Mielestäni ADHD:ta ei ole olemassa.
Kommentit (214)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä taas karsastan sitä, että lääkettä pidetään douppasmisena. Ihan kuin päänsärkylääkekin olisi douppaamista, koska päänsärky estää keskittymisen työhön.
Yhtään pykälää lisää älykkyysosamäärää ei lääke tuo ja lisäksi ovat erittäin valvottuja.
Älykkyysosamäärä ei yleensä ole se ratkaiseva tekijä vaan kyky tehdä töitä keskittyneesti. Ja siihen tuo lääke vaikuttaa voimakkaasti.
Tämän perustelun ymmärrän. Toisaalta, onhan se dopingia jos parantaa keskittymistä ja asettaa työntekijät eri viivalle töissä, jos toinen saa diagnoosin perusteella lääkettä, joka parantaa hänen työskentelyään. Monella on vaikeuksia kaiken hälinän ja kiireen keskellä keskittyä töihinsä. Kaikillehan tätä diagnoosia ei uskottavuuden nimissä voi antaa.
Siis ihmistä, jolla on ongelma ja johon on ratkaisu, ei voisi hoitaa, koska jonkun toisen ihmisen ongelmaan ei ole ratkaisua? En voi kerta kaikkiaan käsittää tuollaista ajatuskulkua.
ADHD on lääkkeestäkin huolimatta suuremmassa riskissä sairastua masennukseen, ahdistukseen, kärsii usein unihäiriöistä jne.
Luulen, että ADHD:sta tulee vain valtavia sivuvaikutuksia tai vierotusoireita JOS käyttää ADHD lääkitystä ilman, että on se ADHD. Siksi ADHD lääkkeet vaikuttaa ihan eri tavalla henkilölle, jolla on ADHD vs henkilö, jolla ei ole ADHD:ta.
#=#== lainaus yllä
Olen itse miettinyt samaa. Käytössä on Voxra (dopamiini), joka saattaa helpottaa myös ADHD:ssa (minulla ei ole diagnoosia). Ei ole sivuvaikutuksia eikä riippuvuutta, auttaa oireisiin (ei kaikkiin).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikille luonneåpiirteille aina keksitään selitys, minun nuoruudessa ei ollut kellään tuollaista. Tuskinpa ihmisen geeniperimä on muuttunut viime vuosikymmeninä niin, että melkein joka toisella on ADH vika. Sitäkö se vaan on että ihmisen persoonallisista luonnepiirteistä tehdään sairauksia.
Olen täysin samaa mieltä! Onko hieman ns. normaalista poikkeava luonne heti häiriö?
ap
On, jos se estää elämästä yhteiskunnan tuottavana jäsenenä, elämänhallinnan ja aiheuttaa inhimillistä kärsimystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä taas karsastan sitä, että lääkettä pidetään douppasmisena. Ihan kuin päänsärkylääkekin olisi douppaamista, koska päänsärky estää keskittymisen työhön.
Yhtään pykälää lisää älykkyysosamäärää ei lääke tuo ja lisäksi ovat erittäin valvottuja.
Älykkyysosamäärä ei yleensä ole se ratkaiseva tekijä vaan kyky tehdä töitä keskittyneesti. Ja siihen tuo lääke vaikuttaa voimakkaasti.
Tämän perustelun ymmärrän. Toisaalta, onhan se dopingia jos parantaa keskittymistä ja asettaa työntekijät eri viivalle töissä, jos toinen saa diagnoosin perusteella lääkettä, joka parantaa hänen työskentelyään. Monella on vaikeuksia kaiken hälinän ja kiireen keskellä keskittyä töihinsä. Kaikillehan tätä diagnoosia ei uskottavuud
Et voi käsittää? Olisiko sitten yksi lääkkeen sivuvaikutus huono ymmärrys?
Olen lukenut, että tätä lääkettä jopa haetaan lääkäriltä parantamaan työtuloksia. Tässä on vaara, että työnantajat motivoivat työntekijöitä hakemaan lääkettä. Olisiko yksi syy, miksi pitää käydä jotkut testit ennen kuin määräävät. En minä kieltänyt ihmisiä käyttämästä tätä lääkettä, mutta sanoin, mikä ongelma tämän lääkityksen kanssa voi seurata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikille luonneåpiirteille aina keksitään selitys, minun nuoruudessa ei ollut kellään tuollaista. Tuskinpa ihmisen geeniperimä on muuttunut viime vuosikymmeninä niin, että melkein joka toisella on ADH vika. Sitäkö se vaan on että ihmisen persoonallisista luonnepiirteistä tehdään sairauksia.
