Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

🥂 Te pariskunnat jotka vietätte joulua kaksin: Millainen ruoka- ja juomamenyy teillä on? 🎄

Vierailija
04.12.2024 |

Mietimme mieheni kanssa vaihtoehtoja 24 - 26.12 jouluruokamenyyseen, eli kahdelle hengelle sopivia aterioita. Ehkä alku- ja pääruuiksi jotain samaa kuin olemme joskus tehneet: ankkaa, blinejä muikunmädillä, härän sisäfilettä, poron sisäfilettä, kampasimpukoita.

Juomana punaviiniä, valkoviiniä, shampanjaa ja kylmää egg nogia johon tulee konjakkia ja rommia.

Pariskunnat, mitä teillä syödään ja juodaan jouluna? Voidaan jakaa ideoita.

Kommentit (69)

Vierailija
41/69 |
04.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Valmiit laatikot jotka lämmitetään mikrossa (ei jaksa suorittaa)."

En tykkää itsekään ruuanlaitosta enkä laita ruokaa edes joka kuukausi. Mutta niistä pakastealtaan valmiista maustetuista sosepötköistä on todella helppo tehdä laatikot! Suosittelen muillekin laiskureille, jotka eivät kaipaa kruununkiillotusta ja sädekehää. 

Joulussa on parasta se, että aina nälän yllättäessä voi pienellä vaivalla lämmittää mikrossa vähän jotain laatikoita ja ottaa siihen kylkeen kylmäsavulohta ja muita kaloja <3

Vierailija
42/69 |
04.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ootte ilmeisen suuriruokaisia? Jos söisin blinejä mädillä niin mitään noista muista en jaksais enää. Ehkä ankkaa maistaisin.

Jouluruokia syödään pitkälle joulun jälkeen. Kyllä siinä jossain välissä menee ne blinitkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/69 |
04.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tykkää itsekään ruuanlaitosta enkä laita ruokaa edes joka kuukausi. Mutta niistä pakastealtaan valmiista maustetuista sosepötköistä on todella helppo tehdä laatikot! Suosittelen muillekin laiskureille, jotka eivät kaipaa kruununkiillotusta ja sädekehää. 

Joulussa on parasta se, että aina nälän yllättäessä voi pienellä vaivalla lämmittää mikrossa vähän jotain laatikoita ja ottaa siihen kylkeen kylmäsavulohta ja muita kaloja <3

Minä teen lanttulaatikon ja porkkanalaatikon alusta asti itse jouluaattona suoraan uunista joulupöytään. Paistan tortut ja joulupikkuleivät itse tehdyistä taikinoista myös aattona. 

Vierailija
44/69 |
04.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kun kirjoititte. Olen jo ihan täynnä lukemisesta.

Mitään noista ei oikein tee mieli. Ehkä lähempänä joulua sitten mieli muuttuu.... 

Eikö kenelläkään ole jotakin uutta mielessään? 

Vierailija
45/69 |
04.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei olla erityisemmin jouluihmisiä. Ehkä 1 eineslaatikko lanttu- ja porkkanalaatikkoa. Siinäpä ne joulueväät. Mies ostaa varmaan ittelleen joulutortun tai kaksi.'

Rupesin nyt mietimään, että jospa tekisikin pzzan torttutaikinapohjaan.

Vierailija
46/69 |
04.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hui että kun on rikasta porukkaa. Onneksi en edes tykkää näistä rikkaiden ruoista. Nauttikaa te niistä vaan. Miehen kanssa syömme jouluna ihan perusruokaa, juodaan vähän glögiä ja syödään Saarioisten porkkana- ja lanttulaatikkoa. Piparitkin on kivoja. Tässä meille täydellinen joulu.

Vierailija
47/69 |
04.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä aattona kermainen sienikeitto alkuruokana, äyriäisvati pääruokana ja jälkiruoaksi Crème Brûlée.

Joulupäivänä tulee sukulaiset ja silloin mennään pääosin perinteisellä menulla.

Vierailija
48/69 |
04.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä teen lanttulaatikon ja porkkanalaatikon alusta asti itse jouluaattona suoraan uunista joulupöytään. Paistan tortut ja joulupikkuleivät itse tehdyistä taikinoista myös aattona. 

Ja rakennat pöydän ja ehkä uuninkin? Jouluaattona. Koska on joulu. - Eikö tossa nyt jo ala sädekehä kiristää?

Vierailija
49/69 |
04.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja rakennat pöydän ja ehkä uuninkin? Jouluaattona. Koska on joulu. - Eikö tos

Tuntuuko työläältä? Minusta ei ollenkaan. Lantut ja porkkanat kuoritaan, paloitellaan, keitetään, survotaan, lisätään mitä lisätään, maustetaan ja pannaan uuniin paistumaan. Torttutaikina on paloina pakastimessa, otetaan esille, lisätään täyte, taitellaan muotoon, voidellaan ja paistetaan. Piparkakkutaikina on jääkaapissa, kaulitaan (tai ei:)), otetaan muotilla pipareita ja paistetaan. Joskus teen piparkakkutaikinan rullaksi, leikkaan paloja ja paistan eli teen torpparinleipiä. Voi koristella tai sitten ei. Tai voi ennen paistoa lisätä jotakin päälle. Tai sitten ei. 

