mutta toimeentulotukea ei saa.
Vierailija kirjoitti:
Mä ostaisin sijoitusasuntoja, joiden vuokratuloista saisin itse säännölliset kk-tulot.
Mun pitäisi siis ostaa arviolta neljä sijoitusasuntoa, esim kaksioita maakuntakeskuksista, jotta saisin tuon summan suurin piirtein kasaan.
Meniskö se noin?
Asunnon omistajana maksaisit asunnon vastikkeet ja muut omistajalle kuuluvat kulut. Omassa asunnossani ne ovat n. 450€. Asuinalueellani asuntoni vuokra olisi jossain 700-800€ välillä, leikitään että vaikka 800€. Eli tästä minulle voittoa 350€.. Tästä voitosta maksaisin sitten veroja 30% eli käteen jäisi pyöristettynä 250€. Eli ei ihan neljällä asunnolla päästäisi suunnitelemaasi tulotasoon.
Toki laskelmani on hyvin summittainen, mutta ehkä suuntaa antava?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meniskö se noin?
Asunnon omistajana maksaisit asunnon vastikkeet ja muut omistajalle kuuluvat kulut. Omassa asunnossani ne ovat n. 450€. Asuinalueellani asuntoni vuokra olisi jossain 700-800€ välillä, leikitään että vaikka 800€. Eli tästä minulle voittoa 350€.. Tästä voitosta maksaisin sitten veroja 30% eli käteen jäisi pyöristettynä 250€. Eli ei ihan neljällä asunnolla päästäisi suunnitelemaasi tulotasoon.
Toki laskelmani on hyvin summittainen, mutta ehkä suuntaa antava?
Tämän lisäksi vuokranantajan roolissa on varauduttava hankkimaan nopealla aikataululla esim. uusi liesi tai jääkaappi, jos ne hajoavat vuokralaisen asunnossa. Sekä tekemään vaihtuvien vuokralaisten välissä ajoittain pientä remonttia. Voi käydä myös niin surkeasti, että vuokralainen jättää hirveät tuhot jälkeensä eikä niitä kuluja saa todellakaan aina helposti ja halvasti perittyä takaisin. Sinulla on siis oltava säästössä rahaa, jolla voit nopeasti hoitaa isojakin remppoja, jotta saat sen asunnon taas nopeasti markkinoille. Jos joudut pitämään asuntoa tyhjillään puoli vuotta tai vuoden, kun itse hitaasti korjailet paikkoja, maksat kaikki asunnon juoksevat kuukausittaiset vastikkeet omasta taskustasi.
Tämä unohtuu monilta, jotka haaveilevat sijoitusasunnon tuomasta taloudellisesta helpotuksesta. Siinä tarvitaan aika hyvä puskuri, jos ikäviä juttuja sattuu ja niitä paljon sattuu. Ei ole hyvä, jos on suunnitellut kaiken hyvin tiukkoihin marginaaleihin ja nojaa täysin tällaiseen tuloon, joka voi katketa koska tahansa. Tuhotun kämpän voi toki yrittää myydä, mutta luultavasti siinäkin jää tappiolle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei k
Tiedän monta jotka yli 80 ja asuu edelleen omassa talossa. Yhden tiedän 95 vuotiaan. Pakon edessä vaan lähtevät
Kun olin 49 laskin että 50 tonnia olisi alaraja. Edellytys olisi että sijoitustoiminta kannattaisi. Tuon ohella minulla oli ja edelleenkin on "muutama kymmenen kiloa" arvometallia kolikoina. Ilman metalleja alaraja voisi olla sadassa tonnissa, toki ikääkin on nyt 10 vuotta enemmän.
Ei tällä systeemillä kyllä sellaisia kuukausituloja saisi, että voisi jäädä töistä pois? Vai enkö nyt vaon ymmärrä jotain kohtaa?
Eihän tässä jäisi tuloa omalle tilille kuin muutama sata euroa kuussa?