Olen täysin samaa mieltä! Onko hieman ns. normaalista poikkeava luonne heti häiriö?
ap
On, jos se estää elämästä yhteiskunnan tuottavana jäsenenä, elämänhallinnan ja aiheuttaa inhimillistä kärsimystä.
Ap sanoi kyllä, että hieman ns. normaalista poikkeava, että ihan tasalaatuista kamaa pitäisi meidän olla?
Metyylifenidaatti voi näemmä joillekin aiheuttaa vakaviakin oireita.
https://pharmacafennica.fi/spc/2893034
Lääkitystä mietitään lapsilla vasta sitten, kun tukitoimenpiteet eivät ole riittäneet "oireisiin".
Pharmacanmukaan tämän oireyhtymän tarkkaa syytä ei tunneta eikä siihen ole olemassa yksittäistä diagnostista testiä.
Elikkä diagnoosi on riippuvainen diagnoosin tehneestä lääkäristä.
Se, että joku yrittää saada lääkettä ilman oikeaa syytä on ihan epärelevanttia.
Eihän rauhoittavia lakata kirjoittamasta sen takia, että joku sekakäyttää niitä tai opioidikipulääkkeitä riippuvaisten nistien takia.
Pitää käydä todella mittavat testit ennen kuin lääkkeeseen päädytään. Tiedän, koska olen niissä itsekin ollut.
ADHD-diagnoosia ei vedetä hihasta ja on ihan verrattain haastavaa myös lääkärille. Heiltä lähtee oikeudet, jos alkavat kirjoitella lääkkeitä kenelle sattuu.
Vierailija kirjoitti:
Luulen, että ADHD:sta tulee vain valtavia sivuvaikutuksia tai vierotusoireita JOS käyttää ADHD lääkitystä ilman, että on se ADHD. Siksi ADHD lääkkeet vaikuttaa ihan eri tavalla henkilölle, jolla on ADHD vs henkilö, jolla ei ole ADHD:ta.
#=#== lainaus yllä
Olen itse miettinyt samaa. Käytössä on Voxra (dopamiini), joka saattaa helpottaa myös ADHD:ssa (minulla ei ole diagnoosia). Ei ole sivuvaikutuksia eikä riippuvuutta, auttaa oireisiin (ei kaikkiin).
Mulla on diagnosoitu ADHD eikä Voxra auttanut yhtään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ajattelet näin?
Ihmiset ovat erilaisia. Hieman erilaista vilkkautta tai aivotoimintaa ei voi heti luokitella sairaudeksi ja laittaa pillereitä käteen. Ensin pitäisi korjata elämäntavat ja tehdä keskittymiskyvyn omahoitoa. Pointtini on se, että jokainen on erilainen, eivätkä ns. normaalista poikkeavat ole sairaita.
ap
Olet oikeassa siinä, että ensin laitetaan arki kuntoon. Se on meillä lastenpsykiatriallakin ihan lähtökohtana. Mutta joillain niitä oireita vaan on senkin jälkeen niin pajon, ettei koulunkäynti onnistu, kaverisuhteissa ei suju, ja kotona koko perhe kärsii. Pahiten lapsi itse. Joskus lääke on enemmän kuin paikallaan. T.sh
Vierailija kirjoitti:
Et voi käsittää? Olisiko sitten yksi lääkkeen sivuvaikutus huono ymmärrys?
Olen lukenut, että tätä lääkettä jopa haetaan lääkäriltä parantamaan työtuloksia. Tässä on vaara, että työnantajat motivoivat työntekijöitä hakemaan lääkettä. Olisiko yksi syy, miksi pitää käydä jotkut testit ennen kuin määräävät. En minä kieltänyt ihmisiä käyttämästä tätä lääkettä, mutta sanoin, mikä ongelma tämän lääkityksen kanssa voi seurata..
Ehkä vähän epäluuloinen olet.
Se on muotia nyt. Ennen oli vaan liian vilkkaita lapsia..
Voisi myös kysyä miten näitä kirjainyhdistelmiä on nykyään melkein jokaisella penskalla? Ollaanko jo ylidiagnosoimassa myös pelkästään huonokäytöksisiä ja ilman kasvatusta kasvaneita lapsia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et voi käsittää? Olisiko sitten yksi lääkkeen sivuvaikutus huono ymmärrys? Olen lukenut, että tätä lääkettä jopa haetaan lääkäriltä parantamaan työtuloksia. Tässä on vaara, että työnantajat motivoivat työntekijöitä hakemaan lääkettä. Olisiko yksi syy, miksi pitää käydä jotkut testit ennen kuin määräävät. En minä kieltänyt ihmisiä käyttämästä tätä lääkettä, mutta sanoin, mikä ongelma tämän lääkityksen kanssa voi seurata..
