40 000 euroa tilillä ja huoli taloustilanteesta
Jos on lapsuudessa ollut köyhyyttä, niin ymmärrettävää. Ehkä myös raha tekee sokeaksi jossain vaiheessa ja vieraantuu todellisuudesta. Jos säästöissä olisi 40 000, niin olisi helpompi hengittää, eikä tarvitsisi jatkuvasti stressata rahan riittävyydestä.
Kommentit (150)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä on taas joku asiantuntija joka kyllä on tietävinään mutta tietoa ei tule vasta kuin sitten tietenkin kun toinen on asiansa kertonut niin hän toki on tiennyt asian ja aukoo päätään.
Jep ei ole oikein se kun sanotaan että pitää tietää mitä tekee kun sijoittaminenhan on niin naurettavan helppoa ettei rahan tulemista vain voi estää. Nää on näitä trolleja jotka yrittää vaan saada tuulipuvuilta rahat pois koska sehän on heidän etu mitä useampi sijoittaa joten siitä on annettava helppo kuva.
On matemaattinen mahdottomuus, että jos valitsee osakkeet noppaa heittämällä, saisi odotusarvoisesti keskimääräistä yleisindeksin tuottoa huonomman tuoton. Jos valitsee noppaa heittämällä, saa odotusarvoisesti keskimääräistä tavaraa, ihan odotusarvon määritelmän mukaan.
Onhan sitä vaikka minkalaista asiantuntijaa, jotkut on ihan hyvin tienannut kryptoilla tai pörssiosakkeilla. Ainut ongelma on tämä verotus kun verottaja on heti viemässä. Itsellä 100tonnia sijoituksissa, sijoitin kryptoihin 5tonttua ja nyt on n.20tonttua ja amerikan indexsi ja usan osakkeet rullaa. Joitakin Suomalaisiakin osakkeita, mutta ei niillä niin hyvin tienaa osinko tuloina mitä esim norskin osakkeilla. OST tili on sinänsä hyvä kun ei mene veroja kun sieltä joskus jotakin ulos nostaa. Köyhä kun on niin pitää jostain koettaa tienata töiden lisäksi.
Ei kannata laittaa hienoa autoa osarilla eikä kesämökkiä yms turhakkeita niin jää rahaakin säästöön.
Vierailija kirjoitti:
Jos sinä varoittelet nesteistä niin sinä et kyllä ole mitään normaalia sijoittajaa nähnytkään vaan olet jotain käyriä tuijottelevia liimatukkia.
Minulla on salkussa useita kymmeniä yhtiöitä mutta ilmeisesti olen nekin onnistunut nekin niin paskasti valikoimaan ettei nousua näy.
Ilmeisesti olet. Minullakin on kymmeniä yhtiöitä salkussani ja salkkuni aikapainotettu tuotto on 23,74% YTD.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on reilut 300 000 euroa ja olen huolissani. Tässä voi joutua hatkaan ulkomaille jos venäjä hyökii rajan yli ja ulkomailta joutuu sitten ostaa asunnon ja se vasta kalliista on.
Mikset osta sitä asuntoa nyt ulkomailta, on sitten valmiina. Kyllä tuolla hinnalla jo mukavan kämpän saa, ellet nyt jotain luksusasuntoa ole etsimässä. Me lähdetään keväällä Ranskaan etsimään asuntoa, budjetti 250 000 € ja paljon löytyy mielenkiintoisia kohteista. Emme halua Pariisiin tai Nizzaan, meille käy parin tunnin tgv-matkan päästä Pariisista, saa olla pikkukaupunki ja maaseutu.
Niitä on paljon kun ihmiset ostaa kun kuvittelee jaksavansa sinne matkustaa ja vielä jonnekin hevonläpeen. Sitten alkaa mennä maksut siellä rästiin ja ilmaantuu myyntiin. Niin se menee. Monissa maissa saa vielä tyhjän asunnon vallata ih
Jep, ja ulkomailla jos (kun) tulee ongelmia, tilanteet menevät usein hyvin rumiksi. Huijareita ja muita ongelmia riittää, eikä niiltä välty paikallinenkaan. Vaatii pelotonta luonnetta (sekä kielitaitoa, energiaa ja rahaa) omistaa suomalaisena asuntoa Etelä-Euroopasta. Suhteita naapureihin sun muihin on luotava turvaksi, huolettoman omistajuuden voi unohtaa. Siksi paikalliset eivät tavoittele omistajuutta kovin innokkaasti. On ehdottomasti mietittävä, millä maksaa lakimiehen ja muut katastrofit tarvittaessa.
Mitä tulee yleisesti omaisuuteen ja turvallisuuden tunteeseen, niin rahan karttuessa tulee myös huoli huijauksista ja hyväksikäytöstä. Kun on mitä voidaan viedä, se on omanlaisensa synkkyyttä luova juttu. Ei mikään merkityksetön. Selittää osaltaan varakkaiden "nirsoa" ja varautunutta asennetta seuran suhteen. Ei kukaan halua olla hyödynnetty.
Pyysin asiantuntijaa kertomaan paljonko helsingin pörssi on noussut 10 vuodessa ja hän vain alapeukutti, että sellaista asiantuntijuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos sinä varoittelet nesteistä niin sinä et kyllä ole mitään normaalia sijoittajaa nähnytkään vaan olet jotain käyriä tuijottelevia liimatukkia.
Minulla on salkussa useita kymmeniä yhtiöitä mutta ilmeisesti olen nekin onnistunut nekin niin paskasti valikoimaan ettei nousua näy.