Vierailija
50/69 |
04.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkästä aikaa hommasin pandoron jouluksi. Pitäis vielä ostaa se Aino piparkakkujätski, suklaata on jo ihan hitokseen - paitsi niin ne kirsikkaliköörikonvehdit! 

Vierailija
51/69 |
04.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me syödään perunaa, silliä, lohta, maksa ja lanttulaatikkoa.

Vierailija
52/69 |
04.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kinkku ja aurajuustoa. Anoppi tekee taas ämpärillisen italiansalaattia, se meille kelpaa. Muuta ei tarvita.

Eikö tuo muuten ole oikeasti venäjänsalaattia, joku olivieri tms, kun siitä ottaa makaronin pois? :D

Vierailija
53/69 |
04.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paistettua ankanrintaa uunijuureksilla ja jollain hyvällä hedelmäisellä kastikkeella. Ehkä mustaviinimarjakastike.

Kerran paahdettiin uunissa hanhea mutta sehän savusi niin paljon rasvan takia että huh huh! :-o Hyvää tuli mutta palohälytin piti äkkiä laittaa kiinni vähäksi aikaa ja tuuletusta täysille.

Vierailija
54/69 |
04.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riisipuuroa ja sekahedelmäsoppaa. Kinkkua, paistikastiketta, keitettyä perunaa, itse tehtyä lanttulaatikkoa ja rosollia, sienisalaattia, hillosipuleita, purkkiherneitä, silakkarullia, joululimppua, kotikaljaa. Juustoja, ainakin sinihomejuustoa, brietä ja mustapippurituorejuustoa. Mandariineja, viinirypäleitä, omenoita, pähkinöitä, rusinoita, viikunoita, taateleita. Varmasti myös jotain rahkaa, ehkä luumu tai pipari. Konvehteja ja leivonnaisia. Jäätelöä. Näin syömme joka joulu kahdestaan äitini kanssa, pariskunta emme siis ole, joten meni vähän kysymyksen vierestä. Itse en juo alkoholia, mutta äiti saattaa ottaa kahvitellessa konjakin tms. pienen ryypyn. 

Vierailija
55/69 |
04.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos kun kirjoititte. Olen jo ihan täynnä lukemisesta.

Mitään noista ei oikein tee mieli. Ehkä lähempänä joulua sitten mieli muuttuu.... 

Eikö kenelläkään ole jotakin uutta mielessään? 

Mikä estää tekemästä ei perinteisiä jouluruokia? Tehkää tortilloja, pizzaa, makaronilaatikkoa. Tai hakekaa mäkkäriltä ateriat. Ihan mitä tekee mieli.

Vierailija
56/69 |
04.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä, mitä Karibian risteilyn laiva tarjoaa. 

Kerrankin muuta, kuin kotimaa ja tutut ruuat.

Kerran elämässään on kiva kokea jotain uutta.

Vierailija
57/69 |
05.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perinteistä settiä aatoksi ja muille päiville jotain muutakin. Ostetaan kaikki valmiina kinkkua myöten. Tapanina voidaan hakea noutoruokaakin, pitsaa.

Suunnittelen tarkkaan kauppalistan, jotta ruokahävikkiä ei tulisi yhtään.

Tietysti jouluoluet, kinkkuviini, konjakki, viski ja bacardi pullot pöytään.

Vierailija
58/69 |
05.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon joulukarkkeja. Riisipuuroa. Lohta. Jotain valmiiksi tehtyjä laatikoita ja lihoja jotka voi suoraan työntää uuniin (vihataan molemmat ruoan tekemistä). Juustoja ja kuivahedelmiä. Sellaisia helppoja ruokia ettei tarvitse alkaa lämmittämistä enemmän kokkaamaan.

Juomaksi vettä, mies varmaan juo yhden oluen - en pidä alkoholista enkä halua olla jouluna pahoinvoiva. 

Vierailija
59/69 |
05.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

RuokaPirkka-lehdestä löytyi nyt yks tuote mikä menee maistoon viimeistään joulun aikaan - popcorn-suolakinuskituulihattu. 

Vierailija
60/69 |
05.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies saa varmaan töistä kinkun. Muhun ei oikein uppoa niin teen poronkäristystä itselle. Kolmiojuustoja ollaan yleensä ostettu. Mietin tänävuonna itsetehtyjä ja vähän tuunattuja laatikoita kylkeen. Tuleeko siitä vslmiusta porkkanasoseesta hyvää porkkanalaatikkoa? En niin hirveästi välitä puuroriisin ja porkkanan miksauksesta. Suunnittelin yrttistä perunalaatikkoa myös tehdä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän kahdeksan