Taisi olla ihan ilta-sanomien tai iltalehden uutinen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
#=#== lainaus yllä
Mulla on diagnosoitu ADHD eikä Voxra auttanut yhtään.
Siitä sanotaan, että saattaa auttaa aikuisten ADHD. Mutta pointti oli se, että itseäni dopamiini on auttanut eikä siitä ole ollut myöskään sivuvaikutuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et voi käsittää? Olisiko sitten yksi lääkkeen sivuvaikutus huono ymmärrys? Olen lukenut, että tätä lääkettä jopa haetaan lääkäriltä parantamaan työtuloksia. Tässä on vaara, että työnantajat motivoivat työntekijöitä hakemaan lääkettä. Olisiko yksi syy, miksi pitää käydä jotkut testit ennen kuin määräävät. En minä kieltänyt ihmisiä käyttämästä tätä lääkettä, mutta sanoin, mikä ongelma tämän lääkityksen kanssa voi seurata..
Tässäkin ketjussa oli jo joku startup yrittäjä joka oli käyttänyt nostaakseen tuottavuuttaan.
-eri
Vierailija kirjoitti:
Se on ihanan wokea kun voi sanoa että tuo on sairas eikä sille itse mitään voi.
Ennen se laitettiin jälki-istuntoon.
Sinähän sen tiedät. Koko persupuolue on täynnä hoitamattomia poikkeavia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:Vierailija kirjoitti:
Taisi olla ihan ilta-sanomien tai iltalehden uutinen
Taisi olla? Eli ei ollut, koska mitään linkkiä ei tullut jatkeeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minustakin on mielenkiintoista mihin se raja vedetään.
Minulla on aina ollut ADD oireisiin viittaavaa. Olen kumminkin selviytynyt koulusta minimaalisella panostuksella tyydyttävin arvosanoin ja tehnyt tietotyötä oireista huolimatta.
Hyvä keskittymiskyky antaa valtavaa etua työelämässä ja se on vaatimus myös moniin henkilökohtaisiin tavotteisiin. Siten vähän karsastankin että reseptillä doupataan. Tuntuu huijaamiselta.
No, siinä vaiheessa, kun se keskittymiskykysi hajoaa käsiin, voi laulu muuttua. Niin käy yleensä muutamien burn outien jälkeen keski-iässä.
En sanonut että itselläni olisi hyvä keskittymiskyky. Sen takia en pidä ideasta että minunkin pitää alkaa napsimaan pillereitä pysyäkseni vauhdissa. Vastustan sitä periaatteellisista syistä.
ADHD-lääkitys ei anna vauhtia vaan jarruttaa liikaa vauhtia. Tämä on mystinen juttu, mutta toimii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ajattelet näin?
Ihmiset ovat erilaisia. Hieman erilaista vilkkautta tai aivotoimintaa ei voi heti luokitella sairaudeksi ja laittaa pillereitä käteen. Ensin pitäisi korjata elämäntavat ja tehdä keskittymiskyvyn omahoitoa. Pointtini on se, että jokainen on erilainen, eivätkä ns. normaalista poikkeavat ole sairaita.
ap
Ei ADHD ole sairaus.
On se sairaus. Kehitysvamma. Miksi sitä muuten diagnosoitaisiin ja lääkittäisiin?
Itselläni Concertassa ei mitään vieroitusoireita. Ilman concertaa mulla on jatkuva väsymys ylivilkkaiden ajatuksien ja jatkuvan ylisuorituksen kanssa, kun ei kykene keskittymään normaalisti. Eli voin helposti olla vaikka viikon käyttämättä ADHD lääkettä, eikä siitä mitään tule. Yleisemmin käytän muutenkin lääkettä n. 5-6 päivää viikossa ja sitten yhden päivän tauko. ADHD lääkkeet eivät ole kuin psykoosi/mania lääkkeet, joita pitää käyttää säännöllisesti joka päivä ja joskus jopa useampia päivässä.
Ja onhan ADHD:ssa sivuvaikutuksia. Itselläni se on näkynyt vain verenpaineen kohoamisena. Ei ADHD mitään zombioireita kuitenkaan aiheuta.