Ilmeisesti olet. Minullakin on kymmeniä yhtiöitä salkussani ja salkkuni aikapainotettu tuotto on 23,74% YTD.
Niin, eli onko sijoittaminen jokaiselle sopivaa puuhaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vain idiootti pitää TILILLÄ kymmeniä tuhansia euroja. Siinä hukkaa euron jos toisenkin tuottoina.
On hyvin järkevää pitää tililläkin kymmeniä tuhansia ja enemmänkin.
Ei todellakaan ole. Se raha ei tilillä tuota mitään, ja MITÄÄN sellaista menoa ei tule että moisen summan tarvitsisi päivässä käyttöönsä. Ja sitä ei sieltä tililtäkään saa päivässä käyttöön nostorajoituksista johtuen.
Mitä jos haluaa yhtäkkiä ostaa uuden auton vanhan romun tilalle, tai herää halu sijoittaa asuntoon jonkin summan. Niitä sijoitettuja rahoja kun ei helposti saa käsiinsä.
Puhut paskaa. Osakkeista rahat saa käyttöönsä myyntipäivä+1-2 päivää riippuen markkinasta mistä osakkeet ovat. eli mielestäni kyllä saa todella helposti. Ja myyntitoimeksianto menee läpi isoillakin summilla tarvittaessa ihan sekunneissa tai minuuteissa kun laittaa "markkinahintaan" myyntiin.
Täällä ei edelleenkään kuulu muuta näiltä asiantuntijoilta miten paskoja muut on sijoittamaan mut heillä itsellään on +3435% YTD ABT TTD
Ei tässä nelikymppisenä ole enää vuosikymmeniä aikaa odotella että tuotot mahdollisesti kasvaisi niin että niillä viitsisi lesoillakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On, mutta jos ei tiedä mihin sijoittaa niin indexseihin vaikkapa usa. Jokaisessa sijoituksessa on aina riskinsä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On, mutta jos ei tiedä mihin sijoittaa niin indexseihin vaikkapa usa. Jokaisessa sijoituksessa on aina riskinsä.
Eli millä tavalla tämä riskinen sijoittaminen nyt sitten on kannattavampaa kuin tilillä pitäminen jos on kuitenkin riski menettää rahaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Veli, sä häviät indekseillekkin. Häpeä on suuri
Vierailija kirjoitti:
Ongelma: verotus. Jos sijoitukset menevät nappiin, verottaja vie kolmasosan voitosta. Jos tulee tappiota, mahdollisuudet lähettää lasku verovirastoon ovat hyvin rajalliset.
Siis se on siis mielestäsi ongelma että sijoituksella tekee VOITTOA (josta joutuu veroa maksaa) Parempi tästä syystä makuuttaa tilillä ja jättää ne voitot ottamatta?
Ja muuten ne sijoitusten tappiot saa vähentää niistä muiden sijoitusten voitosta eli sen veron maksat ainoastaa ihan oikeasta voitosta (siis siitä voitosta mistä on mahdolliset tappiot jo vähennetty).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli millä tavalla tämä riskinen sijo
Riskinsähän ne on pitää tililläkin, voi joku nettisotilas nekin rahat viedä. Alkaa vaikka asuntosijoittamaan, siinäkin on toki riskinsä, mutta parempi ettet tee eurosta kahta, kannattaa nostaa rahat pois ja laittaa tyynyn alle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen yli 10vuotta sijoittanut usan indexsiin, tonneja plussalla, koronan aikaan tuli aikamoinen alamäki hetkellisesti, mutta kun osti silloin lisää niin tienasi vain enemmän. Ainut on jäänyt harmittaan kun ei tarpeeksi laittanut virtuaali valuuttaan rahaa esim bitvoin, xrp ja ethereum
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli millä tavalla tämä riskinen sijo
Periaatteessa ei olekkaan ellei tiedä mitä tekee. Täällä on vaan muutama dudebro huutelemassa joilla on "sijoitukset" menny miinuksille jo aikoja sitten
Vierailija kirjoitti:
Riskinsähän ne on pitää tililläkin, voi joku nettisotilas nekin rahat viedä. Alkaa vaikka asuntosijoittamaan, siinäkin on toki riskinsä, mutta parempi ettet tee eurosta kahta, kannattaa nostaa rahat pois ja laittaa tyynyn alle.
Joo toki sehän onkin realistisempi riski että joku rahat tililtä hakkeroi kuin että ne vaan rehellisesti menettää surkeisiin sijoituksiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällä hetkellä pääsalkkuni on 1%-yksikön alle vertailuindeksin tuoton, Suurimman osan vuodesta ollut päälle. Viime vuonna voitin vertailuindeksin reilusti, kuten toissa vuonnakin. Näin voi välillä käydä että joku vuosi tai ajan hetkellä tuotto voi olla alle vertailuindeksin. Vastaavasti reilusti pienemmän "teemasalkun" tuotto tänä vuonna on 10%-yksikköä korkeampi kuin vertailuindeksin tuotto.
Kymppitonnien sijoittaminen tilillä makuuttamisen sijasta ei tuo kenellekään suuria pikavoittoja hetkessä, vaan vaatii kymmenien vuosien maltillista sijoitussäästämistä. En tiedä minkälaisia nuo pikavoittoja toivovat sijoittajat oikein ovat, koska omasta kokemuksesta vaatii kymmeniä vuosia että pienillä sijoituksilla saa hyvää aikaan.